Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:35

Dat hangt er ook beetje vanaf hoe comfortabel je wilt zijn in de rest van je huis waar geen airco hangt. Wij hebben de cv op 18. Daarmee is het enigszins aangenaam in de rest van het huis.

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:43

Sanet schreef:
Dat hangt er ook beetje vanaf hoe comfortabel je wilt zijn in de rest van je huis waar geen airco hangt. Wij hebben de cv op 18. Daarmee is het enigszins aangenaam in de rest van het huis.

Het enige waar we nog meer verwarmen is in de badkamer. In de Slaapkamers zijn de radiatoren dicht dus zouden altijd nog een klein elektrisch kacheltje voor in de badkamer kunnen neerzetten.
Helaas vorig jaar net de badkamer gerenoveerd, had beter toen meteen een elektrische radiator kunnen aanschaffen ipv een nieuwe gasradiator |o

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:25

Wij hebben afgelopen week een meneer gehad die ons voor kwam lichten over een airco, we waren benieuwd.

Waar het eigenlijk op neer kwam is dat hij het ons niet aan raadde!

Wij zouden er dan 2 moeten hebben, om ook onze keuken te verwarmen, dan zou het op zo'n 5000 euro komen plus het verbruik qua kwh is best hoog!

Hij raadde ons aan om voor de korte momenten dat wij thuis zijn "gewoon" gas te blijven gebruiken, wij gebruiken echt heel weinig gas. En voor de rest onze houtkachel aan te doen, met de houtkachel aan wordt onze keuken wel verwarmd(2 vliegen in 1 klap) met 1 airco in de huiskamer niet.

Waar we nog over denken om een convector erbij te kopen, dat was ook 1 van zijn adviezen trouwens. Niet zo duur en verbruik net zo veel als een airco en verkoelen hoeft in de zomer niet bij ons,dan is ons huis koel genoeg

alles geplust en gemint heeft ons doen besluiten het niet te doen

8nnemiek

Berichten: 43422
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:52

Wij hebben de CV op 14 staan (die gaat bijna nooit aan, hooguit bij strenge vorst 's nachts even) en de elektrische kachel gaat overdag aan als we thuis zijn. We waren zo'n 300 kWh extra kwijt aan stroom om het huis overdag op 17/19 graden te houden in Januari. Normaal staat die wat lager, maar omdat mijn hond een flinke operatie heeft gehad stond ie wat hoger.
Maar een airco is zo'n 4 tot 5 keer zuiniger, dus dat zou voor ons zo'n 60 tot 75 kWh zijn voor Januari. Helaas heb ik beneden geen airco, dus moeten we het voorlopig doen met de gewone elektrische kachel. Maar zelfs dan zijn we goedkoper uit dan volledig op gas.

MyWishMax

Berichten: 25366
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:54

Zouden jullie contact opnemen met energieleverancier in dit geval als je jaarrekening gehad hebt?

Afgelopen jaar was er die discussie over hoelang van te voren je moest horen dat tarief omhoog ging. De wijziging van oktober is dus ook later ingegaan. Maar de wijziging van april kreeg ik 31 maart te horen. In jaarrekening hebben ze dat tarief wel gewoon vanaf 1 april gerekend.

Ik twijfel dus of ik er een mail aan ga wagen?

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:59

Cer schreef:
Ik denk dat het met die ruimte wel meevalt.. het is.. 6m2 of 8m2 aan woonkamer denk.. dat moet een electrisch kacheltje wel redden denk?


Dat zal hij prima redden. Ik heb hier een electrische kachel die de woonkamer van 30m2 binnen een uur 4 graden warmer heeft gemaakt. 6-8 m2 is dan echt niks

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:04

Slmt9 schreef:
Ik ga denk ik de hele dag naar mn p1 meter kijken. Wat word ik er blij van om dat terugleveren te zien *\%/*

[ [url=m/v4dvxI.png]Afbeelding[/url] ]

En we kijken weer weg, de wasmachine gaat aan :+


Je kan hem ook zo instellen dat hij de kosten van stroom verbruik en opwekken laat zien. Vindt je dat niet handiger?

Afbeelding

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:11

karrij schreef:
Wij hebben afgelopen week een meneer gehad die ons voor kwam lichten over een airco, we waren benieuwd.

Waar het eigenlijk op neer kwam is dat hij het ons niet aan raadde!

Wij zouden er dan 2 moeten hebben, om ook onze keuken te verwarmen, dan zou het op zo'n 5000 euro komen plus het verbruik qua kwh is best hoog!

Hij raadde ons aan om voor de korte momenten dat wij thuis zijn "gewoon" gas te blijven gebruiken, wij gebruiken echt heel weinig gas. En voor de rest onze houtkachel aan te doen, met de houtkachel aan wordt onze keuken wel verwarmd(2 vliegen in 1 klap) met 1 airco in de huiskamer niet.

Waar we nog over denken om een convector erbij te kopen, dat was ook 1 van zijn adviezen trouwens. Niet zo duur en verbruik net zo veel als een airco en verkoelen hoeft in de zomer niet bij ons,dan is ons huis koel genoeg

alles geplust en gemint heeft ons doen besluiten het niet te doen


Ik zou meerdere airco verkopers langs laten komen. Je kan echt niet uit gaan van wat 1 persoon zegt.ook prijzen wisselen vaak. €5000 voor 2 is echt aan de prijs.
Hier zei er ook 1 dat hij het afraadde. Zocht er 1 voor de woonkamer van 30 m2 met de wens dat de warmte ook in de aangrenzende keuken zou komen. Label c woning en wordt hier gerust met dit weer 12 graden.
Hij raadde het af en anders zou ik een hele zware moeten kopen

2 anderen laten komen en die gaven aan dat het prima kan en ook met een minder zware versie. En dat verbruik helemaal niet zo hoog was. Een stuk goedkoper dan mn electrische kachel (die al goedkoper is dan verwarmen met gas!!!).
Er is een 3.5 kw mishubisi heavy opgehangen en zelfs met deze temperaturen houdt hij het heerlijk warm!
En verbruik niet hoog. Binnen 15 minuten heeft hij de woonkamer op temperatuur en schakelt hij over op laag vermogen. Laag verbruik. 1/3e van wat ik aan verwarmen van gas kwijt was.

Ik heb me ook laten informeren op een airco forum op facebook. Airco verbruikt juist niet zoveel. De warmte van de kamer trekt ook naar de keuken. Wilde in de keuken evt een electrisch kacheltje zetten maar dat is niet nodig.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:54

Tieme schreef:
Je kan hem ook zo instellen dat hij de kosten van stroom verbruik en opwekken laat zien. Vindt je dat niet handiger?

[ [url=m/HMpMyR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja, dan kijk je naar de dag bedoel je?


Afbeelding

Ik kijk nooit naar de prijzen. Die staan nog van voor het prijsplafond. Ik kijk alleen naar mn verbruik.

Storm

Berichten: 20855
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:58

MyWishMax schreef:
Zouden jullie contact opnemen met energieleverancier in dit geval als je jaarrekening gehad hebt?

Afgelopen jaar was er die discussie over hoelang van te voren je moest horen dat tarief omhoog ging. De wijziging van oktober is dus ook later ingegaan. Maar de wijziging van april kreeg ik 31 maart te horen. In jaarrekening hebben ze dat tarief wel gewoon vanaf 1 april gerekend.

Ik twijfel dus of ik er een mail aan ga wagen?


Had je dat niet eerder gezien in je maandfactuur van april?

MyWishMax

Berichten: 25366
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:13

Storm schreef:
MyWishMax schreef:
Zouden jullie contact opnemen met energieleverancier in dit geval als je jaarrekening gehad hebt?

Afgelopen jaar was er die discussie over hoelang van te voren je moest horen dat tarief omhoog ging. De wijziging van oktober is dus ook later ingegaan. Maar de wijziging van april kreeg ik 31 maart te horen. In jaarrekening hebben ze dat tarief wel gewoon vanaf 1 april gerekend.

Ik twijfel dus of ik er een mail aan ga wagen?


Had je dat niet eerder gezien in je maandfactuur van april?


Ja, dat zeg ik. Het werd 31 maart medegedeeld met ingang 1 april. Ik had geen idee dat zo kort van te voren niet mocht. Dat kwam in september naar voren dat het niet mocht zo kort, met alle nieuwsberichten. Ik wist dat die tarieven dus verhoogd werden, maar de startdatum van oktober is aangepast om aan die 30? Dagen te komen, dat tarief ging dus later in. April niet, wat dus ook niet correct is. In de jaarrekening is dat achteraf ook niet aangepast.

Sowieso is het bijzonder te noemen dat je zo laat pas een wijziging doorgeeft.

Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:14

Niet geschoten altijd mis toch?

MyWishMax

Berichten: 25366
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:16

Ja, daar twijfelde ik dus over. Maar kan er iig naar vragen waarom dat wel zo gelaten is.

Storm

Berichten: 20855
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:30

Maar ik denk dat je te laat bent nu. Je had waarschijnlijk meteen actie moeten ondernemen en niet maanden later. Mail sturen kan, maar ik denk niet dat ze hierin mee zullen gaan.

verootjoo
Berichten: 35657
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:03

Nee maar als je het niet vraagt krijg je sowieso niks.

Ik zou gewoon zelf even het verschil voorrekenen, dit op de mail zetten met de mededeling dat deze wijziging niet zo snel in had mogen gaan, dat je had verwacht dat ze dat met de jaarafrekening recht zouden trekken, dat dat niet gebeurd is en dat je het bedrag waar het om gaat terug op je rekening verwacht.

Storm

Berichten: 20855
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:45

Hoeveel scheelt het ongeveer?

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:35

Storm schreef:
Maar ik denk dat je te laat bent nu. Je had waarschijnlijk meteen actie moeten ondernemen en niet maanden later. Mail sturen kan, maar ik denk niet dat ze hierin mee zullen gaan.


Waarom? Als het een onrechtmatige verhoging is, is het onrechtmatig. Dan moeten ze dat herstellen. De jaarafrekening is juist het moment waarop je dat opmerkt. Het is niet aan de consument om constant in de gaten te moeten houden of een bedrijf zich aan voorwaarden van het contract houdt.

Dit is een prima moment om daar naar te vragen.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:53

karrij schreef:
Wij hebben afgelopen week een meneer gehad die ons voor kwam lichten over een airco, we waren benieuwd.

Waar het eigenlijk op neer kwam is dat hij het ons niet aan raadde!

Wij zouden er dan 2 moeten hebben, om ook onze keuken te verwarmen, dan zou het op zo'n 5000 euro komen plus het verbruik qua kwh is best hoog!

Hij raadde ons aan om voor de korte momenten dat wij thuis zijn "gewoon" gas te blijven gebruiken, wij gebruiken echt heel weinig gas. En voor de rest onze houtkachel aan te doen, met de houtkachel aan wordt onze keuken wel verwarmd(2 vliegen in 1 klap) met 1 airco in de huiskamer niet.

Waar we nog over denken om een convector erbij te kopen, dat was ook 1 van zijn adviezen trouwens. Niet zo duur en verbruik net zo veel als een airco en verkoelen hoeft in de zomer niet bij ons,dan is ons huis koel genoeg

alles geplust en gemint heeft ons doen besluiten het niet te doen


Een aircoverkoper die je laat weten dat een airco een behoorlijk stroom verbruikt zou ik niet serieus nemen.

Een airco is een warmtepomp en werkt juist in verhouding veel energiezuiniger en goedkoper dan een gas installatie. Zeker als je een goed merk neemt en geen low budget merk.

Afhankelijk van je woonkamer kan je deze prima op temperatuur houden met een airco.

Wel is het zo dat de warmte verschilt van een centrale verwarming, deze hangt vaak verspreid door de kamer en geeft dan zijn warmte op meerdere punten af.

Op Facebook heb je veel informatie van mensen die verwarmen met een airco. Stel je vragen daar eens en laat je informeren door mensen die het al gebruiken.

Telpeva

Berichten: 14758
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:08

Wat ik mis in het verhaal is of er wel of geen zonnepanelen aanwezig zijn, dat lijkt mij een behoorlijke factor om mee te nemen in een berekening of een airco wel of niet handig is in een situatie.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:19

Volgens mij is inderdaad een CV-ketel nog altijd het meest efficient om te stoken, elektrisch stoken (airco of anders) kan dan inderdaad voornamelijk uit als je zonnepanelen hebt. En je moet kijken naar je stroom/gasverbruik en het prijsplafond natuurlijk. Mijn persoonlijke situatie is momenteel €0.40 per kWh (prijsplafond) vs €2.33 per m3 (boven het prijsplafond), dus ik zet de CV uit en houd de woonkamer elektrisch warm op 15-19 graden. Was het andersom geweest in kosten dan had ik de CV aan laten staan.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:28

Als je tevreden bent alleen verwarmen in de ruimte waar je bent dan is airco goedkoper.
Eea is ook een beetje afhankelijk wat de prijzen volgend jaar gaan doen als er geen prijsplafond meer is.

Komend jaar komen er bij mij nog 2 airco's bij en als er nog geld over is nog 15 zonnepanelen.
In 4 jaar tijd met prijsplafond prijzen airco's eruit (maar ik betaal geen 5000 voor 2 stuks) en 4,5 a 5 jaar tijd zonnepanelen. Gaan de prijzen omhoog en afhankelijk van beslissing salderen is eea sneller terugverdiend.
Op YT zijn filmpjes te zien van iemand die 3 airco's en zonnepanelen heeft aangeschaft met hele duidelijke berekeneningen. "Van het Gas af". Ook heeft hij infra rood onderzocht.

Ik zou het zeker nog even verder onderzoeken, Karrij. Hout is als je het moet kopen ook niet goed heb ik begrepen.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14475
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:48

Vattenfall heeft zonder pardon mijn maandbedrag van 155 naar 0 gezet. Terwijl ik had aangevinkt het vast te zetten. Zet je het zelf weer om, krijg je de melding dat het dan pas eind maart ingaat. Wtf. Maar ondertussen in de app honderden euro's aan verbruik zien, hoe komen ze er dan ook bij dat ie naar 0 kan? En ondertussen niemand te spreken krijgen. Ik word hier echt naar van -:(-

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:07

volgens mij zin ze allemaal aan het worstelen met ict instellingen.
Mijn jaarnota heb ik ook nog steeds niet.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:11

Ben met Essent dus ook in discussie over duurdere levertarieven die ze rekenen wat niet klopt. Gelukkig heb ik alles zwart op wit. Maar ik had niet gedacht dat je ook bij de grote bedrijven nog zo op moet letten.
Dus voor de Essent klanten, check even of dit goed gaat.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:37

Grainey schreef:
Volgens mij is inderdaad een CV-ketel nog altijd het meest efficient om te stoken, elektrisch stoken (airco of anders) kan dan inderdaad voornamelijk uit als je zonnepanelen hebt. En je moet kijken naar je stroom/gasverbruik en het prijsplafond natuurlijk. Mijn persoonlijke situatie is momenteel €0.40 per kWh (prijsplafond) vs €2.33 per m3 (boven het prijsplafond), dus ik zet de CV uit en houd de woonkamer elektrisch warm op 15-19 graden. Was het andersom geweest in kosten dan had ik de CV aan laten staan.


Een airco heeft een verbruik van 1kWh en geeft daar 4kWh warmte voor.
Een m3 aardgas heeft een waarde van 10kWh

Een electrische kachel heeft een verbruik van 1:1.

Dus wanneer je met een electrische kachel 10kWh warmte wil maken ben je 10kWh stroom kwijt, in het geval van 0,40 per kWh dus 4,00 euro.

Een airco heeft aan kosten voor dezelfde warmte van 10kWh dus slechts 1,00 euro

Een kuub gas kost 2,33 voor 10kWh warmte.

Let wel op dat er kleine verschillen zijn tussen airco's in efficiëntie , tevens hebben we het over een airco met een buitenunit. Niet die mobiele dingen...