Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moska

Berichten: 3406
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:14

Hangt van de voorwaarden af die je destijds hebt gekozen. Rabobank heeft bijvoorbeeld basis en plusvoorwaarden. Daar zit ook een renteverschil in. Zelf heb ik nog een hypotheek bij asr, maar die ga ik niet meenemen. Wat ik wil en nodig heb, kunnen zij niet leveren.

Anouk_H

Berichten: 2176
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:23

Zonnebloem92 schreef:
Anouk_H schreef:
Helaas ze gaan verder met de andere partij, hij wilde niet zeggen hoeveel verschil er was maar iig ruim overboden :(

Jammer!
Gaan jullie nu toch bieden op die ander of niet?


Die was ook al meteen verkocht zei hij

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:05

Ik heb een super tof huis gevonden! Vrijdag nog geprobeerd te bellen voor een bezichtiging, maar de vrijmobo bij deze makelaar begint vroeg denk ik, haha! Morgenochtend meteen weer proberen.
Er zullen wel een miljoen mensen interesse hebben, dus ik hoop zo dat ik een kans maak/krijg. Het is echt 300 meter van mijn werk, wat echt perfect is voor de diensten.
Zie het al helemaal voor me, en dat is zo gevaarlijk natuurlijk :j

Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:23

eilleen333 schreef:
Ik heb een super tof huis gevonden! Vrijdag nog geprobeerd te bellen voor een bezichtiging, maar de vrijmobo bij deze makelaar begint vroeg denk ik, haha! Morgenochtend meteen weer proberen.
Er zullen wel een miljoen mensen interesse hebben, dus ik hoop zo dat ik een kans maak/krijg. Het is echt 300 meter van mijn werk, wat echt perfect is voor de diensten.
Zie het al helemaal voor me, en dat is zo gevaarlijk natuurlijk :j


En anders vast interesse mailen voor bezichtiging. Dan kom je wellicht boven aan al.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:57

eilleen333 schreef:
Ik heb een super tof huis gevonden! Vrijdag nog geprobeerd te bellen voor een bezichtiging, maar de vrijmobo bij deze makelaar begint vroeg denk ik, haha! Morgenochtend meteen weer proberen.
Er zullen wel een miljoen mensen interesse hebben, dus ik hoop zo dat ik een kans maak/krijg. Het is echt 300 meter van mijn werk, wat echt perfect is voor de diensten.
Zie het al helemaal voor me, en dat is zo gevaarlijk natuurlijk :j

Wat fijn! Hopelijk ben je op tijd!
Jij bent ook dierenarts toch? Wat vind je ervan om in hetzelfde dorp te wonen als waar je praktiseert? Ik ben bang dat je dan steeds in je vrije tijd wordt aangesproken, in de supermarkt of de sportschool bijvoorbeeld. Dit is iets wat mij tegen houdt bij het zoeken naar een huis in de buurt van de praktijk. Daarom kijken we liefst een dorp verder.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:09

Steenbok12 schreef:
eilleen333 schreef:
Ik heb een super tof huis gevonden! Vrijdag nog geprobeerd te bellen voor een bezichtiging, maar de vrijmobo bij deze makelaar begint vroeg denk ik, haha! Morgenochtend meteen weer proberen.
Er zullen wel een miljoen mensen interesse hebben, dus ik hoop zo dat ik een kans maak/krijg. Het is echt 300 meter van mijn werk, wat echt perfect is voor de diensten.
Zie het al helemaal voor me, en dat is zo gevaarlijk natuurlijk :j


En anders vast interesse mailen voor bezichtiging. Dan kom je wellicht boven aan al.


Ik heb inderdaad al gemaild. Beter teveel dan te weinig, haha!

Ik ben inderdaad dierenarts. De praktijk waar ik overdag sta is een stukje verderop. De lokatie voor de spoed is heel dicht bij dit huis. Dus ik verwacht dat dat wel meevalt.
Bij mijn vorige werk woonde ik ook in hetzelfde dorp en gebeurde het vrijwel nooit dat ik aangesproken werd. En de buren weten je altijd wel te vinden ;) veel mensen herkennen me ook niet buiten de context van de praktijk.
Het is in de paarden “erger”. Maar ik vind het niet erg. Nee zeggen kan altijd en daar hebben de mensen ook wel begrip voor.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:59

Donderdag bezichtiging! Maar ik denk dat er veel interesse voor zal zijn helaas. En dat we het misschien ook een beetje van de gun-factor moeten hebben.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:53

eilleen333 schreef:
Ik ben inderdaad dierenarts. De praktijk waar ik overdag sta is een stukje verderop. De lokatie voor de spoed is heel dicht bij dit huis. Dus ik verwacht dat dat wel meevalt.
Bij mijn vorige werk woonde ik ook in hetzelfde dorp en gebeurde het vrijwel nooit dat ik aangesproken werd. En de buren weten je altijd wel te vinden ;) veel mensen herkennen me ook niet buiten de context van de praktijk.
Het is in de paarden “erger”. Maar ik vind het niet erg. Nee zeggen kan altijd en daar hebben de mensen ook wel begrip voor.


Wat fijn dat je kunt bezichtigen! In welke regio zoek je ook alweer?

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik ben beginnende Paardenarts en koop straks mijn eerste huis. Ik vind het toch wel lastig om te kiezen in welk dorp want je moet wel in de buurt van de praktijk zitten. Maar straks (je kunt nooit in de toekomst kijken) ga je ergens anders werken en dan woon je opeens weer te ver van de nieuwe plek.

Wij hebben woensdag de bezichtiging. We gaan zonder onze aankoopmakelaar maar gelukkig komt een familielid mee die er veel verstand van heeft. Hoe langer ik naar het huis kijk hoe leuker ik het vind, maar hoe langer ik naar de buurt kijk hoe minder... Vooral omdat de buurman een blad op de deur had hangen met ducttape waarop stond dat hij voor niemand de deur open doet behalve voor post, visite of dokters. En dat bedelaars niet welkom zijn. En elke keer dat hij de deur open doet kost het 50 euro. :=
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet maken.

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:03

Gefeliciteerd voor iedereen die een huis heeft gekocht! :D

Wij zijn bezig om ons huis te verkopen. 3 makelaars uitgenodigd voor een waardebepaling. Pfff ik had wel verwacht dat dat wat in één lijn zou liggen.. zat wel €41.000 tussen de geschatte vraagprijzen :Y) (prijsrange 259-300). Uiteindelijk de makelaar gekozen wat we het beste gevoel bij hadden en de gunstigste courtage. Binnenkort worden de foto’s gemaakt en dan begin/half september op funda. Ben heel benieuwd! :))
Nu opzoek naar een huisje voor mijzelf… dat gaat nog niet makkelijk worden vrees ik.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:08

emilyslaluna schreef:
Vooral omdat de buurman een blad op de deur had hangen met ducttape waarop stond dat hij voor niemand de deur open doet behalve voor post, visite of dokters. En dat bedelaars niet welkom zijn. En elke keer dat hij de deur open doet kost het 50 euro. :=
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet maken.

Ik heb een bordje met iets in de richting als 'geen collecte, geloofsovertuigers of verkoop aan de deur'. Anders kan ik elke week wel de deur openen voor mensen waar ik helemaal geen zin in heb.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:14

emilyslaluna schreef:
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik ben beginnende Paardenarts en koop straks mijn eerste huis. Ik vind het toch wel lastig om te kiezen in welk dorp want je moet wel in de buurt van de praktijk zitten. Maar straks (je kunt nooit in de toekomst kijken) ga je ergens anders werken en dan woon je opeens weer te ver van de nieuwe plek.

Wij hebben woensdag de bezichtiging. We gaan zonder onze aankoopmakelaar maar gelukkig komt een familielid mee die er veel verstand van heeft. Hoe langer ik naar het huis kijk hoe leuker ik het vind, maar hoe langer ik naar de buurt kijk hoe minder... Vooral omdat de buurman een blad op de deur had hangen met ducttape waarop stond dat hij voor niemand de deur open doet behalve voor post, visite of dokters. En dat bedelaars niet welkom zijn. En elke keer dat hij de deur open doet kost het 50 euro. :=
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet maken.


Hm ik weet wel dat mensen bij het kopen van een huis vaak de buren en de invloed van buren opmeet woongenot vergeten. Je gaat een huis bezichtigen en kijkt naar de straat en de buurt maar je maakt nooit meteen kennis met de buren. Pas als je het gekocht hebt maak je kennis en blijkt dat het tokkies zijn of aso’s. En dan zit je. Ik zou nu altijd vragen wat voor mensen er naast je wonen en het liefst zou ik ze eerst zien/spreken voor ik een huis koop.

Heb je een financieel adviseur? Want als ik het goed onthouden heb heb jij een grote studieschuld toch? Kan je dan wel een hypotheek krijgen?

Eulogy
Berichten: 5744
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:22

Als je niet maximaal leent kun je toch gewoon prima een hypotheek krijgen met een (grote) studieschuld.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:24

Eulogy schreef:
Als je niet maximaal leent kun je toch gewoon prima een hypotheek krijgen met een (grote) studieschuld.


Meestal kan je dan maar echt weinig lenen. En met de huizenprijzen tegenwoordig zal dat niet meevallen.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:26

Ik zoek in Gelderland.
Maar de studieschuld hakt behoorlijk in de budget. Ik kon amper hypotheek krijgen met de schuld. En zelfs nu valt het budget tegen hoor… maar het is niet anders.

De buurt vind ik super belangrijk! Ik ben ook heus niet bang om aan te bellen bij de buren en jezelf even voor te stellen voordat je wat koopt. Je zit er toch een aantal jaar naast/ aan vast. Ik ben graag buiten, dus ik heb echt geen zin dat je niet met elkaar kan opschieten…
De buurt is voor mij net zo belangrijk als het huis zelf. Een huis kan je naar je hand zetten, de buren niet.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10448
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:26

Met studieschuld kun je wel ren hypotheek krijgen alleen ligt de max een stuk lager en moet je dus meer eigen geld mee brengen.

Ik geloof dat je je studieschuld x 1,5 moet doen en dat dat van de max af gaat.

Ik heb er een paar jaar terug voor gekozen om met eigen geld in 1x de studieschuld af te lossen. Zodat die voor de hypotheek niet meer meetelde

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:37

ynskek schreef:
Met studieschuld kun je wel ren hypotheek krijgen alleen ligt de max een stuk lager en moet je dus meer eigen geld mee brengen.

Ik geloof dat je je studieschuld x 1,5 moet doen en dat dat van de max af gaat.

Ik heb er een paar jaar terug voor gekozen om met eigen geld in 1x de studieschuld af te lossen. Zodat die voor de hypotheek niet meer meetelde


X 1,5? Dus met 80.000 euro studieschuld kan je dan 120.000 minder lenen? Er vanuitgaande dat je op een startsalaris misschien krap 200.000 mag lenen blijft er dan dus 80.000 euro over. Daar koop je niet veel voor. Dan mag je heel wat eigen geld meebrengen met de huidige huizenprijzen.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:37

Ik heb inderdaad een hypotheekadviseur die alle berekeningen heeft gemaakt. En ben hierdoor goed op de hoogte wat mijn partner en ik kunnen bieden. :D

Jullie hebben gelijk dat de buurt vast staat, het huis is altijd aan te passen. Daarom dat ik een beetje gereserveerd ben alvast. We gaan woensdag maar eerst even het huis bekijken, want voor hetzelfde geld is het niks. En is het wel iets dan kunnen we gelijk even aanbellen bij de desbetreffende buurman :o

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10448
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:43

Suzanne F. schreef:
ynskek schreef:
Met studieschuld kun je wel ren hypotheek krijgen alleen ligt de max een stuk lager en moet je dus meer eigen geld mee brengen.

Ik geloof dat je je studieschuld x 1,5 moet doen en dat dat van de max af gaat.

Ik heb er een paar jaar terug voor gekozen om met eigen geld in 1x de studieschuld af te lossen. Zodat die voor de hypotheek niet meer meetelde


X 1,5? Dus met 80.000 euro studieschuld kan je dan 120.000 minder lenen? Er vanuitgaande dat je op een startsalaris misschien krap 200.000 mag lenen blijft er dan dus 80.000 euro over. Daar koop je niet veel voor. Dan mag je heel wat eigen geld meebrengen met de huidige huizenprijzen.


Dat was toen de tijd voor mij zo.

Het loonde zich dus om t af te lossen...

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:47

:Y)
Suzanne F. schreef:
ynskek schreef:
Met studieschuld kun je wel ren hypotheek krijgen alleen ligt de max een stuk lager en moet je dus meer eigen geld mee brengen.

Ik geloof dat je je studieschuld x 1,5 moet doen en dat dat van de max af gaat.

Ik heb er een paar jaar terug voor gekozen om met eigen geld in 1x de studieschuld af te lossen. Zodat die voor de hypotheek niet meer meetelde


X 1,5? Dus met 80.000 euro studieschuld kan je dan 120.000 minder lenen? Er vanuitgaande dat je op een startsalaris misschien krap 200.000 mag lenen blijft er dan dus 80.000 euro over. Daar koop je niet veel voor. Dan mag je heel wat eigen geld meebrengen met de huidige huizenprijzen.



Klopt. Met een schuld van 50.000 euro kon ik nog 60.000 lenen…. Na aflossing 180.000. Dus dat ging keer 2

manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:51

En ze kijken naar het startbedrag van je lening.... als je al halverwege bent qua aflossing maakt dat niet uit.

Kana

Berichten: 9057
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:52

Mijn studieschuld gaat ook ongeveer keer twee. Volgens mij ligt dat aan welke regeling je hebt.

pantarhei

Berichten: 9071
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:59

Weet iemand waar ik eenvoudig een schets kan maken van een woning hoe het er na verbouwing uit kan gaan zien? Makelaar kan het en schijnt prijzig te zijn, dus wellicht kan ik het ook aanleveren

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:00

Als je in het nieuwe regime zit (na september 2015) dan telt je studieschuld mee voor het startbedrag. Dus had je 16.000 schuld dan kan je ook dat bedrag minder lenen.

Ik was dus aan het nadenken wat het verstandigste zou zijn als we veel overwaarde uit onze huidige woning krijgen. Meteen de studieschuld aflossen zodat het je niet meer beperkt in het te lenen bedrag, of laat je hem staan, je kunt dan wat minder lenen maar dan kun je dat geld als eigen geld inleggen... In mijn ogen komt het op hetzelfde neer.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:03

pantarhei schreef:
Weet iemand waar ik eenvoudig een schets kan maken van een woning hoe het er na verbouwing uit kan gaan zien? Makelaar kan het en schijnt prijzig te zijn, dus wellicht kan ik het ook aanleveren

Waar heb je het voor nodig? Voor het bouwbudget van de hypotheek was bij ons het invullen van een lijstje voldoende namelijk.

Moska

Berichten: 3406
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:03

pantarhei schreef:
Weet iemand waar ik eenvoudig een schets kan maken van een woning hoe het er na verbouwing uit kan gaan zien? Makelaar kan het en schijnt prijzig te zijn, dus wellicht kan ik het ook aanleveren


Ik ken wel iemand die dat kan en die niet de hoofdprijs vraagt