Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5175
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 07:47

Ziet er speels uit en daar houd ik van. Ben benieuwd hoe je verhaal verder gaat.

Benazir

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 07:48

Leuk dat je de mogelijkheid hebt aan zo’n project te beginnen !

Ik snap niet goed wat de toegevoegde waarde is van de “verzonken” hondenkamer ? Dan moet je trappen af om binnen te komen en weer op om naar de woonkamer te gaan ? Of zie ik dat verkeerd ?

Ook lijkt een velux in het dak boven je bureau mij geen overbodige luxe, want het lijkt maar weinig daglicht zo. Zeker met die dikte van muren komt er niet zo veel zonlicht binnen :)

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 09:39

Zal straks de plannen van de plattegrond delen, dan is het duidelijker, naar waar en wat overal is :D

Hoe groter de basis oppervlakte, hoe hoger het kadastraal inkomen. De hoogte heeft geen invloed op de kosten.

Ik vind het leuk ontworpen, er is aan alles gedacht. Er is enorm veel lichtinval wat het super gezellig maakt ( hoop ik :)) )

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:47

Is dit zoveel goedkoper dan gelijkvloers of een hele verdieping?

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:47

Wat leuk dat je dit gaat doen! Hoe vaak ik wel niet denk hoe het zou zijn als ik mijn huis (appartement :o ) zou kunnen omgooien en er iets meer modern neer kan zetten, met isolatie enzo....andere indelingen, eigen voorkeuren. Succes!

pmarena

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:56

Ik vind vooral de achterkant erg aansprekend er uit zien +:)+

De halve verdiepingen vind ik heel leuk en speels, maar zou zelf alleen bij uiterste noodzaak voor zoiets kiezen. Dus bij een oud huis dat nu eenmaal op die manier gebouwd is bvb omdat het tegen een dijk staat ofzo. Zodra je de kans hebt om minder hokjes en vooral trappetjes op te werpen in je dagelijks leven, dan zou ik die altijd met beide handen aangrijpen.

Zelfs als het eventueel ten koste gaat van iets anders. Gewoon omdat je woning dan meer waard is.
Voor jezelf, voor als je ouder wordt maar ook als je 1 of andere onbenullige blessure oploopt waardoor je misschien nog alles kan...behalve te vaak die trappetjes op en af lopen :(:)

Wat balen zeg van al die kosten vooraf. Dan zie je het geld wegstromen en je weet nog niet eens of het goed gaat komen, super spannend....dat zal wel een boel energie gevreten hebben :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-07-22 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:57

Ik denk meteen aan senioren honden die bijv trappen minder leuk gaan vinden.

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:20

Ik kom ook volgen, super gaaf dat je vanaf het begin betrokken bent en zo je eigen droomhuis kan ontwerpen en laten bouwen.

Toch ben ik het ook eens met mijn voorgangers. Ik heb een half jaar in een vergelijkbare splitlevel woning gewoond en zou het nooit meer willen. Naast dat het voor mijzelf vervelend was om altijd een trap te moeten nemen naar de keuken of toilet, ookal was het maar een paar treden, zou mijn hond het niet aankunnen.
Maar, dat is het mooie, jij mag zelf kiezen hoe jij je eigen huis gaat bouwen.

jojoleinee

Berichten: 2679
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:23

Wat een gaaf project TS, ik ga graag volgen. Ik heb jaren geleden opgepast op kinderen die in een huis woonden zoals jouw nieuwe indeling. Ik vond het echt geweldig en ik had graag zo'n huis gekocht. In het dagelijks leven weet ik natuurlijk niet hoe praktisch het is, maar ik vond het zo speels en gezellig dat ik eigenlijk denk dat het geen probleem is hoor. Ik ben enthousiast over de indeling en benieuwd naar het eindresultaat!

luuntje

Berichten: 13991
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:33

Split level wonen, speels en anders.
Gaat vast een heel gaaf huis worden.

Zelf loop ik moeilijk dusal die trappen gaat het niet worden.
Maar he, ik ga er niet wonen.

Ibbel

Berichten: 49206
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:40

Ik vind het een geinig ontwerp. Ik hou wel van split-level.

Er zijn tegenwoordig hele mooie simpele trapliften. Niet die knullige zitdingen die in de weg staan voor mensen die wél kunnen lopen, maar uitklapbare plateautjes waar je staand op naar boven kunt 'schuiven'. Uitermate geschikt voor korte rechte trappen.

Dus mocht je nou echt ooit wat moeilijker kunnen traplopen, dan is dat ook nog een optie.

En mocht er ooit een diensthond die niet goed kan lopen tóch mee naar boven moeten, dan zal dat voor zo'n getrainde hond zeker geen issue zijn netjes te blijven zitten oo zo'n liftplateau. Maar bij mijn weten gaan diensthonden als ze niet meer kunnen werken over het algemeen elders met pensioen - of gewoon hemelen. Zodat de handler gewoon weer een werkend exemplaar heeft om mee te nemen.

DubbelFun

Berichten: 88755
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:42

Als ik zie dat de mudroom onder straatniveau komt vraag ik me af of er iets van een verhoging eerst wordt gemaakt gezien het vocht wat er nu teveel is c.q. dat bij heftige regenval het gewaarborgt is dat het overtollige regenwater de mudroomtrap niet af kan (en dus in het huis kan komen).
Qua alle trapjes zou ik qua ruimte rekening houden met een simpele éénpersoonslift.

pmarena

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:00

Het lijkt me een behoorlijke uitdaging voor zo'n traplift-stoeltje om zo'n zig-zaggende trap te volgen? En ook behoorlijk onwerkbaar als je steeds van ruimte naar ruimte moet, want het ziet er nu uit alsof je behoorlijk op en neer zal lopen zo steeds gedurende de dag.

Is toch wat anders dan wanneer je in principe overdag beneden alles gelijkvloers hebt, en in principe alleen voor de nacht naar boven hoeft.

Sanet

Berichten: 7979
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:02

Traplift lijkt me niet echt van toepassing, zoals TS ook zegt: als je fysiek niet in staat bent om 8 treden te lopen, dan is het hele terrein onderhouden ook geen optie meer.
Ik denk meer aan de boodschappen waar je dus altijd mee moet slepen, of met je glas drinken trappen op/af.
Maar goed, sommige mensen zijn hier helemaal gek op, dat is ook prima :)

Els1984

Berichten: 459
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:12

Ik heb in 3 verschillende woningen gewoond met zoveel trappen. Wat een verademing was dat toen ik een gelijkvloers appartement kon krijgen. Niet meer 's nachts de trap af om naar de wc te gaan. Niet meer alles, bijvoorbeeld boodschappen, maar ook (af)was trappen op en afsjouwen en geen trappen meer schoonmaken (jeej!)
Ik zou hier echt nooit voor kiezen. Hoe minder trappen hoe beter (liefst geen :-))
Wat niet wil zeggen dat je je plannen moet wijzigen natuurlijk. Helemaal jouw keuze! En ik wens je heel veel succes en geluk bij dit enorme project!

DubbelFun

Berichten: 88755
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:13

Dus hele trap er uit laten en een grotere lift installeren :D

MyWishMax

Berichten: 25387
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:18

Els1984 schreef:
Ik heb in 3 verschillende woningen gewoond met zoveel trappen. Wat een verademing was dat toen ik een gelijkvloers appartement kon krijgen. Niet meer 's nachts de trap af om naar de wc te gaan. Niet meer alles, bijvoorbeeld boodschappen, maar ook (af)was trappen op en afsjouwen en geen trappen meer schoonmaken (jeej!)
Ik zou hier echt nooit voor kiezen. Hoe minder trappen hoe beter (liefst geen :-))
Wat niet wil zeggen dat je je plannen moet wijzigen natuurlijk. Helemaal jouw keuze! En ik wens je heel veel succes en geluk bij dit enorme project!


Ik woon in een doodnormale rijtjeswoning, maar moet altijd de trap af s nachts voor de wc. Ook normale huizen met 2 trap hebben niet allemaal 2 wc's. En moet ook altijd de was op en af de trap sjouwen :') Veel meer treden ook nog.
En op appartement was het nog veel verder de trap op sjouwen met boodschappen :=

En heel eerlijk? Die korte trappen zijn makkelijker voor een hond dan een langere en je legt makkelijker een loopplank neer

Emj_23
Berichten: 1195
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:27

Leuke plannen TS.
Ik vind het wonderlijk dat schijnbaar hele kuddes bokkers in bungalows of appartementen wonen waarbij alles gelijkvloers is. Het is niet zo dat als je eigen land hebt dat je daar gewoon mag bouwen wat je wilt. Vaak moet je binnen de afdruk van de woning blijven die je sloopt. Dan is een split level woning een originele manier om toch extra leefruimte te creëren. Ik zou er zeker geen lift inzetten, tenzij er ook een geldboom in de tuin staat. :-)

MyWishMax

Berichten: 25387
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:32

En ik begrijp volgens mij van ts dat de hoogte in bouwen wel mag en geen gevolgen heeft voor de waarde, maar groter bouwen qua m2 wel gevolgen heeft? Dus het is ook een financiële beslissing dan?

webster543 schreef:
Zal straks de plannen van de plattegrond delen, dan is het duidelijker, naar waar en wat overal is :D

Hoe groter de basis oppervlakte, hoe hoger het kadastraal inkomen. De hoogte heeft geen invloed op de kosten.

Ik vind het leuk ontworpen, er is aan alles gedacht. Er is enorm veel lichtinval wat het super gezellig maakt ( hoop ik :)) )


Dus dan kan je splitleven werken of echt veel normale verdiepingen.

Els1984

Berichten: 459
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:41

MyWishMax schreef:
Els1984 schreef:
Ik heb in 3 verschillende woningen gewoond met zoveel trappen. Wat een verademing was dat toen ik een gelijkvloers appartement kon krijgen. Niet meer 's nachts de trap af om naar de wc te gaan. Niet meer alles, bijvoorbeeld boodschappen, maar ook (af)was trappen op en afsjouwen en geen trappen meer schoonmaken (jeej!)
Ik zou hier echt nooit voor kiezen. Hoe minder trappen hoe beter (liefst geen :-))
Wat niet wil zeggen dat je je plannen moet wijzigen natuurlijk. Helemaal jouw keuze! En ik wens je heel veel succes en geluk bij dit enorme project!


Ik woon in een doodnormale rijtjeswoning, maar moet altijd de trap af s nachts voor de wc. Ook normale huizen met 2 trap hebben niet allemaal 2 wc's. En moet ook altijd de was op en af de trap sjouwen :') Veel meer treden ook nog.
En op appartement was het nog veel verder de trap op sjouwen met boodschappen :=

En heel eerlijk? Die korte trappen zijn makkelijker voor een hond dan een langere en je legt makkelijker een loopplank neer


Nee hoor. Daar zaten liften in dus er werd geen trap gelopen. Daarna nog andere woningen gehad en daarbij altijd gezorgd dat er beneden een slaapkamer beneden was, of gemaakt kon worden. Ik ben heel vaak verhuisd en weet dus dat als ik ooit een huis zou kunnen laten bouwen, ik alles wat veel gebruikt wordt, beneden wil hebben. Prima dat een ander 's nachts de trap af wil om naar de wc te gaan. Maar ik dus niet :-)
Daarbij hoef je in de meeste rijtjeshuizen geen trap op of af om een glas drinken of een stroopwafel te pakken. Nu weet ik niet hoe de indeling bedoelt is, maar als de keuken op een ander niveau is dan de woonkamer, dan is dat niet te vergelijken met een rijtjeswoning. Maar nogmaals prima als TS dit zo wil en ik wens haar veel succes.
Laatst bijgewerkt door Els1984 op 18-07-22 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Berichten: 7155
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:45

DubbelFun schreef:
Dus hele trap er uit laten en een grotere lift installeren :D

En toen kwam er een stroomstoring :+

MyWishMax schreef:
En ik begrijp volgens mij van ts dat de hoogte in bouwen wel mag en geen gevolgen heeft voor de waarde, maar groter bouwen qua m2 wel gevolgen heeft? Dus het is ook een financiële beslissing dan?

webster543 schreef:
Zal straks de plannen van de plattegrond delen, dan is het duidelijker, naar waar en wat overal is :D

Hoe groter de basis oppervlakte, hoe hoger het kadastraal inkomen. De hoogte heeft geen invloed op de kosten.

Ik vind het leuk ontworpen, er is aan alles gedacht. Er is enorm veel lichtinval wat het super gezellig maakt ( hoop ik :)) )


Dus dan kan je splitleven werken of echt veel normale verdiepingen.

Kun je dan niet beter je huis op poten zetten met enkel een hal/trappenhuis beneden en een carport onder je huis? :+

Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:48

Als ik een huis mocht laten bouwen dan zou ik hier ook niet voor kiezen eigenlijk. Ik zou wel een 1e etage maken en een vliering maar ik zou voor genoeg kamers zorgen en een badkamer beneden. Zodat de extra kamer nu als kantoor kan dienen maar later misschien wel slaapkamer kan worden.

MyWishMax

Berichten: 25387
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:50

Els1984 schreef:
MyWishMax schreef:

Ik woon in een doodnormale rijtjeswoning, maar moet altijd de trap af s nachts voor de wc. Ook normale huizen met 2 trap hebben niet allemaal 2 wc's. En moet ook altijd de was op en af de trap sjouwen :') Veel meer treden ook nog.
En op appartement was het nog veel verder de trap op sjouwen met boodschappen :=

En heel eerlijk? Die korte trappen zijn makkelijker voor een hond dan een langere en je legt makkelijker een loopplank neer


Nee hoor. Daar zat een lift, daarna nog andere woningen gehad en daarbij altijd gezorgd dat er een slaapkamer beneden was, of gemaakt kon worden. Ik ben heel vaak verhuisd en weet dus dat als ik ooit een huis zou kunnen laten bouwen, ik alles wat veel gebruikt wordt, beneden wil hebben. Prima dat een ander 's nachts de trap af wil om naar de wc te gaan. Maar ik dus niet :-)


Je zegt nee hoor op mijn ervaring. :+ Ik had geen lift hoor. En ik vind de trap af s nachts ook niet ideaal, maar soms is dat niet anders bij een huis. Dat heeft dus niks te maken met de hoeveelheid trappen wat jij in reactie schreef, want ik heb het bij normaal rijtjes huis ook en de boodschappen waren nog veel verder dragen de trap op.

SuzanneF, maar wie zegt dat er genoeg ruimte is voor meerdere kamers en badkamer beneden?

Els1984

Berichten: 459
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:02

MyWishMax schreef:
Je zegt nee hoor op mijn ervaring. :+ Ik had geen lift hoor. En ik vind de trap af s nachts ook niet ideaal, maar soms is dat niet anders bij een huis. Dat heeft dus niks te maken met de hoeveelheid trappen wat jij in reactie schreef, want ik heb het bij normaal rijtjes huis ook en de boodschappen waren nog veel verder dragen de trap op.


Ow haha oeps. Je quotte mij :D Vandaar de verwarring. Maar daar zou ik dus al niet voor gekozen hebben. Lijkt me verschrikkelijk :D

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:08

Zou je dat nu wel doen zo'n mooi huisje laten afbreken ? Ik zou het niet over mijn hart krijgen :')
Beetje renovatie, muren injecteren tegen de vocht en het is toch prima. En vast een stuk goedkoper.

Sorry, ik heb een zwak voor oude huizen. 8-)