Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:46

Ik lees het topic al even mee maar ik woon in België dus kon op prijsgebied niet veel nuttigs bijdragen.

Wij hebben sinds 10/10 digitale meters en wat een verademing is dit. Nu kan ik gewoon via de app meekijken en dus ook de prijzen zien wat je per dag verbruikt etc.

Nu vind ik onze energiemaatschappij wel heel erg bandieterig bezig. Wij moesten vorige maand naar aanleiding van onze meterstand, toen hadden we de digitale nog niet maar gaven 1 keer per maand de standen in, ons voorschot verhogen naar € 450,00. Say what?

Nu volgen we dus in onze app het verbruik en die schat ons verbruik, aangezien we nog niet einde maand zijn, op € 220,00 in met huidige prijs. Sorry maar dat is dus bijna de helft. Hoezo moesten we zogezegd € 450,00 betalen?

Ik heb deze maand dus wel € 450,00 betaald maar het voor volgende maand terug gezet naar € 250 per maand.

Ooh en om echt on topic te blijven. Verwarming staat bij ons nu op 16 graden, hebben al een paar keer opgezet naar de 18 om het toch even aangenaam warm te maken. Vroeger zaten we nogal snel op de 20/22.

We wonen maar op een appartement van 59m² maar het is erg koud bij ons altijd. Heerlijk in de zomer. Nadeel in de winter. Ook nog een oude boiler, die we momenteel niet kunnen vervangen anders moet half de appartementsblok meedoen en die zien dat niet zitten.

Marcella

Berichten: 36775
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:13

Luchtvochtigheid woonkamer is hier rond de 30% zonder verwarming. In de zomer gebruik ik aircoolers ook om de luchtvochtigheid wat omhoog te krijgen anders kom het onder de 20%.

Rest huis zit tussen de 40% tot 60%.

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:07

Wij hebben in de winter vaak juist een extreem lage luchtvochtigheid in de woonkamer.
Hebben vorig jaar zelfs een luchtbevochtiger aangeschaft, omdat we pijn in onze ogen kregen door de droge lucht.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:21

Ik zit komende 5 weken stil in het gips op mijn slaapkamer. (Woonkamer is boven daar kan ik niet komen nu). Het is hier 16 graden en ik zit in truien, fleecedekens en omslagdoek. Ik hoop maar dat de winter nog even weg blijft. De verwarming gaat niet aan dit seizoen

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:26

Wij zijn een midweek weg geweest en de kachel naar 14 gedraaid. Toen we begin middag thuis kwamen was het hier 14,5. :brr: wel genoten van een heerlijk warm huisje afgelopen week, nu weer afkicken dus :=

lor1_1984

Berichten: 12056
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:37

Morrie schreef:
Ik zit komende 5 weken stil in het gips op mijn slaapkamer. (Woonkamer is boven daar kan ik niet komen nu). Het is hier 16 graden en ik zit in truien, fleecedekens en omslagdoek. Ik hoop maar dat de winter nog even weg blijft. De verwarming gaat niet aan dit seizoen

Pak er zo nodig een dekbed en een kruik bij, draag meerdere laagjes (hemd, shirt/longsleeve, dunne trui, hoodie/vest, panty/maillot, legging, joggingbroek/jeans, dunne sokken, dikke sokken, sloffen).
Ik heb zelf ontdekt dat twee dunne dekbedden pakken en ertussenin kruipen beter werkt dan een dik dekbed over je heen.
Oh en geen kiertjes etc maar je dekentje/dekbed etc goed laten aansluiten/om je heen wikkelen zorgt ook dat je geen kou krijgt op bepaalde plekken.

Ik gebruik trouwens ook kleine frisdrankflessen gevuld met goed warm water om bijvoorbeeld mijn voeten en handen warm te krijgen/houden. :)
Evt een keukenhanddoek/theedoek ofzo eromheen wikkelen voor het comfort.

MarliesV

Berichten: 15213
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:11

lor1_1984 schreef:
Morrie schreef:
Ik zit komende 5 weken stil in het gips op mijn slaapkamer. (Woonkamer is boven daar kan ik niet komen nu). Het is hier 16 graden en ik zit in truien, fleecedekens en omslagdoek. Ik hoop maar dat de winter nog even weg blijft. De verwarming gaat niet aan dit seizoen

Pak er zo nodig een dekbed en een kruik bij, draag meerdere laagjes (hemd, shirt/longsleeve, dunne trui, hoodie/vest, panty/maillot, legging, joggingbroek/jeans, dunne sokken, dikke sokken, sloffen).
Ik heb zelf ontdekt dat twee dunne dekbedden pakken en ertussenin kruipen beter werkt dan een dik dekbed over je heen.
Oh en geen kiertjes etc maar je dekentje/dekbed etc goed laten aansluiten/om je heen wikkelen zorgt ook dat je geen kou krijgt op bepaalde plekken.

Ik gebruik trouwens ook kleine frisdrankflessen gevuld met goed warm water om bijvoorbeeld mijn voeten en handen warm te krijgen/houden. :)
Evt een keukenhanddoek/theedoek ofzo eromheen wikkelen voor het comfort.


Ik wordt heel verdrietig van dit soort berichten.

Dat je het doet uit 'sport' en voor jezelf ok, maar dat het uit 'armoede' moet vind ik echt heel erg.

Morrie kan je niet zittend de trap op? Beterschap!

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:39

Echt triest.. Nooit gedacht dat het in Nederland zo ver zou komen. Ik lever hier momenteel elke maand al flink in op mijn spaarrekening aan een medische behandeling die deels vergoed wordt, dus bij mij gaat de verwarming ook pas aan als het echt, echt nodig is. Nu kan ik gelukkig goed tegen kou, maar ik heb het echt te doen met ouderen, mensen met kinderen of mensen met bijvoorbeeld een medische aandoening die slecht tegen kou kunnen. Ik woon in een vrijstaand appartement, dus als het gaat vriezen moet de verwarming wel aan om het bevriezen van leidingen te voorkomen. Wat is de minimum temperatuur daarvoor, weet iemand dat? Hoe doe ik dat het voordeligst?

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:42

We hebben de verwarming nog steeds niet aan gehad. Ik werk thuis en dus warme sloffen een dikke trui en koppie thee.
Het is nu weer heerlijk buiten, dus te doen.

Pallatin

Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:09

Nou zeker, het is idd gewoon warm buiten…wij hebben tot nu toe de verwarming nog niet aan hoeven zetten, het is zo’n 18,5 binnen. We zitten tot nu deze maand op zo’n 7 m3 verbruikt
@Morrie, heel veel sterkte met het gipsgebeuren! Kan de verwarming niet aan of wil je t niet?

lor1_1984

Berichten: 12056
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:33

MarliesV schreef:
Ik wordt heel verdrietig van dit soort berichten.

Dat je het doet uit 'sport' en voor jezelf ok, maar dat het uit 'armoede' moet vind ik echt heel erg.

Voor mij is het grotendeels sport, ik betaal huur inclusief g/w/e en internet dus ben niet afhankelijk van maandelijkse wisselende prijzen hierin.
Maar ik vind het voor mezelf belachelijk om nu al volop te stoken, vandaar de door mij aangedragen werkwijze. :)
De afgelopen 2-3 dagen heb ik de verwarming aangezet op 16,5°c (zo ongeveer van 10u tot 17u) dat ene graadje was voldoende om de ergste kou in huis te verdrijven.
Gecombineerd met een legging, sokken en een longsleeve was dat voor mij prima te doen met een zomerdekbed op de bank en sloffen wanneer ik door het huis liep.
Mijn ene hond had het wel koud, die is vorige week naar de trimsalon geweest maar met een truitje of pyjama en lekker tegen me aan kruipen warmde hij ook vlot op.

Wanneer mijn huis afkoelt blijft het ook een stuk kouder dan de buitentemperatuur als ik de verwarming laag laat, had hij nu nog op de laagste stand gestaan (12°c ofzo) dan was het wsl ook die temperatuur geweest. :brr:
Om het net aangenaam te houden staat de thermostaat op 15,5°c ingesteld, doel is hem niet hoger te zetten dan 17°c deze winter. :)

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:44

De cv kan wel aan maar ik moet straks zeker een jaar fysio en er worden maar 9 behandelingen vergoed. Ik moet dus geld apart gaan zetten.
Ik heb een smalle, stijle spiltrap en ik ben niet de slankste dus naar boven op m’n kont durf ik niet

Marcella

Berichten: 36775
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:44

amber15 schreef:
Wat is de minimum temperatuur daarvoor, weet iemand dat? Hoe doe ik dat het voordeligst?

Afhankelijk waar en hoe de leidingen lopen.

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:47

Morrie schreef:
De cv kan wel aan maar ik moet straks zeker een jaar fysio en er worden maar 9 behandelingen vergoed. Ik moet dus geld apart gaan zetten.
Ik heb een smalle, stijle spiltrap en ik ben niet de slankste dus naar boven op m’n kont durf ik niet


Krijg je fysio niet vergoed via de lijst van Borst?
Ik weet niet waardoor je in het gips zit maar je weet het nooit.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:49

Morrie schreef:
De cv kan wel aan maar ik moet straks zeker een jaar fysio en er worden maar 9 behandelingen vergoed. Ik moet dus geld apart gaan zetten.
Ik heb een smalle, stijle spiltrap en ik ben niet de slankste dus naar boven op m’n kont durf ik niet


We zitten bijna aan het einde van 2022. Dus als je nog 9 behandelingen voor het einde van het jaar plant. Dan heb je ik 2023 weer 9 behandelingen te goed.
Je kan ook nog overwegen om in december je verzekering aan te passen zodat je meer behandelingen vergoed krijgt in 2023. Even uitrekenen wat een behandeling kost vs hoeveel meer premie je in totaal per jaar gaat betalen.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:29

chanicha schreef:
Morrie schreef:
De cv kan wel aan maar ik moet straks zeker een jaar fysio en er worden maar 9 behandelingen vergoed. Ik moet dus geld apart gaan zetten.
Ik heb een smalle, stijle spiltrap en ik ben niet de slankste dus naar boven op m’n kont durf ik niet


Krijg je fysio niet vergoed via de lijst van Borst?
Ik weet niet waardoor je in het gips zit maar je weet het nooit.

Geen idee, ik ben door m’n eigen schuld gevallen met de fiets. Zal m’n verzekering maandag es bellen

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:46

Sansevieria schreef:
Om te ontvochtigen de Clean Air Optima.


Ben heel benieuwd Sansevieria. Toevallig vanmiddag ook een Clean Air ontvochtiger besteld.

Heb hier 50m2 met op 2 zijden nagenoeg geheel glas (Oost-Zuid-West) dus gehele dag zon als die er is.
Pas de binnenzijde achter de radiatoren geïsoleerd met 1 cm dikke aluminiumfolie platen en nu dus toch nog een wat vochtiger klimaat in huis dan voorheen (al was het vandaag wel erg klam vochtig buiten ook). Heb het hier nog standaard 20 a 21 graden zonder verwarming binnen.

Vandaag en nu vanavond ook nog 2 ramen tegenover elkaar open en 2 ventilatoren aan om het vocht maar enigszins wat weg te krijgen. Temperatuur binnen nu toch nog 20.8 graad en luchtvochtigheid 69%.

Nu is de verwarming nog niet nodig hier maar vochtige lucht laat zich slecht verwarmen mocht het nodig zijn.

@Amber15, https://blog.lasaulec.nl/voorkom-bevroren-leidingen/#:~:text=Wanneer%20de%20temperatuur%20in%20je,stand%20%E2%80%93%20kan%20dit%20worden%20voorkomen.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:00

Goed voor jezelf zorgen hoor Morrie... als het echt niet goed voelt is het waarschijnlijk ook niet goed voor je lichaam en je herstel. (Kou maakt bijvoorbeeld dat je makkelijker verkrampt, en dat is ook niet goed. Het kost ook veel energie, terwijl je wilt dat die energie gaat naar het herstel van je enkel.) Dus ontzeg jezelf niet teveel om het andere te kunnen. Goed zorgen voor je hele zelf, en dat is ook voldoende warm blijven, is ook belangrijk.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:23

Zodra de zon ff schijnt, is het hier bloedheet dus komende week komt het wel goed. Dan zien we wel weet verder

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 22:20

Ik heb een apartement met CV, thermostaat in de woonkamer. De verwarming heb ik nog niet aangehad omdat het nog niet onder de 19 graden in huis geweest is. Zodra het dat wel is, staat de verwarming in de woonkamer helemaal open en de keuken/hal/badkamer/slaapkamer een tikje zodat alle warmte kwijt kan/door blijft lopen.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:40

Bravura schreef:
Sansevieria schreef:
Om te ontvochtigen de Clean Air Optima.


Ben heel benieuwd Sansevieria. Toevallig vanmiddag ook een Clean Air ontvochtiger besteld.

Heb hier 50m2 met op 2 zijden nagenoeg geheel glas (Oost-Zuid-West) dus gehele dag zon als die er is.
Pas de binnenzijde achter de radiatoren geïsoleerd met 1 cm dikke aluminiumfolie platen en nu dus toch nog een wat vochtiger klimaat in huis dan voorheen (al was het vandaag wel erg klam vochtig buiten ook). Heb het hier nog standaard 20 a 21 graden zonder verwarming binnen.

Vandaag en nu vanavond ook nog 2 ramen tegenover elkaar open en 2 ventilatoren aan om het vocht maar enigszins wat weg te krijgen. Temperatuur binnen nu toch nog 20.8 graad en luchtvochtigheid 69%.

Nu is de verwarming nog niet nodig hier maar vochtige lucht laat zich slecht verwarmen mocht het nodig zijn.

@Amber15, https://blog.lasaulec.nl/voorkom-bevroren-leidingen/#:~:text=Wanneer%20de%20temperatuur%20in%20je,stand%20%E2%80%93%20kan%20dit%20worden%20voorkomen.

Ik lucht hier ook voldoende, soms ook met de ventilator aan. Koud in huis is het niet echt, tussen de 18 en 20 graden op de benedenverdieping, zonder de CV aan te zetten.
Moet zeggen, binnen een etmaal van 80 naar de ingestelde 55 procent in de woonkamer. Zetten we dan de deuren open, dan loopt het percentage natuurlijk weer op, maar werken doet die ontvochtiger dus goed.

Opvangbak voor het water is 6.5 liter, en dat heeft dat ding ook wel aan vocht binnen 24 uur uit de woonkamer getrokken.

Ramen open om te luchten met dit weer schiet niet heel veel op, dit apparaat blijkbaar wel.
We zijn ervan verschoten hoeveel water er uit een ruimte kan komen op die tijd.

Groot oud vrijstaand huis hier, geen spouw. De kelder is deels uit kunradersteen, zo zal de fundering dus ook wel gebouwd zijn lijkt me. Het is nu niet zo dat we de schimmel op de muren hebben staan, maar je voelt gewoon dat het binnenklimaat anders is als bij een appartement bijvoorbeeld.
Het warmt hier ook in de zomer niet zo heel snel op, door de hele dikke muren.

Ik ga denkelijk ook eens informeren bij deze firma, heb het idee dat dit voor ons best een goede investering op lange termijn zou kunnen zijn bij een huis als dit. Waarbij ik natuurlijk eerst de info van die firma moet zien te krijgen, of dit wel kan bij een huis zonder spouwmuur.
https://schrijversysteem.nl/wat-is-het- ... ersysteem/

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:43

Ah, daar had ik ook al wat over gevonden. Echter vallen de muren onder de VVE dus hier geen optie. Maar voor een woning leek mij dat ook een oplossing.
Inmiddels de ontvochtiger binnen en aan staan. Merk dat de lucht nu droger wordt in huis. Je merkt het ook gelijk met ademen en gewoon de lucht om je heen. Veel aangenamer. De temperatuur binnen gaat ook enkele graden omhoog naar mate het luchtvochtigheidspercentage naar beneden gaat. Ramen open en de luchtvochtigheid gaat gelijk weer minimaal 5% omhoog.

Marcella

Berichten: 36775
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:31

Hier gaat alleen luchtvochtigheid even omhoog met douchen. Zit voor nu met een luchtvochtigheid van 35%.

Zou ook even opletten dat het ook weer niet te droog word, want dat is ook niet goed.

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:29

35% vind ik al behoorlijk laag.
Vinden mijn ogen niet leuk, die willen liefst tenminste 40%

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:44

hier gaat de kachel alleen aan als er kans is dat de leidingen bevriezen of de luchtvochtigheid in huis te hoog is (schimmel) anders blijft hij lekker uit.