Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9071
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:47

2 x proficiat

Mars

Berichten: 33275
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:53

Geweldig Arielle ik snap dat je even in shock bent!
Gefeliciteerd en alvast veel succes met de verkoop!

Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:55

Dankjewel allemaal!
Dit vind ik altijd het spannendste gedeelte van alles, die financiering rondkrijgen en dan voornamelijk m'n eigen huis verkopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:35

Arielle_ schreef:
Hoe snel het ineens kan gaan..
Vanmiddag om 3u een woning bezichtigd, we hadden meteen zoiets van yes, dit wordt 'm! Om half 4 dus een bod de deur uitgedaan, wordt ik net om 5u al gebeld dat hij is geaccepteerd! :):) :wow:
Wij zijn nog even helemaal in shock en moet het nog verwerken haha.
Nu maar snel gaan zorgen dat onze eigen woning in de verkoop kan!

Super zeg, gefeliciteerd!

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:55

Gefeliciteerd Arielle *\o/*

Tjezus wat snel :') succes met de rest!

chanelle14

Berichten: 1973
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:20

Wooooow gefeliciteerd! *\o/*

Stiekem hoop ik morgen op dezelfde situatie :')

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:52

Zooo Arielle_ gefeliciteerd!

Ik duim voor je Chanelle14 :D

Ik heb morgen mijn tweede hypotheekgesprek bij een andere adviseur (ook ivm andere financiën). Daarmee wil ik definitief de knoop doorhakken om te gaan kopen. Heb al een heel leuk klushuisje gezien, maar ik snap niet hoe mensen dit doen. Want als je dan de keuken verbouwt, dan wil ik het ook goed doen en er eigenlijk meteen een open keuken van maken.. En als je dan toch muren gaat slopen, dan kan het halletje en de badkamer en de twee kleine slaapkamers ook wel... :Y) Kortom, ik moet gewoon een instapklare woning hebben, want anders worden mijn plannen veel te groot :') Maar het gaat zo wel kriebelen om een eigen plek te vinden!

paars

Berichten: 5601
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 23:50

Gefeliciteerd Arielle! Dat was blijkbaar een goed bod en een leuke verrassing voor jullie :-) .

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:41

Ik heb eigenlijk een vraag voor de mensen die net als ik in de afgelopen 2 weken een huis hebben gekocht.
Vanmorgen zat ik in de auto en kwam op het nieuws dat de woningmarkt weer terug gezond aan het raken is en dat mensen vrijwel niet meer overbieden en zelfs weer onderbieden.
Nu heb ik moeten overbieden om dit huis te kunnen kopen en ben er echt wel blij mee, maar dit soort berichten laten mij altijd twijfelen.

Hoe ervaren jullie dat?

Mars

Berichten: 33275
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:48

Er is eergisteren 12000 overboden op ons huis, onze buurman heeft zijn huis vorige week verkocht, 15000 overboden. Bij mijn ouders in de straat wordt er gemiddeld nog steeds 30-40k overboden. Eea zal sterk regio afhankelijk zijn, plus het woningtekort is niet ineens opgelost. De vraag blijft nog wel even.

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:52

Het verschilt enorm per regio en per type huis zei onze makelaar. Hier werd vorig jaar een ton overboden op huizen en nu ‘nog maar’ 10-25k. Maar wel nog overboden.

Wat je nu ziet is dat makelaars huizen gewoon heel hoog wegzetten, dus het overbieden min of meer meenemen in de prijs. Zo stond hier laatst een rijtjeshuis voor 6 ton, daar zijn kopers (ietsje) onder gaan zitten. Vorig jaar stond een vergelijkbaar huis in die straat voor 515k te koop…

Ik denk dat voor je bod geldt, of je nou overbiedt of onder de prijs biedt, dat je tevreden moet zijn met je bod, onder welke omstandigheden dan ook.

Zonnetje81
Berichten: 18679
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:55

Je koopt een huis naar de prijs dat je het zelf waard vindt. Ik heb niet overboden en mijn eigen huis is voor minder weggaan. Het zal het type huis en de ligging zijn. Ik woon bij Eindhoven en mijn vorige huis stond in een populair gebied maar had wat beperkingen. Geen oprit garage, boven vrij klein, achter weinig uitbouw mogelijkheden maar wel een karakteristieke jaren 30 woning. 15 bezichtigingen gehad en maar 1 mager bod.

Eulogy
Berichten: 5744
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:08

Ik heb inderdaad geboden wat ik het huis waard vond, ik denk dat er nog wel hoger geboden is dan mijn bod en dat ik het geworden ben op de voorwaarden. Als je biedt wat jij het huis waard vindt en waar je je prettig bij voelt, is het imo altijd goed. Maar ik zie inderdaad ook weer huizen waar ik gekeken heb wat langer te koop staan, en een vriendin van mij heeft "maar" zo'n 1% boven de vraagprijs geboden in de randstad (wel hoger segment) en dat is ook geaccepteerd. Ik vind het eigenlijk alleen maar goed, merkte het zelf ook al wel, dat bezichtigingen makkelijker te plannen waren en zo.

Winged

Berichten: 33072
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:09

Rambogirl schreef:
Ik heb eigenlijk een vraag voor de mensen die net als ik in de afgelopen 2 weken een huis hebben gekocht.
Vanmorgen zat ik in de auto en kwam op het nieuws dat de woningmarkt weer terug gezond aan het raken is en dat mensen vrijwel niet meer overbieden en zelfs weer onderbieden.
Nu heb ik moeten overbieden om dit huis te kunnen kopen en ben er echt wel blij mee, maar dit soort berichten laten mij altijd twijfelen.

Hoe ervaren jullie dat?

Ik heb vorig jaar mijn huis gekocht en nog steeds twijfel ik of ik het wel goed heb gedaan _O- Denk dat het te maken heeft met het onzichtbare deel. Je weet niet of er andere biedingen zijn geweest, of je er heel ver boven zat ja of nee etc.
Laatst bijgewerkt door Winged op 27-07-22 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kana

Berichten: 9057
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:11

Rambogirl schreef:
Ik heb eigenlijk een vraag voor de mensen die net als ik in de afgelopen 2 weken een huis hebben gekocht.
Vanmorgen zat ik in de auto en kwam op het nieuws dat de woningmarkt weer terug gezond aan het raken is en dat mensen vrijwel niet meer overbieden en zelfs weer onderbieden.
Nu heb ik moeten overbieden om dit huis te kunnen kopen en ben er echt wel blij mee, maar dit soort berichten laten mij altijd twijfelen.

Hoe ervaren jullie dat?

Wij hebben vorige week 40K overboden en zijn het niet geworden. Ik zou me er niet al te druk om maken.
Ik denk echt dat het regio gebonden is. In sommige regios is er zo'n enorme krapte dat ik me niet kan voorstellen dat daar plotsklaps opeens geen huizentekort is.

Fitzroy

Berichten: 25154
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:13

Winged, klopt. Ik vraag me ook wel eens af of ik niet teveel betaald heb. Maar goed, mijn maandlasten zijn zo laag dat ik me daar niet echt druk om maak. En mijn huis heb ik voor mijn gevoel precies op tijd verkocht.

Shiloh

Berichten: 19791
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:21

Dat gold twee maanden geleden toen wij ons huis kochten ook al wel. Wij hebben ook wel het vermoeden dat we veel meer hebben geboden dan nodig was wellicht. Maar we wilde dit huis gewoon niet mislopen. Dit was het voor ons.

Je moet er gewoon niet over nadenken, gewoon van je afzetten en blij zijn met je huis. Je was bereid dat bedrag te betalen en je hebt het. En daar gewoon blij mee zijn.

MarjanB

Berichten: 16533
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:29

Ach ja, we hebben ons huis 60k boven de vp verkocht en ons huis 40 boven vp gekocht. Gekkenwerk maar probeer er maar niet over na te denken :=

Winged

Berichten: 33072
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:33

Shiloh schreef:
Dat gold twee maanden geleden toen wij ons huis kochten ook al wel. Wij hebben ook wel het vermoeden dat we veel meer hebben geboden dan nodig was wellicht. Maar we wilde dit huis gewoon niet mislopen. Dit was het voor ons.

Hier ook hoor. Moet ook zeggen dat ik op funda nog maar 1x een vergelijkbaar plekje heb gevonden. Maar dat was dan weer een klushuis (keuken, badkamer). De vraagprijs daarvan was 15.000 onder mijn bod. Ben daarin wel heel nieuwsgierig waar hij voor is weggegaan.

manzano

Berichten: 23984
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:13

Ach het zegt ook niet allemaal wat.... de vraagprijzen waren eerder ook wat lager. Deels omdat het gevoelsmatig en rekenkundig helemaal niet klopte om ze veel hoger te zetten (op basis van referentie-woningen) en deels omdat je wist dat kijkers sterk rekening hielden met het overbieden en dus soms gewoon niet kwamen/niet boden als je de vraagprijs hoger zette (en ook best tevreden was geweest met die prijs).
Nu zijn er inmiddels veel meer huizen voor hogere prijzen verkocht en worden de vraagprijzen ook hoger op basis daarvan en daarmee de marges kleiner.
En de stijgende rente heeft natuurlijk ook effect.

Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:42

paars schreef:
Gefeliciteerd Arielle! Dat was blijkbaar een goed bod en een leuke verrassing voor jullie :-) .

Dankje!
Ja bod was dus helemaal niet zo super hoog, ik zat een beetje te vissen bij de makelaar over andere bezichtigingen en biedingen die ze hadden, hij was daar heel open over.
Niet zo slim eigenlijk, want als hij bepaalde info niet had gegeven had ik meer overboden dan dat ik nu heb gedaan. :')

Ik duim voor je Channele14!

chanelle14

Berichten: 1973
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:40

Pfoeee, vandaag bij het huis wezen kijken en het is lastig.
Aan de ene kant heel veel potentie, maar aan de andere kant heel lastig in te schatten of dat wat wij willen mogelijk is.
Hier is het huis te bekijken: https://www.funda.nl/koop/renkum/huis-4 ... seweg-148/

De volgende punten lopen we tegen aan/had ik bedacht:
- Ik wil hoe dan ook de slaapkamer op de eerste verdieping hebben.
Hiervoor zouden we op de eerste verdieping een dakkapel kunnen plaatsen en een deel van een slaapkamer kunnen gebruiken.
Eigenlijk willen we niet een hele slaapkamer hiervoor opofferen.
- Van de huidige badkamer kunnen we dan de eetkamer maken, zoiets:
Afbeelding

Ik heb vooral geen idee wat voor kosten er aan zoiets hangen en wat allemaal wel of niet kan met verschillende soorten leidingen.
Het ene moment ben ik super enthousiast en het volgende heb ik geen idee of ik hieraan wil beginnen.
Vooral omdat er eigenlijk vrij weinig bekend is over het huis omdat de vrouw die er woonde is overleden en dingen zoals maandelijkse vaste lasten ook niet ingevuld zijn op het NVM formulier.

Suzanne F.

Berichten: 49346
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:11

Daar mag je nog wel flink wat budget voor uittrekken denk ik. 80.000 euro is niks voor de plannen die je hebt. En er komt altijd veel onverwachts bij. En er vanuit gaand dat je iets gaat overbieden komen je totale kosten wel in totaal op 4 ton schat ik zomaar. Als je dat kan besteden dan kan je hier echt wel iets tofs van maken.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 27-07-22 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Berichten: 5601
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:13

Inschatting kan ik niet bij helpen, lijkt me wel een huis met mogelijkheden! Geen idee van jullie budget maar niet alles hoeft meteen… wat was jullie gevoel toen jullie er binnenkwamen?

chanelle14

Berichten: 1973
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:17

Gevoel is goed, ik geloof er zeker in dat er iets leuks van te maken is.
Plannen hoeven ook niet direct uitgevoerd te worden, kan waarschijnlijk ook helemaal niet aangezien alle aannemers druk zijn.
We zijn vrij handig en kunnen best wel wat zelf, alleen dingen als leidingen leggen niet.

Vind het ook lastig dat ik geen idee heb wat we straks maandelijks aan kosten hebben.
We wonen nu in een klein appartement en verbruiken echt heel erg weinig.
De aankoopmakelaar was mee en zei dat de muren isoleren waarschijnlijk geen optie gaat zijn, omdat de muren heel dun zijn.
De vloer en het dak moeten nog wel gedaan worden.

Lastig lastig lastig...