Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:11

70m2 is ook weer niet zo heel erg klein? Ruimte zat hoor :D (zegt ze vanuit haar 75m2 rijtjeswoning :)) )
Maar inderdaad, ook voor die woningen vraagt de woningstichting enorme bedragen. En dan moet je alles nog weer opnieuw opbouwen ook.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:19

Klopt is ook best te doen, maar zonder zolder of vliering en maar twee bruikbare slaapkamers zijn het niet de meest praktisch ingedeelde huizen maar destijds in 1950 "grotere" arbeiderswoningen waar hele gezinnen in woonden, voor de mensen nu zijn het minihuisjes. Maar ze zijn in korte tijd stevig over de kop gegaan met de prijs. En dat zakt nog steeds niet :n

De paar huizen die recent verkocht zijn (op 1 na) zijn echt helemaal gestript en zowat opnieuw opgebouwd van binnen tegen toch wel stevige kosten. Van zijn levensdagen halen ze die kosten er nog uit als ze ooit weg willen.

Wel zonde om betaalbare huurwoningen in de verkoop te doen als daar al een gillend te kort van is en de wachtlijsten ervoor enorm lang -O- maar ja ze wilden de kosten van de renovatie niet op zich nemen toen de huurders eruit gingen ivm hoge leeftijd en dito huis. Een had zelfs gaskachels nog alleen.

Ik heb vier jaar geleden naar een gekeken en die viel ruim in mijn prijsklasse zelfs met 145000 euro. Die is vorig jaar verkocht voor 248000. :oo Meer dan een ton eroverheen in 4 jaar.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:26

Die inmiddels oude arbeiderswoningen gaan nu naar heel veel 1 of 2 persoons huishoudens. (zoals ik). En ja, daar is een tekort aan dus zodoende gaan die prijzen omhoog. Nu is mijn woning al 10 jaar geleden verkocht aan een particulier en heeft die hem al verbouwd. Eigenaar erna heeft er helemaal niks aan gedaan en ik heb er inmiddels het één en ander aan verduurzaamd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:32

Klopt wat er is verkocht recent is naar gescheiden, uit elkaar, of weer bij elkaar maar ouder gegaan. :j maar ook eerst gekocht als wrak opgeknapt en nu weer verkocht voor een heel stevig hogere prijs. Veel worden overigens ook uitgebouwd na verkoop.

Met een kindje zal het nog net gaan denk ik maar pubers of meer dan 1 kind en je gaat klem komen vermoed ik kwa ruimte en privacy.

Daihyo

Berichten: 88075
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:51

Ik heb ook zo’n oude huurwoning gekocht. De eigenaar voor mij had het al gekocht, hij heeft er 3 jaar gewoond en bijna een ton op verdiend. En ja, hier staat ook zo’n puincontainer voor de deur. Geloof mij, ik had het allemaal liever niet gehad.
Cosmetisch hebben we er 1 muurtje uit gehaald van nog geen 2 meter en 1 muurtje terug geplaatst om een open keuken en dus veel meer licht en ruimte te creëeren. En verder was het gewoon nodig omdat het oude meuk was, niet meer van deze tijd en vooral qua veiligheid verouderd.
De keuken was oud en claustrofobisch. Wc zat los en was oud met asbestafvoer. Boven zaten zachtboard plafonds in, electriciteit was oud en niet geaard. Het was vreselijk lelijk over behang geverfd, dus behang moest er echt af. En daarmee trokken we los stucwerk van de muur. En dan teveel om even zelf te repareren (lees: er kwamen halve stukken muur aan stucwerk vanaf). De vloer stond bol en was beschadigd door honden en kinderen. Tsja, als dat allemaal dan toch aangepakt moet worden, dan maar meteen goed en dan ook zo maken naar onze eigen zin dat we er de komende jaren niets aan hoeven doen.

Het is zo makkelijk oordelen als je alleen maar langs rijdt. Als dit huis namelijk de afgelopen 15/20 (of zeg maar gerust 40) jaar onderhouden en bijgehouden was naar de normen van deze tijd, dan hadden wij de helft minder werk gehad.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:03

Daiyho ik ken de woningen die je nu gekocht hebt en ben daar destijds op afgeknapt. Teveel werk voor het budget dat ik had Omdat ook idd de keuken zo krap is. De badkamer lek, de muren half los en de kozijnen beroerd. Deze ex huurhuizen die gestript worden hier snap ik nog. Gewoon nagenoeg geen onderhoud aan geweest

Maar waar ik vooral over val zijn de koophuizen waar niks mis mee is, die al jaren gewoon netjes goed zijn opgeknapt maar waarvan de kleuren en keuken niet naar smaak zijn. Geen klus huizen dus waarvan het logisch is dat er iets moet gebeuren maar huizen die op wat cosmetische imperfectie na toch gestript worden want het is net de verkeerde tint groen of wit of de frontjes van de keuken staan me niet aan. Dat je de advertenties zien met mooie nette dingen waarvan soms zelfs gemeld is keuken en badkamer twee jaar geleden vernieuwd die je dan in de container ziet verdwijnen. Of de tv programmas waar gewoon fatsoenlijke nette huizen leeggetrokken worden omdat het net niet hip genoeg is. Liefst met

Dat is iets wat ik me van langer geleden gewoon niet kan herinneren. :n was het bruikbaar en heel ja dan komt dat later wel.

Maar dat geldt ook voor mij voor meubels, telefoons, kleding enz dat wordt snel en vaak gewisseld en het oude afgedankt. Alsof alles alleen maar "perfect" mag zijn

Ik had toen ik mijn laatste huis net had verkocht, nou ja voorlopig contract getekend dat een ouder van een startend stel daarvan baalden want ze hadden het graag gekocht, toen ik ze wees op nog twee huizen in hetzelfde dorp en dezelfde prijsklasse en formaar ongeveer die te koop stonden, waarvan een zelfs hoekhuis met eigen oprit en grotere tuin en mooiere ligging maar een kleinere zolder en een kamer minder boven maar wel een grotere badkamer. En overall in luxere staat dan die van mij. Nee die is te klein 8)7

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:30

@Daihyo alle respect als je zoiets koopt en kunt omtoveren tot iets bewoonbaars hoor. Zo te lezen is het gewoon hard nodig, kijk dan is het mooi als je dat kunt doen, dat je daar het geld voor hebt. Want links- of rechtsom, het moet wel betaald worden... :$

Maar neem mijn appartement, zit op zich prima neutrale keuken in, ik heb zelf 3 jaar terug nieuwe vaatwasser en koelkast (inbouw) erin gezet (Siemens, dus kwaliteit) en het eerste wat de makelaar zegt: de keuken zullen nieuwe bewoners eruit halen en naar de kamer verplaatsen want iedereen wil tegenwoordig een kookeiland. In mijn ogen kan die keuken nog makkelijk een aantal jaren mee... zeker omdat er vrijwel nieuwe apparatuur inzit.
Wel erg blij trouwens dat ik er destijds geen helemaal nieuwe keuken in heb gezet want ik ben dus niet van het kookeiland gebeuren en dat was dan toch wel heel zonde geld geweest...

Citaat:
Maar dat geldt ook voor mij voor meubels, telefoons, kleding enz dat wordt snel en vaak gewisseld en het oude afgedankt. Alsof alles alleen maar "perfect" mag zijn

Dat dus en ondertussen wordt mij verweten (of mijn leeftijdgenoten) dat we niet duurzaam genoeg geleefd hebben en de wereld naar z'n mallemoer hebben geholpen :x

Maar back on topic :+ :Y)

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:33

Mening van de makelaar doet er in deze gevallen totaal niet toe. Want het is simpelweg een kwestie van smaak.

Hier een hoekkeuken, prima kasten, neutraal, wel kwalitatief goede apparatuur. In sommige woningen vind ik een kookeiland nogal overbodig en neemt het zo ontzettend veel ruimte in beslag waardoor het juist mega klein lijkt.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:36

VanHuisUit schreef:
het eerste wat de makelaar zegt: de keuken zullen nieuwe bewoners eruit halen en naar de kamer verplaatsen want iedereen wil tegenwoordig een kookeiland. In mijn ogen kan die keuken nog makkelijk een aantal jaren mee... zeker omdat er vrijwel nieuwe apparatuur inzit.


Ach ja, dat zei onze makelaar ook. Maar de nieuwe bewoners (jonge mensen) hebben de bestaande keuken er lekker in laten zitten. Het is ook wel een beetje populaire praat.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:38

Daar ging het inderdaad ook over in mijn optiek, dat er goed bruikbare spullen gewoon direct bij aankoop eruit gesloopt worden.

In mijn eerste flatje waren keuken/toilet/badkamer ook redelijk eenvoudig maar goed bruikbaar. Die heb ik 10 jaar later uiteindelijk vervangen. Tot die tijd heb ik me er prima mee gered.

Mijn droom nu zit eigenlijk boven mijn budget, waar waarschijnlijk betekent dat ik, mocht ik iets vinden, ook gewoon even moet leven met een beige badkamer met blauw sanitair uit de jaren 80 ofzo haha. Als er gewoon warm water uit de kraan komt vind ik het prima.

Het gaat dus niet om klushuizen of onveilige situaties, maar juist om huizen die gewoon bruikbaar zijn maar niet zo modern en modieus misschien, waarbij er na het overbieden eerst nog een aanbouw en complete nieuwe keuken/badkamer moet komen.

Dat zijn in mijn optiek ook geen dingen die je van starters verwacht.

Maar ja, ik kan weer in niemand zijn portemonnee kijken en /het/ moment om grondig te verbouwen is wel als het huis toch al leeg is. Bovendien kon je dit, toen de rente zo laag was, vrij makkelijk meefinancieren.

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:38

Wij zijn ook op zoek naar een koophuis (nouja we kijken al een hele tijd rond, maar nu echt concrete plannen). Vind het super spannend, want er is vanalles gaande op de markt… :D

Ik denk dat het juist wel logisch is dat starters “eisen”/woonwensen hebben en dat klussen niet per se op het wensenlijstje staat.. Huizen zijn nog steeds hartstikke duur dus tuurlijk wil je dan iets waar je je fijn bij voelt, met voldoende slaapkamers en een mooie badkamer. Klussen is ook mega duur, maar het is niet zo dat -althans hier- de prijs van een klus huis daar echt naar is.. Wij zijn gelukkig wel redelijk handig, maar veel huizen moet gewoon ook echt veel aan gebeuren wil het een beetje wonen anno 2023 zijn.

Zie veel huizen uit de jaren 70-80-90, waar vaak oudere bewoners in zitten die geen verduurzaming ofzo hebben gedaan. Op het oog ziet het er prima/bruikbaar uit, maar als we dan kijken wat er gedaan moet worden, isolatie, muren netjes, deuren etc (en een 2e sommetje met wensen) kom je toch al heel gauw uit op een behoorlijk bedrag! En dan heb je nog geen visgraatvloer, vt wonen deuren en een schuifpui, die staan dan nog op de verlanglijst..

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:40

Ik zou zelf geen open keuken willen met kookeiland.

Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar als ik kook is de keuken ontploft en een bende... fijn als er bezoek is.
Ook heb je altijd kooklucht/kruiden... nee doe mij maar een aparte keuken :Y)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78539
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:49

Ik ben blij met mijn gescheiden keuken, wel met kookeiland. :))
Inderdaad, af en toe is de keuken ontploft. Ik heb het liefste de keuken ook in aparte ruimte, wel moet ie dan groot genoeg zijn dat je er ook echt een leefkeuken aan hebt. <3

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:49

Manic Dat bedoelde ik inderdaad. :j

Kookeiland zie ik de logica niet van. Staat meest in de weg in een ruimte, geen plek voor een tafel dan of je moet wiebelen op barkrukken aan je eetbar _O- of is dat al weer uit?

Gesloten keuken en koken bij een open raam met uitzicht vindt ik toch het fijnste.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-06-23 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88075
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:51

Hier geen kookeiland. Neemt veel teveel ruimte in. Dat vind ik alleen mooi als je ook echt een grote keuken hebt. Anders niet. Maar veel werkblad vind ik wel heel fijn. Rommel staat er zelden als in afwas. Dat gaat meteen de vaatwasser in. Ik vind een open keuken wel echt onwijs gezellig. Dan kun je gewoon kletsen tegen je gasten terwijl je in de keuken staat. De eettafel komt dan ook aan die kant van de woonkamer te staan.
Tenzij je inderdaad een enorme keuken hebt, dan kan de eettafel daar staan, dan is het ook gezellig. Maar hier kon je je kont niet keren en amper werkblad. Dan is een open keuken met hoekopstelling gewoon veel praktischer.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:52

Neonlight schreef:
wel moet ie dan groot genoeg zijn dat je er ook echt een leefkeuken aan hebt. <3

precies! En dat is met de meeste rijtjeswoningen niet het geval.

Zus en zwager hebben net de boel flink verbouwd. Met kookeiland. Maar hun keuken is dan ook even groot als mijn woonkamer+keuken bij elkaar. Dan vind ik het al heel anders.

Qua keukenkastjes en kleur: Keukenkastjes kun je vaak al de deur simpelweg vervangen. Een blad - volgens mij - ook. Dan hoef je niet alles eruit te slopen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:52

Wat ik me van die huizen herinner is dat je niet erlangs kan naar buiten als er al iemand in de keuken stond.

MarjanB

Berichten: 16514
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:00

Afbeelding
Afbeelding

Vertel mij maar hoe je hier een normale keuken kwijt kan met alle deuren en lage raam.. wij hebben juist besloten voor een “eiland” te gaan omdat dit juist het fijnste paste in de ruimte en juist voor meer openheid zorgt. Iedereen zo zijn eigen beweegredenen toch?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78539
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:24

Wij hebben ook maar 2 wanden waar een deur tussen zit, en hebben een klein eiland staan met kookplaat daarop en aan het eiland zit een tafel die lager is (normale tafelhoogte).

Klein eiland met tafel eraan:
Afbeelding

Ene muur met spoelbak (voorgrond is kookplaat zichtbaar)
Afbeelding

Andere wand, 2 apothekerskasten met koelkast
Afbeelding

Rotzooi is meteen goed zichtbaar. :')
Helaas niet veel werkblad. Nieuwe keuken is in bestelling, maar layout is praktisch hetzelfde, komen alleen bovenkasten bij. Was ook een wens toen we het huis kochten, maar de keuken upgrade heeft 9 jaar geduurd, het voldeed.
Apothekerskasten zijn een absolute must, ik doe maar 1 keer per week boodschappen en wil genoeg voorraad hebben om niet mis te grijpen. Moet ook minimaal 7 kilometer rijden voor ik bij de winkel ben, dus even snel iets halen lukt waar wij wonen niet. En met de bouw van dit huis hebben ze helaas geen kelder gemaakt. -O-

kosseh

Berichten: 2608
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:14

Vind het wel naar om te lezen wat we hier over starters wordt gezegd.

Ik ben zelf een starter en zou juist liever een kluswoning willen dan een instap klare.
Alleen is het tot nu toe nog steeds niet gelukt om een kluswoning te kunnen kopen. Deze worden steeds opgekocht door beleggers om te verbouwen en voor veeel meer te verkopen. Die woningen zijn dan niet betaalbaar en in een stijl die ik heel lelijk vind. Vissengraat, kookeiland, zwarte kozijnen enzo.

Het samen klussen met vrienden ken ik wel. Van de gene die als stel een huis konden kopen. Super gezellig om dat samen te doen, kan niet wachten om het bij een woning te doen waarvan ik mezelf eigenaar mag noemen.

Nieuwbouw probeer ik ook, ook goed naar eigen smaak te brengen. Helaas vandaag de mail gehad, dat ik bij weer een project ben uitgeloot :(.

Hutcherson

Berichten: 7387
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:19

Ik heb een aparte keuken, dus echt een aparte ruimte met deuren waar je doorheen moet om naar een andere ruimte te gaan. Ik ben al geen keukenprinses maar als ik ook nog helemaal afgesloten van het huiselijke leven moet gaan keuken en dan laat ik wel wat komen van thuisbezorgd. :')
Nee ik ben geen fan en wil dan ook 2 muren eruit hebben. En de schouw. De rest mag blijven (op eiken keuken na, want asbest) maar heb dus een tweedehands keuken op d ekop getikt en ook hier ga ik meer aanrechtblad creeeren en twee plekken om eten te bereiden.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:56

@Kosseh: Volgens mij wordt er niet echt iets naars gezegd. Er ontkent ook niemand dat er een woningsmarkt crisis is en iedereen (hier) weet dat het voor héél veel mensen helemaal geen kwestie van niet willen maar niet kunnen is. Trek die paar posts je niet te persoonlijk aan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:50

Ik bedoel er ook niks negatiefs mee ben alleen soms verbaasd over de eisen die starters nu hebben in vergelijk met langer geleden. Meer niet

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:59

Tja, ook starters moeten een klap geld voor een huis betalen. En als er dan nog budget is om het naar smaak te maken, waarom niet? De meeste mensen doen wel even met een huis. En je baseren van hoe het er in het voorbij gaan uit ziet of van foto’s op Funda en dan gaan veroordelen is redelijk aanmatigend, want de werkelijkheid kan wel heel anders zijn dan op de plaatjes.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:27

karuna schreef:
Ik bedoel er ook niks negatiefs mee ben alleen soms verbaasd over de eisen die starters nu hebben in vergelijk met langer geleden. Meer niet


je scheert alleen wel de gehele groep starters over één kam. Stukje nuance zou geen kwaad kunnen.