Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:46

Even in een spoiler hypothetisch:
Spoiler:
hoeveel zouden jullie onderbieden op een huis wat 100 dagen te koop staat, label G, vrijstaand, 525.000 vraagprijs.

Basis is goed en degelijk, maar isolatie is 0, net zoals de verwarming nog met een geiser gebeurd.

Daarentegen vrijstaand, flink perceel, flinke bijgebouwen

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:48

Ik neem aan dat de prijs op al die zaken is aangepast. 525 is niet veel als het een groot huis en flink perceel is.

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:51

Zonnetje81 schreef:
Ik neem aan dat de prijs op al die zaken is aangepast. 525 is niet veel als het een groot huis en flink perceel is.


laten we zeggen dat de m2 prijs nog echt flink is voor deze regio (brabant)

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:52

Aight schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik neem aan dat de prijs op al die zaken is aangepast. 525 is niet veel als het een groot huis en flink perceel is.


laten we zeggen dat de m2 prijs nog echt flink is voor deze regio (brabant)


Je kan het zo niet altijd zien, wat is de m2 prijs dan?

MarjanB

Berichten: 16493
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:38

Je mag mij wel ff pb doen, vorig jaar in Brabant huis gekocht dus wel iets zicht er op

pantarhei

Berichten: 9067
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:18

Je kan natuurlijk altijd een gek bod doen, je hoort vanzelf of ze met je in gesprek willen. Voor jezelf wel beeld hebben wat je onderhandelingsruimte is.
Noem eens wat een bod van €400k neerleggen en wellicht kom je uit op €450+475k wil je hem dan?
Zou dan ook aangeven dat er veel moet worden gedaan en dat je ook de leuke charmante dingen van het huis ziet. Alleen afkraken zou ik snel op afhaken.
Soms is ook m2 prijs hoog maar zitten er nog bijgebouwen of grond bij die de prijs rechtvaardiger maken. Als het huis dan niet zo groot is, vertekend de m2 prijs nogal t.o.v. Van vergelijkbaar huis qua grootte maar zonder die bijgebouwen en grond

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:56

Nou als iemand met zo'n bod zou aan komen zetten op 525 en allerlei minpunten zeg ik dikke doei. Ga maar eens een huis komen met een groot perceel in brabant. Daar betaal je gewoon voor. Zelfs voor een hutje op 2000 m2 ben je meer voor kwijt.

pantarhei

Berichten: 9067
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:22

Zonnetje dat geef ik toch ook aan dat verder moet kijken dan alleen m2 prijs

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:23

misschien om verwarring te voorkomen, groot perceel bedoel ik mee +/- 500 m2. Dus een grote tuin, geen weide(s) aan grond :')

Maar inderdaad panterhei dat zijn precies de punten waar me mee wikken en wegen

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:29

Ik denk dat we niks nuttigs kunnen zeggen zonder een linkje. En ik vind 500 m2 geen groot perceel dus zo zie je maar.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:55

Ik kreeg vanochtend een belletje, of er morgen mensen kunnen komen kijken. Prima! Ben nu rustig aan overal een doekje overheen aan het halen. Vanavond mag mijn man even stofzuigen en dweilen.
Dan doe ik morgen ochtend de laatste dingen. Heb dr zin in!

Maar hoveel onderbieden.. tja, je hebt een paar opties. Wil je nog onderhandelen ? dan lager zitten dan je eindbod. Of je doet gewoon een eindbod en zegt: Leuk huis, vind de prijs tehoog. ik/wij doen een bod van xxx. Dit is meteen ons eindbod.

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:59

Ik zou een bod doen van 500, maar je hebt een stuk lager in je hoofd denk ik?

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:04

we zijn in gesprek, vandaar dat ik nu nog liever geen linkje plaats. Maar ik denk dat het gat te groot is om te kunnen dichten :)

Gelukkig zitten we niet op een schopstoel, de verkopers alleen ook niet :')

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:09

Dat is dan weer jammer haha. Maar goed zoveel onderbieden is denk ik nu wel onrealistisch.

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:16

achja, de makelaar gaf aan dat verkopers die hun huis nu in de verkoop zetten al realistischer met de markt meegaan. Mensen die hun huis een paar maanden geleden te koop hebben gezet, die hebben nog een ''onrechtmatigheidsgevoel'' dat ze het voor minder niet kwijt willen.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:19

Wat betreft de gestegen prijzen en moeite om werklui te vinden hebben wij ook wel wat op de twijfellijst gehad wat we toch te spannend vonden of niet doorging.
Wij hebben hier een tijd terug op geboden, inmiddels verkocht. Moest dus ook geisoleerd worden, nieuw dak, deels enkel glas en dan nog cosmetisch werk. Heeft ook een flinke tijd te koop gestaan. Zeker met de gestegen prijzen hadden we dit wel echt een uitdaging gevonden.
https://www.funda.nl/koop/verkocht/mepp ... lingen-23/

Hier zijn we ook geweest, vraagprijs was toen nog 900.000, inmiddels opnieuw aangemeld en dus flink gezakt. Voor ons geen praktisch huis gezien de (jonge) kinderen en vele trappen, wel heel creatief gedaan. Moet ook echt gruwelijk veel aan gebeuren, echt letterlijk alles van nieuwe elektra tot warmtesysteem en isolatie.
https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-4 ... singel-11/

En deze staat op de twijfellijst, praktisch en ook echt prima modern, hooguit wat cosmetische zaken te doen:
https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-4 ... rnagie-37/

We zitten alleen op dit moment met wat dingen waarvan we niet weten hoe verder, huis wat bovenaan ons lijstje stond, voldoet aan 100 % van de eisen maar werd voor onze neus verkocht, komt mogelijk weer in de verkoop wegens vergunningen. Daarnaast staan er wat huizen op de nominatie om te koop te komen waar we ons ook wel zien wonen, haast hebben we gelukkig ook niet. Vandaar ook een lijstje met absoluut ja qua kijken en twijfel maar misschien de moeite.

Buiten ons zoekgebied en er blijkt nog een woning aan vast te zitten maar deze vind ik qua sfeer dus fantastisch:
https://www.funda.nl/koop/nijeveen/huis ... elerweg-4/

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 02:18

Veel vrijstaande woning met perceel en schuren moeten echt van nul geisoleerd worden. Zelfs met forse bouwproblemen (lees: vocht in dak en muren, vloer boven die verzakt is) vragen ze makkelijk 4,5 ton en dan bieden mensen nog over in regio Gelderland, brabant die kant.
In limburg en overijssel kom je er wellicht tussen 4-4,5 ton mee weg maar investeren moet je. Hoeveel perceel zit erbij?
Eerlijk, er staat een woning online, vast al langer dan 100 dagen, daar zijn we wezen kijken. Vroegen net onder de 4 ton. Die staat niet voor niks nog te koop. Alles was scheef. De buurman had even wat stukjes land voor zichzelf gekocht van de huidige verkoper van het huis. Daardoor heb je recht van overpad maar loopt je eigen perceel heel raar. Schuren in slechte staat. Vaak als in Gelderland brabant of limburg iets langer dan 100 dgn nog online staat dan issie of te duur, of het heeft een goede reden. De markt voor vrijstaande woning in die regio is echt nog booming.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:47

Ik lees hier al eventjes mee.
Bod gedaan en die is geaccepteerd en we hebben ons eerste huis gekocht in de Gemeente Zevenaar.
Helemaal trots. Maar niks is zeker tot we de handtekeningen bij de Notaris hebben gezet en dan juich ik pas echt.
Wel nog steeds moeten overbieden, maar was het in dit geval helemaal waard.

We zijn al enkele keren verhuisd van huur huizen, maar deze keer wil ik ook gaan voor een verhuis bedrijf :j
Zelf ben ik niet goed genoeg ter been om trappen met zware spullen op te gaan dus dat laat ik liever aan anderen over.
Dus goede aanraders en tips mogen altijd doorgegeven worden.

Keuken willen we uiteindelijk wel gaan vervangen in de komende 5 jaar en toilet beneden. Hoeft niet direct gelukkig. En tuin even wat naar wens inrichten, lapje gras erin etc.
Verder bevalt alles helemaal naar wens dus dat is top.

Wel verduurzamen met EnergieBespaarBudget; oa zonnepanelen willen we erop. :j

En wat ik hier las idd even door de straten en omgeving rijden deden wij ook altijd; en ook savonds. :j

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:53

MelanieB: deze heeft ons de laatste keer enorm goed geholpen: https://jacobs.nl/
Zitten in Velp.
En gefeliciteerd!

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:57

Ah super, ga ik zeker naar kijken! Hebben zelf 0 ervaring met verhuis bedrijf want altijd zelf gedaan.
Dankje! 20 juni hopen we de overdracht te doen dus gaat allemaal flink snel; 2 maart bezichtiging; maandag 6 maart bod geaccepteerd na wat heen en weer. :):)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:09

Gefeliciteerd, MelanieB :D.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:11

Haha herkenbaar. Lekkere rollercoaster :D
Wij hadden dezelfde dag bezichtiging en bod en hebben 2 juni de overdracht.
Ik heb net het taxatierapport binnen. Met de juiste bedragen. Toch altijd fijn :D
De huidige eigenaren zijn afgelopen weekend verhuisd. Grappig, dat zijn vrienden van vrienden van ons. En die vrienden van ons gaan helpen klussen, dus zij gaan proberen of we eerder een sleutel kunnen krijgen om een en ander vast op te meten en kijken wat we zelf kunnen doen en wat niet, zodat we offertes kunnen gaan opvragen.
Dat zou heel fijn zijn :j

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:45

Dankje San!

Ja wij wouden ook 1 juni maar eigenaar wou er niet eerder uit ondanks dat tijdens bezichtiging werd gezegd dat dat wel kon, wat betekend dat wij nog wat extra kosten hebben ivm langer dan 3 maanden hypotheek berekening.. maar beter 1x betalen dan maandelijks meer met de stijgende rente dus so be it.

Hier ook afgelopen maandag taxatierapport gehad en die ook correct.
Blijft toch even spannend :))

Dat zou zeker fijn zijn Daihyo, kan je lekker wat aan de gang met voorbereidingen. :j
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 17-03-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:53

We gaan aardig gelijk op. Leuk! En ook wel spannend. Ik zal blij zijn als de hypotheek goedgekeurd is.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:01

Nou inderdaad, dat blijft wel echt het spannendste... duimen draaien!

Hier zojuist laatste stukken vd boekhouder gekregen om inkomensverklaring (ZZP) aan te vragen en dan is alles aangevraagd en afwachten maar...