Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
future_vet
Berichten: 2620
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 05:02

Hier is het na 11 maanden eindelijk gelukt. En wilde toch even delen hoe frustrerend het was.

In die 11 maanden hebben wij 23 huizen bezichtigd (exclusief openhuizendagen)
Hebben wij 16x een bod uitgebracht, altijd boven de vraagprijs.
Variërend van 15K tot 60k(!) boven de vraagprijs geboden en toch lukte het steeds niet.
3x waren wij het 2de beste bod.
1x het beste bod maar is het ivm gunning naar nummer 2 gegaan.
We hadden een aankoopmakelaar en hadden veel backoffice info over de huidige markt en wat te verwachten prijzen waren.
We verstuurde kaartjes naar bewoners met “hoi wij zijn .. en .. en zouden heel graag hier komen wonen”.

Wat bij ons vooral het probleem was is dat doorstromers met overwaarde onze concurrenten waren.
Dan kun je zeggen maar waarom koop je dan geen startersapparatement van 50m2?
Nou wij wonen al 9 jaar samen in appartementen in de vrije sector. Daar groei je, met baby op komst, gewoon uit.
We hebben beide een goede baan en hypothecair hadden wij gewoon echt genoeg budget voor wat tegenwoordig blijkbaar de gemiddelde woning is.
Ik denk dat 6 of 7 huizen waar we bod op hebben gedaan ex-sociale huurwoningen zijn van nog geen 90m2. Dat zouden toch bij uitstek starterswoningen moeten zijn, maar helaas gingen deze voor nagenoeg 475K over de toonbank.

En ja als we 3 dorpen verderop hadden gezocht was het misschien sneller gelukt, maar we wilde er gewoon niet op achteruitgaan tov waar we nu wonen. Zeker met de huidige prijzen en hypotheek die je betaalt.


Nu hebben we huis gekocht waar we nog wel nieuwe keuken en badkamer in moeten plaatsen.
Ook uit bouwkundige keuring kwam nog 15K aan werkzaamheden.
Taxatie was gelukkig wel gunstig dus hoeven het overbiedingsdeel niet uit eigen zak te betalen.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:04

Naar aanleiding van het idee van iemand hier in dit topic dat er toch wel een woning te vinden moet zijn als je maar je best doet eens gekeken wat in onze woonplaats te koop staat.
Welgeteld 3 huizen, waarvan de goedkoopste 370.000 euro is :=

En ja, ik begrijp best dat je kiest voor een bepaald dorp of regio, als je al zoveel moet uitgeven dan wil je tenminste fijn wonen.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:37

Tja, wij zijn bewust naar een wat goedkoper dorp gegaan en wonen hier dus echt heerlijk. Het is niet altijd óf, óf hé.
Een open blik helpt enorm. En gewoon accepteren dat je het lastig krijgt als je die wensenlijst per se allemaal vervuld wilt hebben, daar betaal je gewoon voor en je weet vooraf dat je niet bepaald de enige bent. Iets met vraag en aanbod.
Maar goed, ik zal wel weer te hard zijn.

gr_roos
Berichten: 7576
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:51

Nee hoor Achterom, ik woon ook 50 km van werk en 40 km van waar ik geboren en opgegroeid ben omdat er in mijn omgeving niets betaalbaars was en ik woon hier heerlijk. Ik heb wel consessies moeten doen, maar anders had ik nooit een huis gehad.

Nadeel voor alleenstaanden is dat zij vaak teveel verdienen voor een (sociale of net boven die grens) huurwoning, maar te weinig voor een hypotheek. Als ik zie wat ik aan hypoyheek heb/ kan krijgen en wat ik zou moeten betalen dan zit daar een gat van €600 per maand tussen. Als ik die 600 bij mijn hypotheek optel dan kom ik ook op een ander budget maar dat zou ik niet willen, ik wil ook nog leven.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:14

Naja wij zijn ook aan het kijken in een extreem gat, in een goedkope regio 45-60 minuten van ons werk af en 25 minuten af van mijn moeder die mantelzorg nodig heeft. En guess what… Hier worden ook alle huizen onder de 3,5 ton gelijk verkocht aan met name mensen die al overwaarde hebben en niet aan starters.

Het enige geluk wat we hebben is dat er een aantal hele lieve mensen in het dorp met ons meedenken en ons persoonlijk in contact willen brengen met verkopers als er een huis beschikbaar komt. Zo’n kleine gemeenschappen willen ook niet alleen maar mensen van buitenaf die vanuit de stad hier komen wonen omdat het goedkoop is. Hopelijk hebben we tzt de gunfactor mee anders gaat het echt nog jaren thuiswonen worden.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:39

Lees afentoe mee want vind de woningmarkt altijd wel interessant.

Ik weet hoe lastig het is voor de starters. Neefje van mijn man heeft onlangs, na een jaar steeds misgrijpen, een kluswoning in de polder gekocht. Stond voor 175 te koop als richtprijs met 600m2 grond. Is een arbeiderswoning. Het was ze dit keer gegund.

Ik ben wel benieuwd of hier ook mensen zitten die al een woning hebben (niet perse) maar een nieuwbouw woning hebben gekocht of hier mee bezig zijn.
Kom je daar over het algemeen makkelijker tussen?
Begrijp dat het afhankelijk is van de regio.

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:05

Zamora schreef:
Ik ben wel benieuwd of hier ook mensen zitten die al een woning hebben (niet perse) maar een nieuwbouw woning hebben gekocht of hier mee bezig zijn.
Kom je daar over het algemeen makkelijker tussen?
Begrijp dat het afhankelijk is van de regio.


Dit is een lastige vraag. Wij hebben in april 2023 onze nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen. In januari 2022 kregen we te horen dat we hiervoor waren ingeloot, letterlijk loting. Waren op enkel onze woning +/- 30 inschrijving (regio midden-Brabant). Het was dus letterlijk een kwestie van geluk hebben.
Kom je er makkelijker tussen? Ja en nee, want het is niet dat wie het meeste kan overbieden die de woning krijgt, maar er wordt 'eerlijk' geloot. In mijn geval een kans van 1 op 30. Maar er ik heb verhalen gehoord dat er veeeeeel meer inschrijvingen waren op nieuwbouwwoningen.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:56

Nieuwbouw is niet meer zo interessant, volgens mij was er vorig jaar maar 25% verkocht.

Oorzaak te duur voortaan (materiaal/personeel),komt weinig van de grond vanuit projectontwikkelaars, te weinig bouw personeel, problemen met leveringen materiaal, alles vakmensen pas na 1 jaar beschikbaar etc.

Vrienden van mij zijn al 3 jaar bezig met hun Nieuwbouw huis.
Wordt iedere keer uitgesteld opleverdatum.
Ook komen er veel kosten bij om zelf nog naar wens alles af te werken of naar wens te hebben (keuken/badkamer).
Ook schilder en stucwerk moeten ze zelf regelen.
Plus dat ze al 2 jaar met dubbele hypotheeklasten zitten.

kosseh

Berichten: 2608
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:01

Nieuwbouw is hier lastig om tussen te komen. Erg veel inschrijvingen op weinig appartementen. Huizen bouwen ze niet meer.
De prijs is ook erg hoog.
2 jaar terug ingeschreven voor nieuwbouw. €300.000 voor 30m2, met parkeerplek erbij maar zonder keuken en afgewerkte muren enzo. Ook daar ben ik uitgeloot.

Bestaande bouw lijkt makkelijker om tussen te komen, omdat je daar nog kan overbieden om meer kans te maken of gunstige voorwaarden

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:09

Nieuwbouw verschilt ook per gemeente wat de regels zijn m.b.t. toewijzing. Gemeente Westland laat je bijvoorbeeld inschrijven als woningzoekende bij de gemeente voor €19,50 per jaar en dan heb je weer meer kans op een nieuwbouw woning, omdat er ook gekeken wordt naar die lijst.

Er zijn ook meerdere nieuwbouwprojecten binnen deze gemeente met bijzondere voorwaarden, waardoor een deel goedkopere appartementen betreft. Nu is bijvoorbeeld een project met appartementen in het centrum van Naaldwijk met prijzen vanaf € 233.000 v.o.n., maar met verplichting tot zelfbewoning en een anti-speculatiebeding (https://www.wonenindeharmonie.nl/verkoop/).

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:37

anca schreef:
AbleToDream schreef:
Hier ook een starter, net sinds December een klein huisje van 120m² kunnen kopen met 1 slaapkamer en een tuintje.


Mijn huis waar ik nu al 45 jaar woon en mijn gezin dus is opgegroeid.
3 kinderen . Ïeder eigen slaapkamer.
Is 88 m2 .
Dus ik kan jou huis echt niet klein noemen



Suzanne F. schreef:
Ik denk dat de totale oppervlakte van het perceel wordt bedoeld met de 120 m2. Want voor alleen het huis is het een flink huis. Als je 1 slaapkamer en tuintje zegt dan is het denk ik de totale perceelsoppervlakte. Dat is wel klein.


Klopt inderdaad dat het mijn totale oppervlakte, incusief tuintje/parking achteraan die 50m² is en vervallen aanbouw van nog eens 10m² die moet worden afgebroken en dan terug opbouwen ooit. dus als je dat van mijn totale oppervlakte trekt zit ik idd maar aan 60m² meer. Desondanks is het wel mogelijk om er ooit een 2 kamer bij te bouwen maar dan verlies ik mijn rechten op compensatie met de rooilijn die recht voor mijn deur loopt, en komt er geen licht meer binnen in mijn badkamer ook...

Als visuele hulp, enkel nog 1 slaapkamer onder het dak boven de leefruimte die hier niet op plan staat:

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:32

Wat een schattig huisje.

Lieszje
Berichten: 7182
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:51

Superleuk huisje <3

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:18

Wij zijn dan geen starters, maar merken ook dat de huizenmarkt krap is. Op dit moment staan er wel vijf huizen tot €500.000 te koop in de plaats waar we willen wonen := Kunnen wel meer lenen, maar met een paard wil ik ook wel wat ruimte in onze maandlasten houden.

Vooralsnog houden we het bij kijken en oriënteren, hebben geen haast. Maar hoop wel dat er wat meer te koop komt over een paar maanden :))

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:58

Achterom schreef:
En gewoon accepteren dat je het lastig krijgt als je die wensenlijst per se allemaal vervuld wilt hebben, daar betaal je gewoon voor en je weet vooraf dat je niet bepaald de enige bent.


Wensenlijst? Noem je de plek waar je huis staat al wensenlijst :+ ?

Best bijzonder om zo’n wens gewoon aan de kant te schuiven. Een (t)huis is voor heel veel mensen een van de belangrijkste dingen in hun leven. En niet iedereen kan zomaar overal aarden. Voor iets waar je zoveel geld voor neertelt, waar je elke dag voor werkt en wat zo bepalend is voor de invulling van je dagelijkse leven mag je toch wel voorkeur hebben waar dat dan staat?

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 22:45

Doubtless schreef:
Achterom schreef:
En gewoon accepteren dat je het lastig krijgt als je die wensenlijst per se allemaal vervuld wilt hebben, daar betaal je gewoon voor en je weet vooraf dat je niet bepaald de enige bent.


Wensenlijst? Noem je de plek waar je huis staat al wensenlijst :+ ?

Best bijzonder om zo’n wens gewoon aan de kant te schuiven. Een (t)huis is voor heel veel mensen een van de belangrijkste dingen in hun leven. En niet iedereen kan zomaar overal aarden. Voor iets waar je zoveel geld voor neertelt, waar je elke dag voor werkt en wat zo bepalend is voor de invulling van je dagelijkse leven mag je toch wel voorkeur hebben waar dat dan staat?

Fijn dat je dit uit mijn bericht haalt :+
Ja, natuurlijk mag je een voorkeur hebben. Er staat nergens dat dat niet mag toch?

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 22:57

Achterom schreef:
Fijn dat je dit uit mijn bericht haalt :+
Ja, natuurlijk mag je een voorkeur hebben. Er staat nergens dat dat niet mag toch?


Er staat dat je dan moet accepteren dat het lastig wordt. Dat vond ik klinken alsof iemand met voorkeur voor locatie het fout doet. Maar gezien jouw reactie klopt mijn interpretatie niet?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78535
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:00

Hier een klein dorp, 9 objecten te koop. Eentje van 450000, een stuk bouwgrond van 445000, een opknapper van 595000, nog een opknapper van 795000, eentje voor 835000, 950000 en de rest ruimschoots boven het miljoen. De jeugd die hier graag blijft wonen heeft echt een probleem, huurwoningen zijn er maar een handvol.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:24

Neonlight schreef:
Hier een klein dorp, 9 objecten te koop. Eentje van 450000, een stuk bouwgrond van 445000, een opknapper van 595000, nog een opknapper van 795000, eentje voor 835000, 950000 en de rest ruimschoots boven het miljoen. De jeugd die hier graag blijft wonen heeft echt een probleem, huurwoningen zijn er maar een handvol.


Ik ben wel benieuwd wat voor huizenklasse deze dan vallen? Grote huizen of kleine te renoveren huizen met een slechtere energiewaarde, ik woon hier ook op een klein dorpje waar weinig te koop komt te staan, maar hier en daar wel een 2 slaapkamer klushuis van rond de 200.000 en de afgewerkte huizen met een goede EPC gaan tot Max 500.000, wel België en 30 min met de auto van een stad, maar die prijzen dat je noemt lijken me echt verschrikkelijk om dan iets te zoeken om te kopen.

Is het in NL ook zo dat de huizen met een slechtere energieclassificatie ook aan veel lagere prijzen gaan momenteel omdat je binnen de 5 jaar aan bepaalde isoaltie voorwaarden moet voldoen en anders een boete krijgt als dit niet in orde is?

Moska

Berichten: 3405
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:37

Nee dat is nog niet aan de orde hier. Willen ze wel gaan doen geloof ik. Maar dat zal nog wel even duren. Niet iedereen kan zich dat zomaar veroorloven en zolang dat energielabel systeem zo onbetrouwbaar is, hecht ik er weinig waarde aan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78535
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:34

Die van 4,5 ton is een 2 onder 1 kap, de rest vrijstaand. Goedkoopste zijn jaren 60 bouw. De goedkoopste zijn huizen die in geen 40 jaar gemoderniseerd zijn. Gelukkig wordt er nu "in het centrum" wel een wijk gebouwd met wat goedkopere woningen. Er is in deze plaats nauwelijks projectbouw geweest.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:33

Moska schreef:
Nee dat is nog niet aan de orde hier. Willen ze wel gaan doen geloof ik. Maar dat zal nog wel even duren. Niet iedereen kan zich dat zomaar veroorloven en zolang dat energielabel systeem zo onbetrouwbaar is, hecht ik er weinig waarde aan.


Gelukkig dat het bij jullie nog niet in voegen is. Hier is het binnen de 5 jaar na aankoop een minimum EPC waarde D halen wat tussen de 400 en 300kw/jaar is anders een boete aan je been als je niet gerenoveerd hebt binnen die periode. Ze maken het zo nog moeilijker voor starters hier omdat de kost dan nog eens hoger komt liggen...

Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:40

Nou, hier na 2.5 jaar huis eigenaar te zijn geweest gaan we waarschijnlijk weer aan de andere kant van de tafel zitten. We gaan scheiden... ik voelde scheurtjes maar al zo snel zo definitief had ik niet aan zien komen.
Mijn hoop is voor nu gevestigd op sociale huurwoning in te stromen met mijn zoontje komende maanden. Dat wordt interessant. Sta wel relatief een poos ingeschreven.
Morgen komt de financieel adviseur maar ik verwacht dat ik het niet kan dragen zonder me over de kop te werken en mijn man is de vraag want die is sinds vorig jaar zzper geworden. Dus ik ben enorm benieuwd naar morgen... en ook naar de waarde van het huis in die 2.5 jaar. Maar hij lijkt vooralsnog toch fors gestegen plus in Mierlo zijn er eigenlijk weinig van deze huizen te vinden. Gekke tijd zo.
Nog nagedacht om te kijken via slimmer komen enzo maar mijn eerste gevoel zegt dat ik echt even moet landen met alles.
Ben wel benieuwd waar de financieel adviseur bij mij uit gaat komen met kopen. Ik werk nu maar 24 uur ivm de kleine en kom net tussen wal en schip waar Nederland berucht voor is.. of ik blijf hier en werk me over de kop of ik stap in een sociale huurwoning met lage kosten, alle onderhoud betaald en vang KGB, huurtoeslag en zorg toeslag.

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:38

even een tipje, zorg dat je eerst een sociale huurwoning hebt voordat je huis verkocht is. Sommige gemeentes/woningcorporaties rekenen namelijk met een maximaal vermogen, en als je overwinst uit het huis krijgt, zit je zo boven dat vermogen. Ga het even na hoe het bij jou corporatie zit, je hebt al genoeg zorgen nu gok ik, zonder dat soort ellende er ij :(:)

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:46

Aanvullend daarop, werkt dan ook door op je eventuele toeslagen.

Zijn geen leuke dingen, sterkte vast en hopelijk pakt het gesprek toch goed uit voor jou en je zoontje.