Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:22


Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:28

Een vriezer verbruikt veel stroom en vooral die grote vriezers. En zeker als er dan nog ijs in komt. Ontdooi hem dus regelmatig. Of neem een nieuw model en dan no frost.
Vriezer is 1 van de grootste energieslurpers.

JenniferU
Berichten: 2214
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:20

Suzanne F. schreef:
Een vriezer verbruikt veel stroom en vooral die grote vriezers. En zeker als er dan nog ijs in komt. Ontdooi hem dus regelmatig. Of neem een nieuw model en dan no frost.
Vriezer is 1 van de grootste energieslurpers.

Wij hebben beneden een koel vries combinatie met no frost erop maar hebben toch ijsvorming. Zodra het overdag gaat vriezen gaan we ontdooien en schoonmaken.

Die op zolder gaat misschien 1 a 2x in de week even open om de voorraden aan te vullen verder eigenlijk niet.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:31

Suzanne F. schreef:
Een vriezer verbruikt veel stroom en vooral die grote vriezers. En zeker als er dan nog ijs in komt. Ontdooi hem dus regelmatig. Of neem een nieuw model en dan no frost.
Vriezer is 1 van de grootste energieslurpers.


Goed dat je dit zegt. De mijne heeft ook echt veel ijs weer erin zitten, ondanks dat ik het een paar maanden geleden helemaal verwijderd heb (dat was ook de reden dat ik naar andere vriezers zat te zoeken).
Klusje voor komend weekend dus.

Ik wist overigens niet dat no frost bestond maar zo te lezen hierboven helpt dat ook niet helemaal.

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:54

Ik heb voor mijn ouders ook een no frost uitgekozen, die draait nu ruim een jaar en zit totaal geen ijsvorming in en gaat toch wel elke dag open.

Zelf heb ik een low frost koel vries combi, maar dat doet niet zo heel veel.

Cynthia82

Berichten: 9315
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:19

MWM, het is me al eerder in dit topic opgevallen dat jouw verbruik zo hoog is vergeleken met het mijne. Terwijl onze situaties op elkaar leken: alleenwonend in een ongeveer even groot huis en heel de dag thuis. Alleen eerder niet laten weten :)

Toen ik nog alleen woonde, stond mijn vaatwasser één keer per week aan, soms twee keer.
De was deed ik één keer in de week en de droger één keer in de maand.
Dat lijken me de grootverbruikers. Ik geloof niet dat het verschil in mijn 2,5 jaar oude keuken en de jouwe het verschil van 70 kWh per maand is.

Ik heb sinds kort een Energy Socket (voor mijn airco). Ik vind het echt een geniaal ding! Dus mocht je hem eens kunnen aanschaffen, zal dat je echt veel inzicht geven :

Yv, bedoel je met 4 a 5 wasjes 4 a 5 wasjes per week? Want dat is wel aanzienlijk meer dan ik. Ik zat op 4 per maand. Dus daar kan best een verschil in zitten. Jij zou dan rond de 18 wasjes per maand zitten.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:22

Suzanne F. schreef:
Een vriezer verbruikt veel stroom en vooral die grote vriezers. En zeker als er dan nog ijs in komt. Ontdooi hem dus regelmatig. Of neem een nieuw model en dan no frost.
Vriezer is 1 van de grootste energieslurpers.


Ik ben nog in denial -O-

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:29

Wij ontdooien daarom elke 2 maanden de vriezer.
No Frost bij inbouw is echt slecht te krijgen viel me op. Wij gebruiken de vriezer echt dagelijks, dus hebben hem het liefste wel in de keuken.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:52

Dees schreef:
Suzanne F. schreef:
Een vriezer verbruikt veel stroom en vooral die grote vriezers. En zeker als er dan nog ijs in komt. Ontdooi hem dus regelmatig. Of neem een nieuw model en dan no frost.
Vriezer is 1 van de grootste energieslurpers.


Ik ben nog in denial -O-

:)) SAME!

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:12

Ik ga mijn denial even ondersteunen:

https://www.vriezer.nl/vriespedia/hoeve ... 20schaffen.

Stel mijn oude vrieskast (beestje is 20+ jaren oud) verbruikt een 500 kWh per jaar. Au.
Een begeerde vervanger zal max 200 kWh per jaar vergen. Dat klinkt een heel stuk beter.
Meteen kopen dus, zou je zeggen. Maarrrrrr

1 kWh kost nu een 80 cent all in. Straks met prijsplafond een 40-50cent. We rekenen even met die 80 cent. Op jaarbasis bespaar je met een nieuwe vrieskast 300 kWh. Dat is 240 euro's te besparen per jaar.

Die begeerde vervanger kost echter € 1.449. Au.
Met een besparing van 240 euro per jaar is de terugverdientijd dus iets van 6 jaar.
Als de prijs per kWh weer gaat zakken, die is nu immers verrekte hoog, dan wordt de terugverdientijd nog veel langer.

Dus wat is wijsheid?
Het oude beestje doet het nog goed, er is anders dan zijn verbruik geen reden om hem weg te gooien.
Ga ik voor een lager spaarsaldo dat me over 6 jaar pas rendement gaat leveren, of behoud ik mijn spaargeld en neem de hogere prijs per jaar voor lief?
Wat zou jij doen?

EllyC

Berichten: 8136
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:16

Ik heb mijn ouders geadviseerd om het niet te doen.
Niet alleen met oog op de levensduur van de Vrieskist maar ook gezien hun eigen levensduur <<)

Binck8
Berichten: 428
Geregistreerd: 21-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:17

Dees schreef:
Ik ga mijn denial even ondersteunen:

https://www.vriezer.nl/vriespedia/hoeve ... 20schaffen.

Stel mijn oude vrieskast (beestje is 20+ jaren oud) verbruikt een 500 kWh per jaar. Au.
Een begeerde vervanger zal max 200 kWh per jaar vergen. Dat klinkt een heel stuk beter.
Meteen kopen dus, zou je zeggen. Maarrrrrr

1 kWh kost nu een 80 cent all in. Straks met prijsplafond een 40-50cent. We rekenen even met die 80 cent. Op jaarbasis bespaar je met een nieuwe vrieskast 300 kWh. Dat is 240 euro's te besparen per jaar.

Die begeerde vervanger kost echter € 1.449. Au.
Met een besparing van 240 euro per jaar is de terugverdientijd dus iets van 6 jaar.
Als de prijs per kWh weer gaat zakken, die is nu immers verrekte hoog, dan wordt de terugverdientijd nog veel langer.

Dus wat is wijsheid?
Het oude beestje doet het nog goed, er is anders dan zijn verbruik geen reden om hem weg te gooien.
Ga ik voor een lager spaarsaldo dat me over 6 jaar pas rendement gaat leveren, of behoud ik mijn spaargeld en neem de hogere prijs per jaar voor lief?
Wat zou jij doen?


Ik zou geen nieuwe kopen, pas als deze defect is. Wanneer je het geld niet gebruikt voor de aanschaf van een nieuwe vriezer en dit geld op de spaarrekening laat staan levert het ook nog een beetje rente op weer. Ook voor het milieu ben ik geen voorstander van het vervangen van nog goed werkende apparatuur.

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:17

Yv_ schreef:
Ik zit nou eens te denken wat mijn verbruik kan verklaren, want ik dacht dat ik maar iets boven gemiddeld zat, maar als ik het zo lees, is het toch wel hoger en zou ik denk ik wel ergens op kunnen besparen.

Ik draai dan wel wat meer wasjes dan gemiddeld, maar heb weer geen extra vriezer staan ofzo. Wel een grote Amerikaanse koel/vriescombi, maar die is 5 jaar oud dus niet perse een heel slecht label denk ik. Heb wel 24/7 een luchtontvochtiger aanstaan en de afzuiging in de badkamer gaat automatisch, maar die twee samen zijn nou niet perse verbruikers. 2 a 3 keer vaatwasser per week (voor mezelf 2, als ik een eter heb meestal eentje extra), 4 a 5 wasjes vrijwel altijd 's nachts, tv alleen 's avonds een paar uurtjes aan want verder ben ik er toch niet. Verder staat-ie op standby en de tv in de slaapkamer gebruik ik nooit, geloof dat de stekker zelfs al een jaar of 4 uit de muur is. Droger gebruik ik eigenlijk alleen in de winter en alleen voor specifieke dingen, dus als-ie in een maand 1x aan staat is het veel. Wekker/telefoonlader/laptopstekker zitten wel 24/7 in de stopcontacten, maar dat zou toch niet zo veel verschillen moeten kunnen maken? En een indoor bewakingscamera, maar die staat er pas sinds een week, dus die heeft nog niets te maken gehad met het gemiddelde per maand. Oven gebruik ik eens per week denk ik, magnetron ook zoiets. Ik kook wel electrisch, maar het is al zowat een jaar geleden dat het uren heeft aangestaan voor stoofvlees of erwtensoep oid en voor normaal koken valt het verbruik volgens mij ook hartstikke mee?

Ik zou buiten die 3 stekkers eruit halen en tv echt uituit zetten ipv standby nou niet weten wat er stroom kan vreten. En die 4 dingen kunnen toch geen 50+ kWh per maand verbruiken? Of verkijk ik me er zo op?



Ik zou een p1 meter kopen of andere meetapparaat. Kan best eens die koelkast zijn. En heb je toevallig een ziggo mediabox bij je tv? Want die slurpen energie. Zelfs in stand-by.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:17

Da's wel lastig en ook een beetje afhankelijk van wat je spaargeld is en hoelang je nog denkt dat het oude beestje het vol gaat houden.

Zelf zou ik inzetten op kostenbesparing, omdat je ouder vriezer uiteindelijk toch vervangen moet worden en dan ben je ook weer rond de 1449 kwijt, alleen dan zonder de eerder besparing die je maandelijks gemaakt heb.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:23

Ik zou ( als je dat nog niet gedaan hebt) eerst eens meten wat het verbruik nu daadwerkelijk is en uitzoeken hoeveel het daadwerkelijk zou besparen met de vrieskist van je keuze....zodat je met correcte getallen werkt :)

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:36

Goed idee om de vriezer te ontdooien zodra het buiten vriest! Ga ik ook doen. Mijn Amerikaanse koel/vriescombi heeft een no-frost vriesdeel en dat werkt perfect.. maar mijn vrieskist is low-frost en daar vormt altijd flink wat ijs in een paar hoeken.

Een oude vriezer inruilen voor een nieuwe is een lastige keus idd.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:01

Nav de posts hierboven over de vrieskist heb ik uit nieuwsgierigheid de factuur van de mijne (let wel, mijne is geen kistmodel maar een gewone voor onder het aanrecht! ) er even bij gepakt :+ mijn vriezer kostte 199 euro, en hij is A+++. Dat maakt zo'n berekening wel meteen anders :)
Op tweakers kan je meteen zien wat het ingeschatte verbruik is, laat ik het afronden op 100kwh per jaar voor mijn vriezer van nu inmiddels pakweg 3 jaar oud, nieuwwaarde toen 200 euro.
https://tweakers.net/pricewatch/765339/ ... ificaties/

Misschien dat zoiets eventueel een optie zou kunnen zijn ipv een vrieskist? Het lijkt mij een stuk goedkoper in aanschaf en verbruik, maar het moet ook maar net voldoen aan je eisen natuurlijk. Want het is wel kleiner, en ook die kleinere zijn niet altijd geschikt om bijvoorbeeld in een schuur te zetten ofzo.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:04

Mijn vrieskist van 220 liter heeft rond de 450 euro gekost. Dat vond ik ook een nette prijs.
En een oudje kun je ook nog verkopen natuurlijk, dat scheelt ook weer een beetje.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:09

Ah jee 220 liter, als je die ruimte ook echt volledig nodig zou hebben dan zou je al 3 van die tafelmodellen moeten kopen die ik heb, dat is ook vet onhandig.

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:18

Telpeva schreef:
Ah jee 220 liter, als je die ruimte ook echt volledig nodig zou hebben dan zou je al 3 van die tafelmodellen moeten kopen die ik heb, dat is ook vet onhandig.


Van die tafelmodellen kan je er al 2.op elkaar stapelen. 1 er naast en neemt evenveel ruimte in als een grote vrieskist.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:21

Wij gaan voor een vrieskast, zeg maar een tafelmodel maar dan 1.60m. hoog. Grotere vriezers hebben nu eenmaal een hoger verbruik. A+++ bestaat trouwens niet meer, de meest zuinige vriezer heeft nu label C.

De vrieskast moet voor ons plaatsbaar zijn in een schuur, dat zijn ze niet allemaal. Dan zit je alweer hoger in prijs.

De begeerde vervanger heeft energieklasse D. Eenzelfde ding maar dan energieklasse C bespaart zo'n 25 euro op jaarbasis, maar dat ding is dan ook meteen 350 euro duurder in aanschaf. Dan is energieklasse D goed genoeg voor ons hoor :D

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:53

Dees schreef:
Ik ga mijn denial even ondersteunen:

https://www.vriezer.nl/vriespedia/hoeve ... 20schaffen.

Stel mijn oude vrieskast (beestje is 20+ jaren oud) verbruikt een 500 kWh per jaar. Au.
Een begeerde vervanger zal max 200 kWh per jaar vergen. Dat klinkt een heel stuk beter.
Meteen kopen dus, zou je zeggen. Maarrrrrr

1 kWh kost nu een 80 cent all in. Straks met prijsplafond een 40-50cent. We rekenen even met die 80 cent. Op jaarbasis bespaar je met een nieuwe vrieskast 300 kWh. Dat is 240 euro's te besparen per jaar.

Die begeerde vervanger kost echter € 1.449. Au.
Met een besparing van 240 euro per jaar is de terugverdientijd dus iets van 6 jaar.
Als de prijs per kWh weer gaat zakken, die is nu immers verrekte hoog, dan wordt de terugverdientijd nog veel langer.

Dus wat is wijsheid?
Het oude beestje doet het nog goed, er is anders dan zijn verbruik geen reden om hem weg te gooien.
Ga ik voor een lager spaarsaldo dat me over 6 jaar pas rendement gaat leveren, of behoud ik mijn spaargeld en neem de hogere prijs per jaar voor lief?
Wat zou jij doen?


Zelfde, wij kwamen daardoor uit op zonnepanelen.

En ipv je geld op de spaarrekening te laten staan, investeer in goud. Dat gaat niet mee met de inflatie en kan je zo weer doorverkopen als je het nodig hebt.

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 01:17

8nnemiek schreef:
Goed idee om de vriezer te ontdooien zodra het buiten vriest! Ga ik ook doen.


Heb je geen stoomreiniger?
Ik ontdooi de vriezer altijd met een stoomreiniger. Spullen eruit, stoomreiniger erop en binnen 15 min is al het ijs eruit.
Vervolgens spullen er weer in en vriezer even op snelvriezen zetten.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 07:21

Ik pak altijd de föhn. Maar stoomreiniger is ook goed idee. Zal het eens proberen.

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 09:27

Ik had dat laatst met mn elektrische kachel ervoor gedaan. Die blaast warmte met 2000w. Het duurde echt nog wel een half uur voordat ik echt kon beginnen.
Heb ook wel een stoomreiniger, maar maakt dat echt zo’n verschil?

Qua afstand stond de kachel zo dichtbij mogelijk zonder nat te worden en op het bovenste stuk gericht.