Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:30

Waren die afspraken niet vooral ivm corona maatregelen?

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:55

Najah überhaupt open huizen houden, leek me niet van deze markt. Zonder heb je ook zat bezichtigingen. En zeker als het nu zonder afspraak mogelijk is, dan krijg ik het idee dat ze niet verwachten dat het 80 belanghebbende trekt. Wat beetje de markt was afgelopen tijd qua bezichtigingellende :+

horsii

Berichten: 7619
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 20:26

Hopelijk zorgt die verandering bij jullie ook eindelijk voor geluk

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:27

Nou ja met meer dan 3% rente vallen een hoop mensen af. Dat zijn dubbele maandlasten tov eerst. Ik had dan ook niet kunnen kopen. Dus lijkt me logisch.

Luxorvalkje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:17

flooooo schreef:
We staan op de reservelijst en hebben nu inderdaad een bod geplaatst zonder te zien en zonder voorbehouden. Wat is het leven zonder risico?
Het is trouwens niet bewoond maar als soort wijkgebouwtje gebruikt door een mannenkoor. Denk niet dat we dus met aanbellen erg ver gaan komen. Snap ook wel wat idinn zegt hoor. Moest er ook niet aan denken dat er allemaal mensen bij ons kwamen aanbellen.


Mochten jullie de gelukkigen zijn, sowieso een bouwkundige keuring laten doen. Dan weet je wat je gekocht hebt. Zijn er grote gebreken, dan kun je daar nog wat mee wanneer die niet vermeld waren. En je kunt zelf ook nog een rondje lopen.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:05

Nou wij hebben voor vrijdag toch een plek bemachtigd, er was een uitvaller en dus mogen wij komen kijken. Ben heel benieuwd.

Winged

Berichten: 33061
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:08

Zonnetje81 schreef:
Waren die afspraken niet vooral ivm corona maatregelen?

Ik heb mijn huidige woning vorig jaar juli bezichtigd dmv een open huis. Was wel mega druk ook. De kijkdagen zaten toen al vol.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:09

Vrijdag is ook met meerdere mensen tegelijk maar is nu natuurlijk geen woonhuis en mega veel animo voor. Is dan een makelaar voor vragen bij betrokken.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:26

Wel fijn dat jullie toch kunnen gaan kijken!

Horsii.. ik ben benieuwd.. tot nu toe komen er vooral veel dure bouwkavels langs :')

MarjanB

Berichten: 16468
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:33

flooooo schreef:
Nou wij hebben voor vrijdag toch een plek bemachtigd, er was een uitvaller en dus mogen wij komen kijken. Ben heel benieuwd.


T kan ook zijn dat ie weet dat jullie serieus zijn en er toch wat mogelijk is nu.

horsii

Berichten: 7619
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 17:17

idinn schreef:
Wel fijn dat jullie toch kunnen gaan kijken!

Horsii.. ik ben benieuwd.. tot nu toe komen er vooral veel dure bouwkavels langs :')


Of veel te dure woningen welke beter gesloopt kunnen worden.
Ik heb copaan nog haha

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:42

flooooo schreef:
Nou wij hebben voor vrijdag toch een plek bemachtigd, er was een uitvaller en dus mogen wij komen kijken. Ben heel benieuwd.

Spannend!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78524
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:03

Zonnetje81 schreef:
Nou ja met meer dan 3% rente vallen een hoop mensen af. Dat zijn dubbele maandlasten tov eerst. Ik had dan ook niet kunnen kopen. Dus lijkt me logisch.


Ik mag toch hopen dat 3% geen dubbele maandlasten geeft, of betaal je alleen rente en geen aflossing?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:30

Neonlight schreef:
Zonnetje81 schreef:
Nou ja met meer dan 3% rente vallen een hoop mensen af. Dat zijn dubbele maandlasten tov eerst. Ik had dan ook niet kunnen kopen. Dus lijkt me logisch.


Ik mag toch hopen dat 3% geen dubbele maandlasten geeft, of betaal je alleen rente en geen aflossing?


Ik heb inderdaad een aflossingsvrije hypotheek. Maar een dubbele rente + aflossing maakt het nog ingewikkelder toch?

Op een bedrag van 350.000 euro 1,58% is de rente pm 460 euro. Met 3% is dit al 875 euro pm. Ik vind het best een groot verschil.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78524
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:41

Maar zeker geen dubbele maandlasten. Als ik nu een zelfde hypotheek af zou sluiten met een rente van 1.47% minder als wij nu hebben betaal ik bruto 93% van wat ik in 2014 betaalde en netto is het nog meer naar de 100%. Gebaseerd op lineaire hypotheek, volledige aflossing, rente 10 jaar vast, startleeftijd 40 (zelfde als toen).

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 00:11

Het scheelt vooral op je leencapaciteit toch?

Ik hoop dat er geen gekke dingen gebeuren voorlopig, wij gaan ons huis verkopen. Nog een week of 2 tot we foto’s gaan maken. Spannend!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78524
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:20

Scheelt ook op leencapaciteit inderdaad. :j
Het verschil bij aflossingsvrij is dan wel heel groot. Ik kwam gebaseerd op een lineaire hypotheek van 455000 met looptijd van 30 jaar, 10 jaar de rente (2,86%) vast uit op 2430 euro bruto, in 2014 was dit met een rente van 4,33% net iets boven de 2600 bruto.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:35

Aflossing veranderd vrij weinig. Als je alleen rente betaald maakt dat wel een heel verschil

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:36

Dat scheelt inderdaad niet veel. En met een hogere rente krijg je weer meer hypotheekrente-aftrek dus onder de streep scheelt het denk ik niet veel.

MarjanB

Berichten: 16468
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:38

Totdat er geen hypotheek rente aftrek meer is…

Denk dat je heel goed moet kijken wat je kwijt kan zijn zonder dat je er teveel voor moet laten of stress er van krijgt.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:45

Maar dat duurt nog even toch :)
Inderdaad, je moet betalen waar je je prettig bij voelt!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78524
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:17

Onder de streep heb ik niet meer uitgerekend, maar netto wordt daarom het verschil inderdaad kleiner. Wel iets om mee te nemen in mijn voorbeeld, wij hebben lineair, meeste kiezen annuiteit. Onze maandlasten voor hypotheek worden iedere maand minder.

En het is inderdaad ook uitgaan waar je je nog comfortabel bij voelt. Wij kunnen veel meer aan, maar dit was destijds de top waarbij wij ons nog comfortabel voelden. Wij gingen ook enorm omhoog in hypotheek, vonden dit al spannend genoeg.

Elin_

Berichten: 9640
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:42

Ryder schreef:
Het scheelt vooral op je leencapaciteit toch?

Ik hoop dat er geen gekke dingen gebeuren voorlopig, wij gaan ons huis verkopen. Nog een week of 2 tot we foto’s gaan maken. Spannend!


Ik begeef me nog niet zolang op de huizenmarkt, maar dit rekendeel vind ik zo verwarrend. Ik heb jullie laatste antwoorden meerdere malen doorgenomen, maar ik begrijp er nog steeds vrij weinig van. Wel zie ik door de stijgende rentes mijn maximale leenbedrag omlaag gaan. Dat motiveert niet heel erg. A.s. woensdag met eventuele uitloop tot volgende week maandag hoor ik of het garant staan nog iets is om aan te vragen en tot hoeveel extra ik dan kan.

Er verschijnt steeds minder op funda. Dat valt me wel op, maar nog steeds hoge prijzen voor soms bouwvallen :=
Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ik houd de onderzoeken en statistieken redelijk bij en ze - de banken - verwachting een stabilisering van de prijzen in 2023, maargoed niks staat vast.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:46

Wat is er onduidelijk dan? Dit? -> Je hypotheek wordt berekend op basis van wat je per maand zou kunnen betalen. Op het moment dat het rentepercentage omhoog gaat, moet het bedrag wat je kan lenen (je leencapaciteit) dus omlaag. Zodat je nog steeds op het bedrag dat je per maand kan betalen uitkomt.

Elin_

Berichten: 9640
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:56

Doubtless schreef:
Wat is er onduidelijk dan? Dit? -> Je hypotheek wordt berekend op basis van wat je per maand zou kunnen betalen. Op het moment dat het rentepercentage omhoog gaat, moet het bedrag wat je kan lenen (je leencapaciteit) dus omlaag. Zodat je nog steeds op het bedrag dat je per maand kan betalen uitkomt.


Op zich is dit deel wel duidelijk, maar meer het verschil met aflossingsvrij, de beide hypotheeksoorten. Alleen rente en geen aflossing ?


Neonlight schreef:
Zonnetje81 schreef:
Nou ja met meer dan 3% rente vallen een hoop mensen af. Dat zijn dubbele maandlasten tov eerst. Ik had dan ook niet kunnen kopen. Dus lijkt me logisch.


Ik mag toch hopen dat 3% geen dubbele maandlasten geeft, of betaal je alleen rente en geen aflossing?