Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:29

lukka63 schreef:
Ja dat hebben wij ooit ook gedaan,maar was wel een andere tijd!


Denk dat je dat wel goed zegt.... Het is een clausule die je eigenlijk weinig meer ziet in deze markt en er eigenlijk ook niet heel geschikt voor is.
Maar het is dus wel een standaard clausule en niks "boevigs" aan.

Even in z'n algemeenheid geldt dat er wordt gewerkt met een standaard koopovereenkomst en standaard aanvullende clausules. Die zijn opgesteld door de brancheorganisaties en gecontroleerd door juristen. Wettelijk gezien mag je afspreken wat je wil en hoef je ze helemaal niet te gebruiken, maar met het oog op aansprakelijkheid en verzekeringen ed houden bijna alle kantoren dit wel aan en de een wat meer rigide dan de ander.
Juist omdat het dan gecheckt is en de meeste makelaars echt maar beperkte juridische kennis hebben.
Ik heb zelf een juridische achtergrond en kan dus ook wel zelf artikelen formuleren en de gevolgen aardig overzien, maar ik heb echt de meest grote onzin voorbij zien komen hoor als ze zelf dingen gaan formuleren :=
Ik ben dan weer veel te weinig commercieel O:) ieder z'n ding.

MarjanB

Berichten: 16569
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:34

Ik vind t vooral gewoon erg onaardig hoe het in dit verhaal gaat :7 dat t mag tja ik heb dat ook ooit gedaan maar dat was in de tijd dat de markt juist heel slecht was en die mensen feitelijk een onverkoopbaar huis hadden. Uiteindelijk kwam er een andere koper die snel kon handelen. Aangezien ik dat huis met m’n ex had en we uit elkaar waren was dat dus iets wat we gelijk gedaan hebben.

paars

Berichten: 5611
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:52

manzano schreef:
Maar het is dus wel een standaard clausule en niks "boevigs" aan.

Voordat de koopovereenkomst wordt opgesteld heeft koper een bod gedaan (daar horen de voorbehouden al in te staan) en heeft de verkoper, als het goed is, zijn/haar eisen ook al kenbaar gemaakt.
Stuur je een koopovereenkomst waar dan plots nieuwe zaken in staan, dan vind ik dat ‘boevig’. Dat is gewoon niet netjes.

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:56

paars schreef:
manzano schreef:
Maar het is dus wel een standaard clausule en niks "boevigs" aan.

Voordat de koopovereenkomst wordt opgesteld heeft koper een bod gedaan (daar horen de voorbehouden al in te staan) en heeft de verkoper, als het goed is, zijn/haar eisen ook al kenbaar gemaakt.
Stuur je een koopovereenkomst waar dan plots nieuwe zaken in staan, dan vind ik dat ‘boevig’. Dat is gewoon niet netjes.


Als een particulier een bod doet onder voorbehoud verkoop eigen woning is de no Risk clausule de juridische vertaling daarvan. Er is niemand die z'n bod doet met de exacte formulering van alle clausules. Zou wel een hoop werk schelen.

Overigens gaat het om een CONCEPT koopovereenkomst zoals de verkoper die zou willen zien. Het staat je vrij daar op te reageren. Als je zelf niet juridisch onderlegd bent kan je iemand vragen om dat voor je te doen. Het is helemaal niet zo dat je meteen akkoord hoeft te zijn met een concept.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:48

manzano schreef:
Als een particulier een bod doet onder voorbehoud verkoop eigen woning is de no Risk clausule de juridische vertaling daarvan. Er is niemand die z'n bod doet met de exacte formulering van alle clausules. Zou wel een hoop werk schelen.

Overigens gaat het om een CONCEPT koopovereenkomst zoals de verkoper die zou willen zien. Het staat je vrij daar op te reageren. Als je zelf niet juridisch onderlegd bent kan je iemand vragen om dat voor je te doen. Het is helemaal niet zo dat je meteen akkoord hoeft te zijn met een concept.


Dat kopt, maar als er zoveel overleg is geweest en we keer op keer hebben aangegeven (verkoper en koper) dat de manier van communiceren voor veel gedoe aan beide zijden werkt, lijkt mij dat je vooraf zo'n (toch wel ingrijpende clausule) even meldt. Nu is het voor ons het zoveelste dat er weer bovenop komt. En juist omdat er aan de kant van mijn man voldoende juridische kennis is, zien we echt wel wat "boevige" :-) zaken.

En als de no risk-clausule de ontbindende voorwaarde eigen woning vervangt, zou je toch verwachten dat die niet ook nog eens als apart artikel in het concept staa? Anyway, ik heb er geen goed gevoel over.

Alja

Berichten: 25658
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:52

Als je er geen goed gevoel bij hebt dan is het nu toch gewoon klaar?

Shiloh

Berichten: 19802
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:04

Was er niet laatst een uitspraak dat bedenktijd voor de verkopers in voorlopig koopcontract niet rechtsgeldig was?

Wat een verhaal hè Chevax! Snap dat je afhaakt.

paars

Berichten: 5611
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:56

Shiloh schreef:
Was er niet laatst een uitspraak dat bedenktijd voor de verkopers in voorlopig koopcontract niet rechtsgeldig was?
klopt inderdaad, die hebben na tekenen geen bedenktijd!

paars

Berichten: 5611
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:59

manzano schreef:
Overigens gaat het om een CONCEPT koopovereenkomst zoals de verkoper die zou willen zien. Het staat je vrij daar op te reageren. Als je zelf niet juridisch onderlegd bent kan je iemand vragen om dat voor je te doen. Het is helemaal niet zo dat je meteen akkoord hoeft te zijn met een concept.

Er staat boven: koopovereenkomst.
In de begeleidende mail staat dat het gaat om een concept. In deze hysterische markt zijn er kopers die na 20 minuten bezichtiging een beslissing moeten nemen. Veel verkopers zetten druk op de ketel. Voor je het weet heb je als koper (zeker als je geen aankoopmakelaar hebt die meeleest, maar dan nog…die is niet aansprakelijk te stellen) je handtekening gezet.

paars

Berichten: 5611
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:13

Bij mij ging het andersom en bedenken de kopers steeds iets nieuws. Enfin. Uiteindelijk zijn we het nu eens.
Hoop ik :-) .

Zo makkelijk is het tegenwoordig ook weer niet om een huis naar je zin te vinden en overeenstemming te krijgen.
Denk dat je dus een tegenvoorstel zou kunnen doen. Zolang je over en weer bezig bent (in onderhandeling).
Als de verkopende partij een ‘no risk’ clausule inbouwt betekend dat dat ze … tijd willen nemen om een andere woning te kopen.
Niet om het te kunnen verkopen aan een hogere bieder. De koopovereenkomst is immers met jullie. Ze kunnen het niet 2 x verkopen.
https://www.makelaarsland.nl/makelaar/n ... hTEALw_wcB

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:11

Ja dat is de nieuwe omgedraaide no Risk clausule.
Die is bedacht om wat meer aanbod te genereren. Niet veel effect overigens, maar dat is een ander verhaal.
De traditionele no Risk is voor een voorbehoud verkoop eigen woning door de koper. Met de no-risk loopt de verkoper dan minder risico.

Charaz

Berichten: 24354
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 23:29

Chevax, ik neem aan dat het jullie verzoek is de koop onder voorbehoud van verkoop eigen woning ?

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 00:57

Dankjewel voor alle tips en pb's nog iedereen! Ik heb hier echt veel aan en ben weer iets wijzer. Ik blijf meelezen in het topic zodat ik een beetje up to date blijf. Veel success met jullie zoektocht ook :)

Doubtless

Berichten: 8525
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 08:41

tempura schreef:
@Doubtless
Ik denk dat andere mensen veel leren van een familielid die ook een huis heeft gekocht. Of dus net als mij op het internet onderzoeken en net als mij een beetje in de paniek zitten. Het kan ook zijn dat 'ik' hier gewoon niet goed in ben en moeilijk inzicht ervoor ontwikkel (huis kopen). Deze tijd is inderdaad anders, maar ik mis echt de basis en de bekende valkuilen. Dus ik weet niet waar ik tegenaanloop totdat ik er tegenaanloop zegmaar en dan kan het al te laat zijn :')


Er valt niet zoveel te leren joh... Kan het zijn dat je het groter maakt dan het is? In mijn ervaring is het gemiddeld genomen een eenvoudig proces zonder teveel haken en ogen. De hypotheekverstrekker loodst je door het lastigste deel van het proces heen. En als je een bod gaat doen kan je googelen op de voorwaarden die je aan je bod wil toevoegen. Verder moet het echt goed komen :D Logisch nadenken en de kleine lettertjes goed lezen. Succes!

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:08

Tempura, als je nou eens 2 belletjes pleegt:
1. met een hypotheekadviseur, die je kan voorlichten over je maximaal te krijgen hypotheek en je het proces kan uitleggen vanaf het moment dat je bod geaccepteerd is tot overdracht van de sleutel.
2. met een aankoopmakelaar, die je het proces kan uitleggen van zoeken tot bieden.

Dan weet je eigenlijk alles :) maak het niet te groot, het is gewoon een aankoop. Een dure aankoop waar je financiering voor nodig hebt, dat wel. Maar het is een aankoop die heel veel mensen elke dag doen, dus het is niet zo dat het een uniek proces is waar alleen jij doorheen gaat.

Luxorvalkje
Berichten: 1946
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:48

Kennissen van mij hebben ook weer iets getroffen.

Weten jullie nog, 'vroeger' :') . Toen mensen de huizen voor het uitkiezen hadden. En dat ze dan een taxateur lieten langs komen en alle issues gingen benoemen om de prijs naar beneden te krijgen?

Dat hadden zij ook aan de hand. Alleen in dit geval hadden de kopers in kwestie gewoon een net bod gedaan. Niet ver boven de vraagprijs. Heel rapport vol onwaarheden. Van teveel vocht (konden ze zelf nameten) tot het punt dat het hout van de dakgoot rot zou zijn (Onze dakgoot is van beton en zink).

Ze hebben de stekker er maar uit getrokken en zijn met nr 2. in gesprek.

Achterom
Berichten: 23064
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:53

Dat zou niet moeten kunnen... Tenminste als je een gevalideerde taxatie hebt laten doen, dan moet de taxatie echt aan strenge eisen voldoen. Mijn taxateur gaf wel aan dat dat soms wel wat betekent voor de rapporten: dat staat er dan negatiever geformuleerd dan het in werkelijkheid is. Heeft te maken met de normen waaraan het rapport moet voldoen.

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:56

Een taxateur komt überhaupt niet om de prijs omlaag te krijgen.... Die komt om de waarde vast te stellen voor financiering en de meeste kopers willen die zo hoog mogelijk hebben.

Gok dat het een bouwkundige keuring is en dat dit een gevalletje klokken en klepels is.
Achter enorm veel dakgoten zit hout, dus dat is echt niet zo gek.

Doubtless

Berichten: 8525
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:18

Achterom schreef:
Dat zou niet moeten kunnen... Tenminste als je een gevalideerde taxatie hebt laten doen, dan moet de taxatie echt aan strenge eisen voldoen. Mijn taxateur gaf wel aan dat dat soms wel wat betekent voor de rapporten: dat staat er dan negatiever geformuleerd dan het in werkelijkheid is. Heeft te maken met de normen waaraan het rapport moet voldoen.


Wij hebben recent 3 taxaties achter de rug. Ik vond het bar weinig voorstellen. Zo'n pipo die een rondje door de woning komt lopen met z'n tablet en dan binnen 15 minuten weer buiten staat. Geldklopperij eerste klas. Ook omdat al die huizen dubbel getaxeerd moeten worden, 1x door de verkoper en 1x door de koper. Echt, wat een onzin.

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:21

Het uitwerken is wel een rotwerk. Blij dat ik daar vanaf ben.

Gelukkig hoefden wij maar 1 huis te laten taxeren. Alleen dat wat we kochten. Ons eigen huis hoefde niet. Scheelde weer.

Achterom
Berichten: 23064
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:26

Dat vond ik juist van de bouwkundige keuring :')
Ik heb de afgelopen jaren geloof ik 5 taxaties laten doen en ik vond de laatste, begin dit jaar de beste :j maar dat was dus ook met een scherpere norm.
Maar waarom zou je als verkoper laten taxeren? Dat is toch nergens voor nodig?

Shiloh

Berichten: 19802
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:29

Vaak is het nodig voor als je zelf nog niet verkocht hebt en je hebt een overbrugging nodig of iets dergelijks. Dan wil de bank weten dat die overbrugging/overwaarde ergens op gebaseerd is.

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:30

Achterom schreef:
Dat vond ik juist van de bouwkundige keuring :')
Ik heb de afgelopen jaren geloof ik 5 taxaties laten doen en ik vond de laatste, begin dit jaar de beste :j maar dat was dus ook met een scherpere norm.
Maar waarom zou je als verkoper laten taxeren? Dat is toch nergens voor nodig?

Soms is het nodig voor je overbruggingsfinanciering als je huis nog niet is verkocht.
Sinds 1 oktober vorig jaar is het taxatierapport inderdaad helemaal vernieuwd.

Bouwkundige keuring verschilt enorm in kwaliteit. Sommigen zijn om te janken, anderen zijn echt heel goed. Die verschillen zijn echt heel groot.
Laatst bijgewerkt door manzano op 11-07-22 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Berichten: 8525
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:30

Precies, voor de overbruggingshypotheek.

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:30

Al die taxaties is idd onzinnig, maar dat vond ik van dat energielabel ook. Man begon meteen een soort verkooppraatje van allerlei maatregelen die ik in huis kon gaan nemen… Dude, het moet te koop en dat is de enige reden dat ik zo’n label wil. €250,- lichter