Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18941
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:51

Misschien is het een idee om weer terug te gaan naar manieren hoe je op gas kunt besparen?

Pagina's lang ge-emmer over het wel of niet eerlijk zijn van compensaties...tja.
Manieren om op je energie-rekening te kunnen besparen vind ik iig veel interessanter.

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:19

Helemaal mee eens, Dees.

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:23

Dees schreef:
Misschien is het een idee om weer terug te gaan naar manieren hoe je op gas kunt besparen?

Pagina's lang ge-emmer over het wel of niet eerlijk zijn van compensaties...tja.
Manieren om op je energie-rekening te kunnen besparen vind ik iig veel interessanter.

_/-\o_

purny

Berichten: 27562
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:56

Nog steeds geen nieuwe tarieven en contract beschikbaar, kan mijn contract niet verlengen zeggen ze.
Wel nieuw advies termijn 127 euro

Telpeva

Berichten: 14818
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:28

Het valt mij vandaag op dat mijn verwarming zeer regelmatig aan slaat om de boel op 17 graden te houden. Nu heb ik hem even door laten verwarmen naar 18 graden (en de thermostaat heb ik ook meteen weer terug gezet naar 17 zodra 18 bereikt was), zodat die even een keer wat harder werkt, ipv zeer regelmatig kleine beetjes werken.

Weet iemand of dat verstandig is, en wel of niet zuiniger? Af en toe een keer wat hoger zetten en dan 'uit' zetten, vs op een lagere temperatuur houden waarbij hij regelmatig aanslaat om die lagere temperatuur te houden

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:38

Dat zul je moeten testen. Bij mij is dat niet voordeliger maar bij anderen lees ik van wel.

Gitana

Berichten: 2714
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:39

Dat hangt een beetje af van hoe goed je isolatie in je woning is, of je het hele huis verwarmd of niet, hoeveel tocht je hebt, je cv-ketel.. dus het handigst om het uit te proberen denk ik..

Telpeva

Berichten: 14818
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:17

Thanks, ik hou het wel even in de gaten

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:22

Bij mij de CV installateur raadde me aan om op paar slaapkamers wel erwarming deels open te zetten. Doordat er zoveel dicht stonden, raakte de ketel qua opwarmen en vele onnodig gegenereerde warmte niet kwijt kunnen alleen maar van de wap zij hij.

Gitana

Berichten: 2714
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:25

Ik vind de beste tip die ik heb gekregen nog steeds; wen aan lagere temperaturen.
Gelukkig doen de meesten, die dit fysiek aankunnen, dit al een beetje.

Ik heb dit vanaf het begin af aan gedaan en vind het de laatste tijd echt heerlijk. Ik zit tegenwoordig gewoon thuis te werken op blote voeten, terwijl het 15 graden in huis is :)) heerlijk fris. je hebt het dan buiten ook een stuk minder koud. Boven was het gisteravond 11 graden, dan doe ik de elektrische kachel even aan, maar dan wordt het al snel 13-14 graden en dan vind ik het alweer te warm voor in bed :')

mvdende

Berichten: 5750
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:32

Gitana schreef:
Ik vind de beste tip die ik heb gekregen nog steeds; wen aan lagere temperaturen.
Gelukkig doen de meesten, die dit fysiek aankunnen, dit al een beetje.

Ik heb dit vanaf het begin af aan gedaan en vind het de laatste tijd echt heerlijk. Ik zit tegenwoordig gewoon thuis te werken op blote voeten, terwijl het 15 graden in huis is :)) heerlijk fris. je hebt het dan buiten ook een stuk minder koud. Boven was het gisteravond 11 graden, dan doe ik de elektrische kachel even aan, maar dan wordt het al snel 13-14 graden en dan vind ik het alweer te warm voor in bed :')


Wennen lukt hier niet goed. Net met 19°c een uurtje achter de laptop gezeten en heb nu mèt sokken al koude tenen. Dus zo maar even pantoffels aan ipv slippers. Moet nog verder achter de computer, dus even opletten dat ik straks niet in een ijsklompje verander.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:37

Het wennen aan lagere temperatuur lukt hier steeds beter. Ik kleed me er wel op. Op slippers zou ik dat ook niet volhouden.

Hier gaat de kachel aan vanaf 12u of 14u en dan naar 18 graden.
Vannacht is er voor t eerst gestookt vanaf 7u om ‘t op 15 graden te houden.

Als de kachel aangaat wordt het dankzij de ventilatoren heel snel heel heet. De oversized fleece hoody hoef ik dan niet eens aan.

Telpeva

Berichten: 14818
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:59

mvdende schreef:
Gitana schreef:
Ik vind de beste tip die ik heb gekregen nog steeds; wen aan lagere temperaturen.
Gelukkig doen de meesten, die dit fysiek aankunnen, dit al een beetje.

Ik heb dit vanaf het begin af aan gedaan en vind het de laatste tijd echt heerlijk. Ik zit tegenwoordig gewoon thuis te werken op blote voeten, terwijl het 15 graden in huis is :)) heerlijk fris. je hebt het dan buiten ook een stuk minder koud. Boven was het gisteravond 11 graden, dan doe ik de elektrische kachel even aan, maar dan wordt het al snel 13-14 graden en dan vind ik het alweer te warm voor in bed :')


Wennen lukt hier niet goed. Net met 19°c een uurtje achter de laptop gezeten en heb nu mèt sokken al koude tenen. Dus zo maar even pantoffels aan ipv slippers. Moet nog verder achter de computer, dus even opletten dat ik straks niet in een ijsklompje verander.

Ik heb onder mijn bureau een voetensteun, en daaroverheen heb ik een simpel fluffy badmatje. Dan zijn de voeten al van de koude vloer en als het koud wordt dan wikkel ik het badmatje nog een keer extra om mijn voeten. Ik heb een ikea toftbo badmatje daar liggen (ooit gekocht, maar ik vond hem achteraf toch niet leuk staan in de badkamer, nu heeft hij een 2e leven onder mijn bureau haha).
Verder draag ik achter de computer ook polswarmers, en als ik het kouder krijg dan trek ik mijn sherpa poncho over mijn kleren heen aan. Op die manier kan ik het uithouden om met 15 graden stil te zitten achter mijn computer.

Pantoffels ben ik niet zo fan van, op een of andere manier krijg ik daar vaak juist klamme voeten van ofzo

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:23

Ik kan het niet terugvinden in dit topic (oké, niet heel hard gezocht), maar heeft TS inmiddels al een oplossing?

purny

Berichten: 27562
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:44

@mvdende: Beweeg je ook zo nu en dan? Ik heb het namelijk snel koud op het werk en dan loop ik altijd even een paar rondjes en dan ben ik weer warm.

mvdende

Berichten: 5750
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:44

Hier maar gezwicht en de Qlima kachel een uurtje erbij aan. Gaat dan gelijk van 19 naar 20,5 in de woonkamer. Al is het maar voor even, Qlima warmte is ook zò weer weg als hij uit gaat.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:52

Ik had gister de test gedaan met de elektrische kache vs gas. Die krijgt 60m2 in 2 uur 2 graden omhoog. Maar zodra die uit is keldert het gelijk en de warmte is echt anders dan van de gaskachel.
Elk half uur gaat hij dan weer een half uur aan om het om 18 graden te houden. Daardoor blijkt gas uiteindelijk toch vergelijkbaar of ietsje goedkoper.
Naast lawaai ook minder aangenaam in huis met de elektrische, dus ik blijft het toch bij gas houden. Maar dan gewoon minder dan normaal. 2,5 graad kouder en tussen de 2 a 4 uur per dag minder aan.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:12

Is het niet een idee om bij thuiswerken / stil achter een bureautje zitten (naast te gaan voor zo'n warmtematje op je stoel / op de rug en schouders ) zo'n fietsding onder je bureau te zetten zodat je jezelf warm houdt :))

https://media.s-bol.com/N7x6BpBo9yML/mw ... 0x1183.jpg


Zouden ze die ook niet hebben zodat je meteen elektra opwekt :Y)

Telpeva

Berichten: 14818
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:18

pmarena schreef:
Is het niet een idee om bij thuiswerken / stil achter een bureautje zitten (naast te gaan voor zo'n warmtematje op je stoel / op de rug en schouders ) zo'n fietsding onder je bureau te zetten zodat je jezelf warm houdt :))

https://media.s-bol.com/N7x6BpBo9yML/mw ... 0x1183.jpg


Zouden ze die ook niet hebben zodat je meteen elektra opwekt :Y)

Lol die heb ik, precies degene die je linkt! _O- goeie tip om die weer eens tevoorschijn te halen. Ga ik doen _O-

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:21

pmarena schreef:
Is het niet een idee om bij thuiswerken / stil achter een bureautje zitten (naast te gaan voor zo'n warmtematje op je stoel / op de rug en schouders ) zo'n fietsding onder je bureau te zetten zodat je jezelf warm houdt :))

https://media.s-bol.com/N7x6BpBo9yML/mw ... 0x1183.jpg


Zouden ze die ook niet hebben zodat je meteen elektra opwekt :Y)

Ja die bestaan, maar erg veel stroom krijg je er niet van. Genoeg voor wat klein spul als mobieltje, ebook, lamp laden, meer niet.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:29

Ja veel zal het niet zijn, maar wel een leuk zelf-belonend bij-effect wellicht :D

- goed om warmer te krijgen
- goed voor je conditie, soort van
- plus het idee dat je nog wat kostbare stroom opwekt *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:47

Gitana schreef:
Ik vind de beste tip die ik heb gekregen nog steeds; wen aan lagere temperaturen.
Gelukkig doen de meesten, die dit fysiek aankunnen, dit al een beetje.

Ik heb dit vanaf het begin af aan gedaan en vind het de laatste tijd echt heerlijk. Ik zit tegenwoordig gewoon thuis te werken op blote voeten, terwijl het 15 graden in huis is :)) heerlijk fris. je hebt het dan buiten ook een stuk minder koud. Boven was het gisteravond 11 graden, dan doe ik de elektrische kachel even aan, maar dan wordt het al snel 13-14 graden en dan vind ik het alweer te warm voor in bed :')

ja, ik was vanochtend ergens op visite en ik dreef echt weg. Wat dat betreft past je eigen thermostaat erop aan (met ook de nodige opvliegers tot gevolg als je in een normaal verwarmde ruimte bent. En ik ben 30 :)) ).

Maar heb wel het idee dat je constant net iets te koud moet zitten om te wennen. Mijn huis is 15 graden, en dan heb ik het wel écht frisjes. Met koude vingers en voeten.
17 graden is nu relaxt voor mij, dat doe ik als ik mezelf even wil verwennen (scheelt dat een airco zo opwarmt en weer afkoelt :)) ) terwijl dat vroeger pas rond de 20 was. Vrees alleen dat als ik standaard rond de 17 graden ga zitten, dat ook zo weer gewend is en ik dat niet meer als “lekker behaaglijk” ervaar.
Oftewel, je blijft een beetje achter de feiten aanlopen :)) .

Picopico
Berichten: 900
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 18:34

Ik las een tijdje terug een artikel over wennen aan kou. Dat kun je dus trainen :j Je moet jezelf dan regelmatig blootstellen aan lage temperaturen. Bijvoorbeeld: 2 minuten onder een koude douche, kwartiertje zonder jas of op blote voeten naar buiten. Het gaat erom dat je huid de kou voelt, dat zet je interne kachel aan (weet niet meer precies wat er dan gebeurt).

Dus niet de hele dag in 15 graden zitten, maar juist korte momenten echt koud op de blote huid.

Ik moet zeggen dat sinds ik op mijn werk regelmatig de vriescel in moet, ik het minder koud heb :+

Picopico
Berichten: 900
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 18:47

Bienotje schreef:
Bij mij de CV installateur raadde me aan om op paar slaapkamers wel erwarming deels open te zetten. Doordat er zoveel dicht stonden, raakte de ketel qua opwarmen en vele onnodig gegenereerde warmte niet kwijt kunnen alleen maar van de wap zij hij.

Dat zei de cv installateur bij mij ook ja :j Van hem moest ik minimaal 3 van de 4 open hebben. Alleen die in de hal heb ik een klein stukje open, de rest helemaal.

Suzanne F.

Berichten: 49413
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:09

Je kan wel echt wennen aan lagere temperaturen. Soms verwennen we ons lichaam ook teveel.
Alleen oude mensen en dan vooral degene met diabetes, slechte aderen en bloedverdunners, die hebben het wel moeilijk dan. Die willen het graag 24 graden hebben ofzo. Dan is het of kou lijden of 500 euro in de maand aftikken aan energie voor een bejaardenwoninkje.