Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41869
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 06:42

Daihyo schreef:
Eens dat heb duur is. Wij hebben er voor gekozen om dat te betalen van een deel van de overwaarde van mijn vorige huis. Het andere deel wordt in het nieuwe huis gestopt. Anders hadden we dat ook niet zo kunnen doen. Maar na in 5 jaar tijd voor mijzelf de 3e verhuizing en ook 3x de paarden moeten verhuizen, ben ik verhuis moe. Ik merk dag ik er mentaal meer rust van heb als ik in een af huis kom en daar ook de tijd voor kan nemen.
Ik vind verhuizen echt intensief en vreet mentaal veel energie. Dus alles wat ik aan energielek kan voorkomen, dat doe ik.

Ik geef je groot gelijk. 3 verhuizingen, pfoeh...

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:00

Ja is heel heftig. Tenminste, ik vond het heftig.

En gefeliciteerd *\%/*

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:17

Hutcherson schreef:
Lijkt me heerlijk om eerst alles helemaal te kunnen verbouwen. Ons spaargeld zit in de eigen kosten voor het huis en er moet nog een fors bedrag richting belastingdienst (nadeel van eigen zaak).

Vandaag wel heel fijn nieuwe gehad. Onze hypotheekaanvraag is goedgekeurd!! Suuuuuper blij mee!
Vanmiddag nog gesprek gehad met andere hypotheekadviseur die kon leveren wat we wilden. Alleen is het dan zo goed als verplicht om 60.000 euro extra te lenen voor verbeteren van energielabel. Dat vind ik echt bizar veel geld. Bij de goedgekeurde aanvraag moest dat ook, maar dat vind om nog geen 3e van 60.000 euro dus even afwachten waar ze morgen mee komt. Wel fijn gesprek maar nu hangt er geen boete van 10% mee boven ons hoofd.. Is toch wel erg spannend. Morgen lekker uiteten om te vieren!


Gefeliciteerd!! *\o/* *\o/*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41869
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:18

Hutcherson schreef:
Lijkt me heerlijk om eerst alles helemaal te kunnen verbouwen. Ons spaargeld zit in de eigen kosten voor het huis en er moet nog een fors bedrag richting belastingdienst (nadeel van eigen zaak).

Vandaag wel heel fijn nieuwe gehad. Onze hypotheekaanvraag is goedgekeurd!! Suuuuuper blij mee!
Vanmiddag nog gesprek gehad met andere hypotheekadviseur die kon leveren wat we wilden. Alleen is het dan zo goed als verplicht om 60.000 euro extra te lenen voor verbeteren van energielabel. Dat vind ik echt bizar veel geld. Bij de goedgekeurde aanvraag moest dat ook, maar dat vind om nog geen 3e van 60.000 euro dus even afwachten waar ze morgen mee komt. Wel fijn gesprek maar nu hangt er geen boete van 10% mee boven ons hoofd.. Is toch wel erg spannend. Morgen lekker uiteten om te vieren!

Ik had deze gemist, gefeliciteerd *\o/*!

flooooo
Berichten: 2569
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:18

Gefeliciteerd!
60.000 aan verduurzamen vind ik wel echt achterlijk veel trouwens, gelukkig is het gelukt.

MarjanB

Berichten: 16589
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:07

60k ben je zo kwijt als je alles wil isoleren..

Gefeliciteerd!

pantarhei

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:21

Gefeliciteerd Hutcherson

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:03

Dankjulliewel!
Ik vond 60.000 euro ook achterlijk veel. Denk ook dat we niet bij die hypotheek gaan uitkomen. Nu hebben we 25.000 euro voor verduurzaming. Het dak is al geïsoleerd, de vloer kan niet want kelder eronder. Willen wel graag een warmte pomp en aircos voor verwarming en koeling. Spouw hebben we niet. Willen wel dubbel goed glas en wss hoeven we onze kozijnen niet te vervangen. Vloerverwarming wil ik liever niet ipv onze honden die liever een koele plek hebben en ik liever pantoffels draag (en mijn geliefde ook).

Maar goed we gaan even kijken wat slim is en handig. Zat ook niet echt te wachten op een heel jaar verbouwen.

Vanavond lekker uiteten om het te vieren!

mavantos

Berichten: 3638
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:28

Hutcherson schreef:
Dankjulliewel!
Ik vond 60.000 euro ook achterlijk veel. Denk ook dat we niet bij die hypotheek gaan uitkomen. Nu hebben we 25.000 euro voor verduurzaming. Het dak is al geïsoleerd, de vloer kan niet want kelder eronder. Willen wel graag een warmte pomp en aircos voor verwarming en koeling. Spouw hebben we niet. Willen wel dubbel goed glas en wss hoeven we onze kozijnen niet te vervangen. Vloerverwarming wil ik liever niet ipv onze honden die liever een koele plek hebben en ik liever pantoffels draag (en mijn geliefde ook).

Maar goed we gaan even kijken wat slim is en handig. Zat ook niet echt te wachten op een heel jaar verbouwen.

Vanavond lekker uiteten om het te vieren!



Als je glas wilt vervangen, een warmtepomp (let op dat dit een vorm van lage temperatuurverwarming is en niet altijd met de aanwezige radiatoren kan) en airco's wil laten plaatsen en nog andere zaken wilt verduurzamen dan ben je wel echt geld kwijt hoor. Vraag me af of je dat allemaal red voor dat geld, materiaal is duur maar vergeet ook de arbeid niet als je het niet zelf kan doen.

Achterom
Berichten: 23074
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:51

En het is maar de vraag of je je huis warm krijgt met lage temperatuur verwarming als je verder niet isoleert.

VanHuisUit

Berichten: 6690
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:59

Het is best handig om de vloer wel te isoleren ook al zit er een kelder onder. Het kan vanuit de kelder bijzonder koud op trekken richting vloer en dan heb ik het over echt koud (heb ik zelf dus gehad met een souterrain en ongeïsoleerde vloer). En dat kost je dus gewoon veel energie. Isoleren kan al door onder het laminaat of wat ook op je vloer hebt een isolatielaag aan te brengen (moet je wel je drempels aanpassen mocht je die hebben).

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:21

mavantos schreef:
Hutcherson schreef:
Dankjulliewel!
Ik vond 60.000 euro ook achterlijk veel. Denk ook dat we niet bij die hypotheek gaan uitkomen. Nu hebben we 25.000 euro voor verduurzaming. Het dak is al geïsoleerd, de vloer kan niet want kelder eronder. Willen wel graag een warmte pomp en aircos voor verwarming en koeling. Spouw hebben we niet. Willen wel dubbel goed glas en wss hoeven we onze kozijnen niet te vervangen. Vloerverwarming wil ik liever niet ipv onze honden die liever een koele plek hebben en ik liever pantoffels draag (en mijn geliefde ook).

Maar goed we gaan even kijken wat slim is en handig. Zat ook niet echt te wachten op een heel jaar verbouwen.

Vanavond lekker uiteten om het te vieren!



Als je glas wilt vervangen, een warmtepomp (let op dat dit een vorm van lage temperatuurverwarming is en niet altijd met de aanwezige radiatoren kan) en airco's wil laten plaatsen en nog andere zaken wilt verduurzamen dan ben je wel echt geld kwijt hoor. Vraag me af of je dat allemaal red voor dat geld, materiaal is duur maar vergeet ook de arbeid niet als je het niet zelf kan doen.

I know. Maar die 60.000 euro moest in 18 maanden uitgegeven worden. Anders kwam er forse rente bovenop.

Ik wil graag verduurzamen, maar liever niet alles in 1 keer.
Zodat ik dat niet hoef te lenen maar lekker zelf kan betalen zonder rente en druk van de klok.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:39

60.000 is natuurlijk ook een flinke smak geld. Maar gelukkig heb je wel bevestiging dat de hypotheek rond is verder dus dat scheelt.

Hier dus 2 huizen wezen bezichtigen, gisteren de nieuwbouw woning in de goede locatie maar minder tuin. Vandaag de woonboerderij met veel ruimte maar wat verder reizen voor mijn partner naar werk. Die van gisteren de nieuwbouw vinden we niet zo wat. Tuin erg klein, weg waar hij aan lag echt super druk, ze vragen er ook best veel voor terwijl ze geen openhaard hadden aangesloten, geen plinten terwijl vloer niet strak lag tegen muur, delen van hal niet gestuct/ geverfd. Vandaag het huis echt prachtige locatie, heerlijke tuin, van de buitenkant perfect. Binnen zo zo zo veel te doen. Wij willen best dingen doen, maar zoveel als die nodig had. Daarnaast was het gas + elektriciteit verbruik op het moment rond de 750 euro per maand en dan zouden we gewoonweg weinig overhouden om het verbouwen te betalen en echt te sparen. Huis was ook niet aangesloten op riolering dus heeft septische tanks zegmaar. Dus helaas beide een nee voor ons. Op moment staat er niets te koop wat aan onze criteria voldoet dus we houden het maar goed in de gaten. Staan ook ingeschreven bij een aantal makelaars dus we zullen het zien. :)

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:48

Aaah wat jammer lotte_wessel dat het zo tegenviel, al dan niet dat de nieuwbouw niet was wat jullie zochten.. Danwel de boerderij die vanbuiten perfect leek. Is er geen optie voor een drukleiding aan te leggen naar riool?
Is het niet zo dat je er wel in kunt en kunt wonen maar dat je stukje bij beetje kunt verbeteren?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:51

Hutcherson schreef:
Aaah wat jammer lotte_wessel dat het zo tegenviel, al dan niet dat de nieuwbouw niet was wat jullie zochten.. Danwel de boerderij die vanbuiten perfect leek. Is er geen optie voor een drukleiding aan te leggen naar riool?
Is het niet zo dat je er wel in kunt en kunt wonen maar dat je stukje bij beetje kunt verbeteren?


Ja dat zaten we ook te denken, maar grotendeels van huis moet nog geïsoleerd worden (geheel, heeft geen vloer, spouwmuur of dak isolatie), en groot deel van huis heeft nog oude elektriciteit bedrading van 1936. Daarnaast zijn er meerdere ramen met enkele beglazing, en boven was het huis erg ongelijk. Delen dat in de jaren 80 verbeterd zijn/ proberen meer bij te trekken en snel renoveren, andere delen niet waardoor je krijgt dat je overal trap op en af gaat, elke kamer andere vloer heeft en andere hoogte. Al met al zaten we te rekenen en voor ons zou het huis te duur zijn. Prima als de vraagprijs nu 600k - 650k was geweest, maar ze willen 750k dus dat wordt wat te gortig voor ons helaas. We zullen nog wat nachtjes slapen maar ons gevoel zegt nee.

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:21

Dan moet je het niet doen. Ook niet na enkele nachtjes slapen. 750k jeetje wat een bedrag. Had het zoveel land dan of bijgebouwen?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 00:24

Hutcherson schreef:
Dan moet je het niet doen. Ook niet na enkele nachtjes slapen. 750k jeetje wat een bedrag. Had het zoveel land dan of bijgebouwen?


Had een nette garage en carport, en 3000m2 land dus netjes, maar ook daar was niets aangelegd ofzo. Ze zeiden dat ze wel open zijn om wat naar beneden te gaan, maar zelfs dan. Mijn partner en ik hebben eigenlijk nu voor ons zelf het gevoel nee, en voelt ook wel definitief. Wel jammer enerzijds omdat hij dus op de foto erg mooi is, en qua ligging. Maar goed, komt vast wel wat anders op ons pad. Voor dat geld helemaal, hopelijk ook iets wat gewoon beter aanvoelt.

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 01:59

Juist. Ik heb heel veel gave huizen gezien (met land, want daar zochten wij op) voor minder met echt ook een heel mooie ligging en stallen etc. Ff een teleurstelling maar het komt goed!

pantarhei

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:41

Lotte_Wessel schreef:
Hutcherson schreef:
Dan moet je het niet doen. Ook niet na enkele nachtjes slapen. 750k jeetje wat een bedrag. Had het zoveel land dan of bijgebouwen?


Had een nette garage en carport, en 3000m2 land dus netjes, maar ook daar was niets aangelegd ofzo. Ze zeiden dat ze wel open zijn om wat naar beneden te gaan, maar zelfs dan. Mijn partner en ik hebben eigenlijk nu voor ons zelf het gevoel nee, en voelt ook wel definitief. Wel jammer enerzijds omdat hij dus op de foto erg mooi is, en qua ligging. Maar goed, komt vast wel wat anders op ons pad. Voor dat geld helemaal, hopelijk ook iets wat gewoon beter aanvoelt.


Lastig als er zoveel te doen is
Laatst bijgewerkt door pantarhei op 21-05-23 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:43

Het ligt er natuurlijk wel aan wat je zoekgebied is. Op de Veluwe liggen de prijzen hoger dan bv in Groningen. Wel jammer, Lotte.

pantarhei

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:52

Lastig vooral als je niet onwijs ver van je werk wil zitten en ook niet in je uppie. Delen van Nederland worden wel wat goedkoper maar andere delen blijven toch best heel prijzig

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:42

Voor ons zitten we vooral rondom Apeldoorn, Deventer, Twello, Zutphen daar rondom te kijken. Maar zoals je zegt, sommige delen van het land blijven prijzig.

Eulogy
Berichten: 5746
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 14:49

Voor die omgeving is het niet zo'n gekke prijs toch voor zoveel grond? Daar betaal je voor, ook als het huis een bouwval is. Ligt er wel aan waar precies, richting Zutphen/Deventer is goedkoper volgens mij omdat je dan toch stuk minder centraal zit dan rond Apeldoorn. Wel jammer.

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:06

Die kant wilde wij graag ook op alleen was alles wat ze zochten veel te duur.

Heb net mail van de hypotheekadviseur dat we voordat we effectief goedkeuring krijgen voor de hypotheek, offertes moeten indienen voor het verbeteren van het energielabel, omdat we een renovatielening bij ons huis moesten nemen dus om het energielabel op te krikken. Nu moeten we dus een offerte toesturen van de klussen die we gaan laten doen om dit te verbeteren. Maar... We hebben de sleutel nog niet, we kunnen niemand langs laten komen voor inmeten en hebben al helemaal geen tijd om aannemers te vergelijken. Vanmiddag maar weer bellen hoe het nu zit. Qua logica staat belgie niet bovenaan tot nu toe.

Plukje
Berichten: 1659
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:24

Hutcherson, dit moesten wij in Nederland ook al doen hoor. Daarom hebben wij in de onderhandeling meegenomen dat wij voor sleutel overdracht een x aantal keer toegang tot het huis nodig hadden voor tig bedrijven die moesten onderzoek, adviseren, inmeten, offreren, etc, etc. Wij woonden zelf ook niet in de buurt, dus dat was een heel geregel om dat allemaal voor elkaar te boksen. Een deel hebben we uitbesteed aan een bouwbegeleider. Dit was inderdaad allemaal nodig voor het bouwdepot en de duurzaamheidslening.
Achteraf kan ik volmondig bevestigen dat het al het gedoe en geregel ruimschoots waard is geweest.