Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moska

Berichten: 3409
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:47

@Boheme, het is ook vlakbij een overgang. Zal max 150 meter zijn gok ik? Geen station gelukkig, dus de treinen rijden altijd op volle snelheid voorbij. Maar wel tuin op de achterkant en nog wat bebouwing en bomen om het geluid op te vangen. Ik twijfel of we een bezichtiging gaan aanvragen. Eigenlijk interesseert me de binnenkant niet, alles moet er toch uit en de buitenkant ziet er prima uit. Vanavond nog maar eens met vriendlief praten of we onszelf daar zien wonen. Daar hadden we geen enkele twijfel over bij het vorige huis, maar soms zie je de mogelijkheden niet altijd meteen.

Eulogy
Berichten: 5744
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:56

Ik zie huizen wel iets langer op Funda staan ja, maar er komt ook weer minder bij. Ook wel logisch misschien in de vakantieperiode.

Ik heb vandaag het taxatierapport gekregen, er is iets boven mijn bod getaxeerd. Was niet per se nodig, maar toch wel fijn om te weten :)

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:56

Bedankt voor de snelle reacties!

@Emilyslaluna: de hypotheekadviseur raadde het af omdat het niet nodig zijn (dus weggegooid geld). Ik zou zelf kunnen zien of een huis mij aanspreekt of niet, en vervolgens (in overleg met mijn hypotheekadviseur) een bod kunnen doen onder voorbehoud dat er geen onverwachts hoge noodzakelijke kosten uit een bouwkundig rapport komen. Het regelen van de taxateur en bekijken van het koopcontract zou de hypotheekadviseur doen. Daarnaast legde hij uit dat voor makelaars de meeste winst zit in de verkoop, waardoor de aankoop minder prioriteit heeft (@Manzano, klopt dit?!). Hij raadde eventueel een aankoopmakelaar aan die alleen aankopen doet zoals jullie hebben gedaan, maar deze lijkt er in Leeuwarden niet te zijn. Ik kan me voorstellen dat het fijn is te weten dat het meeste werk straks uit handen is.

@Doubtless, ik wil een aankoopmakelaar omdat ik bang ben te positief naar huizen te kijken/te onderschatten wat er nodig is om een huis naar mijn zin te maken. Ook voor hulp en advies bij het uitbrengen van een bod, informatie over wijken en de woningmarkt an sich, wat wel en niet te vragen en doen bij een bezichtiging, enzovoorts. Dus meer het stuk tot aan het daadwerkelijk bieden, dan voor daarna.

@Manzano, precies dat. Ben je nog steeds werkzaam als aankoopmakelaar? Als je toevallig iemand in Leeuwarden weet hoor ik het heel graag!

Moska, omwille van het spoor zou ik het huis niet afstrepen, maar zo te horen waren er meer twijfelpunten.

Ik hoor wisselende verhalen over de huidige markt. De eerste makelaar die ik sprak zei dat het overbieden minder werd en kluswoningen ook onder de vraagprijs verkocht worden, maar vandaag kreeg ik drie keer te horen dat een kleine starterswoning die 1-1,5 week op funda stond al verkocht was danwel morgen verkocht zou worden. :+ Dus ik vrees er ook voor.

Zonnebloem92 ondanks de lage verwachtingen toch succes vrijdag!

Fijn Eulogy!

Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:19

Hmm ik heb hier laatst nog een doodnormale rijtjeswoning met een vraagprijs van 355.000 voor 400.000 weg zien gaan (zonder voorbehoud financiering) dus ze zeggen dat de markt rustiger wordt, maar er wordt ook nog steeds flink overboden hoor!

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:50

Moska schreef:
Wij hebben gisteren zelf even gekeken (sfeer proeven) bij een woning die al wat langer te koop staat (dik 2 maanden). Moet veel aan gebeuren (intern moderniseren) en staat direct aan een spoorlijn. Maar wel met bijna 1,5 ha grond direct naast de woning. En verder gunstig gelegen qua uitvalswegen en omgeving. Zelfde vraagprijs als die andere waar we hebben gekeken en op hebben geboden, maar meer woonoppervlak en groter perceel. Alleen zit ik me nu af te vragen of ik dit hetzelfde geld waard vind of dat die trein me gaat storen (als ik me niet vergis minimaal 8 per uur). Wonen en slapen kan prima aan de achterzijde van de woning en met isolatie kun je een hoop doen natuurlijk.

Of je een spoor storend vindt is zo persoonlijk... Wij wonen direct aan de aanloop naar Arnhem Centraal, maar vinden dat zelf totaal geen probleem. De eerste nachten hoorden we de treinen nog, maar dat werd al heel gauw minder. Maar, wij wonen in de stad, waar het sowieso nooit stil is. Als je huis in the middle of nowhere staat, kan ik me voorstellen dat het meer stoort. Daarnaast maakt het ook wel uit of er iets van geluidsdemping is. In ons geval ligt het spoor verdiept, want behoorlijk wat scheelt, ook qua trillingen. Raast de trein op ooghoogte langs zonder enige vorm van geluidsbeperkende maatregelen, dan kan het wel eens luider zijn.

En, hoe de wind staat kan ook erg veel uitmaken. Ga er dus op verschillende momenten eens luisteren. Je wil natuurlijk niet bezichtigen op een dag dat de wind net gunstig staat en er dan later achter komen dat de overlast veel groter is.
Wat ik zelf een groter probleem vind, zijn de trillingen van langsrijdende treinen. In ons huidige huis geen last van, maar in een appartement waar we eerder woonden (ook vlakbij het spoor) werd ik 's nachts wakker omdat ons bed schudde. Daar moet je maar net tegen kunnen. Ik zou dus zeker ook nog even goed 'voelen' hoe het is als een trein langsrijdt.

Moska

Berichten: 3409
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:55

Dat is nog wel een goede, de trillingen in huis. Toen we buiten stonden en er twee treinen na elkaar passeerden, heb ik niks gevoeld, maar dat kan in huis heel anders zijn natuurlijk. Het spoor ligt ten opzichte van het huis iets verhoogd. Voor het huis zit nog een klein stukje tuin wat ook verhoogd is, een soort wal. Geen idee of dat zo gegroeid is of omdat de huidige bewoners dat bewust tegen het uitzicht op de treinen hebben gedaan.

We wonen nu in de stad met de tuin aan een drukke weg. Op zich stoor ik me daar niet aan, heb mijn hele leven in een stad gewoond, maar wil ook al zo lang ik mij kan herinneren, het liefst in een rustig dorp of buitenuit wonen.

We gaan in gesprek en wellicht dan toch maar de bezichtiging vragen. Vanaf zaterdag hebben we vakantie, dus alle tijd om te kijken en na te denken.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:27

Een trein die langs raast en je niet meer kan praten met elkaar is echt een no go. Het geeft ook trillingen. Ik zou niks kopen naast een spoorlijn.

Trillingen hoor en voel je goed als je in bed ligt.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:36

Zou bij mij van meerdere factoren afhangen, ligging, omgeving, uitvalswegen, grond, inhoud etc.
Als je het in de toekomst weer wil verkopen is het natuurlijk lastig(er).
Maar je kan wel voor veel minder geld wellicht je droomhuis kopen.
Geluid zelf geloof ik wel dat het heel snel went!

Ik heb zelf onlangs een droom van een boerderij gekocht met bijna 1 hectare grond, alles echt perfect.
Enige nadeel, ligt direct langs de afrit van de A2 en langs een doorgaande 80 weg.
Wel 70 meter tuin afstand ertussen met hoge hoge wal en huis is super geïsoleerd met muren van een halve meter dik!
In huis hoor ik niets, doordeweeks vrachtwagens vanuit de tuin. In de avonden en weekenden is het rustig.
Stond bijna 5 maanden te koop voor een lage vraagprijs en er ook nog flink wat vanaf gekregen.
Het is mij het meer dan waard geweest en ik stoor mezelf er ook niet aan. Daarbij went het snel.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:15

Ik woon ook aan een N weg waar ze hard rijden. Maar wel anders dan een trein vind ik.

MarjanB

Berichten: 16530
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:21

Een trein stoot geen fijnstof uit…

Ik zou het toch niet doen als je ooit wil verkopen..

Moska

Berichten: 3409
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:23

@Listiglistje, de prijs is ook hetgeen wat me mede doet twijfelen, want zo goedkoop is het niet. Het feit dat het niet al verkocht is, zegt natuurlijk ook wel wat. En wat je zegt, als je er ooit weer vanaf wilt, dan zal dat ook lastiger zijn. Ben zo blij dat we niet hoeven te verhuizen, maar alleen als het ons echt aanstaat. Dit is te intensief, steeds weer bedenken of je ergens wilt wonen, bedenken hoe je iets maar het zin kunt maken etc. Luxe probleem, dat dan weer wel.

Stampeltje
Berichten: 390
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:16

Ik zal ook nagaan of er goederentreinen overheen rijden. Overdag hebben we er totaal geen last van. Maar in de nacht vind mijn man het echt heel storend en vervelend. Voor ons is slapen met een open raam ook wel echt een must.

Moska

Berichten: 3409
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:25

Heb geen idee of er goederentreinen voorbij komen. Is langs het traject Assen-Groningen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110756
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 01:09

*meelezer*

Een dorp verderop bij ons zijn veel klachten van mensen die langs het spoor wonen. Daar komen oa veel goederentreinen voorbij en hebben sommige huizen last van scheuren door oa het trillen.
En over dat traject gaat ook vervoer van gevaarlijke stoffen. Toch wel iets om stil bij te staan. Er is daar een paar maanden geleden een ongeluk gebeurd en gelukkig geen ernstig ongeluk met gevaarlijke stoffen, maar het had ook heel anders kunnen aflopen.

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:39

Arielle_ schreef:
Hmm ik heb hier laatst nog een doodnormale rijtjeswoning met een vraagprijs van 355.000 voor 400.000 weg zien gaan (zonder voorbehoud financiering) dus ze zeggen dat de markt rustiger wordt, maar er wordt ook nog steeds flink overboden hoor!


Dat verandert wel. Ik zie op fb regelmatig huizen in prijs verlaagd of opnieuw aangeboden. Dat was eerder niet zo. Dan heb ik het over de regio Leeuwarden.

Moska

Berichten: 3409
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:43

Hoef niet meer na te denken over treinen, zojuist een bezichtiging gepland voor een andere woning op een hele andere locatie. Ergens in the middle of nowhere (nu hopen dat er wel internet mogelijk is aangezien ik voor 90% thuiswerk) met weiland en een veels te grote tuin :D Het huis is wel veel kleiner (is niet erg), maar de locatie veel beter. Helaas geen zandgrond voor de weide, maar vermoedelijk veen en/of klei.

Jammer genoeg de bezichtiging wel midden in onze vakantie, dus we moeten even zien hoe we dat logistiek gaan regelen. We zitten in Nederland ergens op het water, alleen we weten nog niet waar.

Luxorvalkje
Berichten: 1944
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:57

Hier zie je ook vaker dat huizen opnieuw worden aangeboden.
Dat is niet omdat er niet genoeg interesse is, maar vooral doordat mensen de hypotheek niet rond kunnen krijgen. De stijging ging zo snel de afgelopen maanden.

Een huis waar ik op gereageerd had, maar niet het winnende bod kwam vier weken later toch weer op de markt. Toen had ik net mijn huis gekocht helaas. Maar ook daar mensen die de hypotheek niet rond konden krijgen. Ik had een stukje zonder voorbehoud en een groot deel met. Maar het hogere bod had alles onder voorbehoud van financiering. Helaas voor de verkopers.

Zeker in het lagere segment vind ik het nog steeds lastig hoor, in de grote steden.

Anouk_H

Berichten: 2177
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:28

Wij zijn net een woning wezen bezichtigen, maar toen vertelde de makelaar dat hij op de hoek ook een woning verkoopt. Deze woning staat net nieuw op internet. De woningen zijn dezelfde huizen. Verschil is 20k, maar de ene woning is ook íéts gedateerder dan de andere. Hoe zit het nu als wij om onze kansen te vergroten een bod op beide huizen willen doen? Mag dit? Hoe zit het dan als ze beide biedingen willen accepteren?

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:34

Tuurlijk mag je een bod doen op beide huizen.
Je hebt ten slotte altijd recht op 3 dagen bedenktijd, zelfs na het tekenen van het koopcontract.

Gnome
Berichten: 8452
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:34

Eulogy schreef:
Ik zie huizen wel iets langer op Funda staan ja, maar er komt ook weer minder bij. Ook wel logisch misschien in de vakantieperiode.

Ik heb vandaag het taxatierapport gekregen, er is iets boven mijn bod getaxeerd. Was niet per se nodig, maar toch wel fijn om te weten :)


Wel fijn. Kun je een stukje kosten koper opnemen in je hypotheek in plaats van eigen geld.

Anouk_H

Berichten: 2177
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:37

Rambogirl schreef:
Tuurlijk mag je een bod doen op beide huizen.
Je hebt ten slotte altijd recht op 3 dagen bedenktijd, zelfs na het tekenen van het koopcontract.


Maar is het ook echt zo zwartwit, heb je niet een gegronde reden nodig waarom je afzegt? Met deze vragen zitten mijn schoonouders heel erg die met ons mee kijken.

Gnome
Berichten: 8452
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:40

Anouk_H schreef:
Rambogirl schreef:
Tuurlijk mag je een bod doen op beide huizen.
Je hebt ten slotte altijd recht op 3 dagen bedenktijd, zelfs na het tekenen van het koopcontract.


Maar is het ook echt zo zwartwit, heb je niet een gegronde reden nodig waarom je afzegt? Met deze vragen zitten mijn schoonouders heel erg die met ons mee kijken.


Nee hoor zolang er niks getekend is kan iedereen nog alles kanten op. De verkopers kunnen ook doodleuk een dag later zeggen dat ze toch voor een ander gaan. Sjiek misschien niet maar daar zou ik in deze markt echt lak aan hebben.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:40

Nee joh!! Je mag je gewoon terug trekken.
Zelfs na het tekenen van het koopcontract heb je nog drie dagen om je te bedenken :)

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:45

Simbaa schreef:
Nee joh!! Je mag je gewoon terug trekken.
Zelfs na het tekenen van het koopcontract heb je nog drie dagen om je te bedenken :)


Exact! En nog zonder opgaaf van reden ook. Verkoper kan dit weer niet

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:05

Binnen die drie dagen kun je er inderdaad nog gewoon zonder 'goede' reden vanaf :j 'Het voelt niet goed ' of 'ik heb een ander huis gekocht' hebben ze gewoon te accepteren.