Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:38

Doubtless schreef:
Eulogy schreef:
Modaal betekent het inkomen dat het meeste voorkomt, dus ik denk best veel mensen.

En op heel veel plekken in Nederland heb je voor 3-4 ton echt wel een tussenwoning, als starter meer dan prima lijkt me.

Ik denk ook oprecht dat veel mensen ook wel erg veel willen :o We kunnen nou eenmaal niet allemaal vrijstaand wonen, of 100m2 hebben Amsterdam of Utrecht.


Er zit een rare kronkel in je bericht. Ja, modaal salaris is het meest verdiende salaris. Maar dan maak je ineens een sprong naar starters die een woning van 3-4 ton kunnen kopen. Hoeveel starters verdienen modaal denk je?

En je laatste alinea, ik zeg het ff rechttoe rechtaan aan: als je echt nog steeds gelooft dat dit het onderliggende probleem is, dan heb je een behoorlijk bord voor je kop. Volg je het nieuws? Iets meegekregen over de huizencrisis?

Concreet voorbeeld helpt je misschien. Ik woon in een dorp in NB. Geen populaire plek.
Aantal woningen tot €300.000 te koop: 0
Tot €350.000: 0
Tot €400.000: 3
Maar, dat is de vraagprijs, dus dan moet je nog wel overbieden (en ook genoeg, want gezien het geringe aanbod zijn er wel veel geïnteresseerden).


Dat ze er in jouw dorp niet zijn betekent niet dat die woningen er nergens zijn. In Noord-Brabant zijn 242 koopwoningen met een vraagprijs tot €225.000,-, in Zuid-Holland zijn dat er 933 en in Noord-Holland 339. Ik weet dat hier in de omgeving ook nieuwbouwprojecten zijn rond die vraagprijs met een speciale regeling via de gemeente, waardoor ze goedkoper zijn.

Ik denk ook dat een hoop starters niet weten wat de mogelijkheden zijn. Bijvoorbeeld een starterslening geeft ook een groter budget.

Het is wel belangrijk dat je wat gespaard hebt tijdens je studie. Dat zal niet iedereen kunnen, maar tijdens mijn studie waren er een hoop studenten die liever hun geld uitgaven aan feestjes 3 dagen in de week dan dat geld spaarden.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:45

Eulogy schreef:
Modaal betekent het inkomen dat het meeste voorkomt, dus ik denk best veel mensen. Ik kan niet helemaal uit je post opmaken of je denkt dat veel mensen minder verdienen?
Zonder vakantiegeld is dat zo'n €3400 bruto per maand, op fulltime basis kan ik me dat best voorstellen. En op heel veel plekken in Nederland heb je voor 3-4 ton echt wel een tussenwoning, als starter meer dan prima lijkt me.

Ik denk ook oprecht dat veel mensen ook wel erg veel willen :o We kunnen nou eenmaal niet allemaal vrijstaand wonen, of 100m2 hebben Amsterdam of Utrecht.


Ik denk dat je nu weer beredeneert vanuit 2 mensen die modaal verdienen?
Want als alleenstaande met een modaal inkomen kun je rond de 190 k lenen. En wat koop je daarvoor tegenwoordig?

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:00


Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:34

Ja, maar dan moet je 1. In Nieuwe Pekela willen en kunnen wonen ivm werk en 2. Waar haal je dan het budget vandaan om te verbouwen ? Het is een klusserswoning. Niet iedereen kan klussen.

Ik vind het makkelijk gezegd. Als alleenstaande starter ben je gewoon de pineut als je geen eigen geld meebrengt.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:49

Shiloh schreef:
Ter vergelijking. Als tiener 20 jaar geleden woonde ik in een hoekhuis in een nieuwbouw wijk. Echt een groot huis met 4 slaapkamers en een behoorlijke tuin. Dat huis hadden mijn ouders op alleen het iets boven modaal salaris van alleen mijn vader. Dat huis kost nu iets van 550k. Dat koop je nog niet eens met 2x modaal.


Mijn ouwelui wonen ook in een huis dat ze nu niet meer zouden kunnen kopen. Hoekhuis, nieuwbouw, tuin van 18 meter diep, garage en de hele mikmak. Nu een hele populaire en dure locatie. Een huis waar veel mensen nu echt hard voor moeten werken en veel eigen geld moeten inbrengen.

Gekocht op één salaris, dat ook nog eens onder modaal is. Ze waren net getrouwd.

De huidige situatie is echt schrijnend voor starters. Vergeet ook niet dat er best veel de markt al op komen met een studieschuld.

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:01

Fitzroy schreef:
Ja, maar dan moet je 1. In Nieuwe Pekela willen en kunnen wonen ivm werk en 2. Waar haal je dan het budget vandaan om te verbouwen ? Het is een klusserswoning. Niet iedereen kan klussen.

Ik vind het makkelijk gezegd. Als alleenstaande starter ben je gewoon de pineut als je geen eigen geld meebrengt.


Ergens willen wonen is natuurlijk aan jezelf. Ik woon toevallig niet ver van Nieuwe Pekela (aan de andere kant van Stadskanaal) en zou daar absoluut geen probleem mee hebben. Ik had het hier toevallig deze week nog over met mijn dochter van nu 15. Wat zou zij straks kunnen en wat is verstandig. Huur is hier ook vrij kansloos, lange wachttijden en persoonlijk vind ik het ook zonde van je geld. Een huisje als dit zou ze straks kunnen kopen. Is het dan meteen prachtig? Nee. Is het goed bewoonbaar zoals het is, absoluut. Niet alles hoeft meteen toch klaar? Zoiets is een project waar je als het goed is ook jarenlang plezier van hebt. Je verdient elk jaar een beetje meer, je kunt steeds iets meer opknappen, veranderen of wat je maar wilt maar je hebt een prima basis met zoiets. Dan moet die schuifpui en die hippe vissengraatvloer die iedereen nu wil maar even wachten. Is dat zo belangrijk? Dat is mijn mening hoor.

Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:16

Mijn ouders kochten in 1983 voor omgerekend 19.512 euro met een rente van toen 12% geloof ik (zakte toen wel dacht ik). Dat ging maar net toen (op een salaris). Intussen woont mijn vader daar nog steeds en is het huis van de buren verkocht voor 214.000. Maar als hij daar weg wil (vanwege leeftijd, inmiddels 68) dan zal hij moeten gaan huren, iets kopen gaat ‘m niet meer worden (er vanuitgaande dat ie naar een appartement gaat, dan is er momenteel 1 beschikbaar in zijn prijsklasse en die is al niet geschikt voor een ouder persoon). Dus het speelt niet alleen voor starters, maar in heel veel meer situaties.

Was ik niet gaan samenwonen, dan had ik ook niet meer kunnen verhuizen (verdien sinds dit jaar eindelijk een modaal salaris na ruim 20 jaar fulltime werken). Ik had dan wel een leuke overwaarde op mijn huis, maar als ik dan ging kijken wat ik er weer voor terug kon kopen, dan was dat gelijkwaardig aan wat ik had of maar een paar m2 groter op een mindere locatie.

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:48

Ik denk ook dat het wel negatiever wordt weerspiegeld dan het is. Alsof elke student een studie schuld heeft. Bij alle studies is het mogelijk om ernaast te werken, al is het alleen de zondag (die ook nog is 200% betaald in supermarkten) of in de vakanties full time. Wat minder vaak naar de kroeg en lunch niet halen in de kantine bespaard al heel veel.
Daarnaast kreeg ik ook maar 92 euro per maand, wat (92*12*4) 4416 euro totaal is. Uitwonend was 285 per maand, 13.440 euro totaal. Studenten die 50.000 euro studie schuld hebben en de schuld geven aan het missen van de studiebeurs snap ik dan ook niet.

Ik ben ook pas net als starter de woningmarkt op gegaan. Dit is gelukt omdat ik als student al zo veel mogelijk ben gaan werken (gemiddeld 20u per week), waarvan ik veel weggezet heb om te sparen. Ik heb er dingen voor gelaten als student, maar heb nu wel een eigen huisje. Ook niet het gevoel dat ik iets gemist heb. Nu heb ik het voordeel gehad dat ik thuis kon wonen, maar ook de vriendinnen die de zelfde insteek hadden en uitwonend waren hebben veel kunnen sparen.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:48

Voor 190k kan je best een appartementje vinden. Vraag is of je niet beter eerst kunt huren of een huisgenoot kan vinden. Op één salaris is al heel lang niet meer de norm voor een gezinshuis.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:54

Ik denk dat het er aan ligt waar je woont. Hier in de omgeving kan je voor 250 al geen appartement meer komen.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:58


Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:58

En het ligt toch ook een beetje aan je woonwensen. Je moet ergens beginnen. En je kunt prima wonen op 50m2. Ben zelf ooit begonnen in een huurhuisje van 40m2 (eerst gewoon op kamers gewoond) en heb daar zelfs nog 8 jaar samengewoond. Hadden we gezinsuitbreiding gekregen, dan was het wel krap geworden, maar ook dan hadden we een oplossing gevonden (en toen we eenmaal groter gingen wonen, gingen we uit elkaar :')

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:09

Doubtless schreef:
Eulogy schreef:
Modaal betekent het inkomen dat het meeste voorkomt, dus ik denk best veel mensen.

En op heel veel plekken in Nederland heb je voor 3-4 ton echt wel een tussenwoning, als starter meer dan prima lijkt me.

Ik denk ook oprecht dat veel mensen ook wel erg veel willen :o We kunnen nou eenmaal niet allemaal vrijstaand wonen, of 100m2 hebben Amsterdam of Utrecht.


Er zit een rare kronkel in je bericht. Ja, modaal salaris is het meest verdiende salaris. Maar dan maak je ineens een sprong naar starters die een woning van 3-4 ton kunnen kopen. Hoeveel starters verdienen modaal denk je?

En je laatste alinea, ik zeg het ff rechttoe rechtaan aan: als je echt nog steeds gelooft dat dit het onderliggende probleem is, dan heb je een behoorlijk bord voor je kop. Volg je het nieuws? Iets meegekregen over de huizencrisis?

Concreet voorbeeld helpt je misschien. Ik woon in een dorp in NB. Geen populaire plek.
Aantal woningen tot €300.000 te koop: 0
Tot €350.000: 0
Tot €400.000: 3
Maar, dat is de vraagprijs, dus dan moet je nog wel overbieden (en ook genoeg, want gezien het geringe aanbod zijn er wel veel geïnteresseerden).
Ik zeg niet dat het het onderliggende probleem is, ik zeg wel dat het meespeelt. En ik vind inderdaad niet dat elke alleenstaande starter een huis zou moeten kunnen kopen, je moet ergens beginnen.

In Apeldoorn staan 19 woningen te koop tot 200k, 36 tot 225k. Dat zullen vast allemaal appartementen zijn, maar wat is daar mis mee?

Ik ben zelf 28, het gaat over mijn eigen generatie. Ik vind best veel mensen van mijn leeftijd gewoon echt best veeleisend. Overigens is het eigenlijk iedereen uit mijn omgeving (afgestudeerd in de afgelopen 5 jaar) gelukt een huis te kopen, vaak nog middenin de randstad ook. Dat is natuurlijk anecdotal evidence want mijn omgeving is niet representatief.

Ik werk zelf trouwens duaal sinds mijn 19e en heb vrij specifiek een carrière gekozen waar veel vraag naar is en waar de salarissen hoger dan gemiddeld liggen. Ik werk in de randstad en woon dus in Gelderland en wij hebben op alleen mijn salaris anderhalf jaar geleden een eengezinswoning kunnen kopen. Dat zijn wel keuzes die je maakt. Ik heb liever 1,5-2 uur reistijd deur tot deur dan met zijn tweeën krom moeten liggen voor een huis.

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:16

veerledec schreef:
https://www.funda.nl/koop/den-bosch/app ... calaan-41/
https://www.funda.nl/koop/tilburg/appar ... weg-254-b/
https://www.funda.nl/koop/roosendaal/ap ... raat-38-c/
Maar Brabant heeft hele dure plekken inderdaad :D. Gelukkig ook wel een stuk minder duurdere ook. En het mooie van een nieuw huis kiezen is natuurlijk dat de plek je vrij staat. Momenteel kan je overal wel werk vinden ook.


Wat een hoge service kosten voor die in Den Bosch! Is het een service flat/ aanleun woning ofzo?

Die in Tilburg is wel echt wat leuks van te maken. Muurtje tussen de woonkamer er keuken er uit halen en het oogt al stuk ruimer.
Die in Roosendaal is ook mooi en je bent zo op de snelweg :).

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:31

veerledec schreef:
Voor 190k kan je best een appartementje vinden. Vraag is of je niet beter eerst kunt huren of een huisgenoot kan vinden. Op één salaris is al heel lang niet meer de norm voor een gezinshuis.


De meeste starters verdienen niet modaal. Ik kon toen ik mijn eerste huis kocht echt geen 190k lenen hoor. En mijn zus al helemaal niet.

Zij kocht een appartementje van 36m2. Met een soort koopgarant constructie hoefde ze niet 100% te betalen. Maar die was toen ze hem kocht 10 jaar geleden getaxeerd op 95.000. 2 jaar geleden is die verkocht en was die getaxeerd op 195.000. Dat had ze never nooit niet kunnen krijgen.

Wij zijn beide ontzettend dankbaar dat we hebben kunnen instappen wanneer we dat gedaan hebben.

Probleem is ook dat je met huren amper kan sparen. De particuliere huren gaan door het dak en de wachttijden op sociaal zijn achterlijk lang, of je verdient alweer teveel. Dat was 10 jaar geleden al zo en dat is alleen maar erger geworden.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:38

Eulogy schreef:
Ik werk zelf trouwens duaal sinds mijn 19e en heb vrij specifiek een carrière gekozen waar veel vraag naar is en waar de salarissen hoger dan gemiddeld liggen. Ik werk in de randstad en woon dus in Gelderland en wij hebben op alleen mijn salaris anderhalf jaar geleden een eengezinswoning kunnen kopen. Dat zijn wel keuzes die je maakt. Ik heb liever 1,5-2 uur reistijd deur tot deur dan met zijn tweeën krom moeten liggen voor een huis.


Goed gedaan! Gefeliciteerd! Ik heb zelf ook redelijk verstandige keuzes gemaakt, maar door familie omstandigheden toch een studieschuld opgebouwd. Alles is goedgekomen qua werk en financiën enzo, maar dat is inderdaad gekomen door slimme keuzes maken, hard werken en eigenlijk ook wel een beetje mazzel.

Ik denk ook dat Bokt niet helemaal representatief is (paarden zijn een dure hobby), maar er is een hele grote groep mensen die op die leeftijd die keuze nog niet kunnen maken. We vragen best wel veel qua keuzes die de rest van je leven kunnen beïnvloeden van mensen wiens hersenen nog helemaal niet volledig zijn volgroeid.

Keuzes die je maakt als adolescent kunnen je opschepen met verkeerde studierichtingen, hoge schulden en andere ellende. Dus je moet op die leeftijd maar hele goede begeleiding hebben van je ouders (had ik niet) of zelf wel de slimme keuzes kunnen maken. Al dan niet bewust. In mijn geval is er ook echt mazzel bij betrokken.

Ik ken iemand die súper aardig is, maar realistisch gezien waarschijnlijk de rest van z'n leven in de supermarkt werkt. Niks mis mee en hij is er super blij mee. Maarja, ben je begin 20 en weet je eigenlijk al zeker dat je nooit een woning kan kopen in je eentje. Zelfs geen appartementje. Qua financiën kunnen ouders ook niet helpen. Studie zit er niet in voor hem en dat is nieteens omdat het te duur is.

Er zijn gewoon best een hoop mensen die niet kunnen studeren of om een andere manier niet in de buurt komen van een baan met modaal inkomen. Ik ben allergisch voor 'vroeger was alles beter', maar het is wel een feit dat die mensen vroeger gewoon een woning konden kopen.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:51

kosseh schreef:
Bij alle studies is het mogelijk om ernaast te werken, al is het alleen de zondag

Daarnaast kreeg ik ook maar 92 euro per maand, wat (92*12*4) 4416 euro totaal is. Uitwonend was 285 per maand, 13.440 euro totaal. Studenten die 50.000 euro studie schuld hebben en de schuld geven aan het missen van de studiebeurs snap ik dan ook niet.


Lang niet elke student kan er zomaar naast werken. Sommige studies zijn echt zwaarder dan andere en dan verdien je heus niet extreem veel. Ik heb altijd gewerkt naar mijn studie, maar daar verdiende ik iets van 200 euro per maand mee. Ik kreeg inderdaad 285 euro uitwonende beurs. Thuiswonen was geen optie met 2,5 uur reistijd. Maar wat was college geld ? 1800? Dat is dus al 7200 totaal. Studieboeken? Al snel 400 per jaar als het al niet meer was. Zit je al op 8800 totaal. Kamer huur, was bij mij iets van 200 per maand (en ik zat goedkoop). Totaal zitten we dan al op 18.400 euro. Totaal inkomen (285+200)x12x4 = 23280 euro. Dan blijft er dus 4880 over over 4 jaar tijd om al het andere van te doen. Dat is 100 euro per maand. Daar moet je van eten. Je zorgverzekering van betalen. Etc etc etc. En dat is dan 12-17 jaar geleden. En dan hebben we het nog niet eens over mijn studievertraging vanwege depressie/adhd gehad. Dat is echt geen kwestie van wat minder vaak in de kantine eten.

Zelfs in mijn studie tijd was het echt niet vanzelf sprekend dat je kon rondkomen van alleen je uitwonende beurs en je bijbaantje. En dat is alleen maar verder scheef gegroeid.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:13

mavantos schreef:
Dat ze er in jouw dorp niet zijn betekent niet dat die woningen er nergens zijn. In Noord-Brabant zijn 242 koopwoningen met een vraagprijs tot €225.000,-,


Ja en… dat vind jij veel? O:) wat mij betreft onderstreep je hiermee precies het punt dat ik probeer te verduidelijken.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:16

Eulogy schreef:
Ik ben zelf 28, het gaat over mijn eigen generatie. Ik vind best veel mensen van mijn leeftijd gewoon echt best veeleisend. Overigens is het eigenlijk iedereen uit mijn omgeving (afgestudeerd in de afgelopen 5 jaar) gelukt een huis te kopen, vaak nog middenin de randstad ook. Dat is natuurlijk anecdotal evidence want mijn omgeving is niet representatief.

Ik werk zelf trouwens duaal sinds mijn 19e en heb vrij specifiek een carrière gekozen waar veel vraag naar is en waar de salarissen hoger dan gemiddeld liggen. Ik werk in de randstad en woon dus in Gelderland en wij hebben op alleen mijn salaris anderhalf jaar geleden een eengezinswoning kunnen kopen. Dat zijn wel keuzes die je maakt. Ik heb liever 1,5-2 uur reistijd deur tot deur dan met zijn tweeën krom moeten liggen voor een huis.


Niet iedereen kan die keuzes maken hè ;-) ik las jou post als een algemene bevinding, maar nu leest het meer als iets dat in jouw bubbel gebeurt. En dat kan natuurlijk. Maar dat maakt het niet voor toepassing voor “starters”.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:22

KSHancox schreef:
Eulogy schreef:
Ik werk zelf trouwens duaal sinds mijn 19e en heb vrij specifiek een carrière gekozen waar veel vraag naar is en waar de salarissen hoger dan gemiddeld liggen. Ik werk in de randstad en woon dus in Gelderland en wij hebben op alleen mijn salaris anderhalf jaar geleden een eengezinswoning kunnen kopen. Dat zijn wel keuzes die je maakt. Ik heb liever 1,5-2 uur reistijd deur tot deur dan met zijn tweeën krom moeten liggen voor een huis.


Goed gedaan! Gefeliciteerd! Ik heb zelf ook redelijk verstandige keuzes gemaakt, maar door familie omstandigheden toch een studieschuld opgebouwd. Alles is goedgekomen qua werk en financiën enzo, maar dat is inderdaad gekomen door slimme keuzes maken, hard werken en eigenlijk ook wel een beetje mazzel.

Ik denk ook dat Bokt niet helemaal representatief is (paarden zijn een dure hobby), maar er is een hele grote groep mensen die op die leeftijd die keuze nog niet kunnen maken. We vragen best wel veel qua keuzes die de rest van je leven kunnen beïnvloeden van mensen wiens hersenen nog helemaal niet volledig zijn volgroeid.

Keuzes die je maakt als adolescent kunnen je opschepen met verkeerde studierichtingen, hoge schulden en andere ellende. Dus je moet op die leeftijd maar hele goede begeleiding hebben van je ouders (had ik niet) of zelf wel de slimme keuzes kunnen maken. Al dan niet bewust. In mijn geval is er ook echt mazzel bij betrokken.

Ik ken iemand die súper aardig is, maar realistisch gezien waarschijnlijk de rest van z'n leven in de supermarkt werkt. Niks mis mee en hij is er super blij mee. Maarja, ben je begin 20 en weet je eigenlijk al zeker dat je nooit een woning kan kopen in je eentje. Zelfs geen appartementje. Qua financiën kunnen ouders ook niet helpen. Studie zit er niet in voor hem en dat is nieteens omdat het te duur is.

Er zijn gewoon best een hoop mensen die niet kunnen studeren of om een andere manier niet in de buurt komen van een baan met modaal inkomen. Ik ben allergisch voor 'vroeger was alles beter', maar het is wel een feit dat die mensen vroeger gewoon een woning konden kopen.

Maar kopen is nooit voor iedereen geweest. 'Vroeger' kocht een alleenstaande met een minimum inkomen ook geen woning, die mensen zijn altijd aangewezen geweest op sociale huur. En als deze persoon een partner/huisgenoot vindt, is de situatie al heel anders.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:32

Nou ja, kiezen voor bijvoorbeeld reistijd, minder m2 of een paar jaar in een klushuis wonen om zo wel een huis te kunnen kopen is natuurlijk wel een keuze die je kunt maken.

Ik ben inderdaad niet representatief, mijn omgeving ook niet. Ik ben me er zeker van bewust dat ik bevoorrecht ben (niet zozeer financieel, wel wat kansen betreft).

In het geval van iemand die de rest van zijn leven waarschijnlijk minimumloon verdient, die kon in zijn eentje 50 jaar geleden ook geen huis kopen. Groter probleem bij dat soort gevallen is het verdwijnen van sociale huurwoningen (en dat vind ik wel echt een groot issue en is gewoon een politieke keuze geweest).

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:35

veerledec schreef:
Maar kopen is nooit voor iedereen geweest. 'Vroeger' kocht een alleenstaande met een minimum inkomen ook geen woning, die mensen zijn altijd aangewezen geweest op sociale huur. En als deze persoon een partner/huisgenoot vindt, is de situatie al heel anders.


Klopt. Maar de alleenstaanden die net teveel verdiende voor sociale huur, hadden zeker wel mogelijkheden om een woning te kopen en waren dan minder maandlasten kwijt dan huren in de dure particuliere sector.

Dit salaris gat tussen toegang tot een betaalbare sociale huurwoning en een hele kleine koopwoning was in mijn tijd al heel erg klein. Het is mij gelukt vanwege koopgarant. Dat gat is echt enorm geworden. Deze groep mensen zal ook niet snel kunnen gaan kopen, want met die dure particuliere huur blijft er niks over om te sparen en vermogen op te bouwen.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:41

Eulogy schreef:
Nou ja, kiezen voor bijvoorbeeld reistijd, minder m2 of een paar jaar in een klushuis wonen om zo wel een huis te kunnen kopen is natuurlijk wel een keuze die je kunt maken.


Niet als je beperkt wordt door bijvoorbeeld kinderen die naar de opvang moeten (openingstijden + volgens beleid moet je binnen een uur je kind op komen halen als er iets is). Minder m2 is leuk, maar uiteindelijk zal een gezin van 4 toch plek moeten hebben voor 3 bedden die niet in de woonkamer staan. Een klus huis is leuk, maar wat als je 2 linkerhanden hebt en geen geld om het uit te besteden? Jij stelt dat “men” die keuzes kan maken, maar zo simpel ligt het niet.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:43

Het ging over starters, dat zijn over het algemeen geen gezinnen van 4.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:44

Eulogy schreef:
Het ging over starters, dat zijn over het algemeen geen gezinnen van 4.


Starters zijn enkel mensen die voor het eerst de woningmarkt betreden. Daar zitten ook ouders tussen. Maar volgens mij ga jij vooral van jouw eigen situatie uit. Op basis daarvan beweer je dat het aan de huizenzoekers zelf ligt, want jou lukt het allemaal wel… dat is dat bord waar ik het over had.