Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 06:40

MarjanB schreef:
chevax schreef:
Ik kan wel janken en ben boos. Precies waar ik bang voor was, is gebeurd: de voorlopige koopovereenkomst staat vol addertjes. Nu stopt het echt.


Oh echt!!! Wat een bizar verhaal.. dus je zegt ik wil t ene niet dan maakt de makelaar er gewoon in de rest van de boel er maar wat anders van?


Als ik dit contract teken, zit ik aan alle kanten muurvast terwijl het voor de verkoper vrijblijvend is. Maar dan ook echt vrijblijvend. Details wil ik (nog niet) hier plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 07:48

Wat kansloos zeg. Ik zou die man ondertussen denk compleet verrot schelden, of die met zijn totaal niet kloppende koopovereenkomst denkt dat ik achterlijk bent. Stuur maar heel snel een nieuw exemplaar. En dan zou ik erna bedenken of ik nog wel door wil.. maar dat ie er maar weer tijd in steekt. Wat een zak hooi zeg. Dat die verkopers er nog mee in zee gaan.

horsii

Berichten: 7624
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 08:32

idinn schreef:
Wat kansloos zeg. Ik zou die man ondertussen denk compleet verrot schelden, of die met zijn totaal niet kloppende koopovereenkomst denkt dat ik achterlijk bent. Stuur maar heel snel een nieuw exemplaar. En dan zou ik erna bedenken of ik nog wel door wil.. maar dat ie er maar weer tijd in steekt. Wat een zak hooi zeg. Dat die verkopers er nog mee in zee gaan.


Hoeveel grond zochten jullie nou en wat verder. Misschien weet ik iets

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 08:39

Bizar chevax, wat een draak van een makelaar. En wat zuur dat je na alle energie die dit al gekost heeft alsnog niet door kunt met de aankoop :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:11

Horsii, circa 2.500/3.000m2 minimaal .. alle locaties vanaf waar Ede/Nijmegen in +- 2 uur met OV bereikbaar is :+

MarjanB

Berichten: 16480
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:19

Welke prijsklasse ook alweer?

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:22

smurffie schreef:
Tempura mijn tip is ga nu vast bij huizen kijken in die omgeving. Dan maak je kennis met makelaars, leer je de markt van je budget kennen en wie weet loop je tegen een huis aan.
Zo niet, heb je wel wat makelaars aan het werk gezien waarvan je 1 wellicht als aankoopmakelaar kan inschakelen.
Het hebben van een aankoopmakelaar hebben wij als iedere cent waard ervaren.

Dit inderdaad. Wij kwamen tijdens bezichtigingen ook wel een paar makelaars tegen bij wie we een goed gevoel hadden. Nu hebben we geen aankoopmakelaar gebruikt, maar als we dat wel zouden willen hadden via deze manier er wel twee die in aanmerking kwamen.

Uiteindelijk huis gekocht bij een makelaar waar we geen goed gevoel bij hadden kwa bezichtiging, maar kwa papierwerk loopt alles op rolletjes gelukkig.

Tempura je zit in onze regio ik stuur ze even door via pb.

paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:27

Chevalier, ha je moet ontzettend opletten. Aan beide kanten als koper en ook als verkoper. Ook opletten op de vetgedrukte zaken; vaak zijn dingen die zijn aangepast/ingevuld tot de standaardivereenkomst vetgedrukt. Let erop dat het ook kan gebeuren dat ze dat ‘per ongeluk’ zijn vergeten of iets aanpassen. Linke loetjes.
Goed dat je er straks op zit en hoop dat het toch nog goed gaat komen!!

Hier ook de afgelopen weken nog overleg nog kleine en grotere wensen van de aanstaande kopers…wel goede hoop dat we volgende week kunnen tekenen.
Mijn duimen staan ‘aan’ ;-) !

horsii

Berichten: 7624
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 10:15

idinn schreef:
Horsii, circa 2.500/3.000m2 minimaal .. alle locaties vanaf waar Ede/Nijmegen in +- 2 uur met OV bereikbaar is :+


Nee dan is dit te weinig grond.

Fitzroy

Berichten: 25133
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:50

En idd, via Bokt vragen. Ik heb mijn aankoopmakelaar als tip van Marjan gekregen en hij heeft het idd mooi voor elkaar gekregen. Daar ben ik Marjan nog dankbaar voor. Als je huis klaar is, kom ik nog langs met een bedankje :D

Chevax, wat een ellende. Ik zou er nu echt een punt achter zetten.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:00

Hebben jullie er wel eens van gehoord dat je een koopovereenkomst tekent, maar dat het huis actief in de verkoop blijft? En als verkoper een hoger bod krijgt voor de ontbindende voorwaarde is verlopen krijgen wij de keuze daarmee mee te gaan en verder af te zien van de ontbindende voorwaarden. Doen we dat niet, mag verkoper verkopen aan de andere partij. Wat heeft deze overeenkomst dan voor nut? In het ergste geval verkoop ik mezelf op straat.

*edit* en dat is nog maar één van de rare, extra toegevoegde bepalingen.

Suzanne F.

Berichten: 49274
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:04

Klinkt echt heel bizar. Heb je de verkopers hier zelf al over gesproken? Want daar had je toch ook contact mee?

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:05

chevax schreef:
Hebben jullie er wel eens van gehoord dat je een koopovereenkomst tekent, maar dat het huis actief in de verkoop blijft? En als verkoper een hoger bod krijgt voor de ontbindende voorwaarde is verlopen krijgen wij de keuze daarmee mee te gaan en verder af te zien van de ontbindende voorwaarden. Doen we dat niet, mag verkoper verkopen aan de andere partij. Wat heeft deze overeenkomst dan voor nut? In het ergste geval verkoop ik mezelf op straat.

*edit* en dat is nog maar één van de rare, extra toegevoegde bepalingen.

Dat vind ik echt bizar..

Fitzroy

Berichten: 25133
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:06

Echt te bizar voor woorden. Zeggen de verkopers tegen jou soms wat anders dan tegen de makelaar?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:10

Ik neem aan dat verkoper dit toch ook weet. De extra bepalingen zijn allemaal 100% in zijn voordeel, lijkt me sterk dat hij van niks weet. Ik zou nog een voorbeeld kunnen geven wat ook echt idioot is, maar ik ben altijd bang mezelf in de vingers te snijden omdat je nooit weet wie er mee leest.

_djoeke_
Berichten: 285
Geregistreerd: 31-10-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:18

Chevax, ik zou ze veel succes wensen met het vinden van iemand die wel akkoord gaat met deze bijzondere voorwaarden.

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:25

chevax schreef:
Hebben jullie er wel eens van gehoord dat je een koopovereenkomst tekent, maar dat het huis actief in de verkoop blijft? En als verkoper een hoger bod krijgt voor de ontbindende voorwaarde is verlopen krijgen wij de keuze daarmee mee te gaan en verder af te zien van de ontbindende voorwaarden. Doen we dat niet, mag verkoper verkopen aan de andere partij. Wat heeft deze overeenkomst dan voor nut? In het ergste geval verkoop ik mezelf op straat.

*edit* en dat is nog maar één van de rare, extra toegevoegde bepalingen.


Je hoort inderdaad de meest bizarre dingen, mijn schoonzus en zwager vorig jaar, ze waren al met de vraagprijs overeen gekomen, had al een taxateur laten komen voor hun hypotheek, voorlopig contract was al getekend, dus onder voorbehoud van financiering. Taxateur (voor hun eigen hypotheek) was net weg, werden ze gebeld door de verkopend makelaar, het gaat niet door, ze hebben net een bod van 10 k hoger gekregen, als jullie dat er nog bij betalen gaat het door! Hey zegt mijn schoonzus en zwager die zone zijn we toch al gepasseerd?!! Nee hoor verkopers hebben zich bedacht! Nou kan je vertellen dat ze niet blij waren en een zeeeeeer slechte review op google hebben gezet.

MarjanB

Berichten: 16480
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:30

@Fitzroy! Dat is super lief! :D

Hier in de buurt komt wel het eea te koop elke keer naar t is heel uiteenlopend. Of enorm bouwproject als de onze of iets wat klaar is en gelijk meer dan een miljoen moet kosten..

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:17

chevax schreef:
manzano schreef:

Bijzonder zeg. Wat voor addertjes?

@tempura: ga eens kijken naar een aankoopmakelaar. Het is wel echt belangrijk dat je goed snapt hoe of wat. Een makelaar kan dan echt van toegevoegde waarde zijn en aankoopmakelaar zijn lang niet zo duur allemaal.


Mag ik jou een pb sturen?


Ja dat mag. Fijn dat je het eerst vraagt.

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:24

karrij schreef:
chevax schreef:
Hebben jullie er wel eens van gehoord dat je een koopovereenkomst tekent, maar dat het huis actief in de verkoop blijft? En als verkoper een hoger bod krijgt voor de ontbindende voorwaarde is verlopen krijgen wij de keuze daarmee mee te gaan en verder af te zien van de ontbindende voorwaarden. Doen we dat niet, mag verkoper verkopen aan de andere partij. Wat heeft deze overeenkomst dan voor nut? In het ergste geval verkoop ik mezelf op straat.

*edit* en dat is nog maar één van de rare, extra toegevoegde bepalingen.


Je hoort inderdaad de meest bizarre dingen, mijn schoonzus en zwager vorig jaar, ze waren al met de vraagprijs overeen gekomen, had al een taxateur laten komen voor hun hypotheek, voorlopig contract was al getekend, dus onder voorbehoud van financiering. Taxateur (voor hun eigen hypotheek) was net weg, werden ze gebeld door de verkopend makelaar, het gaat niet door, ze hebben net een bod van 10 k hoger gekregen, als jullie dat er nog bij betalen gaat het door! Hey zegt mijn schoonzus en zwager die zone zijn we toch al gepasseerd?!! Nee hoor verkopers hebben zich bedacht! Nou kan je vertellen dat ze niet blij waren en een zeeeeeer slechte review op google hebben gezet.


Als de koopovereenkomst was getekend door de verkopers kan dit niet. Althans niet zonder boete. Dus die zou ik dan maar even gaan claimen.
Of bovenstaande verhaal ligt toch wat anders.

Als er geen getekende overeenkomst ligt kan het wel. Helaas komt het voor. Heb zo vaak gehad dat we mensen teleur moesten stellen en 1 koper blij... Andere bieders die dan toch nog weer hun bod verhoogden. De makelaar is verplicht(!) om een nieuw bod door te geven aan de verkoper en die beslist. Een makelaar beslist helemaal niks. Hij krijgt alleen de schuld ;)

Met de verkoop van ons eigen huis hadden we ook dat we het gegund hadden en dat een dag erna een andere bieder z'n bod met 25.000 verhoogde. Hebben we niks mee gedaan, maar het is ALTIJD de beslissing van een verkoper.

Edit; dit feit wordt ook door veel kopers gewoon misbruikt hoor. Die doen gewoon een 2e bod en zeggen daarbij zelfs "je weet dat je verplicht bent om het door te geven hè". Zoekers zijn ook niet heilig.
Het is dus voor alle partijen echt zaak om snel te tekenen.

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:49


chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:07


paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:23

Als er een koopovereenkomst is, dan heeft de verkopende partij geen bedenktijd meer en kan er ook niet onderuit.
De kopende partij heeft nog 3 dagen bedenktijd. En daarna zijn er vaak nog termijnen voor ontbindende voorwaarden. Zoals financiering.
De verkopers kunnen dan dus niet meer in zee gaan met een andere partij; er staan handtekeningen onder en er is niets ‘voorlopigs’ aan hoewel het vaak zo wordt genoemd.
De rechter zal de kopers in het gelijk stellen.

Voor andere vreemde voorbehouden is het ook zo dat de kopers worden beschermd door het burgerlijk wetboek. Dus een boete/vergoeding van 10% als iemand eronderuit wil is alleen rechtsgeldig als er ook werkelijk schade geleden wordt.

In het geval dat de verkopers zich terugtrekken vanwege een bod wat tig keer hoger is, heeft de koper recht op het percentage zoals is afgesproken in art 11 van de koopovereenkomst. Vooropgesteld dat ze schade lijden (dat moeten ze dan kunnen aantonen als de verkopers dit gaan aanvechten).

paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:31

chevax schreef:
manzano schreef:
Over die voorwaarde; dat is de no risk-clausule. Voor meer info;
https://www.nvm.nl/wonen/kopen/nvm-no-risk-clausule/
jlopt, maar deze meneer heeft de clausule opgerekt tot de absolute grenzen.

Wie heeft de clausule erin laten zetten? Want is ip bedoeld voor de jou als koper, waarbij de verkoper dan ook de vrijheid heeft door te gaan met verkoop, want zekerheid heeft hij niet…jullie kunnen je huis bijv voor een veel te hoge prijs aanbieden of een moeilijk verkoopbaar huis hebben.
Niet leuk natuurlijk, maar op zich niet heel gek toch?

lukka63
Berichten: 1411
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:57

chevax schreef:
Hebben jullie er wel eens van gehoord dat je een koopovereenkomst tekent, maar dat het huis actief in de verkoop blijft? En als verkoper een hoger bod krijgt voor de ontbindende voorwaarde is verlopen krijgen wij de keuze daarmee mee te gaan en verder af te zien van de ontbindende voorwaarden. Doen we dat niet, mag verkoper verkopen aan de andere partij. Wat heeft deze overeenkomst dan voor nut? In het ergste geval verkoop ik mezelf op straat.

*edit* en dat is nog maar één van de rare, extra toegevoegde bepalingen.


Ja dat hebben wij ooit ook gedaan,maar was wel een andere tijd!