Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:02

Gisteren was er ook veel zon en heeft ANWB per kWh teruglevering minstens 10 cent vergoed.

Vandaag was de vergoeding negatief - ik heb dat opgelost door alle wassen weer eens te draaien (zat al paar dagen te wachten op laag tarief) en de vaatwasser moest toch. Meteen ook maar even een cake in de elektrische oven gebakken en het gras gemaaid met de elektrische maaier.
Wij hebben vandaag per saldo meer verbruikt dan teruggeleverd, dus krijgen een paar centjes toe ook! *\o/*

Ik vind het wel geinig, die dynamische tarieven :D

Morgen hoeft er niets meer 'aan', en mocht de zon schijnen, het kaal tarief is dan op zijn laatste niveau 11 cent per kWh.

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:32

Dees schreef:
Gisteren was er ook veel zon en heeft ANWB per kWh teruglevering minstens 10 cent vergoed.


Volgens de app heb ik €1,74 gekregen voor 5.87 kwh.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:48

Dees schreef:
Gisteren was er ook veel zon en heeft ANWB per kWh teruglevering minstens 10 cent vergoed.

Vandaag was de vergoeding negatief - ik heb dat opgelost door alle wassen weer eens te draaien (zat al paar dagen te wachten op laag tarief) en de vaatwasser moest toch. Meteen ook maar even een cake in de elektrische oven gebakken en het gras gemaaid met de elektrische maaier.
Wij hebben vandaag per saldo meer verbruikt dan teruggeleverd, dus krijgen een paar centjes toe ook! *\o/*

Ik vind het wel geinig, die dynamische tarieven :D

Morgen hoeft er niets meer 'aan', en mocht de zon schijnen, het kaal tarief is dan op zijn laatste niveau 11 cent per kWh.

Precies, de bedoeling van die dynamische tarieven is juist je apparaten aan zetten als het goedkoop is.
Bovendien heeft ANWB zelf gevraagd om zonnepanelen evt. uit zetten, om het stroomnet te ontlasten :)

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:00

Ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit wat ik het beste kan doen vwb huidig variabel contract.
Sinds feb hebben we zonnepanelen, dus ergens mei/juni hebben we het eerste half jaar verbruik er uit en kan ik overstappen zonder bij betalen.

Maar dan.. is dynamisch een goed idee met zonnepanelen als die alle energie opwekken die je verbruikt? Dus alleen om gas zou het dan gaan.

Is met name ook het oog op volgend jaar dat er vast geen prijsplafond meer is.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:04

Tieme schreef:
Dees schreef:
Gisteren was er ook veel zon en heeft ANWB per kWh teruglevering minstens 10 cent vergoed.


Volgens de app heb ik €1,74 gekregen voor 5.87 kwh.


Ja. MINSTENS.
Het laagste teruglevertarief was 10 cent. Op andere momenten was het hoger.
Daarnaast is 10 cent het KALE tarief. Agv de salderingsregeling krijg je nog 17 cent extra terug (Dat gaat niet meer op zodra je op jaarbasis meer teruglevert dan je verbruikt).

We hebben het dus in feite over hetzelfde :D

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:09

Slmt9 schreef:
Ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit wat ik het beste kan doen vwb huidig variabel contract.
Sinds feb hebben we zonnepanelen, dus ergens mei/juni hebben we het eerste half jaar verbruik er uit en kan ik overstappen zonder bij betalen.

Maar dan.. is dynamisch een goed idee met zonnepanelen als die alle energie opwekken die je verbruikt? Dus alleen om gas zou het dan gaan.

Is met name ook het oog op volgend jaar dat er vast geen prijsplafond meer is.


Het kan zijn dat je bij dynamisch dan ietsje minder goedkoop uit bent dan bij een vast contract. Maar als je kwa kWh eigenlijk per saldo nul hebt, dan heb je het imo over hooguit wat tientjes.

Wij hebben zonnepanelen en ons verbruik is iets hoger dan wat we kunnen teruglevering. Wij blijven deze zomer gewoon bij ANWB zitten.

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:12

Dees schreef:
Ja. MINSTENS.
Het laagste teruglevertarief was 10 cent. Op andere momenten was het hoger.
Daarnaast is 10 cent het KALE tarief. Agv de salderingsregeling krijg je nog 17 cent extra terug (Dat gaat niet meer op zodra je op jaarbasis meer teruglevert dan je verbruikt).

We hebben het dus in feite over hetzelfde :D


Al met al een mooie prijs :D

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:17

Dees schreef:
Het kan zijn dat je bij dynamisch dan ietsje minder goedkoop uit bent dan bij een vast contract. Maar als je kwa kWh eigenlijk per saldo nul hebt, dan heb je het imo over hooguit wat tientjes.


Maar daarintegen zijn de kwh prijzen bij dynamisch over het algemeen lager dan die van variabel EN nog regelmatig goedkope uurtjes.

Er heeft pas een jaarrekening op de anwb fb site gestaan en daar kwam uit dat je over het algemeen quitt speelde of zelfs goedkoper uit was dan variabel.
En er was iets met de overproductie. Wanneer je veel overproductie hebt dat je dan beter naar variabel kan gaan. Zoiets dacht ik.
Ik ga het gewoon een jaar proberen en kan dan altijd nog beslissen om over te stappen naar variabel.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:31

Dees schreef:
Slmt9 schreef:
Ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit wat ik het beste kan doen vwb huidig variabel contract.
Sinds feb hebben we zonnepanelen, dus ergens mei/juni hebben we het eerste half jaar verbruik er uit en kan ik overstappen zonder bij betalen.

Maar dan.. is dynamisch een goed idee met zonnepanelen als die alle energie opwekken die je verbruikt? Dus alleen om gas zou het dan gaan.

Is met name ook het oog op volgend jaar dat er vast geen prijsplafond meer is.


Het kan zijn dat je bij dynamisch dan ietsje minder goedkoop uit bent dan bij een vast contract. Maar als je kwa kWh eigenlijk per saldo nul hebt, dan heb je het imo over hooguit wat tientjes.

Wij hebben zonnepanelen en ons verbruik is iets hoger dan wat we kunnen teruglevering. Wij blijven deze zomer gewoon bij ANWB zitten.


Ik heb ook echt geen inzicht wat gas doet tov variabel. Ook omdat dat verbruik niet echt te timen is. Heb je daar een idee van?

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:15

Slmt9 schreef:
Ik heb ook echt geen inzicht wat gas doet tov variabel. Ook omdat dat verbruik niet echt te timen is. Heb je daar een idee van?


Gas kan je niet echt timen en blijft ook over de dag wel redelijk stabiel. De Gasprijs zat de afgelopen 3 maanden op gemiddeld €1.28 per m3

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:58

En dat is dan incl belastingen etc? Want dat is dan weer een stuk lager dan variabel van bv Essent, dat is nu 1,83.

Lastige materie. Ook omdat ik altijd nog alleen met gas over kan stappen.

manonutjuh

Berichten: 3012
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:02

Dat is inclusief belastingen excl de vaste kosten.

Wij zijn ook voor alleen gas overgestapt naar dynamisch.

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:32

Slmt9 schreef:
En dat is dan incl belastingen etc? Want dat is dan weer een stuk lager dan variabel van bv Essent, dat is nu 1,83.

Lastige materie. Ook omdat ik altijd nog alleen met gas over kan stappen.

Inclusief alle kosten, exclusief de vaste kosten.

In maart was ik gemiddeld €1,56 per m3 kwijt. Totaal dus inclusief vaste kosten.

In februari €1,60 per m3 en bij eneco zat ik toen nog rond de €3.

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:35

Slmt9 schreef:
En dat is dan incl belastingen etc? Want dat is dan weer een stuk lager dan variabel van bv Essent, dat is nu 1,83.

Lastige materie. Ook omdat ik altijd nog alleen met gas over kan stappen.


Je kan het toch gewoon een jaar uitproberen? Doe ik nu ook. Kan altijd nog overstappen als dit me niet meer bevalt.
Ik zit bij eneco en ik ben nu een stuk minder kwijt. Nog 11 dagen tot einde van de maand en ik ben deze maand tot nog toe €7.52 kwijt aan energie

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:40

Er is op dit moment echt geen nieuw af te sluiten variabel contract dat onder de prijzen van dynamisch zit.
Ik zal morgen wel even de kosten van het 1e kwartaal delen. Elektra echt onder prijsplafond, gas er op.
Ik ben zeer tevreden.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 06:01

Gister 8,6 kWh verbruikt voor 0.79 euro. Niet slecht

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 06:48

Netjes!

Wij hebben gisteren 31 kwh teruggeleverd, en in totaal deze maand al 173 kwh. Dat begint ergens op te lijken :D

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:20

Bedankt allemaal voor het meedenken over dynamisch vs variabel en met zonnepanelen.

Ik volg dit topic nu een tijd en ik krijg zelf de indruk dat (ook voor het prijsplafond) de dynamische prijzen zo goed als altijd de laagste blijken. Ik heb ook eigenlijk nog niet gelezen dat mensen een verkeerde keuze hebben gemaakt door naar dynamisch over te stappen. Heel interessant!

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:52

dynamisch wordt alleen een "verkeerde" keuze als de prijzen weer enorm gaan stijgen. Dan heb je gedurende de looptijd van een vast of variabel contract geluk dat je niet meestijgt.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:58

Wij wachten af tot 1 juli, dat is vaak het moment waarop energiebedrijven nieuwe tarieven invoeren. En dan hebben we kiet gespeeld met de zonnepanelen. Als ons variabele contract dan nog steeds zo duur is dan gaan we over op dynamisch.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:08

Hier onze jaar rekening binnen en krijgen terug.
We hadden vast contract en gaan nu weer naar vast.

Sanet

Berichten: 7973
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:09

DuoPenotti schreef:
Hier onze jaar rekening binnen en krijgen terug.
We hadden vast contract en gaan nu weer naar vast.

Weet je zeker dat je nu een vast contract wilt dan?

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:10

Ja waarom niet?
Greenchoice leek voor ons niet verkeerd voor komend jaar

Sanet

Berichten: 7973
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:11

DuoPenotti schreef:
Ja waarom niet?
Greenchoice leek voor ons niet verkeerd voor komend jaar

Omdat het hopelijk nog verder zakt qua prijzen?

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:12

EllyC schreef:
dynamisch wordt alleen een "verkeerde" keuze als de prijzen weer enorm gaan stijgen. Dan heb je gedurende de looptijd van een vast of variabel contract geluk dat je niet meestijgt.


Dan nog hoeft dynamisch niet verkeerd te zijn. Alsnog liggen de prijzen bijna altijd lager dan met een variabel contract. Nadeel is dat wanneer de prijzen stijgen je dit met een dynamisch contract meteen voelt. Maar ook omgekeerd. Wanneer de prijzen dalen dan merk je dit met een dynamisch contract meteen.
En die prijsstijgingen worden op den duur ook bij variabel door berekend. Dat zag je afgelopen winter. Om de 3 maanden en soms vaker een prijsverhoging. Terwijl het bij de anwb bijv al naar beneden ging.