Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7619
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 15:24

Listiglistje, ineens snel gegaan. Spannend. Het is je gegund.

Wij morgen en zondag naar het nieuwe huis.
Morgen komen ze de dakkapel inmeten zodat ze ook de vergunning aan kunnen gaan vragen.
En zondag op de koffie om te bespreken wat er achter blijft etc van het paarden stuk en adressen qua mest weg brengen etc.

Hier gewoon een overbrugging gekregen zonder gedoe.
Bij Florius.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:27

Leuk om te lezen hoe ver jullie al zijn en dat het jullie is gelukt in deze rare tijd. Wij staan nog maar aan het begin, we moeten het nog eens worden over het bod en ik hoop ook echt dat ons huis snel wordt verkocht. Ben nu al het gedoe errond al beu ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:33

Hoeveel inzicht willen ze eigenlijk in je bankrekening(en)? Ik vind mijn bij- en afschrijvingen namelijk best wel een privéding waar anderen weinig mee te maken hebben :+

paars

Berichten: 5588
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:50

Hier wilde ze voor de overbrugging een aantoonbaar saldo zien op de spaar- beleggingsrekening. Af-en bijschrijving kan je mss weglakken? Doet de overheid ook vaak :+ .

Spannende week voor de boeg. Misschien is eind van de week de verkoop rond en dat is dan maar liefst 19 (kan 16 zijn, maar ook 21) maanden voor de aanvaardingsdatum…zou fijn zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:06

idinn schreef:
Hoeveel inzicht willen ze eigenlijk in je bankrekening(en)? Ik vind mijn bij- en afschrijvingen namelijk best wel een privéding waar anderen weinig mee te maken hebben :+

Bij mij zijn die niet opgevraagd. Alleen het saldo van mijn (spaar)rekeningen.

Wel door de financieel adviseur erop geattendeerd dat ze het wel zouden kunnen vragen, dus goed moest opletten of ik geen vaste lasten of schulden had verzwegen. Maar ook met de mededeling dat zeker niet iedere hypotheekverstrekker even nauwkeurig was dus dat als ik wat te verzwijgen had hij daar rekening mee zou houden. :')

Uiteindelijk was een overzicht van mn spaargeld goed genoeg :D .

Van mijn eigen geld moest ik bij de notaris wel aantonen hoe ik het gekregen heb incluis bewijs. Maar dat is wel normaal volgens mij... Was in mijn geval een verklaring van erfrecht, ik weet niet wat je moet aanleveren als je je geld bij elkaar gespaard hebt :) . Volgens mij iets van loonstroken (weer) ofzo.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:13

Ik moest alles aanleveren. En ik had niks te verbergen.

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:23

idinn schreef:
Hoeveel inzicht willen ze eigenlijk in je bankrekening(en)? Ik vind mijn bij- en afschrijvingen namelijk best wel een privéding waar anderen weinig mee te maken hebben :+


Ik moest voor de overbrugging ook een spaarsaldo laten zien.

Had een printscreen gemaakt van het overzicht van rekeningen bij de bank. En alles dat niet spaarrekening was had ik doorgehaald. Dat was voldoende

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:30

Ik moest wel bewijs spaargeld laten zien, maar daar waren ze gewoon akkoord mee. Ik had een rekening overzicht van de dag dat ik het uitgedraaid had. Geen historie. Was geen probleem verder. Ook niet voor de overbrugging.

Scheelt waarschijnlijk dat mijn verkoop verder al rond was en we kwa overbrugging maar 3 weken nodig hebben.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:34

@horsii misschien geen eigen bedrijf verleden? Maar ik heb toch ook de indruk dat het per tussenpersoon verschilt. Fijn dat het bij jou & bij Florius wel goed liep!
Ik moest bijv een heel maandoverzicht van mijn rekeningen laten zien. Vond ik toch ook wel een dingetje... maar ja, je doet het toch omdat je anders bang bent dat het niet door kan gaan.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:21

Bij ons werd verteld dat een printscreen voldoende is en dat ze konden vragen naar een jaaroverzicht om je spaar-ritme te zien. Dat is uiteindelijk niet gevraagd bij ons, trouwens.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:27

Hier is de concept koopakte binnen. Vanavond even goed naar kijken

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:36

Wij hebben inmiddels al de sleutel van ons nieuwe huis en zijn druk aan het slopen en klussen.
Ook is mijn eigen huis eindelijk verkocht. *\%/*
Mensen waren toch voorzichtig vanwege de rente die zo hard steeg, en als starter heb je elke euro toch hard nodig.
Morgen het voorlopig koopcontract tekenen. :D
En als het goed is half juli de overdracht.

Bij mij wilde de bank ook vanalles weten en overal moest een datum op staan. Dus een printscreen volstond niet bij mij ivm ontbreken datum.
Maar dit was vooral van belang voor de overbruggingshypotheek, je moet die 3 dubbele kosten minimaal 12 maanden kunnen dragen. Nu is het voor mij maar zo'n 2 maanden dus geen probleem.

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:44

Wij hebben niks aan hoeven leveren voor de overbrugging… wel bijzonder dat dat zo verschilt! Wij hebben bij de Rabobank afgesloten

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:43

Ik moest alles aanleveren al puur voor de hypotheek.

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:05

MarjanB schreef:
Wij hebben niks aan hoeven leveren voor de overbrugging… wel bijzonder dat dat zo verschilt! Wij hebben bij de Rabobank afgesloten


Ik ook bij de rabo.

Maar misschien komt het door het moment van overdracht?
Ik krijg in principe op 1/9 de sleutel (eind april gekocht), en mijn huis draag ik eind september over.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:10

Ik denk dat het wellicht ook te maken heeft met de hoogte van de hypotheek. Hoever onder je maximum zit je. Breng je daadwerkelijk ook eigen geld in (wij niet namelijk).

In mijn geval was het verkoop contract ook al rond en getekend. En ging het maar om 3 weken. Dus ze zullen het wel geloofd hebben.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:28

Ik heb destijds een hele hoop moeten aanleveren. Ik had ook een schenking van een oom en tante. Ook deze schenking + kopie overdracht + handtekeningen heb ik ook moeten aanleveren. Ik zat 80.000 onder mijn max.

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:47

Hier werd ingewikkeld gedaan over de schenking van mijn ouders. Die moesten hun ID, bankoverschrijving, etc delen met de hypotheekverstrekker (om aan te tonen dat ze in staat zijn dit bedrag te schenken. Waren mijn ouders niet blij mee en hebben ze ook niet gedaan, maar in overleg met ons en hypotheekadviseur het bedrag meteen al overgemaakt aan mij, en toen moest ik die overschrijving delen.

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:51

Ohh, en nog een leuke. De hypotheekverstrekker wilde een definitief energiekeurmerk. Dit kon niet, want nieuwbouw. We hadden een voorlopig keurmerk gekregen en met hun gedeeld, maar daar deden ze toch wel lastig over. Tja, woning moest nog gebouwd worden. Grootste grap is dat we een hypotheek speciaal voor nieuwbouw hebben, dus zou denken dat ze dat dan snappen als ze dat zelf aanbieden

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:15

@jooproo dat soort dingen werkelijk :roll: ik begrijp dat ze zekerheid willen hoor maar er zijn toch iets van (privacy??) grenzen.

De mensen die weer een stapje verder zijn in het proces, waar dan ook gefeliciteerd :)F *\o/*

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:39

VanHuisUit schreef:
@jooproo dat soort dingen werkelijk :roll: ik begrijp dat ze zekerheid willen hoor maar er zijn toch iets van (privacy??) grenzen.

De mensen die weer een stapje verder zijn in het proces, waar dan ook gefeliciteerd :)F *\o/*


Is heel normaal. Je kan wel iets verkondigen maar ze moeten bewijzen hebben.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:49

Als financiële instelling heb je de wettelijke plicht om te weten waar geld vandaan komt en dat bij twijfel te onderzoeken. Staat dus los van privacy. Dus ik snap volledig waarom ze het vragen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:53

Nou ik vind een hele maand je banksaldo opvragen echt nergens op slaan hoor. Wat hebben zij nou te maken met of ik 1 of 10 boeken koop bij bol.com om maar iets te noemen. Gaat om je salaris, je schulden, je spaargeld als je die hebt, that's it.
Volgende keer ga ik overigens gewoon weer naar mijn huis bank, dat is de RABO, die hebben natuurlijk sowieso volledig inzicht in alles van je (alhoewel, volgens mij moeten ze wel vragen of ze dat mogen bekijken).
Ik had maar heel weinig hypotheek nodig en daarbij gewoon een maandinkomen waar ik absoluut niet mee op het maximum zat van de hypotheek die ik nodig had. Plus dat ik aan kon tonen dat ik de dubbele lasten gewoon kon betalen. Plus dat de woning die ik verkocht al verkocht was, maar nog niet gepasseerd.
Was bij NIBC Direct.

En ja je hebt plicht om te vragen waar geld vandaan komt, dus als je geld hebt, dat ze weten waar het vandaan komt (dat kon ik ook gewoon aantonen). Maar dat is geen reden om zoveel te willen weten over je maandelijkse transacties afgezien van schulden, salaris en spaargeld.

Ik hoop voor iedereen dat de markt wel wat afkoelt zodat je ook wat rustiger na kunt denken hoe ver je wilt gaan met het delen van privé gegevens met bankinstellingen. Zodat je wat rustiger na kunt gaan wat voor hypotheek je wilt en waar. BIj mij moest ook alles zo snel, van aankoop t/m financiering.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 31-05-22 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:55

VanHuisUit schreef:
Nou ik vind een hele maand je banksaldo opvragen echt nergens op slaan hoor. Wat hebben zij nou te maken met of ik 1 of 10 boeken koop bij bol.com om maar iets te noemen. Gaat om je salaris, je schulden als je die hebt, that's it.
Volgende keer ga ik overigens gewoon weer naar mijn huis bank, dat is de RABO, die hebben natuurlijk sowieso volledig inzicht in alles van je (alhoewel, volgens mij moeten ze wel vragen of ze dat mogen bekijken).
Ik had maar heel weinig hypotheek nodig en daarbij gewoon een maandinkomen waar ik absoluut niet mee op het maximum zat van de hypotheek die ik nodig had. Plus dat ik aan kon tonen dat ik de dubbele lasten gewoon kon betalen. Plus dat de woning die ik verkocht al verkocht was, maar nog niet gepasseerd.
Was bij NIBC Direct.


Omdat ze bij een maand kunnen zien of je wellicht betalingen moet doen aan een DUO die je voor het gemak hebt verzwegen :') Het interesseert een financiële instelling echt niet wat je koopt bij bol.com

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:58

Citaat:
Omdat ze bij een maand kunnen zien of je wellicht betalingen moet doen aan een DUO die je voor het gemak hebt verzwegen

OK.... maarrrr... waarom dan niet bij iedereen :o?
Ben 58 als ik nu nog schuld heb bij DUO dan... heb ik wel een probleem denk ik :P :+

Maar wellicht dat dat het was géén idee :o? }:0