Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:52

Per kalender jaar of per contract jaar?

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:05

Sanet schreef:
Per kalender jaar of per contract jaar?

Bij mij per contractjaar.
Maar als salderen afgebouwd gaat worden zal dat wel per kalenderjaar zijn. Dus als je contract dan loopt van mei tm april, dan heb je 8 mnd bijv. 80% salderen en 4 mnd 60%. (Of hoe dat dan ook gaat).



Telpeva schreef:
[knip]
mijn wasmachine draait wel vaker kleine wasjes, van 1/4 vol tot half vol met kleding. Dat laatste is omdat ik niet meer goed kan tillen, dat zou in theorie zuiniger kunnen. Ik ga dat niet doen maar ik weet wel dat mijn wasmachinegebruik daardoor hoger is als gemiddeld zeg maar.

Kan je niet een volle trommel wassen en de natte was er in kleinere porties uithalen? Dus bijv. 3x een wasmand(je) ipv 1x een grote?

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:22

Ja daar zeg je wat, maar ergens ben ik dan ook weer bang dat de was dan gaat stinken omdat het te lang nat blijft. Weet iemand dat misschien, hoe lang je ongeveer de tijd zou moeten hebben om de wasmachine leeg te halen, zonder dat de was gaat stinken?

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:35

Wij hebben ook zoveel drama gehad met was dat ik het er ook niet lang in zou laten zitten, tenzij 60 graden.
Wij gebruiken de timer op de wasmachine. Als je die niet hebt zou ik een smart stekker of gewone schakelklok kopen en daarvan de timer gebruiken.

EllyC

Berichten: 8136
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:43

Telpeva schreef:
Ja daar zeg je wat, maar ergens ben ik dan ook weer bang dat de was dan gaat stinken omdat het te lang nat blijft. Weet iemand dat misschien, hoe lang je ongeveer de tijd zou moeten hebben om de wasmachine leeg te halen, zonder dat de was gaat stinken?


Dat had ik van de week nog opgezocht, want hoorde van een kennis dat ie de was er eigenlijk uit wil halen.
Zelf laat ik het gerust een paar uur zitten.

Maar veel langer dan een nachtje raadt ze niet aan. Want als je de natte was te lang in de wasmachine laat, ontstaat er schimmel, waardoor het gaat stinken. Dat ruik je direct, waardoor het volgens haar niet moeilijk is om erachter te komen wanneer je de was te lang in de trommel laat zitten.

robbie88

Berichten: 2089
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:21

Ik doe dat ook niet in 1 x . de deur open laten staan helpt voldoende om het over een paar x te verdelen

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:38

Cer schreef:
Ik woon in een 3 / 4 kamer appartement en ik zit gemiddeld op 75kwh per maand.. 150 is dan best veel?
Of misschien niet.. ik weet het eigenlijk niet... ik doe niet veel thuis, misschien is dat het?


Ik woon ook in 3 kamerappartement en ik zit rond de 90 kWh.
Aparte vriezer, vaatwasser, droger, en ‘s winters de zonnehemel. Verder werk ik nog bijna volledig thuis.
Ik vind het wel meevallen.

ik ben minder de droger gaan gebruiken. En dingen die ik toch niet snel nodig heb, laat ik in de wasmand tot het prijsplafond ingaat. _O-

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:40

90khw met zonnehemel.. dat doe je best goed dan toch :j :)

Eef_Bam

Berichten: 4104
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:08

Ik zit op 55 kwh per maand in een tussenwoning. Heb alle verlichting led, een inbouwkoelkast, tafelmodel vriezer, en een wasmachine. Best wel laag zonder dat ik daar specifiek iets voor doe, enige wat ik doe is alleen de lampen aan in de kamer waar ik ben. Ga nu wel een elektrische kachel gebruiken als ik thuis werk, hoef alleen mijn kantoor te verwarmen, ipv nu het heel huis met gas. Ben benieuwd wat dat bespaart aan gas/kost aan stroom.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:24

volgens de ANWB heeft Enexis onze meterstanden nog niet doorgestuurd....zucht....es kijken wat we daar aan kunnen doen

Cynthia82

Berichten: 9315
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:34

MyWishMax schreef:
Ik vind het heel laag. Ik zit met kleine eengezinswoning op 150kwh gemiddeld. Maar goed, wel hele dagen thuis, maar zelfs toen dat niet zo was heb ik het nooit heel laag kunnen krijgen. Op appartement ook niet.

Ik vind 150 kWh ook veel. Ik denk dat mijn huis ongeveer net zo groot is als de jouwe en ik verbruikte in mijn eentje ongeveer 85 kWh per maand. Ook sinds ik hele dagen thuis ben.
Mijn wasmachine en droger zijn ook al meer dan 10 jaar oud en echt niet zo zuinig. Vooral de droger niet := maar die gaat alleen aan voor beddengoed. Mijn keuken is wel nieuw, maar dat scheelt niet veel denk ik.
Sinds ik op mezelf woon (18 jaar) zit ik rond dit verbruik.

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:42

Ik denk dat een nieuwe keuken behoorlijk scheelt. Wij hebben alle lampen in huis vervangen, gebruik warmtedekens en tv kijken drastisch verlaagd, wasjes sparen we op en doen we in dal. Enige wat niet vervangen is en echt oud is grote vriezer en koelkast. En aangezien bij de eindnota het normalen- en dalverbruik bijna even hoog is, denk ik dat dat hem daarin zit.

Wij twijfelden of we voor nieuwe koelkast/vriezer zouden gaan a 2000,- of zonnepanelen. Wij zijn voor ‘t laatste gegaan.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:07

Cynthia82 schreef:
MyWishMax schreef:
Ik vind het heel laag. Ik zit met kleine eengezinswoning op 150kwh gemiddeld. Maar goed, wel hele dagen thuis, maar zelfs toen dat niet zo was heb ik het nooit heel laag kunnen krijgen. Op appartement ook niet.

Ik vind 150 kWh ook veel. Ik denk dat mijn huis ongeveer net zo groot is als de jouwe en ik verbruikte in mijn eentje ongeveer 85 kWh per maand. Ook sinds ik hele dagen thuis ben.
Mijn wasmachine en droger zijn ook al meer dan 10 jaar oud en echt niet zo zuinig. Vooral de droger niet := maar die gaat alleen aan voor beddengoed. Mijn keuken is wel nieuw, maar dat scheelt niet veel denk ik.
Sinds ik op mezelf woon (18 jaar) zit ik rond dit verbruik.


-O- ships... Dan is het denk vooral de vriezer? Want met nieuwe koelkast ben ik wel omlaag gegaan. En met nieuwe lampen ook weer een stukje. Maar kan niet zonder die vriezer. Misschien komend jaar maar kijken of ik hem kan vervangen voor een nieuwe. Het is een enorme kist :')

Maar dat gaat op het lijstje, kan ik voorlopig toch niks aan doen. En even verder uitzoeken waar nog meer op bezuinigd kan worden. Ja, de tv staat de hele dag aan, op radio dan. En ik gebruik de combimagnetron elke dag wel.

EllyC

Berichten: 8136
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:46

Mijn zus had 2 vriezers staan, 1 uitgezet en dat scheelde echt enorm.
Voor mijn ouders gekeken om 15 jaar oude vrieskist te vervangen maar vind die krengen in aanschaf pittig en dan zit je nog op energielabel C/D dacht ik. Dat is dan nog niet echt zuinig.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:50

Wij hebben ook een hele grote vriezer en twee koelkasten draaiend. Maar we moeten ook bijna drie kwartier rijden voor boodschappen. Dus hebben we vaak veel voorraad. Soms is het ook het een of het ander.

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:09

Nieuwe energielabel C is momenteel het zuinigst wat er is voor een vriezer.

Mijn koel/vries combi van 20 jaar oud vervangen door een huidig D label en scheelde aanzienlijk.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:12

Ik zit nou eens te denken wat mijn verbruik kan verklaren, want ik dacht dat ik maar iets boven gemiddeld zat, maar als ik het zo lees, is het toch wel hoger en zou ik denk ik wel ergens op kunnen besparen.

Ik draai dan wel wat meer wasjes dan gemiddeld, maar heb weer geen extra vriezer staan ofzo. Wel een grote Amerikaanse koel/vriescombi, maar die is 5 jaar oud dus niet perse een heel slecht label denk ik. Heb wel 24/7 een luchtontvochtiger aanstaan en de afzuiging in de badkamer gaat automatisch, maar die twee samen zijn nou niet perse verbruikers. 2 a 3 keer vaatwasser per week (voor mezelf 2, als ik een eter heb meestal eentje extra), 4 a 5 wasjes vrijwel altijd 's nachts, tv alleen 's avonds een paar uurtjes aan want verder ben ik er toch niet. Verder staat-ie op standby en de tv in de slaapkamer gebruik ik nooit, geloof dat de stekker zelfs al een jaar of 4 uit de muur is. Droger gebruik ik eigenlijk alleen in de winter en alleen voor specifieke dingen, dus als-ie in een maand 1x aan staat is het veel. Wekker/telefoonlader/laptopstekker zitten wel 24/7 in de stopcontacten, maar dat zou toch niet zo veel verschillen moeten kunnen maken? En een indoor bewakingscamera, maar die staat er pas sinds een week, dus die heeft nog niets te maken gehad met het gemiddelde per maand. Oven gebruik ik eens per week denk ik, magnetron ook zoiets. Ik kook wel electrisch, maar het is al zowat een jaar geleden dat het uren heeft aangestaan voor stoofvlees of erwtensoep oid en voor normaal koken valt het verbruik volgens mij ook hartstikke mee?

Ik zou buiten die 3 stekkers eruit halen en tv echt uituit zetten ipv standby nou niet weten wat er stroom kan vreten. En die 4 dingen kunnen toch geen 50+ kWh per maand verbruiken? Of verkijk ik me er zo op?

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:23

Je zou eens met zo'n metertje kunnen kijken. Je hebt niet toevallig een plasma tv? Die staat hier namelijk voor de sier met de stekker eruit, want die vreet stroom.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:28

Zo'n p1 bedoel je, die hier weleens besproken is? Misschien toch wel een goed idee om er eens een aan te schaffen :j..

Nee die in de woonkamer is led, net een jaartje oud. Wel met ambilight, maar dat heb ik beginambilig okt uitgezet. Die in de slaapkamer is lcd, maar die verbruikt niks gezien de stekker er niet in zit.

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:40

In mijn energiepakket van de gemeente zat een stekker waarmee je verbruik kon meten per apparaat. Dat mijn plasma veel gebruikte had ik al gezien op de energierekening, maar via dat metertje zag ik dat hij op stand bye toch ook nog behoorlijk gretig was.

p1 meter heb ik sinds gisteren, geeft ook wel inzicht.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:45

Miepmiept schreef:
Nieuwe energielabel C is momenteel het zuinigst wat er is voor een vriezer.

Mijn koel/vries combi van 20 jaar oud vervangen door een huidig D label en scheelde aanzienlijk.

Klopt. Ik ben een paar weken geleden eens aan het zoeken geweest naar een vriezer die zuiniger zou zijn. Ze komen allemaal op DEFG uit. En die ene die dan C heeft die kost echt enorm veel meer dan DEF.
Dus laat ik toch maar mijn oudje staan.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:02

Een Amerikaanse koelkast gebruikt dacht ik sowieso al meer als een gewoon type. Hoe is je verlichting, zijn de lampen die je het meest en het langst gebruikt bijvoorbeeld al LEDs?

@Mwm ik weet niet of het werkt bij jouw tv, bij de mijne werken de tv (beeld) en de ontvanger (de zenders, etc.) los van elkaar. Ik kan ze los van elkaar bedienen, misschien dat het mogelijk is om bijvoorbeeld je muziek op te starten met het beeld en de ontvanger aan, en zodra alles goed ingesteld is dat je dan het beeld uit zet? Ik neem aan dat het beeld van je tv de meeste stroom gebruikt, dat is met smartphones en tablets ook zo dat het meeste energiegebruik daarheen gaat.
Is je vriezer ook schoon van binnen, ik meen dat ik ooit ergens heb gelezen dat een vriezer met aangekoekt ijs van binnen ook meer energie kan verbruiken. Misschien ook nog controleren of hij voldoende ver van de muren vandaan staat volgens het boekje, dat zal neem ik aan ook wat doen voor de afvoer van warmte en daarmee energieverbruik. Onder het motto alle kleine beetjes helpen

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:14

MyWishMax schreef:
-O- ships... Dan is het denk vooral de vriezer? Want met nieuwe koelkast ben ik wel omlaag gegaan. En met nieuwe lampen ook weer een stukje. Maar kan niet zonder die vriezer. Misschien komend jaar maar kijken of ik hem kan vervangen voor een nieuwe. Het is een enorme kist :')

Maar dat gaat op het lijstje, kan ik voorlopig toch niks aan doen. En even verder uitzoeken waar nog meer op bezuinigd kan worden. Ja, de tv staat de hele dag aan, op radio dan. En ik gebruik de combimagnetron elke dag wel.


Ik weet niet hoe je woont maar je vriezer op een koudere plek zetten helpt ook vaak best veel.
Dus in een bijkeuken waar je weinig stookt, in een garage, tuinhuis?

JenniferU
Berichten: 2214
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:49

Weet iemand een apparaat waar mee ik per onderdeel het verbruik kan meten? Ik wil graag weten of het zinvol om onze vriezee te vervangen. Wij hebben op zolder een losse vriezer staan (geen kist) maar die is nu denk ik 10/15 jaar oud. Geen idee welk energielabel die heeft.
We zitten gemiddeld op zo'n 5/6 kwh per dag aan verbruik met alles

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:55