Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:02

Er zijn van die plastic poppetjes waar je een vlag in kunt doen. Deze waarschuwen voor evt spelende kinderen. Je zou er zo een kunnen plaatsen.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:04

Sunnda schreef:
Nee hoor staat voor: het is allemaal bestemmingsverkeer dat in die straat komt dus die krijgen een ontheffing bij verbouwing e.d.
Eindsaldo: kost een hoop geld en de resultaten veranderen niet. Ze zijn er immers met een reden en krijgen dus de ontheffing als het nodig is.
Als je aan een doorgaande weg woont kan zoiets zinvol zijn, nu is het zinloos.



Dit lijkt mij ook. Daarom ben ik zo benieuwd of dit een structureel probleem is of dat er nu door verbouwing een probleem is dat er niet constant is. Maar die vraag blijft onbeantwoord

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 14:11

Mijn vraag was niet wat de Bokkers van de situatie vinden, maar hoe ik de gemeente kan bewegen de situatie eens in ogenschouw te nemen. Ik heb daarom al heel veel meer gedeeld dan voor antwoord op mijn vraag noodzakelijk is.

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:14

Neem contact op met de verantwoordelijke wethouder, dat levert misschien nog wat op.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:21

Himyar schreef:
Mijn vraag was niet wat de Bokkers van de situatie vinden, maar hoe ik de gemeente kan bewegen de situatie eens in ogenschouw te nemen. Ik heb daarom al heel veel meer gedeeld dan voor antwoord op mijn vraag noodzakelijk is.



Het gaat niet om vinden, juist of het een constant probleem is of een tijdelijk probleem is relevant.

Als er druk verbouwd word in je straat is je richten op een verbod voor bepaald verkeer vrij zinloos: het duurt lang als je het al geregeld krijgt en waarschijnlijk krijgt iedereen een ontheffing. Zonde van je tijd.

Als je haven structureel bevoorraad wordt met groot vrachtverkeer zul je wellicht meer hebben aan die aanpak.

Je buren inschakelen is interessant, maar als zij het probleem zijn doordat ze verbouwen dan is die kans van slagen niet zo groot natuurlijk...

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:34

secricible schreef:
Als er druk verbouwd word in je straat is je richten op een verbod voor bepaald verkeer vrij zinloos: het duurt lang als je het al geregeld krijgt en waarschijnlijk krijgt iedereen een ontheffing. Zonde van je tijd.

Als je haven structureel bevoorraad wordt met groot vrachtverkeer zul je wellicht meer hebben aan die aanpak.


Juist niet zou ik zeggen. Voor een grote verbouwing of structurele aanlevering is het zinvol om een vergunning aan te vragen maar alleen maar voor het 1x afleveren van iets denk ik dat het veel minder vanzelfsprekend is.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 14:50

Laatst bijgewerkt door Himyar op 31-07-22 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:59

Volgens mij niet, tenminste, dat klinkt raar. Maar als er echt serieus verbouwd moet worden en er is zwaar materiaal nodig, dan is dat nodig. Er kunnen vast een heleboel vrachtwagens minder, maar sommige dingen kun je natuurlijk niet uitsluiten. Maar als er bv een kraan nodig is om iets als een dakkapel te plaatsen, dan moet die er uiteindelijk wel langs, en daar krijg je ook toestemming voor over het algemeen. Maar dat betekent niet dat iedereen die een keer wat op internet bestelt ook de vergunning gaat aanvragen en ook niet dat die automatisch toegewezen wordt.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 15:02

Wij hebben ook meerdere keren meubels laten bezorgen, maar die kwamen toen niet met zo'n joekel van een vrachtwagen zoals die een keer meubels bij iemand anders heeft bezorgd.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:07

Je snapt wel dat die bedrijven niet een grote vrachtwagen laden en meubels daarmee in jullie straat bezorgen puut om jou te stangen?

Die wagens worden geladen, er wordt niet eerst gekeken hoe de woonsituatie is. Dat jullie meubels hebben gekregen ket kleinere wagens zal toeval zijn of heb j er expliciet om gevraagd?

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:17

Wat doet dat 'ze doen het niet om te stangen' er nou toe? Nee, ze doen het vast niet om te stangen, maar daar heeft de fundering niet zoveel aan, wel? Grote vrachtwagens over een infrastructuur die daar duidelijk niet op berekend is geeft uiteindelijk gewoon schade.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 15:24

Precies Shadow0! En het is er ABSOLUUT niet op berekend. Net zoals het snelle rijden van veel mensen. Er zijn meerdere katten doodgereden, maar dat er nog nooit een mens is aangereden is echt puur mazzel. Maar zou zo ieder moment kunnen gebeuren. De auto's hun remweg is te lang met de gereden snelheid.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:31

Shadow0 schreef:
Wat doet dat 'ze doen het niet om te stangen' er nou toe? Nee, ze doen het vast niet om te stangen, maar daar heeft de fundering niet zoveel aan, wel? Grote vrachtwagens over een infrastructuur die daar duidelijk niet op berekend is geeft uiteindelijk gewoon schade.


Maar dat weet dat transportbedrijf toch niet als ze laden om hun route te rijden tenzij het consequent is. Want blijkbaar komen ze het café wel bevoorraden met kleinere wagens, die zijn daar dus op bedacht. En aangezien er nu op dit moment geen verbod van toepassing is mag de chauffeur, mits hem dat lukt, dus gewoon in en uitrijden, die heeft helemaal niks met TS & de fundering van de huizen te maken. Die chauffeur doet namens het bedrijf waar hij voor werkt gewoon zijn werk...

Buiten het te hard rijden, áls ze dat doen, dat is niet oké en volledig aan de chauffeur te wijten.

Himyar schreef:
Precies Shadow0! En het is er ABSOLUUT niet op berekend. Net zoals het snelle rijden van veel mensen. Er zijn meerdere katten doodgereden, maar dat er nog nooit een mens is aangereden is echt puur mazzel. Maar zou zo ieder moment kunnen gebeuren. De auto's hun remweg is te lang met de gereden snelheid.


Door heel NL worden katten doorgereden, ook waar plek zat is. Ik heb er hier een doodgereden op een overzichtelijke weg maar die poes schoot vanuit de bosjes de weg op en ik reed 80, ja, helaas...

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:34

Himyar schreef:
Precies Shadow0! En het is er ABSOLUUT niet op berekend. Net zoals het snelle rijden van veel mensen. Er zijn meerdere katten doodgereden, maar dat er nog nooit een mens is aangereden is echt puur mazzel. Maar zou zo ieder moment kunnen gebeuren. De auto's hun remweg is te lang met de gereden snelheid.


Je zegt ergens dat de weg zegge en schrijve 190 meter lang is. Welke snelheid moeten auto's daar in hemelsnaam niet kunnen bereiken volgens jou? Woont de volgende Max Verstappen daar?

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:42

Echt tenenkrommend zoals sommige reageren ga er zelf eens wonen en kijken of je het dan ook geen probleem vindt.
Gelukkig mogen er steeds minder vrachtwagens in woonwijken komen iets met Lean&Green waardoor de gemiddelde vrachtwagen in de woonwijken kleiner gaat worden.
TS ik snap je gevoel en mensen die achterin het straatje wonen hebben over het algemeen minder last. Totdat er een ernstig ongeval gebeurt zal de gemeente weinig doen, echt aan de bel blijven trekken.

O en 190m is echt genoeg om voldoende snelheid te halen hoor, bij ons op stukje van 75m haalde ze 87km/h en vrachtverkeer ruim 50. Dit is door de gemeente gemeten met zo'n matrix bord.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 15:45

Precies Steppe!

scrabbel

Berichten: 950
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:45

Himyar schreef:
Mijn vraag was niet wat de Bokkers van de situatie vinden, maar hoe ik de gemeente kan bewegen de situatie eens in ogenschouw te nemen. Ik heb daarom al heel veel meer gedeeld dan voor antwoord op mijn vraag noodzakelijk is.


Niet.
Het verkeer moet daar zijn. Wil je je buren verbieden om te verbouwen? Of het materiaal in 5 kleine vrachtwagens te stoppen (dus 5x zoveel verkeer).
Mogen buren geen nieuwe meubels meer bestellen?
Mogen jouw buren hun eten niet thuis laten bezorgen?
Moet iedereen zich aanpassen omdat jij daar woont?

Je hebt ze geattendeerd op de situatie. Ze hebben vast gesteld dat drempels niet kunnen.

Ik vraag mij af wat de echte reden is waarom je je hier zo druk om kunt maken. Ik denk dat het belangrijk is voor jezelf om hier over na te denken. Daarna de keuze te maken om het te accepteren of te verhuizen.

Padoertje
Berichten: 1552
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:50

Ik werk bij een gemeente en heb vaak met verkeerszaken te maken. Tip: zoek contact met een raadslid/partij die de handschoen op wil pakken. Zorg dat je de buurt mee hebt (anders wordt het gelijk al afgeschoten), en vraag om het plaatsen van trillingmeters aan je huis. Als dit boven de norm is, kun je ook op het gebied van trilling een punt maken. Dit laatste is individueel en een bijzaak voor de politiek, mits de hele straat er last van heeft natuurlijk. Verhogen Verkeersveiligheid is je grootste kans van slagen, maar zorg dat je een goed dossier opbouwt.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:52

Steppe schreef:
Echt tenenkrommend zoals sommige reageren ga er zelf eens wonen en kijken of je het dan ook geen probleem vindt.
Gelukkig mogen er steeds minder vrachtwagens in woonwijken komen iets met Lean&Green waardoor de gemiddelde vrachtwagen in de woonwijken kleiner gaat worden.
TS ik snap je gevoel en mensen die achterin het straatje wonen hebben over het algemeen minder last. Totdat er een ernstig ongeval gebeurt zal de gemeente weinig doen, echt aan de bel blijven trekken.

O en 190m is echt genoeg om voldoende snelheid te halen hoor, bij ons op stukje van 75m haalde ze 87km/h en vrachtverkeer ruim 50. Dit is door de gemeente gemeten met zo'n matrix bord.


Ik woonde in een van de drukbezochtste dorpen van het Heuvelland aan de hoofdstraat. Wij zijn verhuisd vanwege de overlast want daar mochten wij geen oplossingen verwachten vanuit de gemeente. Dat was onze oplossing. Je kunt het niet altijd iemand anders kwalijk nemen...

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:54

KimD schreef:
Maar dat weet dat transportbedrijf toch niet als ze laden om hun route te rijden tenzij het consequent is.


Zoals bijvoorbeeld een maximumlengte en gewicht voor het betreffende gebied op gemeenteniveau, waardoor het in de routeplanners verschijnt, om eens iets te noemen?

Citaat:
Want blijkbaar komen ze het café wel bevoorraden met kleinere wagens, die zijn daar dus op bedacht. En aangezien er nu op dit moment geen verbod van toepassing is mag de chauffeur, mits hem dat lukt, dus gewoon in en uitrijden, die heeft helemaal niks met TS & de fundering van de huizen te maken. Die chauffeur doet namens het bedrijf waar hij voor werkt gewoon zijn werk...


Klopt, daarom is het dus waarschijnlijk zinvol om te zorgen dat het niet meer mag.

Ibbel schreef:
Je zegt ergens dat de weg zegge en schrijve 190 meter lang is. Welke snelheid moeten auto's daar in hemelsnaam niet kunnen bereiken volgens jou? Woont de volgende Max Verstappen daar?
Op een plek waar je slechts stapvoets mag kun je al makkelijk gevaarlijke situaties veroorzaken bij het uit een parkeervak rijden want je bent al meteen groter en zwaarder dan iedere voetganger. Mensen die de deur open doen en naar buiten lopen staan ongeveer meteen op de weg. Kinderen die naar buiten willen kunnen dat niet doen als vrachtwagens doen alsof het een 30-weg is. En het is een woonerf, waar je als automobilist te gast bent en niet automatisch voorrang hebt.
(Dit is toch niet nieuw hopelijk? Dit zat volgens mij al in mijn verkeersexamen, ver voor ik de theorielessen heb gevolgd.)

Als vrachtwagens bovendien niet moeten keren en vervolgens achteruit weg moeten rijden, is dat nog veel gevaarlijker. Op een woonerf, een plek die zo veilig zou moeten zijn dat kinderen er in principe zelfstandig naar buiten kunnen.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:57

KimD schreef:
Steppe schreef:
Echt tenenkrommend zoals sommige reageren ga er zelf eens wonen en kijken of je het dan ook geen probleem vindt.
Gelukkig mogen er steeds minder vrachtwagens in woonwijken komen iets met Lean&Green waardoor de gemiddelde vrachtwagen in de woonwijken kleiner gaat worden.
TS ik snap je gevoel en mensen die achterin het straatje wonen hebben over het algemeen minder last. Totdat er een ernstig ongeval gebeurt zal de gemeente weinig doen, echt aan de bel blijven trekken.

O en 190m is echt genoeg om voldoende snelheid te halen hoor, bij ons op stukje van 75m haalde ze 87km/h en vrachtverkeer ruim 50. Dit is door de gemeente gemeten met zo'n matrix bord.


Ik woonde in een van de drukbezochtste dorpen van het Heuvelland aan de hoofdstraat. Wij zijn verhuisd vanwege de overlast want daar mochten wij geen oplossingen verwachten vanuit de gemeente. Dat was onze oplossing. Je kunt het niet altijd iemand anders kwalijk nemen...


Nu, je zou zeggen, dat als je allergisch bent aan verkeer je dan wel goed zit met het aankopen van een huisje in een doodlopend woonerf. :')

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 15:59


Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:59

Steppe schreef:
O en 190m is echt genoeg om voldoende snelheid te halen hoor, bij ons op stukje van 75m haalde ze 87km/h en vrachtverkeer ruim 50. Dit is door de gemeente gemeten met zo'n matrix bord.


Vanaf misschien 10 km/u want ze moeten eerst een haakse bocht om?

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:02

KimD schreef:
Ik woonde in een van de drukbezochtste dorpen van het Heuvelland aan de hoofdstraat. Wij zijn verhuisd vanwege de overlast want daar mochten wij geen oplossingen verwachten vanuit de gemeente. Dat was onze oplossing. Je kunt het niet altijd iemand anders kwalijk nemen...

Waarom zou je daar geen oplossing voor mogen verwachten? Op allerlei plekken worden dat soort dingen voortdurend aangepast. En ja, een beetje in redelijkheid is dat natuurlijk wel: ik heb echt nooit verwacht dat mijn vorige woning (op de hoek van een hele drukke doorgaande weg met veel bussen wat ideaal is als je de bus wilt pakken en niet eens naar de tijden hoeft te kijken, en iets minder ideaal is als je je raam openzet) zo rustig wordt als het niet-doorgaande voetpad wat hier nu langsloopt.

Maar tegelijkertijd: bij de doorgaande wegen in Utrecht wordt voortdurend gewerkt aan het verminderen van overlast en het zoeken naar oplossingen. De bussen worden stiller en zuiniger, snelheden worden geremd, verkeer wordt beperkt... de gemeente kan daar vanalles in.
En TS woont niet aan een drukke doorgaande weg, maar aan een pitoresk smal doodlopend straatje dat bovendien tot woonerf is gemaakt. De verwachtingen dat het dan dus ook een rustig plekje is met gewoon wat plaatselijk verkeer dat stapvoets langsrijdt lijkt me terecht.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 16:04

We wonen er al 18 jaar, maar het lijkt tegenwoordig meer ieder voor zich, God voor ons allen.