Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martine

Berichten: 10273
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:06

Zo ingewikkeld heb ik het niet gehad :+
Wist vtv precies hoeveel kon omdat mijn financieel adviseur alles wist _O-
Dus het was snel duidelijk allemaal.

Verkopen vond ik niet super stressvol. Geen gekke capriolen hoeven uithalen :D

VanHuisUit

Berichten: 6690
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 23:04

@Hutcherson dat begrijp ik. Maar 100% financieren kan toch al een tijdje niet meer?

@Martine, dat is fijn! Scheelt hoop stress.

Als extra toegift... toen ik mijn vorige appartement verkocht .... brak net corona uit in alle heftigheid. Appartement op funda, week later lockdown :P
Tja, you can't have it all }:0

Citaat:
Wij hebben voor de bezichtigingen 18 verhuisdozen vol ergens anders gestald :') Een boel werk en niet ideaal, want die spullen "heb je dan ff niet" :')
dat dus, herkenbaar :')

Maar goed, ga uit de klaagmodus :) en dit topic gaat over kopen, niet over verkopen sorry, moest het ff kwijt :o

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 23:20

Er wordt heel veel geadverteerd met dat het nog wel kan, 100% financiering. Maar vaak als je dan belt of langs gaat krijg je te horen: neen kan niet. Zeker omdat we 'buitenlanders' zijn, ze geen loonbeslag kunnen leggen en we zijn ook nog ondernemers :') dus driedubbel 'neen'. Maar gelukkig kan de bank waar we het nu hebben lopen wel 100% aanbieden onder voorwaarden. Niet goedkoop, geen keuzevrijheid maar levert dus wel de woning op die we willen.
Die 100% is even los van de kosten koper uiteraard he.
We hebben er dan wel een bouwdepot bij. Want na deze sh*t zijn we wel blut enzo. Dus wel fijn als dan toch die tussenmuur eruit kan in de keuken en even wat onderhoud gedaan kan worden.

Eulogy
Berichten: 5746
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 06:56

In Nederland kun je toch prima 100% financieren? Van de aankoopprijs althans, als het daarop getaxeerd wordt. Kosten koper niet, maar dat is ook meer dan 100% natuurlijk.

Maar jullie kopen dus niet in Nederland, en buiten Nederland is inderdaad ook die 100% al een beetje een unicum volgens mij.

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 23:06

Eulogy schreef:
In Nederland kun je toch prima 100% financieren? Van de aankoopprijs althans, als het daarop getaxeerd wordt. Kosten koper niet, maar dat is ook meer dan 100% natuurlijk.

Maar jullie kopen dus niet in Nederland, en buiten Nederland is inderdaad ook die 100% al een beetje een unicum volgens mij.

Precies. In NL is 100% financiering van de woningwaarde niet echt een probleem. Maar in Belgie (daar gaan we hopelijk dus wonen :')) is dat echt vrij streng geworden. We hebben er nu nog 1 gevonden waar we volgende week nog een afspraak hebben die zegt ook 100% te kunnen doen. Hoop het enorm want dan hebben we hopelijk OF keuze, OF twee afwijzingen en dus kunnen we gebruik maken van voorbehoud van financiering (en dus geen dikke boete). Maar liefst gaat alles door. Kan niet wachten.

Kmbrly

Berichten: 1848
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 23:15

Van België weet ik dat het bij KBC wel mogelijk was(vorig jaar juli).
Maar daar zaten wel wat eisen aanvast.

Zoe_97

Berichten: 9466
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 07:31

Kmbrly schreef:
Van België weet ik dat het bij KBC wel mogelijk was(vorig jaar juli).
Maar daar zaten wel wat eisen aanvast.

Ik werk bij kbc. 100% is enkel mogelijk voor wat ze beloftevolle jongeren noemen. Dus mensen die nu nog niet zo een grote reserve hebben maar die door bepaalde indicatoren eruit zien alsof ze in de toekomst een heel mooi loon gaan hebben (bijvoorbeeld iemand die net afgestudeerd is als arts). En enkele uitzonderlijke situaties. In de grote lijn wordt 100% niet gedaan.

Achterom
Berichten: 23074
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:23

Hutcherson schreef:
Eulogy schreef:
In Nederland kun je toch prima 100% financieren? Van de aankoopprijs althans, als het daarop getaxeerd wordt. Kosten koper niet, maar dat is ook meer dan 100% natuurlijk.

Maar jullie kopen dus niet in Nederland, en buiten Nederland is inderdaad ook die 100% al een beetje een unicum volgens mij.

Precies. In NL is 100% financiering van de woningwaarde niet echt een probleem. Maar in Belgie (daar gaan we hopelijk dus wonen :')) is dat echt vrij streng geworden. We hebben er nu nog 1 gevonden waar we volgende week nog een afspraak hebben die zegt ook 100% te kunnen doen. Hoop het enorm want dan hebben we hopelijk OF keuze, OF twee afwijzingen en dus kunnen we gebruik maken van voorbehoud van financiering (en dus geen dikke boete). Maar liefst gaat alles door. Kan niet wachten.

Dat je in Belgie niet 100% kunt financieren is toch algemeen bekend? Is al jaren zo, dus niet vrij streng geworden, was altijd al zo. Nederland is wat dat betreft juist altijd de uitzondering geweest, dat je 100% kon financieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41869
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:50

In Nederland is de huizenmarkt sowieso gaar :=.

flooooo
Berichten: 2569
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 11:58

De huizenmarkt is hier nog steeds bijzonder ja, kun je niet veel van maken. Wij hebben heel veel geluk gehad, leek toch een inschrijving te gaan worden maar mevrouw wilde liever gaan voor zekerheid dus zelfs onder de vraagprijs gekocht. Ons huis gaat er eind deze maand waarschijnlijk al op, verhuren is met al die nieuwe regels alleen nog maar interessant in expat gebied, daar zitten wij niet. Dus dan maar verkopen, hele courante tweekapper dus die gaan als warme broodjes.

Ik vind het wel een heel gedoe al met al hoor. Huis gekocht, willen ook zeker wat dingen doen (uitbouw, vloerverwarming, nieuwe vloeren, nieuwe keuken, tuin aanpassen) dus een hoop keuzes en dan ons huis klaar maken voor verkoop terwijl ik getrouwd ben met een hoarder.

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:45

Achterom schreef:
Hutcherson schreef:
Precies. In NL is 100% financiering van de woningwaarde niet echt een probleem. Maar in Belgie (daar gaan we hopelijk dus wonen :')) is dat echt vrij streng geworden. We hebben er nu nog 1 gevonden waar we volgende week nog een afspraak hebben die zegt ook 100% te kunnen doen. Hoop het enorm want dan hebben we hopelijk OF keuze, OF twee afwijzingen en dus kunnen we gebruik maken van voorbehoud van financiering (en dus geen dikke boete). Maar liefst gaat alles door. Kan niet wachten.

Dat je in Belgie niet 100% kunt financieren is toch algemeen bekend? Is al jaren zo, dus niet vrij streng geworden, was altijd al zo. Nederland is wat dat betreft juist altijd de uitzondering geweest, dat je 100% kon financieren.


Als je niet altijd een grote wens hebt gehad om in België te gaan wonen (want dit kwam eigenlijk op ons pad) hoe je dat soort dingen niet bij voordat je gaat kijken. Uiteraard voordat we verdere stappen ondernamen hebben we ons ingelezen. Maar je gaat je verbazen over hoeveel kredietverstrekkers wel adverteren en op hun site hebben staan dat 100% financiering mogelijk is. Totdat je belt/mailt van 'wij willen dat graag, wat zijn de voorwaarden' dan krijg je te horen: nee kan niet meer!

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:46

flooooo schreef:
De huizenmarkt is hier nog steeds bijzonder ja, kun je niet veel van maken. Wij hebben heel veel geluk gehad, leek toch een inschrijving te gaan worden maar mevrouw wilde liever gaan voor zekerheid dus zelfs onder de vraagprijs gekocht. Ons huis gaat er eind deze maand waarschijnlijk al op, verhuren is met al die nieuwe regels alleen nog maar interessant in expat gebied, daar zitten wij niet. Dus dan maar verkopen, hele courante tweekapper dus die gaan als warme broodjes.

Ik vind het wel een heel gedoe al met al hoor. Huis gekocht, willen ook zeker wat dingen doen (uitbouw, vloerverwarming, nieuwe vloeren, nieuwe keuken, tuin aanpassen) dus een hoop keuzes en dan ons huis klaar maken voor verkoop terwijl ik getrouwd ben met een hoarder.

Hahaha medelijden met jou door die laatste zin :') -O-

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:59

Hutcherson schreef:
Er wordt heel veel geadverteerd met dat het nog wel kan, 100% financiering. Maar vaak als je dan belt of langs gaat krijg je te horen: neen kan niet. Zeker omdat we 'buitenlanders' zijn, ze geen loonbeslag kunnen leggen en we zijn ook nog ondernemers :') dus driedubbel 'neen'. Maar gelukkig kan de bank waar we het nu hebben lopen wel 100% aanbieden onder voorwaarden. Niet goedkoop, geen keuzevrijheid maar levert dus wel de woning op die we willen.
Die 100% is even los van de kosten koper uiteraard he.
We hebben er dan wel een bouwdepot bij. Want na deze sh*t zijn we wel blut enzo. Dus wel fijn als dan toch die tussenmuur eruit kan in de keuken en even wat onderhoud gedaan kan worden.


Hey, je zult het wellicht al weten maar verhuizen naar België, ook al blijf je werken in NL heeft ook andere gevolgen zoals bv bij arbeidsongeschiktheid ( Belgische uitkering= heel weinig) ww etc. Er zijn voordelen ( auto) maar ook zeker een hoop nadelen!

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:15

Ik ben zelfstandig ondernemer zonder AOV maar met personeel. Ik blijf wel AOW opbouwen in NL zolang ik hier werk. Uiteindelijk willen we ook wat gaan doen met vastgoed of beleggen voor passieve inkomsten voor later.
Fijne is wel dat ik gebruik kan maken van hypotheekrente aftrek in NL (kennen ze in Belgie niet). Moet nog even uitzoeken of ik verplicht verzekerd moet zijn (zorgverzekering) in NL. In belgie lijkt dat veel beter geregeld. Wel tof detail, blijkbaar zitten er veel deskundigere artsen uit mijn expertisegebied (Ehlers-danlos wat ik behandel als zorgverlener) in Belgie dan in NL.
Hoe verder alles gaat lopen moeten we echt tzt. We willen graag trouwen in onze nieuwe achtertuin maar volgens mij moet je op gemeentehuis trouwen en mag de ceremonie wel op plek naar keuze maar moet ik nog allemaal uitzoeken.

Woensdag gaan we naar andere aanbieder die 100% kan financieren. Ben benieuwd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41869
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 19:48

Je moet verzekerd zijn in het land waar je werkt. Dus als je bedrijf in NL geregistreerd is en daar het grootste deel van de werkzaamheden zijn, is je zorgverzekering in NL.

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:23

Ja das wel jammer.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 22:34

Hi! Ik meld me ook. Sinds een maandje met mijn vriend aan het kijken naar koopwoningen.
Merk dat het me ontzettend bezig houdt. Vrijdag een woning bezichtigd, maar staat nog niet officieel te koop. Via de financieel adviseur op gewezen en mochten afgelopen vrijdag dus al kijken. Hij is ook de adviseur van de mensen die de woning willen verkopen.
Morgen de makelaar kenbaar maken dat de interesse er is en dan gaan we zien.
Hoop heel erg dat het wat wordt en het snel rond is :') maar ja.... dat wil iedereen natuurljik haha. Wist niet dat het me zo onrutsig zou maken.

Ga even het topic doorlezen om te kijken of er bruikbare tips tussen zitten.

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 07:37

Oh dat wordt nog veel erger :+

Ik ben momenteel bezig met alles regelen voor het verbouwen. Dat bezorgt me ook grijze haren. We krijgen 2 juni de sleutel, maar mogen er af en toe al in om dingen te bekijken en te meten. We hebben een vrij strakke planning, want eind augustus verhuizen.

Mri

Berichten: 15315
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:23

Wij hebben te horen gekregen dat de aannemer in principe 1 augustus gaat starten en 2 weken bezig is *\o/*

Dan kunnen de dames 1 week wennen voor de school begint (voor de oudste).
Perfect voor onze planning!
Nu moet ik alleen wel al dingen gaan bedenken voor de kamers van de meiden.... de afwerking van de muur moeten we wel zelf doen.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:02

Oooh hier ook plannen om direct te verbouwen als dat financieel mogelijk is. Dat vinden we ook nog spannend en ook continue aan t denken van: wat zijn handige stappen om wel/ niet al te zetten.

Voor de verkopende partij ook spannend. Die zijn blij dat we interesse hebben begreep ik maar gaan woensdag even rustig met de makelaar om tafel. Voor hen gaat t ook ineens snel.
Ben benieuwd of ze t aan ons direct willen verkopen of dat ze het toch nog op Funda willen hebben.

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:09

Fingers crossed dan felien_kyra. Het scheelt zoveel druk en stress als bieder als n huis niet op de markt staat is mijn ervaring.
Ik heb die stress niet als prettig ervaren.

Wij gaan waarschijnlijk ook direct een verbouwing is als alles rond is. Sowieso asbest weghalen, keuken eruit, draagmuur eruit (balk erin) en wellicht de plaats van de keuken helemaal verplaatsen. Stal maken in de schuur. Hoop te doen :) gelukkig is de badkamer hartstikke prima. Toch fijn als je lekker kan douchen en slapen na zulke dagen

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:15

Hutcherson schreef:
Fingers crossed dan felien_kyra. Het scheelt zoveel druk en stress als bieder als n huis niet op de markt staat is mijn ervaring.
Ik heb die stress niet als prettig ervaren.

Wij gaan waarschijnlijk ook direct een verbouwing is als alles rond is. Sowieso asbest weghalen, keuken eruit, draagmuur eruit (balk erin) en wellicht de plaats van de keuken helemaal verplaatsen. Stal maken in de schuur. Hoop te doen :) gelukkig is de badkamer hartstikke prima. Toch fijn als je lekker kan douchen en slapen na zulke dagen

Jaa hoop eerlijk gezegd dat het huis niet op de markt komt. Als we daarom een halfjaar moeten wachten nog is het prima. Ik zou anders ook flink onrustig er door zijn (voor zover ik dat niet al ben). Hier dus meerdere plannen die niet in een keer uitgevoerd kunnen worden. Willen beginnen met een uitbouw en het verplaatsen van de keuken als dat mogelijk is. De badkamer doen wij later. Zit op t moment beneden, zouden uiteindelijk wel de badkamer boven willen hebben. Zit nu enkel een wastafel en wc.

Voor ons is echt alles nieuw hierin. We hopen een tweede bezichtiging te plannen met de aannemer en van hem te horen of het mogelijk is en wat de kosten zouden zijn. Jullie nog tips om dit handig aan te pakken? Uiteraard eerst bericht vd makelaar afwachten. Daarna denk ik een afspraak inplannen met zowel de aannemer om naar t huis te gaan en met de financieel adviseur om het rond te krijgen.

We willen ook nog een bouwkundige keuring uitvoeren, maar wanneer kaart je dit aan?

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:30

Als je een bod doet kun je aangeven dat je een bouwkundige keuring wilt laten doen. Let erop dat je daar ook voorwaarden aan kan hangen. Bv als er voor meer dan 10.000 euro kosten uit komt, dat je er dan onderuit kunt. Of als je zoiets hebt van ik verwacht niet dat het fundament op instorten staat (of de verkopers zitten niet zo te wachten op die voorwaarde) kun je het wel laten uitvoeren maar dan hangt er niet perse een voorwaarde aan.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:58

Welkom Felien. Spannend zeg! Wel fijn inderdaad dat het huis niet op de markt staat. Wij zijn denk ik nu sinds maart aan het kijken, gaan 2 huizen bekijken deze week, waarvan 1tje nieuwbouw (van 2022 dus erg nieuw), kleiner dan we willen, wel vrijstaand. De andere is groter, ruime tuin (3000m2) maar huis is dus met twee woonkamers, keukens, badkamers beneden (wel aan elkaar via hal die alles verbind) en dit zouden we allemaal willen veranderen. Kun je al wel prima intrekken, maar zou dat dus over de tijd allemaal willen veranderen. Twee huizen die dus eigenlijk tegenover gestelde zijn om te zien wat we willen. Ik denk van laten we de boerderij doen met de ruimte, vrijheid en kunnen we helemaal ons eigen maken. Maar als ik spreek met mijn ouders of vrienden zeggen ze allemaal van wat weet jij van bouwen (nooit een huis verbouwd maar wel redelijk handig, ook zelf wel vloeren gelegd enzo), zou je dat wel doen, geef het geld uit aan een af huis. Laat me erg aan het twijfelen dus zullen zien wat ons bevalt als we deze week de huizen bekijken. Maar het klinkt alsof wel meer hier verbouwen/ huizen toch wel flink veranderen na aankoop. Ben ik misschien niet helemaal gek :')

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 23:24

Oh nee die keuze zou ik heel simpel maken.
Liever ruimte, rust en mn dieren om mee heen dan ene modern nieuw huis.
Nee mijn 100% criterium was minimaal 5000m2 en geen directe buren aan mn huis. Daar kan geen klein nieuwbouwhuis tegenop. Haha. Maar ieder zn ding natuurlijk.