Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:08

Nou ja, zelfs als je er geen 10 jaar blijft wonen is het toch een waardevermeerdering van je huis. A-label verkoopt beter dan G-label.

Plukje
Berichten: 1658
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:15

VanHuisUit schreef:
Super als je het budget hebt en de mankracht om dat allemaal aan te pakken uiteraard.

Maarrrrr.... even een kritische opmerking, niet vervelend bedoeld maar gewoon als 'reflectievraag'. Hoe lang gaat het duren voordat je die kosten er allemaal uit gaat krijgen (ik bedoel alle isolatie / zonnepanelen etc)? Moet je wel zeker weten / denken te weten dat je minimaal 10 jaar in dat betreffende huis blijft wonen, denk ik?

Ik weet dus niet of ik het ooit zo rigoreus zou gaan aanpakken... / zou willen aanpakken. Zeker niet met geleend geld...


Op dit moment voegt het ook veel waarde toe. Als de markt niet echt extreem instort hebben wij al onze investeringen al terugverdiend in de overwaarde van ons huis.

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:05

Plukje schreef:
VanHuisUit schreef:
Super als je het budget hebt en de mankracht om dat allemaal aan te pakken uiteraard.

Maarrrrr.... even een kritische opmerking, niet vervelend bedoeld maar gewoon als 'reflectievraag'. Hoe lang gaat het duren voordat je die kosten er allemaal uit gaat krijgen (ik bedoel alle isolatie / zonnepanelen etc)? Moet je wel zeker weten / denken te weten dat je minimaal 10 jaar in dat betreffende huis blijft wonen, denk ik?

Ik weet dus niet of ik het ooit zo rigoreus zou gaan aanpakken... / zou willen aanpakken. Zeker niet met geleend geld...


Op dit moment voegt het ook veel waarde toe. Als de markt niet echt extreem instort hebben wij al onze investeringen al terugverdiend in de overwaarde van ons huis.


Ik begrijp de vraag van Vanhuisuit wel, doorgaans is het zo dat je van alle verbouwingsbudget tussen 40 en 60 procent recupereert bij verkoop. In een normale huizenmarkt.
Op dit moment is door schaarste aan aanbod de situatie heel anders.
Dat heb ik niet zelf verzonnen, maar kwam tijdens gesprekken met banken en hypotheekadviseur naar boven.

Echt veel geld uitgeven aan een verbouwing zou ik enkel doen als ik wist dat ik hier lang zou wonen.
Net als bij de keuze voor materiaal.
Als voorbeeld, we hebben nu een heel dure voordeur gekocht, helemaal naar eigen smaak en passend bij het huis, als we plannen hadden gehad dit weer binnen 5 of 10 jaar te verkopen, dan was ik wel voor een iets goedkopere variant gegaan.

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:32

VanHuisUit schreef:
Super als je het budget hebt en de mankracht om dat allemaal aan te pakken uiteraard.

Maarrrrr.... even een kritische opmerking, niet vervelend bedoeld maar gewoon als 'reflectievraag'. Hoe lang gaat het duren voordat je die kosten er allemaal uit gaat krijgen (ik bedoel alle isolatie / zonnepanelen etc)? Moet je wel zeker weten / denken te weten dat je minimaal 10 jaar in dat betreffende huis blijft wonen, denk ik?

Ik weet dus niet of ik het ooit zo rigoreus zou gaan aanpakken... / zou willen aanpakken. Zeker niet met geleend geld...

Ik moet altijd wel lachen om die vraag, zo vreselijk standaard iedere keer.... en die vraag die stelt niemand bij het installeren van een nieuwe badkamer/keuken/aanbouw/tuinhuis/... maar als het gaat om verduurzaming worden we ineens allemaal financieel gedreven?
Wij zitten midden in de verbouwing van ons oude boerderijtje en wat ik nu al merk is gewoon simpelweg wooncomfort, en dat terwijl we nog lang niet klaar zijn. HR++ glas in de keuken waar we eerst enkel glas hadden bijvoorbeeld. Als je de woonkamer binnenloopt voel je geen tocht meer, en als het allemaal klaar is nooit meer koude voeten van de vloer die ongeïsoleerd in het zand lag (oude deelvloer bleek er zelfs nog onder te zitten), geen tocht meer vanuit de oude open haard. De zonnepanelen in de wei hebben we nu twee jaar en zijn we heel rap aan het terugverdienen trouwens.
Ja, het is prijzig, maar omdat we het meeste zelf doen kunnen we de kosten aardig in de hand houden. Maar het zorgt er natuurlijk ook voor dat we langer bezig zijn, sowieso twee jaar waarvan het eerste jaar er nu al op zit.

MarjanB

Berichten: 16557
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:44

Hier voelde het idd ook of het waaide in huis, hadden al wel dubbel glas maar muren en vloer waren niet geïsoleerd (dak keek je naar buiten) we hebben nu nagenoeg geen energie kosten. Wachten nog op de warmtepomp.

Maar, ze willen vanuit de overheid naar een energie transitie. In Duitsland moeten huizen al een bepaald energielabel hebben bij verkoop.. als je dat in nl krijgt nou dan kan je je lol op. Zit je dan met je nieuwe keuken op een on geïsoleerde vloer. En dan? Boeren kunnen ze ook verplichten weg te gaan, dus zie bovenstaande niet als iets onwerkelijks helaas

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:41

VanHuisUit schreef:
Super als je het budget hebt en de mankracht om dat allemaal aan te pakken uiteraard.

Maarrrrr.... even een kritische opmerking, niet vervelend bedoeld maar gewoon als 'reflectievraag'. Hoe lang gaat het duren voordat je die kosten er allemaal uit gaat krijgen (ik bedoel alle isolatie / zonnepanelen etc)? Moet je wel zeker weten / denken te weten dat je minimaal 10 jaar in dat betreffende huis blijft wonen, denk ik?

Ik weet dus niet of ik het ooit zo rigoreus zou gaan aanpakken... / zou willen aanpakken. Zeker niet met geleend geld...


Wij hebben dit huis gekocht met de intentie hier jaren te gaan wonen, je weet natuurlijk nooit hoe de toekomst verloopt maar het is qua grootte (200 m2) wel echt een eindwoning.
Bovendien lenen wij nog niet de helft van de waarde van de woning.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:00

Hoe is het hier met de huizenjacht? Iemand anders nog geslaagd inmiddels? Hier zelf vandaag het verlossende woord dat de hypotheek helemaal rond is. Toch fijn en een pak van mijn hart. Tot het allemaal op papier staat en het bevestigd is, weet je het toch namelijk niet zeker. Al met al zo met 5 weken rond dus gelukkig redelijk snel. Nu wachten op de post om het te krijgen en het fysieke hypotheek contract te tekenen.

Wat betreft het verbouwen; wij hebben ook verbouw plannen en hiervoor bij geleend. Deel voor isoleren van vloer en wamrtepomp enzo, en rest voor moderniseren nieuwe keuken/ vloer/ badkamer/ deuren/ openhaard/ etc. Is inderdaad wel ook omdat we hier voorlopig blijven wonen. Uiteindelijk is het toch je eigen huis, je eigen geld (gezien je het terug betaald) en moet je toch zelf weten wat je ermee doet. Je wil zo comfortabel mogelijk leven en genieten van je huis zou ik denken. Denk daarnaast dat dingen zoals energie zuiniger maken, goede isolatie, en manieren om maandelijks kosten zoals gas/ elektra te drukken, toch allemaal weer schelen. Daarnaast is een beter energielabel ook weer fijn voor de hypotheek want het scheelt toch weer een beetje. Daar wordt wel naar gekeken zou ik denken; of je een G hebt of een A+ die je koopt.

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:08

Wij hebben ook een bouwdepot bij de hypotheek, waarvan een deel uit eigen geld komt (overwaarde eerder huis) en een deel hypotheek. Wel met het doel hier langer te blijven wonen, dus dan vind ik het ook de investering waard. En het huis was ook echt slecht onderhouden, dus ook grotendeels noodzakelijk. Een groot deel was nog enkel glas, bedrading was niet geaard, stucwerk kwam van de muur, toilet was nog uit de jaren '60, er was deels geïsoleerd, maar deels ook niet. En toen we dat toch allemaal moesten doen, hebben we besloten om dan ook meteen de keuken aan te pakken en een muur eruit te breken. Het liefst had ik er nog zonnepanelen van aangelegd ook, maar door de dure bouwmaterialen en de noodzakelijke dingen, is daar eigenlijk geen budget meer voor.

Ik woon nu in een huis (huur, jaren '30) dat totaal niet geïsoleerd is, maar wel overal HR++ glas heeft.
En we stoken ons gewoon gek in de winter en in de zomer is het binnen net zo warm als buiten. Dus alleen glas veranderen heeft weinig invloed. Het zal best iets schelen, maar in ons huidige huis zou je ook de vloer, de muur en het dak moeten isoleren, wil je echt effect hebben. Dus ook dat heeft in onze keuze meegespeeld om niet alleen het glas te doen, maar ook te kiezen voor deels isolatie (vloer doen we niet en zolder en muren zijn al gedaan) en bijvoorbeeld ook isolerende buitendeuren. Ook is hier een elektrisch rolluik voor het raam waar de meeste zon op staat, ook dat scheelt al enorm. Dus ja, ik heb het verschil ervaren en dat is de reden waarom wij daar ook mede op investeren. En ja, dat heb je er met de huidige energieprijzen op termijn echt uit, plus dat een beter energielabel weer helpt bij de verkoop.

Shiloh

Berichten: 19795
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:47

Mijn grootste tip kwa verbouwen en je besluit je kozijnen te vervangen:

Als je kunststof kozijnen neemt ga voor triple glas als je huis dat aan kan. Grote kans dat je die meerprijs er helemaal uit haalt.

We moeten de subsidie nog aanvragen, maar onze meerprijs voor triple glas was €1050,-. De extra subsidie die we ontvangen vanwege triple is ruim 1300 euro. :+

De nieuwe reken methode sinds 1 januari voor m2 valt een stuk gunstiger uit.

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:52

Dat ging bij ons niet. Vraag me niet waarom :+
Maar voor HR++ glas krijg je ook subsidie, dus die gaan we ook zeker aanvragen. Icm wat isolatiemaatregelen. Ik hoop dat we ook daadwerkelijk iets kunnen krijgen.
Hier bij de gemeente heb je ook nog subsidies voor aanpassingen wanneer je 55+ bent. Denk aan antisliptegels voor de badkamer, enz. Aangezien we daar ook nog een en ander aan moeten doen, pakken we dat ook meteen mee. Partner is 55+, dus dat komt goed uit :+

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:01

Wij zijn ook van plan triple glas te doen. Kost 800€ extra voor alle raampartijen.

MarjanB

Berichten: 16557
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:17

In sommige gevallen is triple glas geen optie omdat je dan kans hebt op vocht in de muren. Dus laat je goed voorlichten!

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:38

MarjanB schreef:
In sommige gevallen is triple glas geen optie omdat je dan kans hebt op vocht in de muren. Dus laat je goed voorlichten!

Ja, ik weet ook niet waarom, maar bij ons ging het niet. Daarom gekozen voor HR++. Dat leek ons het beste alternatief.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:45

Citaat:
Hier bij de gemeente heb je ook nog subsidies voor aanpassingen wanneer je 55+ bent. Denk aan antisliptegels voor de badkamer, enz. Aangezien we daar ook nog een en ander aan moeten doen, pakken we dat ook meteen mee. Partner is 55+, dus dat komt goed uit

Wat een vooruitstrevende gemeente!

Belangrijk even na te gaan als je met een VVE te maken krijgt wat de VVE op zich neemt en wat niet. En in hoeverre ze daadwerkelijk van plan zijn zaken aan te pakken.

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:51

Wij hebben geen vve.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:08

Citaat:
en die vraag die stelt niemand bij het installeren van een nieuwe badkamer/keuken/aanbouw/tuinhuis/...

Nou die vraag heb ik zeker wel in mijn achterhoofd hoor als ik iets installeer maar dat terzijde :+

@Daihyo wel zo makkelijk :j

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:23

Hoe is het met iedereen hier? Het is alweer eventjes stil. Iemand recentelijk nog geslaagd met een huis of nog op huizenjacht geweest?

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:14

Wij hebben nogsteeds geen datum sleuteloverdracht. Dra-ma... Duurt echt heel erg lang... Pff

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:07

Hier helaas geen geschikte huizen te koop. Bijna alles is te duur..

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:19

Wij zijn nog druk aan het klussen en de verhuizing voorbereiden. Nog iets meer dan 4 weken.

future_vet
Berichten: 2623
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:53

Komt weinig te koop momenteel.
Laatste bod gedaan 2weken geleden.
30K overboden, maar helaas toch nog iemand die nog meer bood.

eilleen333

Berichten: 12847
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:19

Lotte_Wessel schreef:
Hoe is het met iedereen hier? Het is alweer eventjes stil. Iemand recentelijk nog geslaagd met een huis of nog op huizenjacht geweest?


Ik heb een bod gedaan op een object. Was op inschrijving zonder vraagprijs, dus geen idee of ik goed zit en wat voor kans ik maak. Ook geen idee wanneer ik iets ga horen :') t is een bijzondere situatie, maar echt een droomhuisje!

Mri

Berichten: 15312
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:17

Wij hebben de sleutel overdracht van het nieuwe huis gehad.
Het oude huis moet nog verkocht worden := maar deze week hadden we 3 serieuze kijkers, dus ik ben benieuwd

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:04

Hier aan het wachten op de geldverstrekker. Had niet gedacht dat ook nog zo spannend te vinden. Slapeloze nachten, maar had beter even de financieel adviseur kunnen bellen. Die heeft me vorige week gerust gesteld haha… nu nog gezonde spanning.
Koopovereenkomst is in ieder geval getekend, verkopers hebben we daar ook ontmoet. Erg leuk! En uiterlijk krijgen we 1 februari de sleutel of ze moeten eerder wat vinden.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:45

Wij zijn aan het wachten op goedkeuring financiering :o

Bij onze hypotheek verstrekker word dat door 2 partijen beoordeeld, fase 1 is al goedgekeurd. Wij hopen morgen of dinsdag antwoord te krijgen. :)