Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:34

Een aantal zaken wel (was er geboren en heeft er heel erg lang gewoond en nagenoeg alle verbouwingen meegemaakt en zelf geknutseld ), maar ook veel dingen niet. Maar daarmee zijn wij ook op het verkeerde been gezet. Ons was verteld bouwjaar 1970, maar 1950 of ouder is meer in de buurt van de waarheid (hebben kranten uit de jaren 50’gevonden die tussen oude stuclagen zaten). De lekkages hadden bekend moeten zijn, bij nadere inspectie bleek dat het al vaker gelekt moet hebben. Vergeet ik nog de beroerd aangelegde elektra en de brandschade in de meterkast die we ontdekten. Zowel zij als wij hebben engeltjes op ons schouder gehad :=

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:37

Pff jeetje, niet best.

Valt onze cv ketel een soort van mee...

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:16

Dat kan behoorlijk in de papieren lopen inderdaad.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn ketel.
Die heb ik laten vervangen toen ik er nog woonde.
Echt binnen een week kreeg ik een appje dat de nieuwe bewoners geen warm water hadden en wat de foutcode op de ketel betekende.

Ik heb daar geen verstand van, dus heb ze doorverwezen naar het bedrijf dat bij mij onderhoud deed.
Netjes elk jaar gedaan. Stond ook op de sticker die op de ketel zat, inclusief hun noodnummer.
Zij wilden ook geld zien want ze moesten een nieuwe ketel.
Mij ketel bleek drie jaar ouder dan op funda had gestaan. Maar dat had het bedrijf dat hem plaatste dus stiekem gedaan. Ding kwam met plastic etc. bij mij aan, maar bleek tweedehands.

Nachtmerries van gehad en al. Maar gelukkig heb ik niet hoeven betalen.
Achteraf extra blij om. Want ik had het hen gegund omdat ze een jong stel waren.
Een jaar later stond het weer op funda, met dezelfde ketel. :7

kosseh

Berichten: 2597
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:40

Blijft toch een gok een huis kopen.
Ik heb het net gehad met de vloer, geen hele grote kostenpost maar toch zonde. In het HHR van de VVE gelezen dat bij vloeren later dan 2012 gelegd verplicht een geluiddempende ondervloer moet zijn. Er is ons verteld dat de plavuizen in de keuken en gang gelegd waren door de vorige eigenaar, die het in 2016 gekocht heeft. Dat kwam voor mij mooi uit, want dan zouden ze niet direct op de grond geplakt mogen zijn, wat los maken en egaal maken een stuk makkelijker en goedkoper maakte.
Helaas, toch op de grond vast met heel veel cement.. Geen strookjes maar echt onder de hele vloer een dikke laag. Nu 600 euro verder zijn de plavuizen en het cement weg.

CV is hier ook een struikelblok. Deze zou jaarlijks gecontroleerd zijn, wat helaas niet zo is. Ook fijn is dat de vorige eigenaar niet heeft doorgegeven dat de rookgasafvoer vervangen moet worden. Die is vanuit de VVE. Tijdens een vergadering is bepaald dat de bewoners daar ongeveer 2000 euro per appartement voor bijbetaald moet worden.
Ik heb wel een notulen gehad van een vergadering, maar niet de gene waarin die 2000 euro werd besproken.. Ook in het meer jaren onderhoudsplan stond het niet, daardoor ook de bijbetaling...

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:45

Hebben degene met problemen na aankoop een aankoopmakelaar gehad?

Lijkt mij dat die een deel van de niet gemelde dingen had kunnen ondervangen.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:37

Luxorvalkje schreef:
Dat kan behoorlijk in de papieren lopen inderdaad.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn ketel.
Die heb ik laten vervangen toen ik er nog woonde.
Echt binnen een week kreeg ik een appje dat de nieuwe bewoners geen warm water hadden en wat de foutcode op de ketel betekende.

Ik heb daar geen verstand van, dus heb ze doorverwezen naar het bedrijf dat bij mij onderhoud deed.
Netjes elk jaar gedaan. Stond ook op de sticker die op de ketel zat, inclusief hun noodnummer.
Zij wilden ook geld zien want ze moesten een nieuwe ketel.
Mij ketel bleek drie jaar ouder dan op funda had gestaan. Maar dat had het bedrijf dat hem plaatste dus stiekem gedaan. Ding kwam met plastic etc. bij mij aan, maar bleek tweedehands.

Nachtmerries van gehad en al. Maar gelukkig heb ik niet hoeven betalen.
Achteraf extra blij om. Want ik had het hen gegund omdat ze een jong stel waren.
Een jaar later stond het weer op funda, met dezelfde ketel. :7



Maar jij wist het niet, deze verkoper hoogstwaarschijnlijk wel.
Maar we hebben er verder geen actie op ondernomen. We hebben dit huis heel goedkoop kunnen kopen toen.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:46

Wij hadden geen aankoopmakelaar, maar de verkopende makelaar stond ook met de mond vol tanden toen we het lijstje opnoemden.

Maar goed, we zijn zelf gelukkig handig, mijn vader is retehandig en helpt ons veel en we hadden gelukkig nog wat achter de hand. En niet te vergeten, we zijn elke dag nog dankbaar en gelukkig dat we op deze mooie plek mogen wonen.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:51

Mellow schreef:
Luxorvalkje schreef:
Dat kan behoorlijk in de papieren lopen inderdaad.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn ketel.
Die heb ik laten vervangen toen ik er nog woonde.
Echt binnen een week kreeg ik een appje dat de nieuwe bewoners geen warm water hadden en wat de foutcode op de ketel betekende.

Ik heb daar geen verstand van, dus heb ze doorverwezen naar het bedrijf dat bij mij onderhoud deed.
Netjes elk jaar gedaan. Stond ook op de sticker die op de ketel zat, inclusief hun noodnummer.
Zij wilden ook geld zien want ze moesten een nieuwe ketel.
Mij ketel bleek drie jaar ouder dan op funda had gestaan. Maar dat had het bedrijf dat hem plaatste dus stiekem gedaan. Ding kwam met plastic etc. bij mij aan, maar bleek tweedehands.

Nachtmerries van gehad en al. Maar gelukkig heb ik niet hoeven betalen.
Achteraf extra blij om. Want ik had het hen gegund omdat ze een jong stel waren.
Een jaar later stond het weer op funda, met dezelfde ketel. :7



Maar jij wist het niet, deze verkoper hoogstwaarschijnlijk wel.
Maar we hebben er verder geen actie op ondernomen. We hebben dit huis heel goedkoop kunnen kopen toen.



en dit is waarom het vaak vrij lastig bewijzen (en dus financieel aansprakelijk stellen) dat de verkoper ervan af wist en bewust een gebrek verborg.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:03

Ik heb gemerkt met mijn huis te kopen dat de makelaar en zoon van de vorige eigenaar zich ook van de domme hielden hoor, er zat blijkbaar helemaal door heel de benedenverdieping vocht in de muren, bij het bezichtigen stonden er overal grote zware kasten voor dus konden we het niet zien en is er niets van vernoemd geweest.

Nadien gevraagd of men hier van wist aangezien dit niet gezegd was en het vocht al tot 2m hoog zat, dus ook wel schadelijke omgeving voor de gezondheid kon vormen met schimmels die zich vormen. En vocht op 2m hoog is niet van de ene op de andere dag maar sleept dus al jaren aan blijkbaar.Hun antwoord: je mag de zoon van de eigenaar niets aanklagen hiervoor want hij was niet op de hoogte, zijn vader is dement... en je wist toch dat het een klushuis was! Ja kluskuis maar niet strip-alle-muren-huis...

Dus voor mij een goed gepeperde rekening van duizenden euro's nu om alle muren ooit te laten injecteren tegen het vocht en opnieuw te laten bezetten, zal in stukjes gebeuren met nu eerst de leefruimte en binnen enkele jaren de keuken, enz tot het hele huis eindelijk ooit vocht vrij zal zijn.

kosseh

Berichten: 2597
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:47

Ik heb geen aankoopmakelaar gehad, dus daar kon ik niet naar toe hiermee. Met de vloer ook niet naar de verkoopmakelaar geweest, vond ik voor het bedrag niet de moeite waard van het gezeur om alle te regelen.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 17:14

AbleToDream schreef:
Ik heb gemerkt met mijn huis te kopen dat de makelaar en zoon van de vorige eigenaar zich ook van de domme hielden hoor, er zat blijkbaar helemaal door heel de benedenverdieping vocht in de muren, bij het bezichtigen stonden er overal grote zware kasten voor dus konden we het niet zien en is er niets van vernoemd geweest.

Nadien gevraagd of men hier van wist aangezien dit niet gezegd was en het vocht al tot 2m hoog zat, dus ook wel schadelijke omgeving voor de gezondheid kon vormen met schimmels die zich vormen. En vocht op 2m hoog is niet van de ene op de andere dag maar sleept dus al jaren aan blijkbaar.Hun antwoord: je mag de zoon van de eigenaar niets aanklagen hiervoor want hij was niet op de hoogte, zijn vader is dement... en je wist toch dat het een klushuis was! Ja kluskuis maar niet strip-alle-muren-huis...

Dus voor mij een goed gepeperde rekening van duizenden euro's nu om alle muren ooit te laten injecteren tegen het vocht en opnieuw te laten bezetten, zal in stukjes gebeuren met nu eerst de leefruimte en binnen enkele jaren de keuken, enz tot het hele huis eindelijk ooit vocht vrij zal zijn.


Dit was er dus uitgekomen bij een bouwtechnische keuring, die meten vocht in muren

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:42

Luxorvalkje schreef:
Dat kan behoorlijk in de papieren lopen inderdaad.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn ketel.
Die heb ik laten vervangen toen ik er nog woonde.
Echt binnen een week kreeg ik een appje dat de nieuwe bewoners geen warm water hadden en wat de foutcode op de ketel betekende.

Ik heb daar geen verstand van, dus heb ze doorverwezen naar het bedrijf dat bij mij onderhoud deed.
Netjes elk jaar gedaan. Stond ook op de sticker die op de ketel zat, inclusief hun noodnummer.
Zij wilden ook geld zien want ze moesten een nieuwe ketel.
Mij ketel bleek drie jaar ouder dan op funda had gestaan. Maar dat had het bedrijf dat hem plaatste dus stiekem gedaan. Ding kwam met plastic etc. bij mij aan, maar bleek tweedehands.

Nachtmerries van gehad en al. Maar gelukkig heb ik niet hoeven betalen.
Achteraf extra blij om. Want ik had het hen gegund omdat ze een jong stel waren.
Een jaar later stond het weer op funda, met dezelfde ketel. :7


Bij mij ging mijn ketel ook "stuk" Wel warm water maar niet genoeg voor de verwarming. Met kopen geen probleem, maar na de zomer was het klaar. Het is niet eens bij me opgekomen om de verkoper aansprakelijk te stellen....

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:45

Luxorvalkje schreef:
Dat kan behoorlijk in de papieren lopen inderdaad.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn ketel.
Die heb ik laten vervangen toen ik er nog woonde.
Echt binnen een week kreeg ik een appje dat de nieuwe bewoners geen warm water hadden en wat de foutcode op de ketel betekende.

Ik heb daar geen verstand van, dus heb ze doorverwezen naar het bedrijf dat bij mij onderhoud deed.
Netjes elk jaar gedaan. Stond ook op de sticker die op de ketel zat, inclusief hun noodnummer.
Zij wilden ook geld zien want ze moesten een nieuwe ketel.
Mij ketel bleek drie jaar ouder dan op funda had gestaan. Maar dat had het bedrijf dat hem plaatste dus stiekem gedaan. Ding kwam met plastic etc. bij mij aan, maar bleek tweedehands.

Nachtmerries van gehad en al. Maar gelukkig heb ik niet hoeven betalen.
Achteraf extra blij om. Want ik had het hen gegund omdat ze een jong stel waren.
Een jaar later stond het weer op funda, met dezelfde ketel. :7


En de ketel was niet gewoon nieuw omdat hij in het plastic aankwam? Bouwjaar en plaatsingsjaar kan natuurlijk best wel wat verschillen.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:08

Steenbok12 schreef:
Nou, hier na 2.5 jaar huis eigenaar te zijn geweest gaan we waarschijnlijk weer aan de andere kant van de tafel zitten. We gaan scheiden... ik voelde scheurtjes maar al zo snel zo definitief had ik niet aan zien komen.
Mijn hoop is voor nu gevestigd op sociale huurwoning in te stromen met mijn zoontje komende maanden. Dat wordt interessant. Sta wel relatief een poos ingeschreven.
Morgen komt de financieel adviseur maar ik verwacht dat ik het niet kan dragen zonder me over de kop te werken en mijn man is de vraag want die is sinds vorig jaar zzper geworden. Dus ik ben enorm benieuwd naar morgen... en ook naar de waarde van het huis in die 2.5 jaar. Maar hij lijkt vooralsnog toch fors gestegen plus in Mierlo zijn er eigenlijk weinig van deze huizen te vinden. Gekke tijd zo.
Nog nagedacht om te kijken via slimmer komen enzo maar mijn eerste gevoel zegt dat ik echt even moet landen met alles.
Ben wel benieuwd waar de financieel adviseur bij mij uit gaat komen met kopen. Ik werk nu maar 24 uur ivm de kleine en kom net tussen wal en schip waar Nederland berucht voor is.. of ik blijf hier en werk me over de kop of ik stap in een sociale huurwoning met lage kosten, alle onderhoud betaald en vang KGB, huurtoeslag en zorg toeslag.


He bah wat sneu, sterkte!

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:13

fohadie schreef:
Paar vraagjes, misschien al voorbijgekomen jn het topic, maar ik heb nog niet alles gelezen.

Hoeveel eigen geld nemen jullie mee voor de hypotheek? En dan bedoel ik degene die nu nog geen koophuis hebben, dus ik bedoel geen overwaarde.

Hoeveel bieden jullie gemiddeld over in euros? En is dat door heel Nederland of zijn er nog delen in Nederland waar je minder of zelfs niet over hoeft te bieden?


Wij hebben een flink aantal jaar gezocht en heel veel geboden dus ook. Maximale wat wij overboden hebben is denk ik rond de 30.000 euro. Wel in de hoge prijsklasse (tot 850).
Eigen geld, los van de overwaarde die we gelukkig ook hadden, heel erg veel geld. :') Huilen. Maar wij moesten ook echt alles nieuw en hebben een enorme verbouwing te pakken.
Voor 50.000 euro doe je wat dat betreft aan verbouwen ook niet veel meer hoor, zelfs al ben je zelf handig of doe je veel zelf, materiaal is ontzettend duur. Wij hebben dat ruim 3 x nodig voor de verbouwing van de beneden verdieping en dat is exclusief keuken.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:18

Biks2 schreef:
Ik zou dat juist een voordeel vinden met de steeds warmer wordende zomers :)

Wie heeft er ervaring met (zeer) oude huizen? Bouwjaar 1800. Ik heb wel voldoende budget voor een verbouwing van 30k in bouwdepot maar geen idee of dat genoeg is? Bezichtiging is gepland maar moet nog plaatsvinden. Ik kan op internet alleen tips over oude huizen vinden maar dan wordt er gesproken van 1910/1920.


Mijn schoonouders hebben een (groot) huis uit 1800 nog wat. Bodemloze put, het is een prachtige woning hoor want mega uniek, maar je blijft er geld inpompen en helemaal naar deze tijd qua isolatie haal je het ook niet. 30 k is ook echt niet veel, afhankelijk van wat je wil doen. Dat zijn wij kwijt voor stucen in de woonkamer-keuken en het leggen van nieuwe vloeren zo ongeveer.

Bouwkundige keuring zegt niet alles trouwens. Wij liepen een huis mis op 2500 euro, was ik echt enorm zuur van natuurlijk. Vervolgens is die wel gekeurd en gedaan en zou er een cosmetische verbouwing plaats vinden want de keuken en badkamer enzo waren daar wel aan toe. Bleek de gehele fundering rot te zijn, was niet in de keuring naar voren gekomen - geen verborgen gebrek want verkopers wisten het ook niet. Maar dan zit je dus wel voor een mega bedrag in de problemen.

Plus bij oudere huizen, ouder dan 50 jaar, zit ook een ouderdomsclausule die je tekent, hou daar ook rekening mee want dat veranderd de zaken ook wat.
En gelijk hebben en het krijgen zijn twee verschillende dingen.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:59

Ik heb afgezien van het oude huis. Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben nu bezig met een nieuwbouw woning, of eigenlijk ombouw. Ik vind de prijs vrij hoog voor het aantal m2 en ook de locatie is niet optimaal. Maar toch denk ik erover na om het te wel gewoon te doen, het idee van een huis hebben spreekt me momenteel wel erg aan. Ik moet er wel veel voor achter laten maar ik zie de huizenmarkt in mijn regio totaal niet rooskleurig in.

Heeft iemand ervaring met omgebouwde nieuwbouw? Er gelden dan andere eisen volgens mij. Ook zit er een cv in ipv warmtepomp (appartement). Iemand wie toevallig mee wilt kijken?:)

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:41

Wat bedoel je met omgebouwde nieuwbouw? Een gerenoveerd project?

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:02

Ja klopt, oud winkelpand wat is opgedeeld in appartementen.

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 11:14

Da's wat mij betreft geen nieuwbouw, maar zo snap ik wat je bedoelt.

Nadelen: het hoeft niet te voldoen aan de eisen zoals die aan nieuwbouw wel gelden voor isolatie en energiezuinigheid enzo.
Voordeel: je woont potentieel (ik ken het pand niet) in een tof, uniek pand op een leuke locatie voor minder dan wat echt nieuwbouw kost.

Wat ik zou navragen: hoe zit het met garantie (die krijg je op nieuwbouw wel), energiemaatregelen en bijv. maatregelen tegen geluidsoverlast tussen appartementen.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 11:25

Ja klopt, is niet nieuw, maar je kunt bijvoorbeeld wel vrij op naam kopen.

Ik heb twee van de drie vragen gesteld. Ik kreeg toen een bouwtekening die ik niet kan beoordelen. Dus als iemand dat wel kan, hoor het graag.
Qua energie zit er een cv in ipv warmtepomp en dat is volgens de huidige normen (appartementen hoeven geen warmtepomp).

Rosa_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:16

Ons huis gaat binnenkort te koop komen, ben heel benieuwd hoe dat gaat in deze markt. Het is een fijne tussenwoning uit 2016, drie slaapkamers en een grote zolder met dakkapel, werkplek en opberg/wasruimte. We hebben zelf een andere woning aangekocht, 10% onder de vraagprijs. Daar hebben we echt heel veel geluk mee gehad en heeft gunning ook een rol gespeeld. Er staat ons daar wel nog een hele flinke verbouwing te wachten. Huis dat we verkopen is echt compleet en instapklaar. Morgen worden de foto’s gemaakt voor Funda, leuke tijden vind ik het!

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:31

Hier is de hypotheek nu eindelijk definitief rond.
Was nog echt even spannend omdat ik val in de overgangsfase van leenstelsels van DUO. Dus ontelbaar keren nieuwe documenten in moeten leveren wat veel vertraging opleverde. Was echt bang dat ik zelfs uitstel zou moeten aanvragen maar gelukkig niet nodig.
Opgelucht dat het nu rond is.

8 juli krijgen we pas de sleutel maar we gaan eind april wel al met de aannemer langs om de verbouwing door te spreken zodat ze vrijwel direct aan de slag kunnen. Daar wel echt zin in :)

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:15

Gefeliciteerd!

Tientjeblij
Berichten: 525
Geregistreerd: 18-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:43

Ik meld me hier ook, al bijna een jaar op zoek naar een koopwoning in midden Nederland, deze week nog 30.000 overboden op een kluswoning maar wederom mis gegrepen. De moed zakt je dan wel in de schoenen hoor.