Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouk_H

Berichten: 2174
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:57

Helaas ze gaan verder met de andere partij, hij wilde niet zeggen hoeveel verschil er was maar iig ruim overboden :(

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:19

Ik kom even binnenvallen voordat ik een bezichtiging plan.
Hoe ervaren jullie het overbieden in de huidige markt? Wordt het nog steeds gedaan of worden er al weer huizen verkocht onder de vraagprijs? :)

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:41

Is hier in de stad nog steeds volop gaande. +40k op een rijtjeshuis is nog altijd aan de orde van de dag.
En ons eigen appartement is net verkocht voor +12k

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:52

Hangt er helemaal vanaf waar je iets gaat bezichtigen en in welke prijsklasse.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:54

Is geen pijl op te trekken denk momenteel ..

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:09

idinn schreef:
Is geen pijl op te trekken denk momenteel ..


Peil.
Nou hier wordt nog steeds overboden, prijzen nog erg hoog. Al komen er wel minder huizen te koop heb ik het idee.

Edit: ik las net dit:
Impasse op de woningmarkt: prijzen te hoog voor de rente
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... id-impasse
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 05-08-22 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:17

paars schreef:
Toen ik mijn eerste huis kocht heb ik de wijkagent gebeld en een aantal mensen die in die straat woonden. Ook op verschillenden tijden erdoorheen gereden. Gekeken naar onderhoud, tuintjes enzo. Geen auto’s op kratjes ;-).

Hier goed nieuws at last! M’n huis is verkocht. Kan blijven wonen tot 8 weken na oplevering van appartement. Heel blij mee!!


Gefeliciteerd! *\o/*

Ik heb de brief met ons bod erin klaarstaan, nog even een laatste check en dan ga ik hem versturen.
Spannend! :):)

Moska

Berichten: 3398
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:03

Frost schreef:
Ik kom even binnenvallen voordat ik een bezichtiging plan.
Hoe ervaren jullie het overbieden in de huidige markt? Wordt het nog steeds gedaan of worden er al weer huizen verkocht onder de vraagprijs? :)


Paar weken geleden hebben wij geboden op een huis waarbij er meer dan een ton boven de prijs is geboden (20% overboden op de vraagprijs) dan wat wij gedaan hebben.

Volgende week gaan we ergens anders kijken, opnieuw helaas bieden op inschrijving. Hopelijk gaat het daar minder gek er aan toe. Anders stoppen we voorlopig met zoeken. Dan blijven we gewoon zitten waar we zitten.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:00

Hier een eerste bezichtiging ingepland! *\o/*

Toch in een stad die we initieel wilden ontwijken. Het is een prachtig huis, wel naast het spoor. Het huis zelf staat net wel in een goede wijk maar die erachter is blijkbaar veel in het nieuws geweest ivm steekpartijen oid. Dus ik ben een beetje huiverig daarover. Maar bezichtigen is gratis dus op z'n minst leren we wat bij :D .

We gaan zo even langsrijden om te zien hoe we de wijk vinden.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:14

Spannend! In welke omgeving zoeken jullie (ongeveer)?

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:38

Anouk_H schreef:
Helaas ze gaan verder met de andere partij, hij wilde niet zeggen hoeveel verschil er was maar iig ruim overboden :(

Jammer!
Gaan jullie nu toch bieden op die ander of niet?

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:03

Moska schreef:
Frost schreef:
Ik kom even binnenvallen voordat ik een bezichtiging plan.
Hoe ervaren jullie het overbieden in de huidige markt? Wordt het nog steeds gedaan of worden er al weer huizen verkocht onder de vraagprijs? :)


Paar weken geleden hebben wij geboden op een huis waarbij er meer dan een ton boven de prijs is geboden (20% overboden op de vraagprijs) dan wat wij gedaan hebben.

Volgende week gaan we ergens anders kijken, opnieuw helaas bieden op inschrijving. Hopelijk gaat het daar minder gek er aan toe. Anders stoppen we voorlopig met zoeken. Dan blijven we gewoon zitten waar we zitten.


Heb je geen financieel adviseur?

Onze financieel adviseur heeft toen bij verschillende contacten, waaronder veel makelaars gevraagd wat hun mening was. Die gaven aan wat voor bod wij uit moesten brengen om "te bieden om te kopen".
Bleek ook te kloppen want bijna alle biedingen zaten rond die prijs.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:10

Ik kan me hier aanmelden en terug afmelden.
Laatst de beslissing gemaakt om iets te willen kopen.
Binnen de 2 weken bezichtiging, week heen en weer over ons bod.
Maar het is van ons *\o/*
Lening is ook al rond, dus nu afwachten tot de verhuis.

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:37

Zooooo dat is snel gegaan Kmbrly! Droomscenario!

emilyslaluna Bezichtigen kan inderdaad nooit kwaad! Zeker de eerste keer is het toch een beetje aftasten wat je nu precies wilt weten en onderzoeken.

Ik heb zojuist mijn bod verstuurd, wachten maar!

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:03

Spannend Chanelle :D

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:13

Ik ken ondertussen meerdere mensen waarbij na de bezichtigingen 0 biedingen zijn uitgebracht en het al meerdere weken te koop staat, regio Utrecht en Brabant staan die huizen. Het heeft dus misschien al wel weer zin om omgekeerd te gaan zoeken, oudste datum eerst op Funda zeg maar!

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:28

Ik meld mij hier ook! Alleen hebben wij recent een huis gekocht. Wij zijn al met al ongeveer 6 maanden op jacht geweest. Hebben in die 6 maanden 5 huizen bezichtigd en op 3 een bod gedaan. De eerste twee keer was begin april, 80 boven de vraagprijs geboden en hadden we het niet. De derde woning hebben wij een maand geleden bezichtigd, 30 boven de vraagprijs geboden en daar hadden wij het voor. (Overigens werd huis getaxeerd op de koopsom dus wij konden de woning ondanks overbieden gewoon 100% financieren) Inmiddels ook de hypotheek rond en 7 oktober krijgen wij de sleutel. *\o/*

In deze omgeving (Heemskerk, castricum, Akersloot, egmond, heiloo) is het overbieden dus nog steeds gaande maar wel minder extreem dan enkele maanden geleden.

Moska

Berichten: 3398
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:33

Rambogirl, je bedoelt een aankoopmakelaar? Want financieel advies hebben we niet nodig, dat kan ik zelf wel bedenken. Maar we hebben geen aankoopmakelaar, ik doe zelf onderzoek naar prijzen en door mijn werk weet ik redelijk goed wat er momenteel gebeurt (alhoewel ik door omstandigheden de laatste maand niet gewerkt heb en ik dus de nieuwste ontwikkelingen mis).

Bij ons laatste bod zei de makelaar ook dat we een heel net, realistisch bod gedaan hadden, maar de verkoper had een veel hogere prijs in gedachten dan de vraagprijs en hij wilde zoveel mogelijk kijkers om de prijs op te drijven. Uiteindelijk verkocht aan iemand uit de buurt die het al langer heel graag wilde hebben. Dus eigenlijk een poppenkast voor niks. Hij had zich de verkoopmakelaar kunnen besparen.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:27

Moska schreef:
Rambogirl, je bedoelt een aankoopmakelaar? Want financieel advies hebben we niet nodig, dat kan ik zelf wel bedenken. Maar we hebben geen aankoopmakelaar, ik doe zelf onderzoek naar prijzen en door mijn werk weet ik redelijk goed wat er momenteel gebeurt (alhoewel ik door omstandigheden de laatste maand niet gewerkt heb en ik dus de nieuwste ontwikkelingen mis).

Bij ons laatste bod zei de makelaar ook dat we een heel net, realistisch bod gedaan hadden, maar de verkoper had een veel hogere prijs in gedachten dan de vraagprijs en hij wilde zoveel mogelijk kijkers om de prijs op te drijven. Uiteindelijk verkocht aan iemand uit de buurt die het al langer heel graag wilde hebben. Dus eigenlijk een poppenkast voor niks. Hij had zich de verkoopmakelaar kunnen besparen.


Nee wij hebben een financieel adviseur die voor ons alles regelt. Vind t heerlijk.
Ook voor de verkoop neemt hij het grootste gedeelte waar.
Ik heb zelf ook veel onderzoek gedaan en weet ook genoeg, maar toch komt hij met dingen en weet hij oplossingen waar ik geen kennis van heb.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:49

xSwanHeart schreef:
Spannend! In welke omgeving zoeken jullie (ongeveer)?


We hebben een iets ruim zoekgebied omdat we nog niet helemaal uit zijn hoe en wat. Ik werk namelijk als dierenarts waardoor ik binnen 30min van de praktijk moet wonen. Tussen het week van mijn partner en die van mij zit 1 uur reistijd. Maar we hebben afgesproken dat het belangrijker is dat ik dichterbij mijn werk woon dan hij bij die van hem.

Het liefst zitten we rond regio Heesch, Veghel, Uden, evt. Rosmalen.

Dit huis staat echter in een slechte wijk van Oss. We zijn vanmiddag erlangs gereden en het blok waar die bij hoort is nog netjes, maar meteen erachter niet meer. Veel sociale huurwoningen, veel in het nieuws met steekpartijen of schietpartijen, brandstichting. Ik weet niet of ik dat aandurf als jonge vrouw die 's nachts eruit moet voor spoedgevallen.

manzano

Berichten: 23945
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:59

Tja Oss.... messentrekkers-stad.
Maar dat stamt al uit een ver verleden.

Huizen gaan kijken wordt je nooit slechter van. Krijg je ook een beetje routine voor een eventueel volgend huis en weet je waar je op moet letten.


Financieel adviseur die zich gaat bemoeien met aankoop heb ik niet veel goede ervaringen mee. Vaak weten ze wel een beetje, maar laten ze ook wel de nodige steken vallen (hebben hun klanten vaak niet door, die weten nog minder).

Moska

Berichten: 3398
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:31

Ik wacht nog steeds op excuses van mijn laatste hypotheekadviseur. Zelf had ik ik het toch echt beter gezien dan hij en dat heeft me bijna mijn huis gekost en een hele hoop geld voor de boete. Gelukkig heeft een ander het recht kunnen trekken. Ben bang dat ik zelf teveel kennis van zaken heb en dat waardeert ook niet elke adviseur :D We gaan het zien volgende week.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:56

Is die hoge rente niet voornamelijk funest voor starters?


Want als je al een hypotheek hebt kun je het openstaande deel ook voor je nieuwe huis nog op je huidige rente houden toch?
Enkel het deel wat je eventueel extra bij moet lenen komt dan op de hogere rente te staan?

Edit mits je bij je huidige hypotheek verstrekker blijft.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:00

Saul schreef:
Is die hoge rente niet voornamelijk funest voor starters?


Want als je al een hypotheek hebt kun je het openstaande deel ook voor je nieuwe huis nog op je huidige rente houden toch?
Enkel het deel wat je eventueel extra bij moet lenen komt dan op de hogere rente te staan?

Niet elke hypotheekvertrekker biedt de verhuisregeling aan.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:07

Oh is dat per Hypotheker verschillend ja?

Bij ons bij de SNS was dit een half jaar geleden in elk geval nog zo.