Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:12

ingedebruijn schreef:
Ik ben een beetje het overzicht kwijt door de privacy discussie.. Wie is er op het moment nog actief op zoek? 8-)


Wij ook!
Best al wat huizen bekeken maar nog nergens het ‘wow’ gevoel gehad. Markt is ook zo beperkt hier, terwijl we best een prima budget en dito spaarpot hebben.
Morgen hadden we een afspraak voor bezichtiging maar werden we afgebeld omdat t huis al verkocht was. Jammer maargoed, we kijken verder.

Gnome
Berichten: 8457
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:47

Ah jasses. Waar zoeken jullie ongeveer naar en waar?

HorsePassion
Berichten: 995
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 22:28


viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 22:29

Wij zoeken ook. Vandaag een bezichtiging gehad, maar dat viel tegen. We hadden al twijfels, maar dat werd alleen maar bevestigd in het echt.
Woning waar we wel hadden geboden waren we vet overboden, maar dat had ik misschien al gezegd.

Verder komt er even niet veel op de markt wat in ons straatje past.

Zonnetje81
Berichten: 18697
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 22:30

Ik merk wel dat ik kritisch en verwend ben met mijn paleisje. Ik zat het programma: voor hetzelfde geld te kijken. En dan gaan ze naar vreselijke objecten en zeggen ze ja leuk leuk leuk. En ik denk dan ik zou wegrennen!!!!

HorsePassion
Berichten: 995
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 22:36

Zonnetje81 schreef:
Ik merk wel dat ik kritisch en verwend ben met mijn paleisje. Ik zat het programma: voor hetzelfde geld te kijken. En dan gaan ze naar vreselijke objecten en zeggen ze ja leuk leuk leuk. En ik denk dan ik zou wegrennen!!!!

Helemaal met je eens. Waren echt geen goede huizen en veel te ver weg van hun werk.

paars

Berichten: 5609
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 22:55

viola schreef:
Woning waar we wel hadden geboden waren we vet overboden, maar dat had ik misschien al gezegd.

Hoe weet je hoeveel je bent overboden dan? Da’s niet openbaar toch?

Ik blijf dat lastig vinden. Hoe weet je zeker dat de makelaar (aankopend of verkopend) je volledig informeert…

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 06:21

Een van de huizen waar wij een bod op hadden gedaan zat in dat programma 'voor hetzelfde geld´. Geen idee of die in de afgelopen uitzending zat hoor, ik weet alleen dat de biedingsprocedure lang duurde omdat er dus ook opnames voor dat programma gemaakt moesten worden. :+ Uiteindelijk hadden wij daar het tweede bod en zat degene met het hoogste bod er flink boven. Was ik toen wel erg zuur van, maar achteraf bezien denk ik dat we nu een huis hebben dat meer mijn smaak is en wat op een mooiere plek ligt qua uitrijmogelijkheden.

Suzanne F.

Berichten: 49413
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 07:31

HorsePassion schreef:
Dit is wel een schatje voor een hele mooie prijs .
Staat nog niet op Funda
https://www.vanwattummakelaardij.nl/aan ... ukenweg-3/


Prijs is heel leuk inderdaad. Als deze hier in het dorp staat was hij heel wat duurder. Vraag me wel af waarom die schuttingen er zo staan en dat hekwerk met prikkeldraad. Lijkt wel alsof de relatie met de buren /omwonenden niet al te best is. Maar dat vul ik in natuurlijk. Lijken ook oudere mensen.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:23

paars schreef:
viola schreef:
Woning waar we wel hadden geboden waren we vet overboden, maar dat had ik misschien al gezegd.

Hoe weet je hoeveel je bent overboden dan? Da’s niet openbaar toch?

Ik blijf dat lastig vinden. Hoe weet je zeker dat de makelaar (aankopend of verkopend) je volledig informeert…

De makelaar wilde het inderdaad niet precies zeggen, maar met wat vissen van mijn vriend kwam er wel een ongeveer uit. Helemaal zeker weet je het dus niet, maar in dit geval hadden we ook niet anders verwacht.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 14:35

Vanmiddag is er hier een bezichtiging! Ik hoop zo dat deze mensen er weg van zijn en mogelijkheden zien.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 14:36

viola schreef:



"Vroeger", toen de NVM nog ergens voor stond, kon je echt niet zomaar zeggen "je bent overboden" om je eigen courtage op te drijven.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:22

Wij hebben wel makelaars gehad die gewoon zeiden wat het hoogste bod was (niet geheel op de duizend nauwkeurig.. maar wel een zeer goed beeld gevend). Vooral omdat het gewoon absurd boven de vraagprijs was :+

Zonnetje81
Berichten: 18697
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:12

Je kan opzoeken met een abbo voor hoeveel een huis is gegaan. En alle makelaars kunnen dat dus ook. Bij ons in de buurt was ‘de praat’ dat in de straat een huisje voor 900.000 was weggegaan, alla vraagprijs 725.000. Mijn makelaar heeft dit opgezocht. Dit klopte niet maar het was wel voor meer dan 800.000 weg. Bizar. En ik ben naar dat huisje gaan kijken voor 675.000 onderling en vond het 10x niks. Zo zie je maar overal is iemand voor.

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:02

idinn schreef:
Wij hebben wel makelaars gehad die gewoon zeiden wat het hoogste bod was (niet geheel op de duizend nauwkeurig.. maar wel een zeer goed beeld gevend). Vooral omdat het gewoon absurd boven de vraagprijs was :+


Ja hoor, sommigen doen dat wel, is niet heel chique inderdaad maar soms wel fijn om te weten als potentieel koper natuurlijk.
Ik haak nogmaals in om waarom het (deels) niet mag: Als het huis onder voorbehoud verkocht is, dus termijnen niet verstreken en nog niet getekend bij de notaris, kun jij naar de verkoper stappen en een hoger bod neerleggen. Die kan dan nog kosteloos ontbinden en dan hebben de kopers dus toch niet gekocht. Daarom mag het dus niet.
Hier ook nog steeds zoekend! Volgende week weer een bezichtiging, fors prijskaartje maar prachtige locatie en grote woning, ben heel benieuwd of het iets is! We mogen met 8 kijkers voor de markt uit omdat we al vooraf interesse hadden getoond. Wens van de zoon van de verkoopster die het verkoopt.

Aanvulling: Na definitieve verkoop kun je het bij het kadaster opvragen.

Bullebeest
Berichten: 3243
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:22

flooooo schreef:
idinn schreef:
Wij hebben wel makelaars gehad die gewoon zeiden wat het hoogste bod was (niet geheel op de duizend nauwkeurig.. maar wel een zeer goed beeld gevend). Vooral omdat het gewoon absurd boven de vraagprijs was :+


Ja hoor, sommigen doen dat wel, is niet heel chique inderdaad maar soms wel fijn om te weten als potentieel koper natuurlijk.
Ik haak nogmaals in om waarom het (deels) niet mag: Als het huis onder voorbehoud verkocht is, dus termijnen niet verstreken en nog niet getekend bij de notaris, kun jij naar de verkoper stappen en een hoger bod neerleggen. Die kan dan nog kosteloos ontbinden en dan hebben de kopers dus toch niet gekocht. Daarom mag het dus niet.
Hier ook nog steeds zoekend! Volgende week weer een bezichtiging, fors prijskaartje maar prachtige locatie en grote woning, ben heel benieuwd of het iets is! We mogen met 8 kijkers voor de markt uit omdat we al vooraf interesse hadden getoond. Wens van de zoon van de verkoopster die het verkoopt.

Aanvulling: Na definitieve verkoop kun je het bij het kadaster opvragen.

Waarom niet heel chique? Zolang er geen gegevens van de koper zelf worden gegeven, zie ik daar geen probleem in. Weet je als bieder die het niet is geworden ook waar je dan ongeveer staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:25

Bullebeest schreef:
flooooo schreef:


Ja hoor, sommigen doen dat wel, is niet heel chique inderdaad maar soms wel fijn om te weten als potentieel koper natuurlijk.
Ik haak nogmaals in om waarom het (deels) niet mag: Als het huis onder voorbehoud verkocht is, dus termijnen niet verstreken en nog niet getekend bij de notaris, kun jij naar de verkoper stappen en een hoger bod neerleggen. Die kan dan nog kosteloos ontbinden en dan hebben de kopers dus toch niet gekocht. Daarom mag het dus niet.
Hier ook nog steeds zoekend! Volgende week weer een bezichtiging, fors prijskaartje maar prachtige locatie en grote woning, ben heel benieuwd of het iets is! We mogen met 8 kijkers voor de markt uit omdat we al vooraf interesse hadden getoond. Wens van de zoon van de verkoopster die het verkoopt.

Aanvulling: Na definitieve verkoop kun je het bij het kadaster opvragen.

Waarom niet heel chique? Zolang er geen gegevens van de koper zelf worden gegeven, zie ik daar geen probleem in. Weet je als bieder die het niet is geworden ook waar je dan ongeveer staat.


Iemand schreef het al. Maar na tekening koopovereenkomst heeft iedere partij 3 dagen bedenktijd. Komt daar in de tussentijd ineens een bod lang van 50K meer (van iemand die het winnende bod weet). Tja, kan vervelende gevolgen hebben en is niet zo netjes.

Het heeft natuurlijk een reden dat verkopers meestal voor een gesloten veilingsmethode kiezen. Al hoop ik dat daar sowieso verandering inkomt.

Bullebeest
Berichten: 3243
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:27

Je kunt het toch ook pas na die periode melden?

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:52


Shiloh

Berichten: 19796
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:00

Menino schreef:
Maar na tekening koopovereenkomst heeft iedere partij 3 dagen bedenktijd. Komt daar in de tussentijd ineens een bod lang van 50K meer (van iemand die het winnende bod weet). Tja, kan vervelende gevolgen hebben en is niet zo netjes.


Alleen koper heeft bedenktijd. Als verkoper handtekening heeft gezet onder voorlopig koopcontract heeft hij dikke pech als hij een hoger bod krijgt.

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:58

Citaat:
Wij hebben wel makelaars gehad die gewoon zeiden wat het hoogste bod was (niet geheel op de duizend nauwkeurig.. maar wel een zeer goed beeld gevend). Vooral omdat het gewoon absurd boven de vraagprijs was :+


Citaat:
Ja hoor, sommigen doen dat wel, is niet heel chique inderdaad maar soms wel fijn om te weten als potentieel koper natuurlijk.
Ik haak nogmaals in om waarom het (deels) niet mag: Als het huis onder voorbehoud verkocht is, dus termijnen niet verstreken en nog niet getekend bij de notaris, kun jij naar de verkoper stappen en een hoger bod neerleggen. Die kan dan nog kosteloos ontbinden en dan hebben de kopers dus toch niet gekocht. Daarom mag het dus niet.
Hier ook nog steeds zoekend! Volgende week weer een bezichtiging, fors prijskaartje maar prachtige locatie en grote woning, ben heel benieuwd of het iets is! We mogen met 8 kijkers voor de markt uit omdat we al vooraf interesse hadden getoond. Wens van de zoon van de verkoopster die het verkoopt.

Aanvulling: Na definitieve verkoop kun je het bij het kadaster opvragen.


Citaat:
Waarom niet heel chique? Zolang er geen gegevens van de koper zelf worden gegeven, zie ik daar geen probleem in. Weet je als bieder die het niet is geworden ook waar je dan ongeveer staat.


Dat staat eronder beschreven. Omdat jij dan alsnog een hoger bod kunt indienen in de hoop dat de verkopers de huidige koop dan ontbinden. Daarom is het niet chique, daarbij mag het niet van de code van de NVM en daar heb je je als geregistreerd makelaar gewoon aan te houden. Eigenlijk net als AVG bij een huisarts of waar dan ook.

Shiloh

Berichten: 19796
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:00

Nee dat kan dus niet flooo. De verkoper kan na het tekenen van het voorlopige koopcontract niet zomaar onder de verkoop uit. Getekend is getekend. Ontbindende voorwaarden en bedenktijd is enkel voor de koper.

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:01

Shiloh schreef:
Menino schreef:
Maar na tekening koopovereenkomst heeft iedere partij 3 dagen bedenktijd. Komt daar in de tussentijd ineens een bod lang van 50K meer (van iemand die het winnende bod weet). Tja, kan vervelende gevolgen hebben en is niet zo netjes.


Alleen koper heeft bedenktijd. Als verkoper handtekening heeft gezet onder voorlopig koopcontract heeft hij dikke pech als hij een hoger bod krijgt.


Maar het koopcontract tekenen kan ook maar zo een paar dagen duren en tot die tijd kun je eronder uit. Ik vermoed dat hier bedoeld wordt dat je gebeld wordt door de makelaar dat je het niet geworden bent en dat hij het dan zegt. Het is natuurlijk heel anders als je het na een half jaar hoort als de boel al gepasseerd en al is. Daarbij: de boete van 10 % kan soms nog lager zijn dan het bod dat potentiele kopers willen neerleggen en dus gunstig om te accepteren. Allemaal redenen waarom dit dus niet mag. :j

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:04

Shiloh schreef:
Nee dat kan dus niet flooo. De verkoper kan na het tekenen van het voorlopige koopcontract niet zomaar onder de verkoop uit. Getekend is getekend. Ontbindende voorwaarden en bedenktijd is enkel voor de koper.


Niet waar. Dat ligt er geheel aan wat je in het koopcontract afspreekt met elkaar. Het is inderdaad niet geheel gebruikelijk dat de verkoper ook een bedenktijd heeft maar kan zeker opgenomen worden en komt ook echt wel eens voor, zeker in deze markt. Ben je als koper niet blij mee natuurlijk, dat begrijp ik, dat maakt echter niet dat het niet mag.

Shiloh

Berichten: 19796
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:07

Uiteraard kun je tot het voorlopig koopcontract getekend is als verkoper je nog terug trekken en op een hoger bod in gaan, maar daarna kan het niet meer.

Mijn werkgever heeft op die manier toch het huis gekocht. Die werd gebeld dat ze het niet waren geworden. Die is vervolgens heel brutaal aan gaan bellen bij het huis en gezegd “we willen dit huis, zeg maar wat er moet gebeuren”. Niet via makelaar dus, maar die is gewoon zelf erheen gegaan en gaan onderhandelen.

Niet chique. Maar kan het hem schelen. Hij heeft zijn droomhuis :+

Natuurlijk, alles wat je in een contract opneemt is rechtsgeldig. Maar het is niet bepaald gebruikelijk. Sterker nog, heb er in de praktijk nog nooit van gehoord.