Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 13:52

Ja zo sta ik er ook tegenover Hutcherson. We gaan dus een nieuw woning kijken puur om een gevoel te bevestigen eigenlijk en ervoor open te staan. Toch maf eigenlijk als je bij sommige huizen ook kijkt bij de WOZ; 2015-2016 allemaal rond 3.5 ton bijvoorbeeld, nu te koop voor 7 ton met WOZ van afgelopen jaar rond 6.5 ton, voor een vrij eenvoudig vrijstaand huis. Ok het is erg nabij Apeldoorn dus goede centrale locatie, maar vind het heel wat geld voor een redelijk normaal vrijstaand huis met eigenlijk amper (400m2) tuin enzo. Huis ook qua grootte rond 140 dus netjes maar niet mega.

Wel heel spannend om dus de 2 huizen te bekijken deze week. Kijk er erg naar uit!

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 13:55

Kijken kan altijd inderdaad. Veel plezier :D

Nog 1,5 week tot de sleutel. Dan flink aan de slag. En 25 augustus verhuizen. Alles wordt nu wel heel concreet :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78568
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:37

Hutcherson schreef:
Ik ben zelfstandig ondernemer zonder AOV maar met personeel. Ik blijf wel AOW opbouwen in NL zolang ik hier werk. Uiteindelijk willen we ook wat gaan doen met vastgoed of beleggen voor passieve inkomsten voor later.
Fijne is wel dat ik gebruik kan maken van hypotheekrente aftrek in NL (kennen ze in Belgie niet). Moet nog even uitzoeken of ik verplicht verzekerd moet zijn (zorgverzekering) in NL. In belgie lijkt dat veel beter geregeld. Wel tof detail, blijkbaar zitten er veel deskundigere artsen uit mijn expertisegebied (Ehlers-danlos wat ik behandel als zorgverlener) in Belgie dan in NL.
Hoe verder alles gaat lopen moeten we echt tzt. We willen graag trouwen in onze nieuwe achtertuin maar volgens mij moet je op gemeentehuis trouwen en mag de ceremonie wel op plek naar keuze maar moet ik nog allemaal uitzoeken.

Woensdag gaan we naar andere aanbieder die 100% kan financieren. Ben benieuwd.


Als je in Belgie woont en in Nederland werkt heb je een zorgverzekering in Nederland en in Belgie nodig. Zit ook in het grensgebied en genoeg grensarbeiders bij het bedrijf waar ik werk die die verzekering dubbel moeten hebben.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:43

Lotte_Wessel schreef:
Ok het is erg nabij Apeldoorn dus goede centrale locatie, maar vind het heel wat geld voor een redelijk normaal vrijstaand huis met eigenlijk amper (400m2) tuin enzo. Huis ook qua grootte rond 140 dus netjes maar niet mega.

Wel heel spannend om dus de 2 huizen te bekijken deze week. Kijk er erg naar uit!


De eigenschappen die je noemt zijn in de huidige huizenmarkt een boel waard. De meeste huizen hebebn (denk ik) geen 140 m2 woonoppervlakte en 400 m2 tuin :Y)

Mri

Berichten: 15311
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:07

Daihyo schreef:
Kijken kan altijd inderdaad. Veel plezier :D

Nog 1,5 week tot de sleutel. Dan flink aan de slag. En 25 augustus verhuizen. Alles wordt nu wel heel concreet :D


Lekker hoor Amanda!

Maar :wow: dan ga ik eerder verhuizen dan jij :=

Onze aannemer zegt 1 augustus te kunnen beginnen :):)
Er zouden 2 partijen komen voor de dakkapellen. De 1e was netjes op tijd, de 2e is niet op komen dagen en stuurde 1,5 uur na de afgesproken tijd dat ze er met 10 minuten zouden zijn. :evaw: laat maar, met hedendaagse technologie kan je gewoon optijd appen/bellen/mailen dat je later bent. En als dat gezeik al begint bij de 1e afspraak, dan gaan we niet met jullie in zee!

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:15

Neonlight schreef:
Hutcherson schreef:
Ik ben zelfstandig ondernemer zonder AOV maar met personeel. Ik blijf wel AOW opbouwen in NL zolang ik hier werk. Uiteindelijk willen we ook wat gaan doen met vastgoed of beleggen voor passieve inkomsten voor later.
Fijne is wel dat ik gebruik kan maken van hypotheekrente aftrek in NL (kennen ze in Belgie niet). Moet nog even uitzoeken of ik verplicht verzekerd moet zijn (zorgverzekering) in NL. In belgie lijkt dat veel beter geregeld. Wel tof detail, blijkbaar zitten er veel deskundigere artsen uit mijn expertisegebied (Ehlers-danlos wat ik behandel als zorgverlener) in Belgie dan in NL.
Hoe verder alles gaat lopen moeten we echt tzt. We willen graag trouwen in onze nieuwe achtertuin maar volgens mij moet je op gemeentehuis trouwen en mag de ceremonie wel op plek naar keuze maar moet ik nog allemaal uitzoeken.

Woensdag gaan we naar andere aanbieder die 100% kan financieren. Ben benieuwd.


Als je in Belgie woont en in Nederland werkt heb je een zorgverzekering in Nederland en in Belgie nodig. Zit ook in het grensgebied en genoeg grensarbeiders bij het bedrijf waar ik werk die die verzekering dubbel moeten hebben.

Klopt, wij hebben 15 jaar in BE gewoond, in NL gewerkt, en hadden dat ook.
Nu scheelt het wel dat dit in BE maar een habbekrats kost, hospitalisatie verzekering heb je niet perse nodig, wel even kijken of je ziekenhuis een contract met de NL zorgverzekeraar heeft.

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:40

Mri: wij moeten iets meer aan het huis doen dan jullie denk ik :))

Mri

Berichten: 15311
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:43

Daihyo schreef:
Mri: wij moeten iets meer aan het huis doen dan jullie denk ik :))


Dat weet ik wel zeker!

Ik heb vooral in mn hoofd dat alles bij jullie zo snel gaat!
Maar misschien ook omdat wij al 1.5 jaar aan het zoeken waren voor we dit huis gingen bezichtigen. En dit al in Januari hebben gekocht en pas juli de sleutel krijgen en augustus verhuizen. Dan duurt alles laaaaaaaaaannnnnggggg

Charaz

Berichten: 24340
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:50

Ik ben de dagen aan het aftellen, 23 juni krijgen wij de sleutel en 25 augustus is de overdracht van mijn huis.

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:16

Het is ook wel snel gegaan. Maar voor de uiteindelijke verhuizing hebben we gelukkig wat meer tijd :D

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:13

Neonlight schreef:
Hutcherson schreef:
Ik ben zelfstandig ondernemer zonder AOV maar met personeel. Ik blijf wel AOW opbouwen in NL zolang ik hier werk. Uiteindelijk willen we ook wat gaan doen met vastgoed of beleggen voor passieve inkomsten voor later.
Fijne is wel dat ik gebruik kan maken van hypotheekrente aftrek in NL (kennen ze in Belgie niet). Moet nog even uitzoeken of ik verplicht verzekerd moet zijn (zorgverzekering) in NL. In belgie lijkt dat veel beter geregeld. Wel tof detail, blijkbaar zitten er veel deskundigere artsen uit mijn expertisegebied (Ehlers-danlos wat ik behandel als zorgverlener) in Belgie dan in NL.
Hoe verder alles gaat lopen moeten we echt tzt. We willen graag trouwen in onze nieuwe achtertuin maar volgens mij moet je op gemeentehuis trouwen en mag de ceremonie wel op plek naar keuze maar moet ik nog allemaal uitzoeken.

Woensdag gaan we naar andere aanbieder die 100% kan financieren. Ben benieuwd.


Als je in Belgie woont en in Nederland werkt heb je een zorgverzekering in Nederland en in Belgie nodig. Zit ook in het grensgebied en genoeg grensarbeiders bij het bedrijf waar ik werk die die verzekering dubbel moeten hebben.


Heb jij een bron voor mij
Wat ik lees is namelijk in NL zorgverzekering afsluiten en die dekt ook Belgie. Dus je kunt wel naar de HA en tandarts etc en dat dekt je NL'se verzekering dan. Dus lees graag jouw bron.

Ik las dit: Als u in een verdragsland woont, dan kunt u zich via uw Nederlandse zorgverzekering aanmelden bij een verzekeraar in uw woonland. U heeft een formulier nodig om te laten zien dat u in Nederland premie betaalt: het S1-formulier. U vraagt dit formulier aan bij uw eigen zorgverzekeraar in Nederland.

@ontopic

Jeetje wat krijgen jullie al snel de sleutels.
Lijkt me zo fijn dat stadium, vast spullen inpakken en klaarzetten.

Vandaag heeft mn moeder laten weten dat ze als cadeau voor ons nieuwe huis graag de kunststof omheining cadeau wil geven :D. Super blij mee wat een cadeau. Komende jaren dus geen omkijken naar de omheining

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 06:35


Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:54

wij gaan nog harder, maar verbouwing duurt waarschijnlijk ook langer :D Krijgen eerste week van juni de sleutel en verhuizen binnen 10 dagen! Als we erin zitten gaan we beginnen met alles strippen en weer opnieuw opbouwen :+ Echt aan het aftellen nu!

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:42

Spannend zeg iedereen bezig met verbouwen/ binnenkort sleutels van nieuw huis. Heel gaaf! Hopelijk gaat alles voorspoedig! *\o/*

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:47

Aight schreef:
wij gaan nog harder, maar verbouwing duurt waarschijnlijk ook langer :D Krijgen eerste week van juni de sleutel en verhuizen binnen 10 dagen! Als we erin zitten gaan we beginnen met alles strippen en weer opnieuw opbouwen :+ Echt aan het aftellen nu!

Dat wilden wij bewust niet :+
Plan is om de benedenverdieping af te hebben voor we er in gaan. Boven kan dan als we er al in zitten.
Ik ben wel zo benieuwd of het ook zo wordt zoals het in mijn hoofd is :j

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:58

Daihyo schreef:
Aight schreef:
wij gaan nog harder, maar verbouwing duurt waarschijnlijk ook langer :D Krijgen eerste week van juni de sleutel en verhuizen binnen 10 dagen! Als we erin zitten gaan we beginnen met alles strippen en weer opnieuw opbouwen :+ Echt aan het aftellen nu!

Dat wilden wij bewust niet :+
Plan is om de benedenverdieping af te hebben voor we er in gaan. Boven kan dan als we er al in zitten.
Ik ben wel zo benieuwd of het ook zo wordt zoals het in mijn hoofd is :j


We gaan ook op de benedenverdieping wonen en boven als eerste aanpakken. Dan is het ten minste nog leefbaar :)

Wat pakken jullie als eerste aan?

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:04

We gaan de muur tussen keuken en woonkamer doorbreken (moet gestut worden en balk er in), de deur van gang naar keuken gaat er uit en metselen we dicht. Dan hebben we een L-vormige woonkamer, open keuken en meer ruimte voor keukenopstelling. De stopcontacten gaan van midden naar beneden, draden moeten vervangen (het is nog niet geaard). Er moet nog wat stroom doorgetrokken worden naar de keuken ivm inductie en de quooker. In de gang moet de lambrisering er af. In de woonkamer de oude dichtgemetselde schoorsteen gaat er uit. Dan de stukadoor erin om alles strak te stuken. Woonkamer, gang en maar boven het trapgat. Is nu structuur en dat willen we glad.
Het toilet moet beneden helemaal nieuw. En dan als laatste deur en deurposten verven, nieuwe voor- en achterdeur er in en nieuwe vloer.
Dan gaan we verhuizen.
Boven moeten er nieuwe plafonds in, alles moet geverfd in de slaapkamers (muren, kozijn, deuren), dat willen we ook wel gedaan hebben voor de verhuizing. Aan de voorkant een nieuw kozijn + glas, aan de achterkant alleen dubbel glas.
En van het geld dat er dan over is pakken we de badkamer aan. Maar hoe en wat hangt af van hoeveel geld er over is, maar dat moet ook echt gebeuren want oud en scheuren in de tegels.

Ik geloof dat dat het is :+

Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:33

Succes! Bij ons wijzigde de plannen met het uur dat we verder gingen met slopen. Het begon allemaal met de wens voor een Ikea pax kast, een nieuwe plafond in de slaapkamer en een ander laminaatje. Het eindigde met de sloop van de complete binnenkant van het achterste gedeelte van het huis. 6 puincontainers van 6m3 verder, ruim 6 maanden verder aan eigen arbeid en tienduizenden euro’s aan materiaal lichter, zijn we zover dat de eerste tegels geplakt zijn en ik begonnen ben met het behangen en sauzen in de slaapkamer _O-

Het werd steeds erger naarmate we verder kwamen, vandaar het rigoreuze besluit het helemaal leeg te trekken en het beter op te bouwen. Voordeel is wel dat we nu nieuwe elektra hebben, een gelijkvloerse betonvloer met vloerverwarming, een prachtig nieuw plafond, wat ook nog eens gemiddeld 25 centimeter hoger is dan dat het was (laagste plafond was 2.08m), nieuwe badkamer, nieuwe en veilige trap en een extra toilet. En het wordt echt gaaf!

De woonkamer en keuken wachten we nog maar even mee := Het dak van de woning moet nog, de pannen hebben we al. Dak van de schuur is van de week net gedaan (gelukkig konden we dat uitbesteden)

Maar ben nog steeds elke dag blij dat we hier wonen, wat een fijne en mooie plek! Die verbouwing zijn we straks vergeten (als we klaar zijn over twee jaar ofzo).

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:19

Daihyo schreef:
Aight schreef:
wij gaan nog harder, maar verbouwing duurt waarschijnlijk ook langer :D Krijgen eerste week van juni de sleutel en verhuizen binnen 10 dagen! Als we erin zitten gaan we beginnen met alles strippen en weer opnieuw opbouwen :+ Echt aan het aftellen nu!

Dat wilden wij bewust niet :+
Plan is om de benedenverdieping af te hebben voor we er in gaan. Boven kan dan als we er al in zitten.
Ik ben wel zo benieuwd of het ook zo wordt zoals het in mijn hoofd is :j


Ik heb de sleutel al even en ik heb er ook bewust voor gekozen om eerst alles te doen voor ik erin ga. De verkoper heeft er dik 20 jaar gewoond en heeft er nog nooit iets aan gedaan, zelfs het schilderwerk was nog van de bewoner voor hem. Ik heb alleen het weekend en dan ook nog niet eens altijd 2 dagen om te klussen, ik ga echt niet zolang in een huis zitten zonder keuken en badkamer.

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:09

Hoe doen jullie dat qua dubbele kosten dan? Wij hebben nu een huurwoning in vrije sector (tjetjing) met bijhorende jaarlijkse huurverhoging vanaf juli. Die dubbele lasten willen wij liever niet te lang dragen.

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:42

Mijn woonlasten zijn niet zo hoog, maar ik moet wel dingen laten en sparen gaat nu even niet. Verder ben ik in 1,5 jaar van 3 paarden naar 1 paard gegaan, dat scheelt ook een hoop.

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:57

Lotte_Wessel schreef:
Welkom Felien. Spannend zeg! Wel fijn inderdaad dat het huis niet op de markt staat. Wij zijn denk ik nu sinds maart aan het kijken, gaan 2 huizen bekijken deze week, waarvan 1tje nieuwbouw (van 2022 dus erg nieuw), kleiner dan we willen, wel vrijstaand. De andere is groter, ruime tuin (3000m2) maar huis is dus met twee woonkamers, keukens, badkamers beneden (wel aan elkaar via hal die alles verbind) en dit zouden we allemaal willen veranderen. Kun je al wel prima intrekken, maar zou dat dus over de tijd allemaal willen veranderen. Twee huizen die dus eigenlijk tegenover gestelde zijn om te zien wat we willen. Ik denk van laten we de boerderij doen met de ruimte, vrijheid en kunnen we helemaal ons eigen maken. Maar als ik spreek met mijn ouders of vrienden zeggen ze allemaal van wat weet jij van bouwen (nooit een huis verbouwd maar wel redelijk handig, ook zelf wel vloeren gelegd enzo), zou je dat wel doen, geef het geld uit aan een af huis. Laat me erg aan het twijfelen dus zullen zien wat ons bevalt als we deze week de huizen bekijken. Maar het klinkt alsof wel meer hier verbouwen/ huizen toch wel flink veranderen na aankoop. Ben ik misschien niet helemaal gek :')


Joh een verbouwing is toch ook afhankelijk van of je dat nu wil en zo ja daar budget voor hebt?
Als jij kunt leven met een tijd in "de zooi" is er niks aan de hand hoor. Wij hebben nu een huis met een verouderde badkamer die eerst zo blijft. Misschien niet ideaal maar de rest heeft prioriteit.
Wij gaan een uitbouw laten doen, nieuwe keuken, vloerverwarming en nieuwe vloer. Hou wel rekening met de kosten, hiervoor zitten wij op geschat 150.000.
Zelf verbouwen klinkt leuk maar een muur metselen is wel wat anders dan een vloertje leggen, bovendien als je het huis ooit wil verkopen zit niet iedereen op je knutselwerk te wachten perse. Dus dan kan een goede erkende aannemer wel een toevoeging zijn, ook al moet je dan op flinke kosten rekenen.
Voor mij geldt ook dat locatie meer waard is dan een af huis en af is niet perse je smaak he.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:18

Ja dat is ook zo Flooooo. Zo is dit huis gedeeltelijk geïsoleerd en vernieuwd met ook gedeeltelijke vloerverwarming. Het tweede deel van het huis nog niet geïsoleerd, meer verouderd. Eerst zaterdag maar eens van binnen bekijken in het echt. We zijn er een keertje langs gereden en van buiten is het echt een woonboerderij, veel ruimte, heel groen.

Hier zou ik trouwens inderdaad ook niet lang met de dubbele lasten willen zitten/ idealiter maar een maand en dan gewoon vast over gaan en alles goed uitzoeken als we in het nieuwe huis zitten tzt. Huur op het moment dus is allemaal duur genoeg :')

Gr_roos kan me voorstellen dat dat inderdaad wat scheelt!

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 23:06

Eens dat heb duur is. Wij hebben er voor gekozen om dat te betalen van een deel van de overwaarde van mijn vorige huis. Het andere deel wordt in het nieuwe huis gestopt. Anders hadden we dat ook niet zo kunnen doen. Maar na in 5 jaar tijd voor mijzelf de 3e verhuizing en ook 3x de paarden moeten verhuizen, ben ik verhuis moe. Ik merk dag ik er mentaal meer rust van heb als ik in een af huis kom en daar ook de tijd voor kan nemen.
Ik vind verhuizen echt intensief en vreet mentaal veel energie. Dus alles wat ik aan energielek kan voorkomen, dat doe ik.

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 00:01

Lijkt me heerlijk om eerst alles helemaal te kunnen verbouwen. Ons spaargeld zit in de eigen kosten voor het huis en er moet nog een fors bedrag richting belastingdienst (nadeel van eigen zaak).

Vandaag wel heel fijn nieuwe gehad. Onze hypotheekaanvraag is goedgekeurd!! Suuuuuper blij mee!
Vanmiddag nog gesprek gehad met andere hypotheekadviseur die kon leveren wat we wilden. Alleen is het dan zo goed als verplicht om 60.000 euro extra te lenen voor verbeteren van energielabel. Dat vind ik echt bizar veel geld. Bij de goedgekeurde aanvraag moest dat ook, maar dat vind om nog geen 3e van 60.000 euro dus even afwachten waar ze morgen mee komt. Wel fijn gesprek maar nu hangt er geen boete van 10% mee boven ons hoofd.. Is toch wel erg spannend. Morgen lekker uiteten om te vieren!