Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37863
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:45

Achterom schreef:
Menino schreef:
Maargoed. Mensen hebben cognitieve dissonantie, en lijken niet willen te beseffen dat als ze een vast contract hebben, en compensatie, dat ze gewoon toevallig het winnende lootje in een loterij hebben gepakt (met een redelijk matige prijs, moet ik eerlijk zeggen :)) ) en gratis geld hebben gekregen. En gaan er vervolgens allemaal redenen bij bedenken waarom ze er alsnog recht op hebben en ze het wel uit mogen geven aan leuke dingen ofzo. En gaan zich vervolgens vet hard verdedigen als je zegt dat het niet voor hen bedoeld was.
Boeie. Ik zou het gewoon in mijn zak gestoken hebben en mezelf een geluksvogel gevonden hebben. Altijd die drama meteen als je zegt dat ze geluk hebben gehad dat ze mee hebben kunnen profiteren van de stijgende prijzen en compensatie := .

Tja, ik voel me zeker aangesproken omdat ik de discussie weer heb aangewakkerd door dat artikel te linken.
Weet je? Je begrijpt er helemaal niks van. Ik krijg geen gratis geld, ik draag het allemaal meer dan dubbel en dwars weer af.
Aan de overheid in mijn geval, en inderdaad: niet aan het energiebedrijf. Want laten we niet vergeten dat dat de échte profiteurs zijn van dit hele gedoe, hun winsten zijn hoger dan ooit en ze maken volop misbruik van de hele situatie op alle mogelijke manieren.
Degenen die een vast contract hebben afgesloten zijn niet de vijand. Ze hebben hoogstens een keuze gemaakt die dit keer gunstiger voor ze uitvalt. Op de lange termijn.


Ik ben het geheel met jou eens, en vooral het dikgedrukte vind ik schandalig.

pmarena

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 10:46

Menino schreef:
Dieuwke_ schreef:
En jij mag jezelf gelukkig prijzen dat je in gekke tijden een huis hebt weten te bemachtigen. En de meeste mensen hier mogen zich gelukkig prijzen dat ze in Nederland wonen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Mensen mogen prima klagen dat vaste lasten duurder worden, of ze nu een vast contract hebben of niet.

En dat gezeik steeds over die €190,- voor "mensen die het niet nodig hebben" werkt ook niet bepaald sfeerverhogend. Wie bepaalt of je die €190,- kunt gebruiken of niet. Alleen al voor de mensen die belasting betalen is het fijn dat er eens extraatje terugkomt.

En je vergelijking met Afrika en honger gaat wat mij betreft compleet spaak want dat heeft er totaal niks mee te maken.


Het was een metafoor, geen letterlijke vergelijking :')

Dit topic gaat over energieprijzen. Niet over de crisis in de huizenmarkt. In zo'n topic ga ik inderdaad niet huilie lopen doen dat ik zoveel pech heb. Want ik ben behoorlijk geprivilegieerd met m'n koophuis op m'n 30e en dat weet ik. En het gaat ook niet over de positie van mensen in Nederland in de rest van de wereld.

Wat betreft die 190 euro. Zullen vast mensen zijn die het "onterecht" hebben ontvangen en het goed kunnen gebruiken. Maar feit is dat het een compensatie was voor stijgende gas en elektriciteitsprijzen, en als je daar amper mee te maken hebt gehad dan heb je geluk gehad dat de overheid het niet zo snel gericht heeft kunnen toekennen. Da's namelijk de enige reden dat iedereen het gehad heeft. Niet omdat Ruttieboy het zo zielig vond dat mensen een keer een varkenshaasje minder bij de supermarkt kunnen halen. Of omdat het zo sneu is dat we met zijn alle belasting betalen.

En echt, ik zou het ook niet terug gestort hebben als ik normale G/W/L prijzen had gehad. Maar ik zou wel beseft hebben dat het puur geluk en toeval was dat ik dat extra had. Dan niet mogen zeggen dat ook die mensen het kunnen inzetten voor die paar tientjes extra vind ik echt ridicuul :') .

Maargoed. Mensen hebben cognitieve dissonantie, en lijken niet willen te beseffen dat als ze een vast contract hebben, en compensatie, dat ze gewoon toevallig het winnende lootje in een loterij hebben gepakt (met een redelijk matige prijs, moet ik eerlijk zeggen :)) ) en gratis geld hebben gekregen. En gaan er vervolgens allemaal redenen bij bedenken waarom ze er alsnog recht op hebben en ze het wel uit mogen geven aan leuke dingen ofzo. En gaan zich vervolgens vet hard verdedigen als je zegt dat het niet voor hen bedoeld was.
Boeie. Ik zou het gewoon in mijn zak gestoken hebben en mezelf een geluksvogel gevonden hebben. Altijd die drama meteen als je zegt dat ze geluk hebben gehad dat ze mee hebben kunnen profiteren van de stijgende prijzen en compensatie := .


Je hebt hartstikke gelijk +:)+

Ik snap wel dat mensen graag klagen, en andere dingen ook duurder zijn geworden.
OOK voor de mensen die de mazzel van een vast contract met fijne prijzen hebben.

Maar dat gemekker dat zij net zo veel recht er op hebben als een ander...nou nee, eigenlijk niet. Het is een COMPENSATIE voor hoge energie prijzen. Als je die niet betaalt, dan heb je gewoon dikke mazzel met dat extraatje.

Al dat andere doet er niet toe: je hebt mazzel met je lage energieprijzen èn je hebt nog een extra keer mazzel met je extraatje dat eigenlijk bedoeld was voor mensen die zich blauw betalen.

Dat andere dingen ook duurder zijn geworden en je belasting betaalt enzo...dat doen al die anderen ook die die mazzel van betaalbare energie niet hebben :=

Gewoon blij mee zijn en niet zo piepen. Blij zijn dat je tijdelijk een lager BTW tarief hebt betaald en daarmee nog goedkoper uit was dan je volgens je energiecontract zou zijn. En dat je nu nog steeds lage prijzen betaalt èn verdorie ook nog eens die 2x 190 euro krijgt terwijl jij het voor je energieprijzen (waar het voor bedoeld is...) niet nodig hebt want jij zit er nog goed bij.

Akshay
Berichten: 2084
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:08

pmarena schreef:
[ want jij zit er nog goed bij.


Bij die mensen is het misschien al wel 5 jaar maar 14 graden in huis omdat ze het simpelweg sinds toen niet kunnen betalen om de boel warm te stoken.

Links- of rechtsom is het niet netjes om op zo'n manier te veroordelen.

En natuurlijk staat zo'n verhaal in de krant van iemand die en opmerking maakt over die compensatie. Dat verkoopt namelijk beter dan dingen die mensen niet aanspoort tot (ver)oordelen en vol gas er tegenin gaan.. Dat is het principe van lezers krijgen voor zo'n nieuwsbericht, maar ergens een soort filter erover om te bedenken waarom het je zo prikkelt, en of dat wel echt ligt aan de ander zou heel veel mensen niet misstaan denk ik..

pmarena

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:20

Dat is nu juist het punt: het is geen veroordelen. Maar het prikkelt jou blijkbaar om het zo te zien :)

Het zijn hele simpele feiten:

- die 190 euro is om even snel de mensen te helpen die extreme energieprijzen betalen.
- degenen die geen extreme prijzen betalen liften er met mazzel op mee

Want die hebben het niet nodig, in de zin van: waar het voor bedoeld is.

Of ze nu om andere redenen het geld goed kunnen gebruiken doet er niet toe voor de uitspraak "ze hebben het niet nodig waarvoor het bedoeld is". Maargoed.

Akshay
Berichten: 2084
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:45

Wat mij prikkelt is het feit dat massa's mensen lijken te denken dat zeuren over een ander en over wat een ander wel heeft maakt dat het henzelf beter gaat :) dat prikkelt het in mij.

Het is geen helpend iets..

Het feit dat mensen in de kou zitten omdat ze de lasten niet kunnen opbrengen, dat is schrijnend.

Ik werk ook graag op kantoor omdat dat goedkoper is dan thuiswerken. Ook al word ik op kantoor 2x zo snel moe.
Maar me opwinden over mijn collega met zijn vaste contract en zijn thermostaat op 24 graden als hij niet eens thuis is gaat me simpelweg niet helpen :)

Sanet

Berichten: 8022
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:09

24? Kweekt hij palmbomen ofzo?
Het was vanochtend 14 graden op mijn werkkamer thuis. Dat was toch wel erg fris!

Telpeva

Berichten: 14877
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:24

Ik zie alleen niet echt berichten voorbij komen waarin men zo kijkt naar anderen waarbij het lekker warm is in huis? Lekker toch voor diegene als die dat kan betalen? Zulke verschillen heb je altijd, ook zonder energiecrisis want de een heeft (heel simpel gezegd) nu eenmaal ook een leuker inkomen als de ander. Hetzelfde als kijken naar de veel leukere, grotere, duurdere auto's of huizen van een ander, dat is toch net zo goed van alle tijden? Met jaloerse ogen kijken naar de leuke dingen die een ander heeft dat heeft imo inderdaad geen zin.

Sterker nog, huishoudens en andere plekken waar men die rekeningen dus nog wel kan betalen, die zie ik hier ook juist lieve dingen doen zeg maar. Een van mijn collega's heeft het bijvoorbeeld financieel echt heel zwaar, en zij zit nu buiten haar werktijd op kantoor... Want daar is het warm, dat kan ze in haar eigen huis niet meer betalen. Ze mag ook haar wasgoed meenemen, dat gaat daar in de wasmachine en er staan droogrekken voor haar in de kantine. Ook koken gebeurd daar in de kantine.
Ik vind het echt zo hartverwarmend dat dit kan en mag, dat ze daar ook gewoon aan de thermostaat mag zitten en alles, en allemaal op kosten van anderen die dit nog wel kunnen (en ook voor een ander willen) betalen.

Zelf zit ik de laatste tijd vaker in de avond bij mijn ouders, dan hoeven we maar 1 huis te verwarmen.

Ik zou vooral willen zeggen... Denk niet zo lelijk over of tegen elkaar, iedereen gaat erop achteruit. Wees creatief en zoek naar oplossingen ipv redenen om boos te worden, want inderdaad, dat heeft zo weinig (of eigenlijk: geen) zin.

chanicha

Berichten: 12204
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:43

Mooi dat je dat zegt Telpeva <3 ook al had ik geen vast contract gehad hoor want ik gun ieder het zijne.
Ik kan slecht tegen het misgunnen maar goed, daar kan ik niets aan doen en het is nou niet dat we bakken met geld overhouden want buiten die 2x 190 hebben we nog geen toeslag gehad dus ik voel me er ook niet schuldig onder.

Telpeva

Berichten: 14877
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:06

Ja weet je... Maar het is ook maar mijn mening he, en hoe ik naar dingen kijk. Ik voel mij naar mijn idee niet echt jaloers, als ik mij daar jaloers om zou moeten maken wat anderen wel hebben en ik niet dan zou ik geen leven hebben. Ik heb ook zat mensen om mij heen die die 2x190 euro niet nodig hebben die daar ook voor uit komen, maar dat zijn ook de mensen die zich dan gaan inlezen over hoe en waar ze dat eventueel kunnen doneren. Dan heb je nog een hele grote groep voor wie die 2x190 gewoon echt fijn is, of zelfs domweg pure feest is, dat is toch hardstikke tof dan, juist zo rond de feestdagen? Laat ze er van genieten.
Voor mij is het niet anders, ja ik zit financieel slecht maar door die 2x190 euro weet ik nu wel zeker dat ik het financieel ga redden dit jaar. Heerlijk, die last die dan van je schouders valt... Gelukkiger had je mij niet kunnen krijgen. En ik had ook nog wat geld over voor black friday aankopen, en dat heb ik dus ook gedaan. Aankopen van een veel kleinere waarde als wat een miljonair zou uitgeven uiteraard, en in mijn geval zijn het ook spullen die ik echt nodig en geen lol-ik-smijt-even-met-geld aankopen ofzo. Ook het oordelen daar vind ik not done, dat mensen het financieel slechter hebben betekend natuurlijk niet dat zij niet in aanmerking mogen komen voor korting op producten of enige vorm van plezier of cadeautjes in het leven.

ogidni
Berichten: 461
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:09

Nog even het volledige artikel:
Prijsplafond energie kost ‘vastecontracters’ geld
ENSCHEDE – Het prijsplafond voor energie is gunstig voor huishoudens met een variabel contract, maar ongunstig voor mensen met vaste energiecontracten. Zij gaan vanaf 1 januari juist tientjes per maand meer betalen.

Een huishouden met een gemiddeld verbruik heeft in 2023 in totaal zo’n 2500 euro voordeel van het prijsplafond, zo is door de overheid berekend. Dat gaat echter alleen op voor huishoudens met een variabel contract. Huishoudens met een vast contract gaan meer betalen, bevestigt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Dat komt juist door de invoering van het prijsplafond. In eerste instantie had het kabinet het plan ter tegemoetkoming van de consument, de energiebelasting op gas en stroom in 2023 te verlagen. Daarnaast zou de hogere korting op de energiebelasting die elk huishouden dit jaar krijgt, gehandhaafd blijven. De btw op energie zou vanaf 1 januari wel weer op 21 procent komen.
Al die maatregelen zouden ook gelden voor huishoudens met een vast contract. Immers, ondanks hun vaste prijs voor gas en stroom beweegt het deel belasting in die prijs wel elk jaar mee met de door het Rijk vastgestelde belastingtarieven. De plannen verdwenen echter van tafel, toen minister Rob Jetten (D66) het prijsplafond aankondigde.
Maximale tarieven
Dat prijsplafond zorgt straks voor maximale tarieven, die energiemaatschappijen in rekening kunnen brengen. Dat het kabinet intussen de belastingtarieven op energie juist verhoogt, in plaats van verlaagt, maakt voor de huishoudens met een variabel contract dan niets uit. Zij betalen toch niet meer dan 1,45 euro per kubieke meter gas en 0,40 euro per kWh.
De verhoging van de energiebelasting is voor gas bijna 5 cent per kubieke meter en voor stroom ruim 7 cent per kubieke meter. Dat gaan huishoudens met een vast contract wél merken. Zij betalen nu nog fors minder dan die 1,45 voor een kuub gas en 0,40 voor een kWh stroom. Voor hen stijgen de energieprijzen dus wel.
‘Nadeel’ voor mensen met vast contract kan enkele tientjes per maand zijn
Het ‘nadeel’ voor mensen met een vast contract kan uitkomen op enkele tientjes per maand. Daar staat tegenover dat zij dit jaar, hoewel hun energierekening al lager was, volop hebben kunnen profiteren van de compensatiemaatregelen van het kabinet. Dan gaat het om de lagere energiebelasting per 1 juli, de compensatiebedragen in november en december, het lagere btw-tarief en de ruimere vermindering van de energiebelasting.
33 procent
Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat zegt dat Jetten zich ervan bewust is dat de aangekondigde maatregelen voor mensen met een vast contract nadelig kunnen uitpakken. Het gaat om circa 33 procent van de huishoudens met een energiecontract.
„Daar staat tegenover dat het prijsplafond een zeer grote groep mensen enorm helpt”, reageert de woordvoerder. „Tweederde van de huishudens heeft inmiddels een variabel contract. Dat aandeel neemt alleen maar toe, omdat energiemaatschappijen op dit moment geen vaste contracten meer aanbieden. Het is dus een bewuste keus geweest om het ene te doen en het andere te laten.”
Voordeel weegt op tegen nadeel
Het nadeel voor huishoudens met een vast contract in 2023, is vooralsnog veel lager dan het voordeel dat zij dit jaar hadden. Zij ontvingen dit jaar, ondanks hun vaak beduidend lagere tarieven, honderden euro’s voordeel. Uitgaande van een gemiddeld huishouden met een verbruik van 1170 kubieke meter gas en 2384 kWh stroom, betaalden deze huishoudens 85 euro minder door lagere belastingtarieven per 1 juli, 225 minder vanwege de hogere vermindering energiebelasting, 150 euro minder vanwege een lager btw-tarief en 380 euro minder vanwege de twee keer 190 euro compensatie in november en december. Bij elkaar zo’n 840 euro.
In 2023 gaan deze huishoudens zo’n 55 euro meer betalen aan gas, 170 euro aan stroom en krijgen ze zo’n, 190 minder korting op energiebelasting. Bij elkaar 415 euro, ongeveer de helft van het voordeel dat ze dit jaar hebben genoten.

Fitzroy

Berichten: 25209
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:59

Duidelijk, ze hebben geen reden tot klagen. En dat staat er ook in.

pmarena

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:20

Precies, gezeur om niks dus.

Prima om je beklag te doen over allerlei stijgende kosten, maar niet het prijsplafond / de maatregelen de schuld geven terwijl je verdorie gewoon de stinkende mazzel hebt om lagere prijzen vastgelegd te hebben en al die voordeeltjes voor variabele contractanten in je zak hebt kunnen steken terwijl ze eigenlijk helemaal niet voor jou bedoeld waren.

Blij zijn met wat je hebt gekregen, in plaats van dat Rupsje Nooitgenoeg gezeur....

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:26

Een gedachte is ook dat juist die mensen het lef hebben gehad om vast contract aan te gaan hé. Ook niet iedereen durft dat voor meerdere jaren, het kan nl ook in je nadeel werken over een poos

pmarena

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 18:06

Maar dat heeft allemaal geen fluit te maken met vinden dat je benadeeld wordt door het prijsplafond....

OleJon
Berichten: 2523
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 21:56

pmarena schreef:
Precies, gezeur om niks dus.

Prima om je beklag te doen over allerlei stijgende kosten, maar niet het prijsplafond / de maatregelen de schuld geven terwijl je verdorie gewoon de stinkende mazzel hebt om lagere prijzen vastgelegd te hebben en al die voordeeltjes voor variabele contractanten in je zak hebt kunnen steken terwijl ze eigenlijk helemaal niet voor jou bedoeld waren.

Blij zijn met wat je hebt gekregen, in plaats van dat Rupsje Nooitgenoeg gezeur....


Wat een afgunst hier zeg tjongejonge

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:27

O jeetje jongens, mijn opmerking was helemaal niet zo rot bedoelt en was ook zeer zeker niet bedoeld om zo'n discussie op te wekken Y;( .

Het was meer sarcastisch bedoeld denk ik, meer van "gebruik je compensatie goed, dan valt er op voorhand even niks te klagen". Weet je? Ik snap dat mensen klagen. Daar zijn mensen immers goed in. Dat is ook ieders goed recht en daar hoor je me echt niet over. Maar om te klagen omdat de rekening volgend jaar een paar tientjes duurder uitvalt terwijl je een hele nette compensatie DAARVOOR hebt gehad, is in mijn ogen gewoon wel een druppeltje teveel. Zoveel mensen die al geruime tijd niet een paar tientjes maar honderden euro's per maand meer kwijt zijn terwijl ze zoveel minder verbruiken. De compensatie was immers vele malen hoger dan die paar tientjes die ze voorspellen. Ik zou dan denken: zet dan nu alvast 3 of 4 tientjes van 380 opzij en je bent volgend jaar voor je energiekosten gered. Want we hebben het immers over de mensen die VOLGEND JAAR nog een vast contract hebben, en dus lage prijzen, nog een flink stuk lager dan het prijsplafond. De overige kosten die de pan uitrijzen zijn in deze mening vanzelfsprekend niet meegenomen, want dat zijn kosten waar iedereen mee te maken heeft en waar ook niemand een compensatie voor heeft gekregen.

mysa

Berichten: 10588
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:15

Ik snapte het wel hoor!

Bellex

Berichten: 9307
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:40

tammiebels schreef:
Een gedachte is ook dat juist die mensen het lef hebben gehad om vast contract aan te gaan hé. Ook niet iedereen durft dat voor meerdere jaren, het kan nl ook in je nadeel werken over een poos

Eens... Dat mensen nu in de problemen komen door de hoge prijzen, dat is 100% zeker en duidelijk.
Maar om te doen alsof het voor mensen met nog een vast contract allemaal maar een gunst is, gaat ook wel te ver. Al vele jaren is de tendens om ieder jaar maar over te stappen, overal welkomstkortingen te pakken, variabel gaan omdat dat meestal lagere prijzen gaf dan een vast contract etc. Vast contract was vaak duurder dan variabel, hoe langer het contract hoe meer dat scheelde. Deze mensen hebben daardoor heel lang juist ook meer betaald, juist omdat zij voor die zekerheid betaalden. En ja er zijn ook héél veel mensen van wie het vaste contract nu al afgelopen is, wat mega ongunstig is en gewoon 3x ruk en gun je net als iedere andere variabele elk voordeel dat er is. Maar doen alsof een vast contract een puur gelukje is, gaat ook te ver. Dat is vaak toch echt een gecalculeerde keus geweest. Dat de btw verlaging. etc daar niet meer voor in stand blijft vind ik wel heel terecht

@Telpeva wat een mooi voorbeeld dat jij noemt!

Telpeva

Berichten: 14877
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:51

tammiebels schreef:
Een gedachte is ook dat juist die mensen het lef hebben gehad om vast contract aan te gaan hé. Ook niet iedereen durft dat voor meerdere jaren, het kan nl ook in je nadeel werken over een poos

Niet mee eens, ik heb zelf namelijk ook elke keer een vast contract van meerdere jaren. En ik had dus de domme pech dat mijn contract in maart af liep, tja dan ben je gewoon de sjaak.
Mensen die per toeval in de juiste periode een vast contract hebben afgesloten hebben nu mazzel :)

Het heeft imo ook niks met lef hebben of durven te maken, wel of niet een vast contract voor meerdere jaren nemen. Mijn reden is omdat ik gewoon geen zin heb in de jaarlijkse poppenkast van aanbieders vergelijken, alles uitpluizen, welkomstkortingen uitpluizen voor de beste deal... Dat geeft mij stress en daar heb ik gewoon geen zin in. Ik noem dat zelf eerder lui of gemakzuchtig, geef mij maar een contract voor meerdere jaren.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 00:54

Citaat:
Niet mee eens, ik heb zelf namelijk ook elke keer een vast contract van meerdere jaren. En ik had dus de domme pech dat mijn contract in maart af liep, tja dan ben je gewoon de sjaak.
Mensen die per toeval in de juiste periode een vast contract hebben afgesloten hebben nu mazzel :)

Het heeft imo ook niks met lef hebben of durven te maken, wel of niet een vast contract voor meerdere jaren nemen. Mijn reden is omdat ik gewoon geen zin heb in de jaarlijkse poppenkast van aanbieders vergelijken, alles uitpluizen, welkomstkortingen uitpluizen voor de beste deal... Dat geeft mij stress en daar heb ik gewoon geen zin in. Ik noem dat zelf eerder lui of gemakzuchtig, geef mij maar een contract voor meerdere jaren.


Wij hebben inderdaad een vast contract, 5 jaar vast. Maar wel pas in februari afgesloten, wist niet dat dat in maart niet meer kon. Reden is alleen minder leuk, onze is failliet gegaan, en daar hebben we nog 1500 van tegoed

Telpeva

Berichten: 14877
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 01:23

Ah wat vreselijk zeg... Ja dat was toen zo'n ding dat maatschappijen opeens omvielen, dat was een rare en inderdaad ook een onzekere tijd om een langer contract af te sluiten. Heel anders als de situatie die ik had toen ik de mijne afsloot, in die tijd was alles een heel stuk rustiger en makkelijker inderdaad.

OleJon
Berichten: 2523
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 07:11

Yv_ schreef:
O jeetje jongens, mijn opmerking was helemaal niet zo rot bedoelt en was ook zeer zeker niet bedoeld om zo'n discussie op te wekken Y;( .

Het was meer sarcastisch bedoeld denk ik, meer van "gebruik je compensatie goed, dan valt er op voorhand even niks te klagen". Weet je? Ik snap dat mensen klagen. Daar zijn mensen immers goed in. Dat is ook ieders goed recht en daar hoor je me echt niet over. Maar om te klagen omdat de rekening volgend jaar een paar tientjes duurder uitvalt terwijl je een hele nette compensatie DAARVOOR hebt gehad, is in mijn ogen gewoon wel een druppeltje teveel. Zoveel mensen die al geruime tijd niet een paar tientjes maar honderden euro's per maand meer kwijt zijn terwijl ze zoveel minder verbruiken. De compensatie was immers vele malen hoger dan die paar tientjes die ze voorspellen. Ik zou dan denken: zet dan nu alvast 3 of 4 tientjes van 380 opzij en je bent volgend jaar voor je energiekosten gered. Want we hebben het immers over de mensen die VOLGEND JAAR nog een vast contract hebben, en dus lage prijzen, nog een flink stuk lager dan het prijsplafond. De overige kosten die de pan uitrijzen zijn in deze mening vanzelfsprekend niet meegenomen, want dat zijn kosten waar iedereen mee te maken heeft en waar ook niemand een compensatie voor heeft gekregen.


Die 190 euro is een sigaar uit eigen doos

pmarena

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 07:24

OleJon schreef:
pmarena schreef:
Precies, gezeur om niks dus.

Prima om je beklag te doen over allerlei stijgende kosten, maar niet het prijsplafond / de maatregelen de schuld geven terwijl je verdorie gewoon de stinkende mazzel hebt om lagere prijzen vastgelegd te hebben en al die voordeeltjes voor variabele contractanten in je zak hebt kunnen steken terwijl ze eigenlijk helemaal niet voor jou bedoeld waren.

Blij zijn met wat je hebt gekregen, in plaats van dat Rupsje Nooitgenoeg gezeur....


Wat een afgunst hier zeg tjongejonge


Afgunst is iets heel anders hoor :))

Ik vind het dikke prima dat mensen nog een vast contract hebben, fijn voor ze toch :j
Ook fijn voor ze dat ze nog extra mee geprofiteerd hebben van maatregelen die voor mensen met variabele contracten in het leven zijn geroepen. Ik gun dat iedereen.

Maar dat ze, wanneer die maatregelen stoppen, gaan lopen mopperen, dat vind ik wel onhebbelijk gedrag :=

Yv_ schreef:
O jeetje jongens, mijn opmerking was helemaal niet zo rot bedoelt en was ook zeer zeker niet bedoeld om zo'n discussie op te wekken Y;( .

Het was meer sarcastisch bedoeld denk ik, meer van "gebruik je compensatie goed, dan valt er op voorhand even niks te klagen". Weet je? Ik snap dat mensen klagen. Daar zijn mensen immers goed in. Dat is ook ieders goed recht en daar hoor je me echt niet over. Maar om te klagen omdat de rekening volgend jaar een paar tientjes duurder uitvalt terwijl je een hele nette compensatie DAARVOOR hebt gehad, is in mijn ogen gewoon wel een druppeltje teveel. Zoveel mensen die al geruime tijd niet een paar tientjes maar honderden euro's per maand meer kwijt zijn terwijl ze zoveel minder verbruiken. De compensatie was immers vele malen hoger dan die paar tientjes die ze voorspellen. Ik zou dan denken: zet dan nu alvast 3 of 4 tientjes van 380 opzij en je bent volgend jaar voor je energiekosten gered. Want we hebben het immers over de mensen die VOLGEND JAAR nog een vast contract hebben, en dus lage prijzen, nog een flink stuk lager dan het prijsplafond. De overige kosten die de pan uitrijzen zijn in deze mening vanzelfsprekend niet meegenomen, want dat zijn kosten waar iedereen mee te maken heeft en waar ook niemand een compensatie voor heeft gekregen.



Precies :j

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:56

OleJon schreef:
Yv_ schreef:
O jeetje jongens, mijn opmerking was helemaal niet zo rot bedoelt en was ook zeer zeker niet bedoeld om zo'n discussie op te wekken Y;( .

Het was meer sarcastisch bedoeld denk ik, meer van "gebruik je compensatie goed, dan valt er op voorhand even niks te klagen". Weet je? Ik snap dat mensen klagen. Daar zijn mensen immers goed in. Dat is ook ieders goed recht en daar hoor je me echt niet over. Maar om te klagen omdat de rekening volgend jaar een paar tientjes duurder uitvalt terwijl je een hele nette compensatie DAARVOOR hebt gehad, is in mijn ogen gewoon wel een druppeltje teveel. Zoveel mensen die al geruime tijd niet een paar tientjes maar honderden euro's per maand meer kwijt zijn terwijl ze zoveel minder verbruiken. De compensatie was immers vele malen hoger dan die paar tientjes die ze voorspellen. Ik zou dan denken: zet dan nu alvast 3 of 4 tientjes van 380 opzij en je bent volgend jaar voor je energiekosten gered. Want we hebben het immers over de mensen die VOLGEND JAAR nog een vast contract hebben, en dus lage prijzen, nog een flink stuk lager dan het prijsplafond. De overige kosten die de pan uitrijzen zijn in deze mening vanzelfsprekend niet meegenomen, want dat zijn kosten waar iedereen mee te maken heeft en waar ook niemand een compensatie voor heeft gekregen.


Die 190 euro is een sigaar uit eigen doos

Weet je? Ik heb me volgens mij heel netjes uitgelegd. Ik heb geen zin in een discussie met alleen maar zulke "argumenten". Zie het lekker hoe je het zelf ziet, blijf vooral zo lekker negatief, dat helpt. Zie vooral niet dat dat voor IEDEREEN geldt. Blijf het vooraf zo zien. Succes ermee :z .

pmarena

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:55

Tja beter wel een sigaar uit eigen doos dan dat je geen sigaar krijgt, lijkt mij.
Maar het is gewoon nooit genoeg voor sommige mensen.

Beetje zoals een paard dat een week lang van iemand een snoepje krijgt, en als die persoon dan een keer geen snoepje meeneemt (wat eigenlijk normaal is) dat paard dan nijdig wordt en gaat bijten :=