Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:40

Pffff duurt bij ons allemaal maar lang vind ik. Iemand die hier iets weet v Schufa toets? (Bkr in duitsland)
Mijn vriend is toen hij anderhalf jaar oud was naar NL gekomen en nu geeft de geldverstrekker aan dat die een registratie heeft en of we dat kunnen verklaren
1. Hoe dan?
2. Op het document wat ze ons er bij sturen staat enkel de naam van mijn vriend, zijn woonadres destijds en de aanvraag voor de schufa toets op 24-7 die door de geldverstrekker is gedaan.
Wij hebben echt het idee dat de geldverstrekker mogelijk niet goed Duits kan en zich vergist..
dit staat er met de datum 24-7:
AW Anfrage zum grundpfand rechtlich gesicherten Kredit

Iemand die hier meer v weet toevallig?
Bezorgd mij toch echt weer even stress…

Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:08

Een schufa toets wordt gedaan (bij mij op het werk) voor mensen die of de Duitse nationaliteit hebben of in Duitsland wonen. Deze tekst komt mij niet direct bekend voor, maar klinkt mij in de oren alsof er getoetst is met als doel het aanvragen van een krediet met onderpand. Als er echt een kredietregistratie zou zijn, dan moet er ook een bedrag bij staan. Met data over het afsluiten en het soort krediet.

Je hebt toevallig geen afschrift van die toets?

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:09

Moska schreef:
Een schufa toets wordt gedaan (bij mij op het werk) voor mensen die of de Duitse nationaliteit hebben of in Duitsland wonen. Deze tekst komt mij niet direct bekend voor, maar klinkt mij in de oren alsof er getoetst is met als doel het aanvragen van een krediet met onderpand. Als er echt een kredietregistratie zou zijn, dan moet er ook een bedrag bij staan. Met data over het afsluiten en het soort krediet.

Je hebt toevallig geen afschrift van die toets?

Ik stuur je even een pb ivm gegevens van mijn vriend die er in staan.

eilleen333

Berichten: 12847
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:42

Vandaag gebeld door de makelaar dat mijn bod niet goed genoeg was. Wat een verrassing weer :')
T is gewoon hopeloos…

pantarhei

Berichten: 9082
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:47

Waardeloos Eileen

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:56

Oh wat mis ik dat gevoel niet zeg. Die continue teleurstelling als je een bod hebt gedaan. Dan moet je elke keer weer de moed opbrengen om weer door te zoeken.

eilleen333

Berichten: 12847
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:20

Ja het is zo demotiverend… en er zijn wel woningen binnen budget, maar dat zijn gewoon plekken waar ik niet gelukkig ga zijn. En dan wil ik het in deze tijden niet kopen eigenlijk.
Maar huren is ook geen optie. Je betaald gewoon 1200 exclusief als je al wat kan vinden.

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 00:47

Mijn hemel wat een prijzen. Vond de hypotheeklasten (nouja, de rente) al tenenkrommend. Maar goed je betaald je huis af dus bouwt kapitaal op en je bid maar dat de huizenmarkt niet instort.
1200€ voor n huurhuis... Vond onze huur al heftig en elk jaar stijgend.. En huis wordt er niet jonger en moderner op ofzo. Zit groot onderhoud aan te komen.

Zeker als je dan bied op een woning waar je jezelf echt ziet wonen en in de tuin ziet lopen/zitten enzo... En je wordt dan gebeld door zoon makelaar die 'even gauw' mededeelt dat je bod t niet is geworden en totaal niet beseft hoe dol je eigenlijk al was op dat huis... Grrr echt veel teleurstellingen. Bah.

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 07:58

Blijf het grappig vinden dat het zo verschild van waar de een van schrikt met prijs en de andere denkt valt wel mee.

€1200 exclusief is hier niet te vinden..
€1350 exclusief is nu het goedkoopste huurappartement, wel energie label G! Daarna gaat het naar €1500-2000 per maand. Kijk daar ook niet meer van op.

Ik ben nog steeds aan het wachten tot de markt instort. Komen nu ook weinig nieuwe huizen op funda

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:03

Hutcherson schreef:
Mijn hemel wat een prijzen. Vond de hypotheeklasten (nouja, de rente) al tenenkrommend. Maar goed je betaald je huis af dus bouwt kapitaal op en je bid maar dat de huizenmarkt niet instort.
1200€ voor n huurhuis... Vond onze huur al heftig en elk jaar stijgend.. En huis wordt er niet jonger en moderner op ofzo. Zit groot onderhoud aan te komen.

Zeker als je dan bied op een woning waar je jezelf echt ziet wonen en in de tuin ziet lopen/zitten enzo... En je wordt dan gebeld door zoon makelaar die 'even gauw' mededeelt dat je bod t niet is geworden en totaal niet beseft hoe dol je eigenlijk al was op dat huis... Grrr echt veel teleurstellingen. Bah.

Nou, dat inderdaad. Ergens stel je je er al een beetje op in, verplaats je je al in de woning. En weer een teleurstelling.
Maar blijf volhouden.

Wij zijn inmiddels bijna klaar met ons huis verbouwen, nog 3 weken tot de verhuizing. Dat was voor ons de enige optie in dit segment: een klushuis. Maar dat moet je wel kunnen of vrienden/familie hebben die het kunnen en willen. Zonder hen hadden wij dit ook nooit gered.

manic

Berichten: 6993
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:35

Ik weet nou niet zo zeker of de markt in gaat storten. Er blijft een enorm tekort aan woningen, dus grote vraag en weinig aanbod.

Meestal als de prijzen zakken gaat dat samen met verhoogde rente en dat is misschien nu wel een beetje zo. Helaas betekent dat weliswaar een iets lagere aankoopprijs maar hogere hypotheek rente, waardoor je uiteindelijke hypotheek nog steeds onbetaalbaar wordt.

MarjanB

Berichten: 16557
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:46

In de zomervakantie komen weinig huizen online omdat kopers vaak ook op vakantie zijn. Vanaf september komt er weer gang in..

Ik ben ook blij dat dit gedoe voor ons voorbij is en dat de rente gunstig was toen we kochten anders hadden we dit nooit kunnen doen zo.

pantarhei

Berichten: 9082
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:27

Tja het blijft heel lastig, in de zomer idd minder huizen op de markt. De kant en klare in een nette prijs zijn zo weg en worden nog overboden. Klushuizen en/of die eigenlijk te hoog zijn geprijsd op het moment blijven langer staan. Of op een mindere locatie, gekke plek etc. Die ook.

Soms is je eisen bijstellen een goed idee, dat wil,zeggen regio vergroten, toch klushuis, toch iets kleiner etc en dan over aantal jaar weer verder kijken.
Ik verwacht ook niet dat de prijzen fors naar beneden gaan, te weinig aanbod en veel vraag ondanks hogere rente

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:29

eilleen333 schreef:
Vandaag gebeld door de makelaar dat mijn bod niet goed genoeg was. Wat een verrassing weer :')
T is gewoon hopeloos…


Wat jammer Eileen! Je stelt je toch al ergens op in...


kosseh schreef:
Blijf het grappig vinden dat het zo verschild van waar de een van schrikt met prijs en de andere denkt valt wel mee.

€1200 exclusief is hier niet te vinden..
€1350 exclusief is nu het goedkoopste huurappartement, wel energie label G! Daarna gaat het naar €1500-2000 per maand. Kijk daar ook niet meer van op.

Ik ben nog steeds aan het wachten tot de markt instort. Komen nu ook weinig nieuwe huizen op funda


Hoewel ik dit hier in de regio ook merk. In de stad gaat het makkelijk boven die 1200€ voor een appartement en dorp voor een huis ook rond die koers...

Ik blijf duimen voor je voor die ene parel :j

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:30

Ik lees hier even mee, wij hebben nu twee huizen bezichtigd die mogelijk interessant waren voor ons maar een viel tegen en de ander hebben we ook niet gedaan vanwege de mega maandlasten die we zouden gaan krijgen. Ook ivm rente etc.
Nou heeft het voor ons geen haast en wonen we nu prima (zowel woning als prijstechnisch), maar hopelijk kunnen we over een paar jaar de droom van paarden aan huis toch waar maken.

eilleen333

Berichten: 12847
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:48

kosseh schreef:
Blijf het grappig vinden dat het zo verschild van waar de een van schrikt met prijs en de andere denkt valt wel mee.

€1200 exclusief is hier niet te vinden..
€1350 exclusief is nu het goedkoopste huurappartement, wel energie label G! Daarna gaat het naar €1500-2000 per maand. Kijk daar ook niet meer van op.

Ik ben nog steeds aan het wachten tot de markt instort. Komen nu ook weinig nieuwe huizen op funda


Ik zou het met liefde betalen voor een enigszins leukachtig huis, maar t is veel geld voor iemand alleen.
En t is gewoon idioterie dat de prijzen zo gestegen zijn, en daardoor alle starters geblokkeerd worden. Bijna een miljoen mensen zoeken een woning…
En de vakantieparken staan een groot deel van het jaar leeg…. Sommige jaarrond…

Naja, we zitten nu weer even in klaag modus. T is gewoon irritant, al 2,5 jaar. Ben bijna 35 inmiddels, dus de kans om geen overdrachtsbelasting te betalen is nu ook officieel bekeken… was er van overtuigd dat dat wel zou lukken. Maar blijkbaar ben ik op 20 september nog wel starter en op 22 september niet meer :')

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:43

eilleen333 schreef:
kosseh schreef:
Blijf het grappig vinden dat het zo verschild van waar de een van schrikt met prijs en de andere denkt valt wel mee.

€1200 exclusief is hier niet te vinden..
€1350 exclusief is nu het goedkoopste huurappartement, wel energie label G! Daarna gaat het naar €1500-2000 per maand. Kijk daar ook niet meer van op.

Ik ben nog steeds aan het wachten tot de markt instort. Komen nu ook weinig nieuwe huizen op funda


Ik zou het met liefde betalen voor een enigszins leukachtig huis, maar t is veel geld voor iemand alleen.
En t is gewoon idioterie dat de prijzen zo gestegen zijn, en daardoor alle starters geblokkeerd worden. Bijna een miljoen mensen zoeken een woning…
En de vakantieparken staan een groot deel van het jaar leeg…. Sommige jaarrond…

Naja, we zitten nu weer even in klaag modus. T is gewoon irritant, al 2,5 jaar. Ben bijna 35 inmiddels, dus de kans om geen overdrachtsbelasting te betalen is nu ook officieel bekeken… was er van overtuigd dat dat wel zou lukken. Maar blijkbaar ben ik op 20 september nog wel starter en op 22 september niet meer :')


Oh dat is wel zuur ja. Ergens snap ik dat er een grens moet worden getrokken, maar het is rottig als je net erbinnen/buiten gaat vallen. Je bent ook precies begonnen met zoeken in de tijd dat de markt natuurlijk écht raar ging doen.

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:14

eilleen333 schreef:
kosseh schreef:
Blijf het grappig vinden dat het zo verschild van waar de een van schrikt met prijs en de andere denkt valt wel mee.

€1200 exclusief is hier niet te vinden..
€1350 exclusief is nu het goedkoopste huurappartement, wel energie label G! Daarna gaat het naar €1500-2000 per maand. Kijk daar ook niet meer van op.

Ik ben nog steeds aan het wachten tot de markt instort. Komen nu ook weinig nieuwe huizen op funda


Ik zou het met liefde betalen voor een enigszins leukachtig huis, maar t is veel geld voor iemand alleen.
En t is gewoon idioterie dat de prijzen zo gestegen zijn, en daardoor alle starters geblokkeerd worden. Bijna een miljoen mensen zoeken een woning…
En de vakantieparken staan een groot deel van het jaar leeg…. Sommige jaarrond…

Naja, we zitten nu weer even in klaag modus. T is gewoon irritant, al 2,5 jaar. Ben bijna 35 inmiddels, dus de kans om geen overdrachtsbelasting te betalen is nu ook officieel bekeken… was er van overtuigd dat dat wel zou lukken. Maar blijkbaar ben ik op 20 september nog wel starter en op 22 september niet meer :')


Ik ben ook alleen. Is idd niet te betalen dan, maar kijk er niet van op. Voor een leuk huisje met tuintje of balkon zou ik het nog wel willen betalen (accepteren dat ik dan niet meer kan sparen en op vakantie kan), helaas is het vaak een 1 slaapkamer apartement en daar heb ik dat niet voor over.

Zijn echt zo veel woningzoekers. En als ik dan zie wat er hier in de omgeving bij wordt gebouwd is dat bijna nooit voor starters. :(.

Wat balen dat die regel aan leeftijd gebonden zit. Gelukkig heb ik nog een paar jaar, maar zo lang wil ik niet meer bij m'n ouders blijven wonen. Heb bij m'n ouders toch het gevoel dat m'n leven stil staat en ik mij niet verder kan ontwikkelen

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:21

Misschien knullige vraag: maar in je eentje, heb je dan echt meer dan 1 slaapkamer nodig? :o Want ik snap dan ergens wel dat de woningen buiten je bereik liggen. Woningen met 2 of meer slaapkamers zie ik toch vaak stellen op reageren (en die kunnen dan vaak bijna dubbel de last dragen). Als ik zie wat er in de range 200.000 - 250.000 te koop staat zijn dat inderdaad appartementen geschikt voor 1 persoon of 2 personen zonder mogelijkheid tot gezinsuitbreiding.

eilleen333

Berichten: 12847
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:00

Echt net te laat begonnen met zoeken ja. Daarvoor had ik geen vast contract, dus dan krijg je bijna geen hypotheek.

1 slaapkamer is voor mij genoeg. Maar om
Daar dan 2-3 ton voor te betalen zonder tuin is bizar. Of het is een krot wat je helemaal moet strippen.
Mijn moeder woont in een rijtjes huis, 5 slaapkamers, tuin van 10 meter diep in een goeie wijk in Zwolle. Dat huis kostte 6 jaar geleden 2,5 ton. Je betaalt er nu zeker 4 voor. De prijsstijging is buiten proportie eigenlijk.

Er is te weinig doorstroom. Mijn moeder woont dus in een veel te groot huis eigenlijk, maar verkopen is nu ook niet slim omdat je super duur moet terugkopen.

Daarnaast is het krom: je mag maar 800 euro aan hypotheeklast betalen, maar wel 1400 euro huur. En dan heb je een huurwoning en dan willen zij 4x de huur als maandinkomen. Maar als ik tussen de 4000-6000 euro per maand zou verdienen, zou ik wel een huis kunnen kopen, want dan had ik een veel hogere hypotheek.
Dus het is gewoon raar geregeld ergens.

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:13

Dubbel..
Laatst bijgewerkt door kosseh op 03-08-23 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:13

Aight schreef:
Misschien knullige vraag: maar in je eentje, heb je dan echt meer dan 1 slaapkamer nodig? :o Want ik snap dan ergens wel dat de woningen buiten je bereik liggen. Woningen met 2 of meer slaapkamers zie ik toch vaak stellen op reageren (en die kunnen dan vaak bijna dubbel de last dragen). Als ik zie wat er in de range 200.000 - 250.000 te koop staat zijn dat inderdaad appartementen geschikt voor 1 persoon of 2 personen zonder mogelijkheid tot gezinsuitbreiding.



Klinkt misschien gek idd als ik het niet uitleg.
Ik werk veel vanuit huis. Nu vanaf m'n slaapkamer. Dat werkt niet goed voor mij. Zelfde voor in de woonkamer werken. Ik vind het fijn als werk/prive gescheiden zijn.
Ook zit er vaak geen berging of schuur meer bij, merk bij vrieden/kennisen dat ze dat erg lastig vinden. Spullen zoals koffers of een kast voor kleding/jassen kunnen ze eigenlijk niet kwijt. Ook staat de was dan te drogen in de woonkamer ivm gebrek aan ruimte, bij een extra kamer kan de was mooi in het weekend daar staan en door de weeks als kantoor fungeren

De 2de slaapkamer hoeft dus ook echt niet groot te zijn. 4m2 is al voldoende.

Voor koop vind ik het belangrijk om beetje op de toekomst te zijn voorbereid. Met 1 slaapkamer moet je het toch sneller weer verkopen mocht er gezinsuitbreiding zijn. Nu je de hoofdprijs voor een woning betaald is de kans groot dat je dat er niet meer voor terug krijgt later.
Met een 2de slaapkamer kan je toch wat langer ergens blijven zitten.

Ik zoek ook boven de range die je aangeeft in de post. Zoek tussen de €300.000 en €350.000

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 23:04

MaritB schreef:
Wij zijn aan het wachten op goedkeuring financiering :o

Bij onze hypotheek verstrekker word dat door 2 partijen beoordeeld, fase 1 is al goedgekeurd. Wij hopen morgen of dinsdag antwoord te krijgen. :)



Uiteindelijk donderdag ochtend te horen gekregen dat ik weer een nieuwe werkgeversverklaring moest hebben en in de middag kregen we het definitieve aanbod. Die is inmiddels getekend!

Nu nog ons eigen huis verkopen..
Dat vind ik nog wel een ding, alles spik en span is niet zo mijn stijl haha.

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 23:49

Alles dus rond met de hypotheek MaritB?
Wij gaan binnenkort hele zware spullen vast in onze nieuwe schuur zetten. Trailer kan nu niet gebruikt worden :'). Staan de nieuwe staldeuren en stalkeuken in en wss proppen we onze nieuwe poetsplaats er ook nog bij. Trailer zakt nog net niet door zn hoefjes. Maar hell no dat ik die zware spullen eruit ging tillen en daarna weer erin en daar op locatie eruit.

Nadeel is wel van zo lang wachten, dat je al dingen gaat kopen zoals eeb poetsplaats, omheining, keukentje voor in stal, dingetjes die tegenkomt en mooi vindt voor in t nieuwe huis. :') waar laat je het.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:46

eilleen333, wat een balen zeg.... Ik zou ook heel gefrustreerd zijn.
Ik vond het nu al spannend genoeg en ons huis stond niet eens op Funda oi.
MaritB Fijn dat het bij jullie rond is :D althans dat maak ik er ook uit op :)

Hier stond de datum op 7 augustus (tot die tijd was onder voorbehoud van financiering geldig) en donderdag kregen wij het verlossende bericht. Gisteren kunnen tekenen en dus de financiering rond! Ik was echt geen leuk mens de afgelopen dagen.
De financieel adviseur gaf gisteren ook aan dat hij het nog wel even spannend vond toen ze hadden aangegeven dat mijn vriend een BKR registratie in Duitsland zou hebben. Bleek later inderdaad een fout te zijn van de geldverstrekker. Ik vermoed iets met niet zo goed Duits kunnen :')

@Hutcherson, ik las even al jouw berichten terug en herken een aantal dingen zo goed. Met name de stress :') Nu kunnen wij gelukkig ook de fase in dat we over de leuke dingen kunnen gaan nadenken.
Ik heb alleen even gemist wanneer kun je er echt in? Misschien net er wel over heen gelezen.

Voor ons ook pas 1 februari dat de overdracht zal zijn (of die mensen moeten eerder een huis vinden).
Fijn om even rustig na te kunnen denken. Starten met een rondje Ikea en Loods 5 morgen :D