Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:26

Gaaf huis!

Leidingen kun je in principe gewoon verleggen, maar reken op een paar duizend euro daarvoor. Met 25k voor de badkamer in totaal zit je best goed denk ik, incl laten slopen.

Jaren 30 woning staat zover ik weet idd bekend om geen spouwmuurisolatie te kunnen. Je kan dan wel van binnen isoleren, een soort wand maak je tegen de muur aan dan. Dit betekent wel dat alles dus uiteindelijk weer gestuct moet worden, en een beetje kleiner wordt.

chanelle14

Berichten: 1973
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:31

Stuccen is geen probleem, moet sowieso al gebeuren want het lijkt wel een golfslagbad op die muren :')
Maar inderdaad een goeie om over na te denken.

Ga nog even een mailtje sturen naar de makelaar of ze misschien toch wat informatie los kunnen peuteren over de gaskosten.
Plus het is nog onbekend hoe ze alles gaan doen, dus wil toch even melden dat we enthousiast zijn over het huis.

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:36

Golfslagbad :D

Ik kan je wel als indicatie meegeven dat wij van een energielabel B woning naar een (verder min of meer vergelijkbare) energielabel G woning zijn gegaan en de vorige bewoner 2x zoveel gas verbruikte. Wij zijn flink aan het isoleren dus..

paars

Berichten: 5600
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:53

Mss ook iets om over na te denken qua verduurzamen; ligt het dak gunstige voor zonnepanelen (en wat is de kwaliteit van de pannen)?

Steenbok12
Berichten: 7853
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 07:22

Hier van kleine goed geïsoleerde flat naar energie a label woning gegaan. Tussen woning van 128m2. We stookten eerst zo'n 65 euro en de december maanden was mn verbruik al 330 euro omdat mn energie contract afgelopen was. Onze zonnepanelen compenseren echt enorm veel nu. Maar had m'n hart vast gehouden als deze er niet op lagen of het niet goed geïsoleerd was. Maargoed terug gave is er straks helemaal af. Dus dan is verwarmen met airco alleen zinvol denk ik. Dus dan zou ik ipv zonnepanelen eerder denken aan het plaatsen van die muur. Maar extra ga je sowieso betalen.

MarjanB

Berichten: 16528
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 07:37

Het ligt er aan wat je zelf kan doen en hoe je het wil doen. Bijvoorbeeld dak van binnen uit isoleren kan je zelf en is veel goedkoper. Wilden we hier ook maar bleek dat alle spijkers van de pannenlatten doorgeroest waren. Toen waren we 30k meer kwijt dan begroot, maar nu wel alles opnieuw en van buiten af met dakplaten geïsoleerd. Voor de vloer isoleren hebben we alles uitgebroken, afgegraven en toen opnieuw opgebouwd inclusief nieuwe leidingen electra en vloerverwarming. Dat zijn ook dure grapjes. Hier wel een spouwmuur van 6cm en die laten we wel isoleren. Als je isolatie aan laat brengen krijg je subsidie, doe je het zelf, niet. Als ik het huis zie denk ik dat je zo een ton verder bent. Het is zo enorm duur nu -O-

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:02

Mijn jaren 30 is wel later geïsoleerd met bolletjes spuiten. En ik had na verbouwing energielabel C. Dat zegt allemaal niet alles.

Hier kostte toen verbouwen:
- nieuw dak met isolatie platen.
- vervangen stuk dakbeschot
- nieuwe dakpannen
- 3 dakramen
- 2 nieuwe kozijnen
- nieuwe badkamer
- GEHELE huis schilderen muren en houtwerk.
- wat klusjes hier en daar electra.

Alles laten doen. En ik vergeet vast nog wel wat.
Dit was wel boven de 70k en dat 9 jaar geleden.

Anouk_H

Berichten: 2177
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:09

Wij hebben weer een afspraak voor een bezichtiging, gewoon een mail gestuurd en maar gezien of het nog lukte (woning stond al 2 weken op Funda) verrassend genoeg werd ik teruggebeld dat ik nog een afspraak kon maken! Dus dinsdag gaan we in Bergen kijken voor een woning

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:31

@chanelle14: Ik vond het ook heel moeilijk om uit te vogelen of onze plannen we zouden kunnen bij ons nieuwe huis. Gelukkig zijn we van plan er lang te blijven wonen dus we hebben een lijstje gemaakt van klussen en daar de urgentie en kosten erbij gezet. Zo gaan we het ook gewoon aanpakken. Wil wel zeggen dat we het verplaatsen van de garage en de overkapping in de tuin dus later pas zullen gaan doen.

Tenzij de verkoopmakelaar van ons oude huis gelijk heeft en we er 40.000 meer voor kunnen krijgen dan we hadden verwacht... :)

chanelle14

Berichten: 1973
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:26

Zonnetje81 schreef:
Mijn jaren 30 is wel later geïsoleerd met bolletjes spuiten. En ik had na verbouwing energielabel C. Dat zegt allemaal niet alles.

Hier kostte toen verbouwen:
- nieuw dak met isolatie platen.
- vervangen stuk dakbeschot
- nieuwe dakpannen
- 3 dakramen
- 2 nieuwe kozijnen
- nieuwe badkamer
- GEHELE huis schilderen muren en houtwerk.
- wat klusjes hier en daar electra.

Alles laten doen. En ik vergeet vast nog wel wat.
Dit was wel boven de 70k en dat 9 jaar geleden.


Ah, dit is goed om te weten!
We zijn nog steeds aan het twijfelen of we het aandurven, maar dit is ons lijstje so far:

- Dak isoleren
- Vloer isoleren
- Binnenkant muren isoleren
- Plafond opknappen (doen we zelf)
- Schilderwerk (doen we zelf)
- Muren stuccen
- Badkamer naar boven verplaatsen
- Dakkapel boven
- Achterste gedeelte slopen (doen we zelf)

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken allemaal.
We zijn een beetje aan het kijken hoe de mensen om ons heen reageren en dat gaat echt alle kanten op,
maar we kunnen er wel wat nuttige dingen uitpikken.

Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat we gaan bedenken of we zo'n project wel of niet aandurven
en dat ligt toch echt bij ons zelf.

MarjanB

Berichten: 16528
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:43

chanelle14 schreef:
Ah, dit is goed om te weten!
We zijn nog steeds aan het twijfelen of we het aandurven, maar dit is ons lijstje so far:

- Dak isoleren wij zijn 40k kwijt voor boerderij van 20 bij 8 meter
- Vloer isoleren 80m2 incl vloerverwarming 16k
- Binnenkant muren isoleren
- Plafond opknappen (doen we zelf)
- Schilderwerk (doen we zelf)
- Muren stuccen 10k alleen beneden gedaan voor vloeroppervlakte van 80m2
- Badkamer naar boven verplaatsen nieuwe badkamer op nieuwe plek 35k 3bij3,5
- Dakkapel boven [ [url=dakkapel 2 meter breed ong 7,5 opnieuw opbouwen]Afbeelding[/url] ]
- Achterste gedeelte slopen (doen we zelf)

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken allemaal.
We zijn een beetje aan het kijken hoe de mensen om ons heen reageren en dat gaat echt alle kanten op,
maar we kunnen er wel wat nuttige dingen uitpikken.

Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat we gaan bedenken of we zo'n project wel of niet aandurven
en dat ligt toch echt bij ons zelf.


Heb ff eea in je post aangevuld. In bouwen en verbouwen topic kwam ook wel 100k voorbij voor dak net zo groot als de onze.. het is op dit moment echt lastig. Vraag anders iemand uit de bouw of een aannemer om mee te kijken.

Urona447
Berichten: 2813
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:16

Ik denk dat je eens moet kijken wat je voor 4 ton daar in de regio koopt en dan eens moet bedenken wat je wilt. Ik denk dat je met de aankoop en simpel verbouwen al snel aan de 4 ton totaal zit.

Verbouwen is mega duur en lastig momenteel en de enorme potentie zie ik persoonlijk niet in het huis, daarnaast zit je ook nog eens met buren dus daar zou je ook goed rekening mee moeten houden.

Met de huidige gasprijzen is het belangrijkste isoleren en daar ben je ook nogal wat geld aan kwijt.

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:18

Urona447 schreef:
Ik denk dat je eens moet kijken wat je voor 4 ton daar in de regio koopt en dan eens moet bedenken wat je wilt. Ik denk dat je met de aankoop en simpel verbouwen al snel aan de 4 ton totaal zit.

>Knip<


Dit is een heel wijs advies.

En ik wil alleen nog even op het isoleren van het dak reageren. Wij hebben alles gedaan met Rockwool isolatieplaten, aangebracht door een klusjesman, en zijn 3000 euro in totaal kwijt.. Gaat om een 'normale' woning. Edit: Dat is wel zonder afwerking met de gipsplaten, stucen en verven dan.

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:49


prompter

Berichten: 11207
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:53

Het is wel creatief :))

chanelle14

Berichten: 1973
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 21:54

Super bedankt voor al jullie tips en het meedenken!
We hebben besloten dat we het huis toch niet gaan doen, dus de zoektocht gaat gewoon weer verder :-)

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:07

Hier staan de eerste drie bezichtigingen gepland! Vind het best spannend :=

Hoewel mijn hypotheekadviseur het afraadt, wil ik een aankoopmakelaar in de arm slaan. Wat is jullie ervaring daarmee? En hoe hebben jullie een geschikte aankoopmakelaar gevonden?

Of raden jullie dit ook af?

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:17

xIrlijn schreef:
Hier staan de eerste drie bezichtigingen gepland! Vind het best spannend :=

Hoewel mijn hypotheekadviseur het afraadt, wil ik een aankoopmakelaar in de arm slaan. Wat is jullie ervaring daarmee? En hoe hebben jullie een geschikte aankoopmakelaar gevonden?

Of raden jullie dit ook af?

Leuk bezichtigingen! Veel succes alvast!

Waarom raadt hij geen aankoopmakelaar aan? Wij hebben er wél een. Specifiek eentje die enkel aankoop doet en geen verkoop om zo belangenconflicten te vermijden. Toevallig bij onze hypotheekadviseur werd deze aangeraden ivm onze zoekregio. Na een kennismakingsgesprek hadden wij een erg goed gevoel dus zijn we met deze verder gegaan.

Onze zoektocht is nog niet compleet gestart, maar ik vind het een heel fijn idee dat straks de meeste werk uit handen is. Een aankoopmakelaar heeft hier zo veel ervaring in dan wij.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:24

Irlijn, heb je voor jezelf scherp waarom je een aankoopmakelaar wil?

Wij hebben hier geen gebruik van gemaakt. Bij dit huis niet en bij het vorige huis ook niet. Ik zou er alleen voor kiezen in een hele lastige markt (Amsterdam?) of bij een lastige aankoop (complexe constructie, complex pand, nieuw bestemmingsplan oid).

manzano

Berichten: 23983
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:27

Ik heb heel veel aankopen gedaan voor mensen. Ook zonder ingewikkelde constructies en die mensen vonden het heel fijn om gewoon hulp en advies te krijgen. Niks mis mee.
Als je je er fijn bij voelt gewoon doen.

Moska

Berichten: 3409
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:28

Wij hebben gisteren zelf even gekeken (sfeer proeven) bij een woning die al wat langer te koop staat (dik 2 maanden). Moet veel aan gebeuren (intern moderniseren) en staat direct aan een spoorlijn. Maar wel met bijna 1,5 ha grond direct naast de woning. En verder gunstig gelegen qua uitvalswegen en omgeving. Zelfde vraagprijs als die andere waar we hebben gekeken en op hebben geboden, maar meer woonoppervlak en groter perceel. Alleen zit ik me nu af te vragen of ik dit hetzelfde geld waard vind of dat die trein me gaat storen (als ik me niet vergis minimaal 8 per uur). Wonen en slapen kan prima aan de achterzijde van de woning en met isolatie kun je een hoop doen natuurlijk.

manzano

Berichten: 23983
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:45

Geluid is super persoonlijk. Meeste mensen zeggen dat ze goed kunnen wennen aan een trein. Maar 8 per uur is wel behoorlijk veel (en misschien nog meer in de toekomst?). Lastige afweging!

kosseh

Berichten: 2609
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:55

Ik zou een trein niet zo erg vinden.

Twee vriendinnen woonde ook naast het spoor. 1 naast het station en andere naast de overgang met wissels. Dus naast het geluid van de trein ook de lampen/geluid van de overgang.
10 treinen per uur rijden daar, de treinen nooit echt opgemerkt bij hun in huis. Alleen als het raam aan die kant open stond.
Maar ook dan was ik er na een uur al weer aangewend.
Tuin lag wel aan de andere kant, dus dan had je het huis als geluidsafscherming.

Vervelendste vond ik het geluid van de in en uitcheck poortjes..


Merken jullie ook dat het af neemt? Ik zie huizen steeds langer te koop staan. Hoor om mij heen steeds minder overbieden, zelfs een paar die lager verkocht hebben dan vraagprijs.

Hopelijk zet het door :).

Boheme

Berichten: 2111
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:08

Moska schreef:
Wij hebben gisteren zelf even gekeken (sfeer proeven) bij een woning die al wat langer te koop staat (dik 2 maanden). Moet veel aan gebeuren (intern moderniseren) en staat direct aan een spoorlijn. Maar wel met bijna 1,5 ha grond direct naast de woning. En verder gunstig gelegen qua uitvalswegen en omgeving. Zelfde vraagprijs als die andere waar we hebben gekeken en op hebben geboden, maar meer woonoppervlak en groter perceel. Alleen zit ik me nu af te vragen of ik dit hetzelfde geld waard vind of dat die trein me gaat storen (als ik me niet vergis minimaal 8 per uur). Wonen en slapen kan prima aan de achterzijde van de woning en met isolatie kun je een hoop doen natuurlijk.



Zelf jarenlang vlak aan het spoor gewoond en het nooit als vervelend ervaren. Woon nu hemels breed 800 meter van een overgang af en dat vind ik iets storender, iets he, nog steeds niet vervelend.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:22

Ik zie nog steeds een overspannen markt hier. Wij gaan vrijdag weer bezichtigen, maar ik maak me geen illusies... Wordt waarschijnlijk toch niets.