Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:36

Connaisseur schreef:
Dat is het vooral, wat je er zelf aan wil uitgeven. Wat is het je waard.

Onlangs naar een huis gekeken, vp 599 met in de tekst bieden vanaf. Tijdens de bezichtiging zei de makelaar tussen neus en lippen door dat de verkoper het niet voor minder dan 635 weg zou doen. Bijzonder als de vp 599 is. Argument was dat de groep die tot 6 ton zochten dan ook zouden komen omdat die wisten dat ze in deze tijd toch wel over moesten bieden. Enfin, aantal bezichtigingen bleek tegen te vallen. Uiteindelijk 3 geïnteresseerde. Wij zijn met onze eigen makelaar geweest, die gaf aan dat 575 een reële prijs zou zijn. Durfde we niet aan, gekke tijden dus wij hebben net wat meer dan 6 ton geboden. Na 2 dagen na sluiting zelf maar gevraagd naar de stand van zaken. Toen kregen we te horen dat er duidelijk een bieden vanaf prijs stond. Uuh ja we hebben ook meer geboden.. Maar ze hadden een wat hoger bod alleen hij ging daar nog eens overna denken omdat hij echt vasthield aan zijn 635. Uiteindelijk zijn we nu dus een tijdje verder en huis staat nog steeds te koop. Gaat overigens over een klein boeren dorp waar het animo dus niet gigantisch is.

Hoe kijken jullie naar zo'n situatie? Het is toch vreemd dat je 36K boven de vp wil hebben. De arrogantie ook van de makelaar om dan te doen alsof we niet aan de eisen voldaan hebben. Dan moet je vp 635 zijn, over het algemeen kijk je met een reden tot een bepaald bedrag. Is intussen ook niet aangepast dus vraag me af of hij het zo voor het gewenste bedrag verkocht krijgt.. erg jammer, was voor ons top geweest


Uit nieuwsgierigheid.. dit is in Drenthe? Voor de rest, de verkoper kan ook bluffen.. wat het jou waard is is het jou waard, genoeg kaf onder het koren nu..

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:10

Nee in noord brabant. Ik kan nog eens bellen maar er is al overheen geboden en ook dat was niet genoeg. Verkoper heeft longcovid en moet er vanaf kennelijk. Vroeg of laat zal hij dan toch overstag moeten, wellicht hebben die gene met een hogerbod dan geen interesse meer. We houden het maar in de gaten..

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:37

Arielle_ schreef:
eilleen333 schreef:
Oh wat een leuk huisje!!! Had net de bezichtiging en het is echt een tof plekje! Maar ja, en nu?
Heb een biedingsformulier meegekregen, en dan heb je dus 1 kans. Vind dat zo naar, je wil natuurlijk niet nodeloos geld uitgeven, maar ook met een eerlijke prijs weet je maar nooit wat de anderen doen.
Ze doen er niet aan om de top 3 bijvoorbeeld nog een biedingskans te geven, wat ik ook wel snap… heel erg lastig dit!

Ik weet niet of je een beetje een idee hebt van hoeveel er overboden wordt in jouw regio?
Verder is het ook kijken naar wat jij het waard vindt, welke prijs wil jij eraan uitgeven..



Het moet 300.000 kosten, maar de markt is gewoon zo idioot! Mijn moeder heeft 7 jaar geleden voor minder geld een veel groter huis gekocht in de stad.
Ik vind het het op zich wel waard, want het is gewoon een tof huis! Maar zouden de huizenprijzen dalen? Kan het zo zijn dat je er verlies op gaat draaien? Dat vind ik een beetje eng.
Nou ben je huur ook gewoon kwijt natuurlijk…

Ik vind het lastig, het is een grote beslissing die alleen ik kan maken, heb geen partner om mee te sparren ofzo

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:04

eilleen333 schreef:
Het moet 300.000 kosten, maar de markt is gewoon zo idioot! Mijn moeder heeft 7 jaar geleden voor minder geld een veel groter huis gekocht in de stad.
Ik vind het het op zich wel waard, want het is gewoon een tof huis! Maar zouden de huizenprijzen dalen? Kan het zo zijn dat je er verlies op gaat draaien? Dat vind ik een beetje eng.
Nou ben je huur ook gewoon kwijt natuurlijk…

Ik vind het lastig, het is een grote beslissing die alleen ik kan maken, heb geen partner om mee te sparren ofzo


7 jaar geleden was het een andere wereld dan nu. Als het huis van je moeder nu te koop zou staan, zou het ook veel duurder zijn ;)

Of je er verlies op gaat maken weet je nooit, maar met het woningtekort van nu lijkt die kans vrij klein. Mits je natuurlijk een realistische koopsom onderhandelt. Het huis moet het wel waard zijn, en je krijgt ook enkel een hypotheek voor de taxatiewaarde. Dus stel dat je 325.000 biedt en het huis wordt getaxeerd op 300.000, dan zul je die 25k zelf op moeten hoesten.

Het is zeker een grote beslissing. Heb je een makelaar of een deskundig iemand in je vriendenkring waar je mee kunt sparren?

Heel veel succes, ben benieuwd wat je gaat doen!

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:07

Ik heb vandaag artikelen gelezen waarin de verwachting uitgesproken wordt dat de huizenmarkt rond 2030 flink in beweging gaat komen omdat dan het overlijden van de generatie babyboomers zo'n beetje begint. Betekent natuurlijk niet dat prijzen voor die tijd niet kunnen dalen...

Met een huis rond 300.000 zit je natuurlijk wel relatief safe (omdat krapte aan de onderkant vd huizenmarkt groter is dan aan de bovenkant).

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:09

Mijn zus zit in vastgoed. Weliswaar verhuur van bedrijfspanden, maar wel opleiding tot makelaar gedaan. Gaan dit weekend even sparren. Helaas kon zij niet mee naar de bezichtiging.

Ik heb helaas dit jaar een familielid verloren, en bleek in de erfenis genoemd. Dus ik heb best wat eigen geld in te leggen. Moet ook wel, want ik kan op basis van inkomen maximaal een hypotheek van 60% van de vraagprijs krijgen. Ivm de hypotheekrente wil ik zoveel mogelijk eigen geld inleggen. Met een potje over voor calamiteiten.
Dit huis is instap klaar. Er moet alleen een leuning bij de trap komen en de tuin moet kat-proof gemaakt. Verder kan je er zo in. Dus dat trekt me ook heel erg.
En een garage waar de auto in kan. Nooit meer sjouwen met mijn tanden-spullen!!!! *\o/*

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:10

Doubtless schreef:
Ik heb vandaag artikelen gelezen waarin de verwachting uitgesproken wordt dat de huizenmarkt rond 2030 flink in beweging gaat komen omdat dan het overlijden van de generatie babyboomers zo'n beetje begint. Betekent natuurlijk niet dat prijzen voor die tijd niet kunnen dalen...

Met een huis rond 300.000 zit je natuurlijk wel relatief safe (omdat krapte aan de onderkant vd huizenmarkt groter is dan aan de bovenkant).


Het is een pracht van een starterswoning. Met 2,5 slaapkamer, in een goeie wijk. Er was volgens de makelaar heel veel interesse. 15 bezichtigingen. Vond ik nog niet zo veel eigenlijk.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:15

eilleen333 schreef:
Mijn zus zit in vastgoed. Weliswaar verhuur van bedrijfspanden, maar wel opleiding tot makelaar gedaan. Gaan dit weekend even sparren. Helaas kon zij niet mee naar de bezichtiging.

Ik heb helaas dit jaar een familielid verloren, en bleek in de erfenis genoemd. Dus ik heb best wat eigen geld in te leggen. Moet ook wel, want ik kan op basis van inkomen maximaal een hypotheek van 60% van de vraagprijs krijgen. Ivm de hypotheekrente wil ik zoveel mogelijk eigen geld inleggen. Met een potje over voor calamiteiten.
Dit huis is instap klaar. Er moet alleen een leuning bij de trap komen en de tuin moet kat-proof gemaakt. Verder kan je er zo in. Dus dat trekt me ook heel erg.
En een garage waar de auto in kan. Nooit meer sjouwen met mijn tanden-spullen!!!! *\o/*


Als je er zo enthousiast over bent en de middelen hebt, dan heb je een lekkere uitgangspositie hoor! Succes met je keus!

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:16

Connaisseur schreef:
Nee in noord brabant. Ik kan nog eens bellen maar er is al overheen geboden en ook dat was niet genoeg. Verkoper heeft longcovid en moet er vanaf kennelijk. Vroeg of laat zal hij dan toch overstag moeten, wellicht hebben die gene met een hogerbod dan geen interesse meer. We houden het maar in de gaten..


Okay toevallig staat hier een te koop met exact dezelfde vp in een boerendorp. Ik zou gewoon afwachten, te duur is ook in de huidige idiote markt nog van toepassing.. en dat zal alleen maar weer meer worden

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:25

Ik zie mezelf er al wel zitten! Kan er zoveel leuke dingen mee doen!

Er is alleen 1 ding, de badkamer is de kleinste die ik ooit gezien heb! Maar er is dus een kleine slaapkamer. Zat al te denken om ooit (badkamer is in 2016 nog helemaal gedaan) die kamer om te bouwen tot ruimere badkamer, en dan de badkamer om te toveren tot washok.

Ik ga sowieso wel een bod toen, alleen nog nadenken over de hoogte.
Had wel een klik met de makelaar, misschien helpt dat nog. Zijn zoon wil dierenarts worden, dus ergens hoop ik dat er nog ergens een gun-factor een rol kan spelen.

Alja

Berichten: 25637
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 21:13

Maar de makelaar moet het jou toch niet gunnen maat de verkopende partij?
Of ben ik nu helemaal mis ?

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 21:44

Alja schreef:
Maar de makelaar moet het jou toch niet gunnen maat de verkopende partij?
Of ben ik nu helemaal mis ?

Nee klopt, maar de makelaar is wel de link. Dus geen idee wat zij wel of niet bespreken. Maar het kan nooit kwaad om een beetje te blijven hangen in iemand gedachten (in positieve zin).
Bij de vorige bezichtiging, bij een andere makelaar, lag ik op mijn buik onder mijn Caddy te graaien naar een verwaarloosde kat ;-) . Die weten nog precies wie ik ben, weken later, haha!

Moska

Berichten: 3406
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:53

Wij zijn net terug van de bezichtiging. Ik ben helemaal enthousiast, maar mijn vriend niet. Die ziet de enorme tuin niet zitten. Huis zelf was meer dan prima in orde, zij het wat klein en moeilijker bereikbaar door een 750 meter lang semi verhard pad. Plekje is goud waard in mijn ogen, maar helaas, we kopen samen, dus je moet het ook samen zien zitten.

Wel hou ik nu voorlopig op met zoeken. Het is best vermoeiend om steeds weer te bedenken of je jezelf er ziet wonen, wat zijn de mogelijkheden, is de locatie oké, enz. Eerst mijn huis maar verkopen, dat scheelt ook al gedoe.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:44

Aaah wat balen Moska! Herkenbaar hoor, is hier ook wel eens gebeurd. Zo'n pauze kan fijn zijn, dan kan je daarna er weer met frisse moed tegenaan.

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:05

Moska schreef:
Wij zijn net terug van de bezichtiging. Ik ben helemaal enthousiast, maar mijn vriend niet. Die ziet de enorme tuin niet zitten. Huis zelf was meer dan prima in orde, zij het wat klein en moeilijker bereikbaar door een 750 meter lang semi verhard pad. Plekje is goud waard in mijn ogen, maar helaas, we kopen samen, dus je moet het ook samen zien zitten.

Wel hou ik nu voorlopig op met zoeken. Het is best vermoeiend om steeds weer te bedenken of je jezelf er ziet wonen, wat zijn de mogelijkheden, is de locatie oké, enz. Eerst mijn huis maar verkopen, dat scheelt ook al gedoe.

Herkenbaar. Ik zag ons al helemaal wonen in een woning die wij bezichtigd hadden, vriend moet er niks van weten. Vind het huis niet leuk genoeg, vind de tuin te klein.

En voor mij heeft het huis alleen maar pluspunten. Oke tuin had groter gemogen maar er is een tuin, niet klein, op het zuiden en zus woont vlakbij met mega tuin en paarden aan huis

Heel lastig dat verschillen in hoe en wat

MarjanB

Berichten: 16517
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:21

Hadden wij ook, wilden niet meer kijken en ineens hadden we een huis gekocht _O- en een klushuis ook nog eens wat we absoluut niet wilden

Unicornetto
Berichten: 2389
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:30

Moska schreef:
Wij zijn net terug van de bezichtiging. Ik ben helemaal enthousiast, maar mijn vriend niet. Die ziet de enorme tuin niet zitten. Huis zelf was meer dan prima in orde, zij het wat klein en moeilijker bereikbaar door een 750 meter lang semi verhard pad. Plekje is goud waard in mijn ogen, maar helaas, we kopen samen, dus je moet het ook samen zien zitten.

Wel hou ik nu voorlopig op met zoeken. Het is best vermoeiend om steeds weer te bedenken of je jezelf er ziet wonen, wat zijn de mogelijkheden, is de locatie oké, enz. Eerst mijn huis maar verkopen, dat scheelt ook al gedoe.


Heel herkenbaar om dan even te stoppen met zoeken inderdaad!

Ik had me eerder ook gemeld in dit topic, volgens mij in maart. Toen hebben we een bod uitgebracht, maar we werden zo erg overboden dat we er ook klaar mee waren. Daarna nog wel drie bezichtigingen gedaan, maar die huizen vonden we heel erg tegenvallen.

Nu hebben we net wel weer een bezichtiging gehad, super leuk huis! Er moet alleen wel echt een nieuwe badkamer in. Nou is het zo dat het huis al 7 weken te koop staat, aangezien anderen de financiering niet rond hadden gekregen. Nu weten we alleen echt niet wat we moeten bieden.

Hij staat dus al langer te koop, de markt is aan het veranderen. Het liefste bieden we bij dit huis niet hoger dan de vraagprijs in ieder geval, maar of het dan überhaupt een kans heeft? :Y)

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:31

Haha bij ons zei mijn vriend toen dat tie niet meer wilde kijken en dat we het over moesten laten aan een aankoopmakelaar. Ik had toen nog wel 1 bezichtiging staan, en hij zag nog een leuk huis op Funda en daar moest ik dan toch ook nog maar een bezichtiging voor aanvragen.
Resultaat, we hebben het huis gekocht waar hij toch nog even wilde kijken :Y)

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:22

San_ner schreef:
Moska schreef:
Wij zijn net terug van de bezichtiging. Ik ben helemaal enthousiast, maar mijn vriend niet. Die ziet de enorme tuin niet zitten. Huis zelf was meer dan prima in orde, zij het wat klein en moeilijker bereikbaar door een 750 meter lang semi verhard pad. Plekje is goud waard in mijn ogen, maar helaas, we kopen samen, dus je moet het ook samen zien zitten.

Wel hou ik nu voorlopig op met zoeken. Het is best vermoeiend om steeds weer te bedenken of je jezelf er ziet wonen, wat zijn de mogelijkheden, is de locatie oké, enz. Eerst mijn huis maar verkopen, dat scheelt ook al gedoe.


Heel herkenbaar om dan even te stoppen met zoeken inderdaad!

Ik had me eerder ook gemeld in dit topic, volgens mij in maart. Toen hebben we een bod uitgebracht, maar we werden zo erg overboden dat we er ook klaar mee waren. Daarna nog wel drie bezichtigingen gedaan, maar die huizen vonden we heel erg tegenvallen.

Nu hebben we net wel weer een bezichtiging gehad, super leuk huis! Er moet alleen wel echt een nieuwe badkamer in. Nou is het zo dat het huis al 7 weken te koop staat, aangezien anderen de financiering niet rond hadden gekregen. Nu weten we alleen echt niet wat we moeten bieden.

Hij staat dus al langer te koop, de markt is aan het veranderen. Het liefste bieden we bij dit huis niet hoger dan de vraagprijs in ieder geval, maar of het dan überhaupt een kans heeft? :Y)


Gewoon vraagprijs bieden. Dat willen ze toch hebben denk ik dan altijd. Is mij ook gelukt en stond ook 7 weken te koop.

HorsePassion
Berichten: 985
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 00:03

Moska schreef:
Wij zijn net terug van de bezichtiging. Ik ben helemaal enthousiast, maar mijn vriend niet. Die ziet de enorme tuin niet zitten. Huis zelf was meer dan prima in orde, zij het wat klein en moeilijker bereikbaar door een 750 meter lang semi verhard pad. Plekje is goud waard in mijn ogen, maar helaas, we kopen samen, dus je moet het ook samen zien zitten.

Wel hou ik nu voorlopig op met zoeken. Het is best vermoeiend om steeds weer te bedenken of je jezelf er ziet wonen, wat zijn de mogelijkheden, is de locatie oké, enz. Eerst mijn huis maar verkopen, dat scheelt ook al gedoe.

Je hoeft toch niet de hele tuin te onderhouden als je dat niet ziet zitten.
Je kunt ook gewoon een wilde tuin hebben. Ik zie genoeg tuinen waar ze alleen een pad doorheen hebben gemaaid. Kan ook mooi zijn.

Moska

Berichten: 3406
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 00:10

Mee eens, alleen als een van de twee het niet ziet zitten, dan houdt het op. Zelf had ik ook zoiets van: het is geen verplichting om de tuin zo te houden als dat ie nu is. Je kunt het jezelf ook gewoon makkelijker maken en het onderhoudsvriendelijker maken. Maar goed, ik hoef niet langer te dromen, het gaat gewoon niet door. En als ik zie hoeveel belangstelling er was, dan denk ik dat deze ook fors boven de vraagprijs weggaat.

Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:03

Jammer Moska, maar dan heb je het toch geprobeerd!

Vandaag is m’n eigen woning op funda gekomen, ik merk dat ik m’n huis verkopen echt nog 10x zo spannend vind als een nieuw huis kopen. :')
(Mochten er geïnteresseerden in omg Tilburg zijn.. https://www.funda.nl/koop/tilburg/huis- ... straat-36/ )

MarjanB

Berichten: 16517
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:07

Leuk huis en leuk ingericht! Net klaar met verbouwen? (Gezien de klus spullen op zolder) en welke kleur groen heb je beneden in de woonkamer?

Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:09

Dankje!
Nee op zolder liggen extra tegels, laminaat, etc wat de vorige bewoners hebben achtergelaten, die hebben flink verbouwd, wij alleen de vaste trap naar zolder gemaakt en de tuin vernieuwd, verder was het al helemaal zo (dus ook geen idee welke kleur groen er op de muur zit := )

Luxorvalkje
Berichten: 1943
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:35

Leuk huis! Net mijn huis, maar dan 1/3 groter.
Was echt perfect voor mij geweest. Op fiets afstand van het station.
Stoere bank ook