Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:32

pmarena schreef:
Ik sluit aan op bovenstaande, wij komen in dezelfde situatie van alleen gas nodig hebben en een goede teruglevergoeding willen :)

Hier net zo. Hoewel ik volgende week een airco laat installeren en daarna dus wel benieuwd ben hoeveel stroom ik 'over' heb. Vorig jaar ruim over, maar de wolken doen dit jaar iets teveel hun best :))

lukka63
Berichten: 1410
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:45

Wij hadden verleden jaar nul op de meter in onze gasloze woning,dankzij de zonnepanelen.
Dit jaar gaan we dat niet halen,minder zon en kouder voorjaar.
Nog 1 jaar salderen maar dan wordt het toch echt anders,dus lage stroomprijs met name in de daluren en goede terugleververgoeding zijn dan van belang
Ik hoop op een stroomprijs van 30 cent dus ik wacht nog even.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:50

ik twijfel de twijfel over een 2 jarig vast contract bij greenchoice voor 1.31 M3 gas en met oude opzegvoorwaarden.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:52

Maris schreef:
ik twijfel de twijfel over een 2 jarig vast contract bij greenchoice voor 1.31 M3 gas en met oude opzegvoorwaarden.

Met de oude opzegvoorwaarden zou ik dit wel doen.

Ann

Berichten: 13308
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:57

Is het wel zeker dat de oude opzegvoorwaarden gelden? Als je nu een contract afsluit, heb je eerst toch 14 dagen om het te kunnen herroepen en gaat het pas daarna definitief in? Maar misschien zit ik er ook wel naast?

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:10

Ann schreef:
Is het wel zeker dat de oude opzegvoorwaarden gelden? Als je nu een contract afsluit, heb je eerst toch 14 dagen om het te kunnen herroepen en gaat het pas daarna definitief in? Maar misschien zit ik er ook wel naast?


het gaat er om wanneer je tekend.

Slmt9

Berichten: 4813
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:24

Was gister nog een stuk op Radar hierover, die adviseren juist om niet nu al af te sluiten en nog te wachten tot het verder gaat dalen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:35

Slmt9 schreef:
Was gister nog een stuk op Radar hierover, die adviseren juist om niet nu al af te sluiten en nog te wachten tot het verder gaat dalen.


maar met oude voorwaarden kost het dus veel minder om contract op te zeggen. Dat is het grote voordeel.

lukka63
Berichten: 1410
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:39

Maris schreef:
Slmt9 schreef:
Was gister nog een stuk op Radar hierover, die adviseren juist om niet nu al af te sluiten en nog te wachten tot het verder gaat dalen.


maar met oude voorwaarden kost het dus veel minder om contract op te zeggen. Dat is het grote voordeel.


Als je alleen stroom afneemt scheelt het niet zo heel veel.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:11

Maris schreef:
Slmt9 schreef:
Was gister nog een stuk op Radar hierover, die adviseren juist om niet nu al af te sluiten en nog te wachten tot het verder gaat dalen.


maar met oude voorwaarden kost het dus veel minder om contract op te zeggen. Dat is het grote voordeel.


Tja, maar het kost je altijd nog 50/100 euro. Dat moet je natuurlijk nog wel terugverdienen met het oversluiten.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:09

Dus in het slechtste geval ben je 100 euro kwijt om minder te gaan betalen, en je gaat in ieder geval niet meer betalen dan de contractprijs.

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:24

karrij schreef:
Slmt9 schreef:
Kreeg zojuist mail van Essent die de tarieven oer 1 juli verlaagd.

[ [url=m/1s4XYY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik betaal alleen al voor gas 51 cent minder bij Essent, met een vast contract voor 1 jaar (tot 1 mei 2024)
Voor dit bedrag zou ik ook verder kijken.


0,51 eurocent minder dan 1,41 ( nieuwe aangeboden prijs ) ? Of bedoel je 51 eurcent minder dan de oude prijs ?[/quote]


wij nu voor 1.31

Slmt9

Berichten: 4813
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:33

karrij schreef:
Ik betaal alleen al voor gas 51 cent minder bij Essent, met een vast contract voor 1 jaar (tot 1 mei 2024)
Voor dit bedrag zou ik ook verder kijken.


0,51 eurocent minder dan 1,41 ( nieuwe aangeboden prijs ) ? Of bedoel je 51 eurcent minder dan de oude prijs ?[/quote]


karrij schreef:
wij nu voor 1.31


Dat is dus 0,10 euro minder dan de nieuwe Essent. De oude zit boven plafond dus betaal ik sowieso niet.

Ik zie er ook weinig toegevoegde waarde van om voor die 50-100 euro over te stappen als prijzen nog gaan dalen.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:01

Ik heb trouwens gebruik gemaakt van mijn 14 dagen herroepingsrecht en een nog goedkoper jaarcontract afgesloten :-) 1.28 voor gas.

mvdende

Berichten: 5724
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:49

Ik moet er ook aan geloven volgende maand. Begin juli loopt mijn huidige contract af en dat gaat wel ff goed zeer doen! Betaal nu nog €0,25 per kwh en €0,80 per m3 gas. Nu heb ik gelukkig zonnepanelen gekregen, dus voor de stroomprijs ben ik niet heel bang, maar voor gas ga ik dus minimaal 1/3 meer betalen dan wat ik nu doe.

Ik zit eraan te denken gas en stroom bij 2 verschillende leveranciers onder te brengen. Gas dynamisch en stroom bij een leverancier die variabel nette prijzen vraagt/ aanbied.

Voorlopig nog niet weer een vast contract, misschien in september, vlak voor de winter dat ik het voor 6 maanden/ 1 jaar vast wil zetten, maar zolang de prijzen nog dalen, kijk ik het even aan.

Nu nog net iets te vroeg om er volledig in te duiken, aangezien de prijzen voor julli waarschijnlijk behoorlijk anders gaan zijn dan de huidige prijzen.

Maar dat ik flink veel meer moet gaan betalen is wel zeker |( kijken echt met angstige ogen naar komende winter.....

Hopelijk schiet mijn gemeente een beetje op met de energietoeslag van 2023, want ze houden zich tot nu van de domme, terwijl er in Nederland óók gemeenten zijn die al een deel uitbetaald hebben van de 2023 toeslag.

Die toeslag had nooit via de gemeenten moeten gaan, maar via de overheid. Want nu krijgt een inwoner van gemeente A wél de toeslag en inwoner van gemeente B niet...

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:04

Off topic maar:
Zowel inwoners van Gemeente A als Gemeente B krijgen hetzelfde geld. Maar pas na 1 juli want dan pas gaat het geld vanuit Den Haag worden verstrekt. Via de gemeenten.
Enkele gemeenten hebben nu al een VOORSCHOT hierop uitbetaald.
Mijn mening: dom. Want dit geld is bedoeld om de energiekosten van komende winter te verzachten. Niet om nu in april/mei al de gaatjes te vullen. Maar goed, als jij dus nu nog geen VOORSCHOT hebt gekregen, en je hebt na 1 juli wel recht op die energietoeslag, dan krijg je na 1 juli gewoon het hele bedrag.
Maar wel na 1 juli.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:08

mvdende schreef:
Ik moet er ook aan geloven volgende maand. Begin juli loopt mijn huidige contract af en dat gaat wel ff goed zeer doen! Betaal nu nog €0,25 per kwh en €0,80 per m3 gas. Nu heb ik gelukkig zonnepanelen gekregen, dus voor de stroomprijs ben ik niet heel bang, maar voor gas ga ik dus minimaal 1/3 meer betalen dan wat ik nu doe.

Ik zit eraan te denken gas en stroom bij 2 verschillende leveranciers onder te brengen. Gas dynamisch en stroom bij een leverancier die variabel nette prijzen vraagt/ aanbied.

Voorlopig nog niet weer een vast contract, misschien in september, vlak voor de winter dat ik het voor 6 maanden/ 1 jaar vast wil zetten, maar zolang de prijzen nog dalen, kijk ik het even aan.

Nu nog net iets te vroeg om er volledig in te duiken, aangezien de prijzen voor julli waarschijnlijk behoorlijk anders gaan zijn dan de huidige prijzen.

Maar dat ik flink veel meer moet gaan betalen is wel zeker |( kijken echt met angstige ogen naar komende winter.....

Hopelijk schiet mijn gemeente een beetje op met de energietoeslag van 2023, want ze houden zich tot nu van de domme, terwijl er in Nederland óók gemeenten zijn die al een deel uitbetaald hebben van de 2023 toeslag.

Die toeslag had nooit via de gemeenten moeten gaan, maar via de overheid. Want nu krijgt een inwoner van gemeente A wél de toeslag en inwoner van gemeente B niet...

En zo te lezen kreeg jij die toeslag afgelopen keren ook al terwijl je nog een prima prijs had? Dan heb je nog ontzettend veel geluk gehad ook dat ze niet de lijn hebben getrokken bij alleen mensen met contract vanaf datum xyz.

mvdende

Berichten: 5724
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:31

Winged schreef:
mvdende schreef:
Ik moet er ook aan geloven volgende maand. Begin juli loopt mijn huidige contract af en dat gaat wel ff goed zeer doen! Betaal nu nog €0,25 per kwh en €0,80 per m3 gas. Nu heb ik gelukkig zonnepanelen gekregen, dus voor de stroomprijs ben ik niet heel bang, maar voor gas ga ik dus minimaal 1/3 meer betalen dan wat ik nu doe.

Ik zit eraan te denken gas en stroom bij 2 verschillende leveranciers onder te brengen. Gas dynamisch en stroom bij een leverancier die variabel nette prijzen vraagt/ aanbied.

Voorlopig nog niet weer een vast contract, misschien in september, vlak voor de winter dat ik het voor 6 maanden/ 1 jaar vast wil zetten, maar zolang de prijzen nog dalen, kijk ik het even aan.

Nu nog net iets te vroeg om er volledig in te duiken, aangezien de prijzen voor julli waarschijnlijk behoorlijk anders gaan zijn dan de huidige prijzen.

Maar dat ik flink veel meer moet gaan betalen is wel zeker |( kijken echt met angstige ogen naar komende winter.....

Hopelijk schiet mijn gemeente een beetje op met de energietoeslag van 2023, want ze houden zich tot nu van de domme, terwijl er in Nederland óók gemeenten zijn die al een deel uitbetaald hebben van de 2023 toeslag.

Die toeslag had nooit via de gemeenten moeten gaan, maar via de overheid. Want nu krijgt een inwoner van gemeente A wél de toeslag en inwoner van gemeente B niet...

En zo te lezen kreeg jij die toeslag afgelopen keren ook al terwijl je nog een prima prijs had? Dan heb je nog ontzettend veel geluk gehad ook dat ze niet de lijn hebben getrokken bij alleen mensen met contract vanaf datum xyz.


Klopt maar de energietoeslag heet energietoeslag, maar was vorig jaar óók om de inflatie te corrigeren. En daar heb ik wél behoorlijk last van gehad en nog steeds last van. Boodschappen in de supermarkt zijn echt extreem duur in vergelijking met 2-3 jaar geleden voordat de inflatie op begon te lopen. Om maar een voorbeeld te noemen: De Ruiter chocolade vlokken van €1,46 naar €3,51 per pak. Gewoon over de 100% inflatie in 2 jaar tijd. Is geen essentieel voedingsmiddel, maar doet toch flink zeer in de portemonnee als je het regelmatig nodig hebt.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:23

Mjah als je in zo'n situatie al het idee hebt dat je het heel zwaar hebt dan kan ik mij er een voorstelling bij maken dat je met tegenzin naar de toekomst kijkt.

Ik vind het eerlijk gezegd wel te doen dit jaar, zo met alle veranderingen die gerealiseerd zijn om het leven ook voor mensen met een kleinere beurs betaalbaar te houden. Financieel is het slechter als een paar jaar terug, dat zeker, maar het is dit jaar tenminste haalbaar (vorig jaar was voor mij ellende, ook met alle toeslagen liep ik financieel alleen maar verder leeg, dat heb ik als heel beangstigend ervaren). Dit jaar moet je hier en daar absoluut alsnog wel opletten met je uitgaven, maar dat is niet zo anders als normaal voor mensen met een kleine beurs... Daarin zie ik eigenlijk niet ontzettend veel verschil met voorgaande jaren. Het is nu niet leuk, maar wel haalbaar.

-

Dan wat heel anders, zijn er al mensen (met of zonder glazen bol) die ideeen hebben over de komende winter? zijn daar al voorspellingen of verwachtingen voor wat betreft de energieprijzen? Ik vind het zo lastig (en beangstigend, mogen jullie eerlijk weten) om mij met de energiecontracten bezig te houden, bang dat ik de verkeerde keuze maak. En daarom maak ik maar geen keuze, maar dat is ook weer niet slim _O-

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:42

Mwah, sommige merken zijn luxeproducten. Dus dat niet meer kunnen komen is imo een luxeprobleem..

Mbt de komende winter: geen idee. Ik heb wel voor mijzelf besloten een vaste airco te laten plaatsen. Die komt volgende week donderdag. Ik heb zat aan mijn zonnepanelen qua energie. Nu nog aan het kijken naar een nieuwe diepvries gezien het huidige beestje de 20 jaar wel aantikt binnenkort. Met vervanging kan ik waarschijnlijk 250 a 300 kwh besparen en die komen goed van pas bij de airco. Daarmee wil ik de boel een beetje zelfvoorzienender krijgen.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:49

Airco ben ik ook aan het overwegen. Vandaag dak- en kruipruimte flink geïsoleerd:

Afbeelding
En eind volgende maand worden de zonnepanelen geplaatst.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:50

Telpeva schreef:
Mjah als je in zo'n situatie al het idee hebt dat je het heel zwaar hebt dan kan ik mij er een voorstelling bij maken dat je met tegenzin naar de toekomst kijkt.

Ik vind het eerlijk gezegd wel te doen dit jaar, zo met alle veranderingen die gerealiseerd zijn om het leven ook voor mensen met een kleinere beurs betaalbaar te houden. Financieel is het slechter als een paar jaar terug, dat zeker, maar het is dit jaar tenminste haalbaar (vorig jaar was voor mij ellende, ook met alle toeslagen liep ik financieel alleen maar verder leeg, dat heb ik als heel beangstigend ervaren). Dit jaar moet je hier en daar absoluut alsnog wel opletten met je uitgaven, maar dat is niet zo anders als normaal voor mensen met een kleine beurs... Daarin zie ik eigenlijk niet ontzettend veel verschil met voorgaande jaren. Het is nu niet leuk, maar wel haalbaar.

-

Dan wat heel anders, zijn er al mensen (met of zonder glazen bol) die ideeen hebben over de komende winter? zijn daar al voorspellingen of verwachtingen voor wat betreft de energieprijzen? Ik vind het zo lastig (en beangstigend, mogen jullie eerlijk weten) om mij met de energiecontracten bezig te houden, bang dat ik de verkeerde keuze maak. En daarom maak ik maar geen keuze, maar dat is ook weer niet slim _O-


Helemaal met je eens. Als je je al druk maakt, terwijl je eigenlijk nog in een luxe positie zat wordt het wel heel zwaar, terwijl het eigenlijk juist beter is nu. Helemaal als je dus niet eens de laagste inkomens(bijstand) bent, maar ook profiteert van de
Je zal moeten bezuinigen op luxe. A merken is sowieso al knap als je dat nog kon betalen, net als vakanties. Inflatie heeft iedereen mee te maken, daar was de energietoeslag natuurlijk niet voor in het leven geroepen en was mazzel dat ze geen lastige constructie konden bedenken.
Hier gaan ze sowieso pas na de zomer kijken wie er voor in aanmerking komen. Maar goed ook, zoals iemand al zei is het niet het handigste om het nu uit te betalen terwijl mensen het in de winter nodig hebben.

Energie contract durf ik ook niks mee. Heb wel klantenkorting op stroom, maar vind het te lastig om te weten waar ik goed aan doe. Sommige goedkopere aanbieders weiger ik om naar toe te gaan vanwege schandalige klantenservice. En dat laatste vind ik erg belangrijk

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:21

Voor wie echt op de kleintjes wil letten kan ik voordeelmuis aanraden, hiermee kan je ook aanbiedingen van a merken in de gaten houden en inslaan wanneer het een leuke prijs is :)
Ruijter vlokken zijn momenteel 4,49 euro per 2 pakken, ofwel 2,25 euro per pak bij de Lidl.
https://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.c ... %20Ruijter

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:32

Telpeva schreef:
Voor wie echt op de kleintjes wil letten kan ik voordeelmuis aanraden, hiermee kan je ook aanbiedingen van a merken in de gaten houden en inslaan wanneer het een leuke prijs is :)
Ruijter vlokken zijn momenteel 4,49 euro per 2 pakken, ofwel 2,25 euro per pak bij de Lidl.
https://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.c ... %20Ruijter

Kijk, dat vind ik nu een goeie tip, waarvoor dank.
Nu niet dat ik elke week/maand chocovlokken koop voor op mijn brood, maar toch ;)

Zo koop ik ook heel veel 1+1 gratis, of de DE koffie in de aanbieding.
Van sommige merken weet je dat die regelmatig met dezelfde acties komen, en dan wacht je daarop, en koopt groot in. Tot de volgende aanbieding.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:05

Ik gebruik hem ook niet overal voor hoor, vooral wanneer ik zo goedkoop mogelijk een voorraad van iets in huis wil halen. Dingen zoals deodorant, wasmiddel, koffie, dingen met een lange houdbaarheidsdatum of zonder houdbaarheidsdatum die je toch altijd wel gebruikt waarvan het niet uit maakt als het maanden of langer staat. Zulke producten koop ik liefst alleen maar in de aanbieding, en wanneer mijn voorraad bijna op is dan check ik die site weer eens af en toe om te kijken of ik de voorraad ergens goedkoop weer kan aanvullen.

Het doet niks voor de energierekening natuurlijk, maar de tip is vooral onder het motto: elk beetje helpt, en als je met zo'n aanpassing genoeg geld op je rekening houdt kan je wellicht toch blijven genieten van je favoriete chocoladevlokken.
Het doet imo mentaal al veel als je in ieder geval geen afscheid hoeft te nemen van je echte favorieten (en of dat nou je favoriete broodbeleg is, deo, koffie, voeding voor je dieren, wat dan ook).