Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:46

fohadie schreef:
Ik las laatst in het AD ( helaas wel Premium) dat er gas gewonnen werd uit koeienmest. Waarom wordt hier weinig mee gedaan? Klinkt als een win-winsituatie:

boeren blij want vee mag toch blijven ( want zijn nodig voor het produceren van mest)

Nederland blij want er is ineens gas genoeg, zonder afhankelijk te zijn van het buitenland en zonder kans op aardbevingen.

Alleen omwonenden minder blij want er zou stankoverlast kunnen zijn en er rijden steeds vrachtwagens af en aan. Maar daar zou je nog over na kunnen denken, om het gas winnen ergens te doen waar niet veel mensen wonen. Er zitten nu misschien wat haken en ogen aan, maar daar is vast een goede oplossing voor.

Waarom is er dan nog maar 1 persoon in NL die dit doet? Waarom weet bijna niemand dit? Of klinkt dit echt te mooi om waar te zijn?

https://www.ad.nl/klimaat/gas-winnen-ui ... ~a288f0be/

Ja geweldige uitvinding lijkt me dit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:47

Overdag draag ik een oodie thuis en in namiddag gaat de haard aan. Verder ben ik overdag vaak de deur uit. En ik ga redelijk op tijd naar bed.

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:49

In mijn gemeente kan je een gratis cadeaubon aanvragen om je huis te verduurzamen. Ik weet niet wat de exacte voorwaarden zijn om deze aan te kunnen vragen en of dat ook in jouw gemeente geldt, maar misschien is het het wel waard om even op Google te zoeken naar "cadeaubon energieloket + gemeente"

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:50

OleJon schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Ik lees ook mee.
Wij zijn vorig jaar van 200 naar 350 euro pm gegaan en zoals het nu naar uitziet gaan we naar 800 pm.
Vorig jaar al kunststof kozijnen genomen met HR+++ glas en spouwmuurisolatie.
Nadeel dat we met 5 zijn en vrijwel altijd iemand thuis.
Ik denk dat we maar aan de warmtepomp en zonnepanelen gaan.



Zo zaligmakend is een warmtepomp ook niet. Mijn collega heeft een nieuw huis, een hele wijk met warmtepompen. Hij woont er vanaf april, en hij zei, word gek van dat gebrom van die dingen.


Ik hoor mijne niet hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:55

OleJon schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Ik lees ook mee.
Wij zijn vorig jaar van 200 naar 350 euro pm gegaan en zoals het nu naar uitziet gaan we naar 800 pm.
Vorig jaar al kunststof kozijnen genomen met HR+++ glas en spouwmuurisolatie.
Nadeel dat we met 5 zijn en vrijwel altijd iemand thuis.
Ik denk dat we maar aan de warmtepomp en zonnepanelen gaan.



Zo zaligmakend is een warmtepomp ook niet. Mijn collega heeft een nieuw huis, een hele wijk met warmtepompen. Hij woont er vanaf april, en hij zei, word gek van dat gebrom van die dingen.

Ze maken idd wel wat geluid en om eerlijk te zijn zit er ook niet op te wachten om 7000 euro aan zo'n pomp uit te geven, maar met een maandlast die anders 500 pm duurder wordt zie ik niet veel alternatieven.
Dus ja het kabinet duwt je lekker in een hoek.
Maar zoals hierboven aangegeven is, er zijn veel mensen die zo'n hoge maandlast niet kunnen betalen, maar verduurzamen ook niet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:59

Kun je zo'n warmtepomp eigenlijk ook in je schuur hangen?

Ze zouden tenminste 50% moeten subsidiëren en btw-vrij op al die bezuinigingsmaatregelen.

Ik vraag me ook af of het op den duur rendabel blijft als je (vanwege bomen) niet aan de zonnepanelen kan. Ze willen immers elektrische auto's straks ook weer gewoon gaan belasten en die zijn doorgaans zwaarder dan een normale benzinebak.

cissy

Berichten: 19844
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:19

Ik snap dus helemaal niet waarom ik nu eerst 600 terug krijg van Eneco over afgelopen jaar en nu van 200 naar 400 voorschot ga??
Ben denk ik te blond om dat te begrijpen :D

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:23

cissy schreef:
Ik snap dus helemaal niet waarom ik nu eerst 600 terug krijg van Eneco over afgelopen jaar en nu van 200 naar 400 voorschot ga??
Ben denk ik te blond om dat te begrijpen :D

Omdat je vorig jaar 1 euro per kuub gas betaalde en nu 3 euro per kuub. Wij gingen afgelopen jaar van 165 (met geld terug) naar nu 215 (met iets minder geld terug) naar 600-700 als het contract volgende maand afloopt. Voor een heel gemiddeld gebruik -O-

Xyris

Berichten: 9450
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 20:23

Denk dat is door de btw Cissy, die is van 21 naar 9% gegaan. Daarnaast heb je misschien minder verbruikt.

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:18

Vooral huurders zijn de dupe als huis eigenaar kun je nog zelf van het gas af gaan en zonnepanelen aanschaffen. Kost wel ff wat maar uiteindelijk levert het ook een hoop voordelen. Ik als hurende zit mooi vast aan het gas en geen zonnepanelen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:21

Roosje01 schreef:
Vooral huurders zijn de dupe als huis eigenaar kun je nog zelf van het gas af gaan en zonnepanelen aanschaffen. Kost wel ff wat maar uiteindelijk levert het ook een hoop voordelen. Ik als hurende zit mooi vast aan het gas en geen zonnepanelen.

Ik woon tussen de bomen (eiken dus die mag je ook niet kappen) dus ik kan niet op zonnepanelen al zou ik het willen.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:38

Rietenkap en verkeerde orientatie qua zon. Schuur ligt achter huis qua zon gezien, dus daar valt ook niet zoveel te doen. Is ook huur trouwens, maar "gelukkig" is hier 3x zoveel iets minder auw startende van 44 euro vorig jaar mei, al is geschat al 64 en maandbedrag gezet op 70. Gemiddeld verbruik 500m3 en 700kwh, dan zijn veel alternatieven zelfs met deze prijzen nog niet rendabel te krijgen.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:56

cissy schreef:
Ik snap dus helemaal niet waarom ik nu eerst 600 terug krijg van Eneco over afgelopen jaar en nu van 200 naar 400 voorschot ga??
Ben denk ik te blond om dat te begrijpen :D


En ik snap niet waarom ik van een maandbedrag van 80 pm naar 60 pm ben gegaan. Ik klaag niet natuurlijk, maar als ik al die verhalen hoor en lees met torenhoge maandbedragen, snap ik niets van de mijne.
Hebben meer mensen dit? Misschien beetje offtopic wel

Xyris

Berichten: 9450
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 22:04

Ik heb geen flauw idee, ik vind het sowieso al een heel laag bedrag. Het is een feit dat alles qua prijs verdrievoudigd is, tenzij je enorm veel geinvesteerd hebt in zonnepanelen oid moet er wel iets fout zijn gegaan...

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:08

Gitana schreef:
cissy schreef:
Ik snap dus helemaal niet waarom ik nu eerst 600 terug krijg van Eneco over afgelopen jaar en nu van 200 naar 400 voorschot ga??
Ben denk ik te blond om dat te begrijpen :D


En ik snap niet waarom ik van een maandbedrag van 80 pm naar 60 pm ben gegaan. Ik klaag niet natuurlijk, maar als ik al die verhalen hoor en lees met torenhoge maandbedragen, snap ik niets van de mijne.
Hebben meer mensen dit? Misschien beetje offtopic wel

Hoe lang geleden was dit en in wat voor huis woon je? De huidige prijzen liggen (variabel) rond de 3 euro per kuub gas en 70 cent per kWh electra. Daar komen nog een paar tientjes per maand aan vaste kosten bij, en er gaan weer een paar tientjes af vanwege de teruggave energiebelasting. Als je je verbruik weet en wat je per kuub/kWh verbruikt dan kun je zelf berekenen of het klopt. Voor bijv. een nieuwbouwwoning met zonnepanelen en warmtepomp is 60 euro per maand heel redelijk en dan krijg je mogelijk nog geld terug ook.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:18

Yessy, mijn verbruik is nu circa 12 euro pm dus het gaat prima. Maar de winter komt eraan natuurlijk 8)7 ik stel tzt mijn voorschot wel bij, omhoog, en ik neem ook behoorlijk wat maatregelen. Maar het blijft raar.
Het voorschot van 80 pm was vorig jaar, toen woonde ik in een dubbele bovenwoning. Nu woon ik in een twee onder 1 kap uit 2006, gewoon standaard alles met gas, en betaal ik in mijn nieuwe contract 60 euro als voorschot per maand.
Ik kreeg wel 300 euro terug van het vorige jaar, misschien ligt het daar aan. Maar als ik anderen hun ervaring lees hoeft het daar helemaal niet aan te liggen.
Ik kan het voorschot zelfs bijstellen naar 45 per maand. Ik zit bij Vattenfall.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:23

Nav. Dit topic uitgezocht wat ik zou gaan betalen als ik nu een nieuw contract zou moeten afsluiten. Ik zou van 160€ naar bedragen tussen de €559 en €832 gaan. Absurt %)

Wij gaan komende tijd flink investeren. Volgend jaar loopt mijn contract af. Nevernooit dat ik hier geld aan wil verspillen.

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:41

Zorg dat je overal gordijnen langs de muren tot de grond hangt, ook dat is isolatie. Dat hoeven geen nieuwe gordijnen te zijn en het hoeft (behalve bij de ramen) ook niet maar één laag te zijn. Eventueel doe je dunne gordijnen in één kleur (idee lakens) en verstop je daar de verschillende kleuren gordijnen achter. Slechts 1 kamer op leeftemperatuur en die inzetten voor woon- en slaapkamer, de rest minimaal stoken.

Sowieso een lagere kamertemperatuur 's winters, met 17-18°C kan je in principe prima door. Hier staat de kachel overdag op 13-14, 's avonds een uurtje (1 kamer, ik stook met een elektrisch kacheltje) op 18-19°C en 's nachts gaat hij op 10-11°C. Fleecekleed over je knieën of dik/dubbel vest aan (een maat groter vest is heel geschikt als overvest). Slaapkamer is ook 10°C.

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:49

Ik ben van €165 (met flink teruggave) naar €225 gegaan. Heb hem verhoogd naar €230, maar ga hem ws voor de winter naar €250 zetten.

Woon in een sociale huurwoning met energielabel E/ G %)
Sowieso staat de moederhaard (aangesloten op cv) tussen de 15 en 18 graden. Gaat aan in oktober en uit eind maart.
Zit al op de bank met deken, joggingbroek, vest en kruik. Afgelopen jaar een deur terug in het frame gezet van woonkamer naar zijkamer. Was er al uit toen ik erin kwam maar heeft altijd op zolder gestaan.
Ook had ik de hele winter mijn lamellen dicht, kan wel naar buiten kijken.
Koken is wel op gas maar minimaal, warm water via boiler.

Gordijnen zou ook nog kunnen, maar dan wordt de boel ook wel erg donker. Plus dat mijn flat een hoekwoning is, op het zuidwesten staat en zowel mijn woon- als zijkamer voornamelijk uit glas bestaat.
Wel weer dubbelglas gelukkig.


Ik stookte hiervoor al nooit echt veel, maar ik ga verdorie toch niet in mn winterjas op de bank zitten om het een beetje behagelijk te hebben.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:55

Onali schreef:
Ik stookte hiervoor al nooit echt veel, maar ik ga verdorie toch niet in mn winterjas op de bank zitten om het een beetje behagelijk te hebben.


Misschien een heel rare vraag maar waarom niet? :) Waarom vinden mensen dit erg?

Ik heb persoonlijk afgelopen februari met de jas aan thuisgewerkt, zat heerlijk.
Opzich is een trui en een dekentje niet zoveel verschil met een jas toch?

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:56

Roosje01 schreef:
Vooral huurders zijn de dupe als huis eigenaar kun je nog zelf van het gas af gaan en zonnepanelen aanschaffen. Kost wel ff wat maar uiteindelijk levert het ook een hoop voordelen. Ik als hurende zit mooi vast aan het gas en geen zonnepanelen.


Hier gingen er bij mij zonnepanelen op toen ik de woning ging huren. Hier in de gemeente gaan er bij elke wisseling van woning standaard zonnepanelen op. Eerst mocht je nog kiezen. Ik ben er wel blij mee. Heb er 8 en betaal dan wel 30 euro per maand aan de woningbouw maar,dit jaar kreeg ik wel 400 euro terug van eneco.

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:58

Gitana schreef:
Onali schreef:
Ik stookte hiervoor al nooit echt veel, maar ik ga verdorie toch niet in mn winterjas op de bank zitten om het een beetje behagelijk te hebben.


Misschien een heel rare vraag maar waarom niet? :) Waarom vinden mensen dit erg?

Ik heb persoonlijk afgelopen februari met de jas aan thuisgewerkt, zat heerlijk.
Opzich is een trui en een dekentje niet zoveel verschil met een jas toch?


Ik ben het wel met Onali eens je betaalt toch ook gewoon om een beetje behaaglijk te zitten? Ik doe ook een dekentje hoor inde winter maar,ga echt niet in de kou zitten.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:04

Tooske schreef:
Roosje01 schreef:
Vooral huurders zijn de dupe als huis eigenaar kun je nog zelf van het gas af gaan en zonnepanelen aanschaffen. Kost wel ff wat maar uiteindelijk levert het ook een hoop voordelen. Ik als hurende zit mooi vast aan het gas en geen zonnepanelen.


Hier gingen er bij mij zonnepanelen op toen ik de woning ging huren. Hier in de gemeente gaan er bij elke wisseling van woning standaard zonnepanelen op. Eerst mocht je nog kiezen. Ik ben er wel blij mee. Heb er 8 en betaal dan wel 30 euro per maand aan de woningbouw maar,dit jaar kreeg ik wel 400 euro terug van eneco.



Hier als huurder geen gas en ook zonnepanelen. Ik betaalde vorig jaar max 7 euro per maand aan elektra (berekend met teruggave). Ik betaalde 65 pm, kreeg ruim 600 terug.

Ik heb hem nu op 50 per maand staan, maar krijg tot nu toe vanaf april bijna 80 per maand terug nog. Nu in de winter natuurlijk andere, maar ik verwacht dan nog steeds geld terug te krijgen, ook met de verhoging van de teruglevering

Ik woon in een kleine eengezinswoning met 2 slaapkamers

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:05

Tooske schreef:
Ik ben het wel met Onali eens je betaalt toch ook gewoon om een beetje behaaglijk te zitten? Ik doe ook een dekentje hoor inde winter maar,ga echt niet in de kou zitten.

Ik bedoel, waarom zien mensen een dekentje en 3 vesten en een kruik et cetera als normaal, terwijl een jas als een no-go wordt gezien. Terwijl die juist daarvoor gemaakt is, om je warm te houden bij kou.
Je bent niet de enige die dit vindt hoor, ik hoor het heel vaak en ik vind het eigenlijk best raar dat mensen vaak wel genoeg jassen hebben, maar dat die alleen voor buiten gebruikt worden. Je hebt er ten slotte voor betaald en je hebt ze hangen, dan kan je ze toch ook gebruiken.

Ik kan er wel in komen dat dit voor sommigen ‘te ver’ gaat, maar waarom? Doe je dan je zelf niet te kort?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:06

Gitana schreef:
Onali schreef:
Ik stookte hiervoor al nooit echt veel, maar ik ga verdorie toch niet in mn winterjas op de bank zitten om het een beetje behagelijk te hebben.


Misschien een heel rare vraag maar waarom niet? :) Waarom vinden mensen dit erg?

Ik heb persoonlijk afgelopen februari met de jas aan thuisgewerkt, zat heerlijk.
Opzich is een trui en een dekentje niet zoveel verschil met een jas toch?

Met handschoenen aan kun je toch niet typen?