Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12172
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:38

In ons vorige huis had ik gebeld naar de woningbouw of we niet in aanmerking konden komen voor zonnepanelen, had daar de hele dag zon maar we waren nog niet aan de beurt -O-
Dus je kan wel willen als huurder maar dan nog.

Pallatin

Berichten: 2514
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:29

chanicha schreef:
Hoezo tunnelvisie!
Wel eens bij nagedacht dat er best veel mensen zijn die geen elektrische auto, zonnepanelen kunnen betalen!
Dat er mensen zijn die ziek worden van kou in huis!
Wees vooral trots op jezelf dat je het zo goed voor elkaar hebt Pallatin +:)+


Nou nou, wat een zure reactie :') Jaloers? En verder, beschuldig iemand niet van tunnelvisie terwijl je dat zelf ook doet; jij kent mij niet dus oordeel niet zo snel…

@ Shadow
Tuurlijk zijn zonnepanelen en een elektrische auto niet voor iedereen haalbaar maar iedereen kan wat doen. Hoezo ben je afhankelijk van het enthousiasme van anderen? Ook huurders hebben hierin een stem en kunnen het voortouw nemen. Al plaats je isolatie folie achter je radiatoren zoals iemand hier ook oppert.
Stadsverwarming is vaak al ‘duurzaam’: restwarmte van energiecentrales. Wat betreft je andere opties; oplossingen met zonne-energie zijn voor het verminderen van gas verbruik minder rendabel want vooral opbrengst in de zomer. Je doet het voorkomen alsof het allemaal makkelijk gerealiseerd kan worden maar helaas is dat niet zo. Voorbeeldje: alle kantoren zonnepanelen noem je….ik was vanuit m’n werkgever betrokken bij zo’n project. Paar van de problemen waar we tegen aanliepen: kosten/baten plaatje klopte niet, dus het plaatsen is vooral een investering in een duurzaam imago. Veel bestaande dakconstructies zijn niet geschikt om zonnepanelen te dragen. Aanpassen van de dakconstructie is duur. ‘De meterkast’ van zo’n kantoor moet vaak aangepast worden= duur. Regulier dakonderhoud is moeilijk en extra duur als er zonnepanelen op liggen. Grondstoffen van zonnepanelen worden veelal in China gewonnen, met dwangarbeid van bijvoorbeeld Oeigoeren. Wil je als bedrijf imago schade oplopen als je duurzame initiatief (terecht) wordt afgeschoten in de media omdat je zonnepanelen niet schoon geproduceerd zijn? Je moet vergunningen aanvragen, dat gaat ik elke gemeente weer anders. En: er is een schreeuwend gebrek aan technici die dit soort installaties kunnen leveren en plaatsen. Voor je oppert dat de overheid dit allemaal moet regelen: ik vermoed zomaar dat die tegen dezelfde problemen aanlopen met de extra moeilijkheid: hoe betaal je dat? En in geval van de overheid gaat t ook nog om belastinggeld. Alles wat de overheid uitgeeft komt uiteindelijk uit onze zakken. Daar moet je voorzichtig mee om gaan lijkt me. Kortom lastige materie, ik vind het wel ontzettend interessant en zie ook een hoop kansen om zelf actie te ondernemen. Ik zal hier verder niet meer over door discussiëren want dat is hier duidelijk de plek niet voor.

chanicha

Berichten: 12172
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:51

Niks zuur of jaloers, kan er alleen niet tegen als mensen dikgedrukt verkondigen van kijk mij het goed doen, zo komt het bij over, terwijl er mensen zijn die ook wel zulke dingen willen maar het geld of mogelijkheid niet hebben.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:56

Pallatin schreef:
Tuurlijk zijn zonnepanelen en een elektrische auto niet voor iedereen haalbaar maar iedereen kan wat doen. Hoezo ben je afhankelijk van het enthousiasme van anderen? Ook huurders hebben hierin een stem en kunnen het voortouw nemen.


Ik geloof toch dat je wat optimistisch bent over de mogelijkheden die huurders hebben. Als de woningbouwvereniging nee zegt, hou je gewoon echt niets over.

Citaat:
Al plaats je isolatie folie achter je radiatoren zoals iemand hier ook oppert.


Gerommel in de marge, het ging erom dat we het gas moeten vervangen. Dat doe je niet met radiatorfolie, maar met drastisch andere keuzes.

Citaat:
Stadsverwarming is vaak al ‘duurzaam’: restwarmte van energiecentrales.


.... gascentrales. De stadsverwarming is op veel plekken een beetje leuk verpakt maar ook heel veel gas. En om van het gas af te gaan hebben we daar dus verandering nodig, niet allerlei verhalen waarom we niks hoeven te veranderen.

Citaat:
Wat betreft je andere opties; oplossingen met zonne-energie zijn voor het verminderen van gas verbruik minder rendabel want vooral opbrengst in de zomer. Je doet het voorkomen alsof het allemaal makkelijk gerealiseerd kan worden maar helaas is dat niet zo.


Ja, dat is dus precies de traagheid en het gebrek aan creativiteit en urgentie wat ik dus wilde benoemen. Tigduizend redenen om niets te doen, weinig actie. Wachtend op de perfecte oplossing hebben we nauwelijks iets gedaan om onze afhankelijkheid van het gas te verminderen, terwijl we echt heel erg duidelijk wisten hoe kwetsbaar dat was. Nu exploderen de rekeningen 'ineens' - maar we hadden ook de afgelopen 10 of 20 jaar veel voortvarender aan de gang kunnen gaan met het systematisch veranderen van onze energievraag. Nogmaals: kantoren, zwembaden, sporthalen, appartementencomplexen, warmtecentrales, we hadden zoveel meer kunnen doen, maar iedere keer weer kwamen er mensen aan met 'het is heel ingewikkeld en het kan niet zomaar.' Het kan wel zomaar, je moet het alleen doen.

En... er zijn ook gewoon plekken waar het gedaan is. Er kan genoeg, dat is ook al in de praktijk bewezen, maar op teveel plekken hou je de weerstand.

Je geeft zelf inderdaad al een super voorbeeld van waar het mis gaat.
Citaat:
Voorbeeldje: alle kantoren zonnepanelen noem je….ik was vanuit m’n werkgever betrokken bij zo’n project. Paar van de problemen waar we tegen aanliepen: kosten/baten plaatje klopte niet, dus het plaatsen is vooral een investering in een duurzaam imago.


Het probleem zit er hier natuurlijk in dat er steeds gerekend werd met de prijzen zoals die waren, niet met de risico's. De risico's waren echt bekend (voor iedereen die het zou willen weten), maar niet zomaar in geld uit te drukken. Dus kon iedereen zeggen 'het loont niet om te veranderen', en nu zijn we hier in een situatie met een onhoudbare explosie van prijzen. We hadden het wel anders kunnen doen, maar teveel mensen zijn te druk met het niet doen. Dat neem ik de overheid kwalijk. Dat had anders gemoeten.

[qoute]Voor je oppert dat de overheid dit allemaal moet regelen: ik vermoed zomaar dat die tegen dezelfde problemen aanlopen met de extra moeilijkheid: hoe betaal je dat?[/quote]

Je zou ook gewoon kunnen lezen, want dan was je vast tegengekomen dat het zeker niet gaat om het allemaal te regelen, maar vooral om een verandering in keuzes en bewustwording. En... daarnaast: we betalen nu dus alsnog al die kosten. En meer waarschijnlijk, want noodsprongen zijn bijna altijd duurder dan doordachte oplossingen. Wij gaan nu enorm veel geld uitgeven (en ja, dat slaat terug op onze maatschappij) voor iets waarvan we al wisten dat het een keer ging komen.

Citaat:
En in geval van de overheid gaat t ook nog om belastinggeld. Alles wat de overheid uitgeeft komt uiteindelijk uit onze zakken. Daar moet je voorzichtig mee om gaan lijkt me.


Ja. Des te meer reden om te verwachten (of te eisen) dat het doordacht en op tijd gebeurt, niet steeds gehaast, te laat en te duur.

Valerie93

Berichten: 3135
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 22:08

Ik heb gewoon alle platen open en 20 graden in woonkamer, daar hangt thermostaat.
December gaat nieuw contract in met variabele kosten maar denk dat het zo laat staan. Ik ben alleen en straks 4 van de 7 dagen bijna niet thuis dan staat de verwarming gewoon op 16 graden.

Edit: typo en toevoeging

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 22:44

Morrie schreef:
De cv kan wel aan maar ik moet straks zeker een jaar fysio en er worden maar 9 behandelingen vergoed. Ik moet dus geld apart gaan zetten.
Ik heb een smalle, stijle spiltrap en ik ben niet de slankste dus naar boven op m’n kont durf ik niet


Andere verzekering nemen eind van het jaar?

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 23:43

superpony schreef:
Dat is dan wel erg oud al inderdaad.

Kan je ook niks tussen de radiator en muur schuiven? Wat je dus ook zo weer wegtrekt?
En ipv een deur een gordijn? Of zo een klapwand?

Natuurlijk moeten de woningbouw verenigingen wat gaan doen, maar dat kost behoorlijk veel geld en ze zullen dat ook deels uit eigen zak moeten ophoesten.
Door het woningtekort is er geen concurrentie, anders waren ze allang aan de slag gegaan misschien.

Nope mag absoluut niks tussen. Iets met dat er vroeger te veel brand is geweest.

Moet er wel bij zeggen de woningen zijn dit jaar overgenomen door andere woningbouw. En zeker ook al jaren geen onderhoud geweest alleen lapwerk. Er is nog deel muren die opnieuw gevoegd moet worden, maar dit kan pas na afronden onderzoek naar vleermuizen die mogelijk in de muren zitten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:35

@Pallatin, dat je denkt dat mensen jaloers zijn, zegt wel wat over je houding hoor. Sorry, maar dan begrijp je het echt niet.

En nee, ik ben verre van jaloers, want we zijn aan het verbouwen en flink isoleren etc. Wij waren overtuigd dat we zonnepanelen namen en nu lichte twijfel.
Een electrische auto willen we momenteel niet eens en mijn man zit in de auto's dus dat zegt genoeg denk ik.

Dat ik rond kan komen wil niet zeggen dat ik niet weet of snap hoe het voor velen anderen is. Helaas blijkt dat heel vaak voor anderen wel heel moeilijk.

@Marcella, dat is lastig, Vraag me af of ik me aan die regels zou houden dan. Jij moet er wonen en ze komen niet zomaar binnen.
Kan me niet voorstellen dat als jij alles goed stofvrij houdt ene stuk isolatie folie achter de verwarming brandgevaar kan opleveren.
Hopelijk gaat de nieuwe woningbouw wat nuttigs doen en redt je je zolang met een lekker dekentje.

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:42

Gelukkig is het niet koud nog en in huis nog 22 graden (en even balkondeur wagenwijd open gehad).

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:57

Hoe vergaat het jullie?
Hier staat sinds een paar dagen de verwarming op 15/16 graden als ik thuis ben. Het is 's morgens 13,5 en dat is toch best fris.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:59

Wij op 18, hij slaat alleen in de ochtend even aan.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:00

Hier 17. We zitten nu al met een dikke kamerjas. Kouder zie ik echt niet zitten :brr:

SophievdV
Berichten: 14754
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:09

Wij hebben tochtstrips en alles gehaald en op de deuren geplakt. Het scheelt aanzienlijk. Gisteren kreeg ik een overzicht van de energiemaatschappij en we hebben in oktober slechts 46 m3 gas verbruikt. Ze vermelden er ook bij wat gemiddeld is voor het type huis wat we hebben en dat gemiddelde ligt op 218 m3. Wat een gigantisch verschil!

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:25

Vorige week kachel woonkamer even aan gehad als in plaat warm laten worden en daarna weer uit. Kachel hobby kamer staat nu op 2 aan, maar is koude kant van het huis.

Maar in de middag is het al snel ruim boven de 20 graden met zonnetje op het raam.

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:29

SophievdV schreef:
Wij hebben tochtstrips en alles gehaald en op de deuren geplakt. Het scheelt aanzienlijk. Gisteren kreeg ik een overzicht van de energiemaatschappij en we hebben in oktober slechts 46 m3 gas verbruikt. Ze vermelden er ook bij wat gemiddeld is voor het type huis wat we hebben en dat gemiddelde ligt op 218 m3. Wat een gigantisch verschil!

Gaaf is dat hè, wij zaten in oktober op 19m3 terwijl 83m3 voor ons type huis normaal is :D

Hier gaat de verwarming op 19 's avonds, dan zit ik al met een Oodie aan en een wollen deken. Ik zou best lager willen gaan zitten maar het geld wat ik bespaar op gas gaat dan rechtstreeks naar de masseur en de fysio. Als ik het koud heb verkramp ik aan alle kanten :brr:

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:35

Ik ga daarom ook echt niet besparen. Maar zoals nu is de temperatuur in huis al aan het oplopen. Was vanmorgen zelfs nog 20,5 graad in de woonkamer.

Tancreda4

Berichten: 24064
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:46

Mijn woonkamer was gisteren 15 graden, niet te doen om in te werken. M'n stoppen sloegen eruit door m'n elektrische kachel dus gewone aangezet. Vanmorgen ook even. Op 18 graden. Heb geen zin in koud hebben.

Wel balen dat ik juist op de dag dat m'n tarieven zijn gestegen met een euro, dat ik de kachel aan moest gaan zetten. Maar ik vind 't koud hebben ook echt helemaal niets.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 08:17

Afgelopen weekend was het met dat mooie weer binnen ruim 25 graden. Sinds maandag de verwarming zo'n 2 uurtjes s avonds op 20 graden. Rest staat de verwarming nog geheel uit. Bij afwezigheid en s nachts staat hij altijd uit of hooguit op de vorst stand. Heb de indruk dat dat meer gas scheelt dan continu op een lage stand. Het is met 10 minuten warm hier als hij aan gaat.

Heb wel in een "niet te isoleren oud appartementje" alle kieren en gaten buiten gedicht met kit, radiatorfolie achter op de verwarmingen, een 1 cm isolatieplaat met aluminiumfolie op de wandjes achter de radiatoren (is slechts Trespa buitenwand onder glas), 3 radiatorventilatoren op 1 verwarming in de woonkamer, alle deuren en ramen voorzien van isolatie tochtstrips en sinds kort een deurgordijn. Warmte blijft binnen nadat de verwarming uit gaat en de gordijnen dicht.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 16-11-22 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 08:28

Kachel staat op 16 als ik niet thuis ben en op 20 als ik er ben.
Ik kan zo slecht tegen de kou, mijn lijf trekt dat echt niet.

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:47

Het is hier nu 12/13 graden in huis. We verwarmen elke avond flink met de houtkachel naar 20+ graden, maar paar uur later is de warmte alweer verdwenen. Het voelt een beetje als een kansloze strijd. Ben jaloers op anderen waar de warmte wel in huis blijft hangen :o

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:06

Is ook niet altijd lekker voel voor nu gebakken aan. Iemand boven mij heeft 24/7 kachel op heet staan. Ben altijd blij als die tussen 23.00 t/m 07.00 uur uit gaat.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:07

Hier is sinds anderhalve week de kachel aan. Staat op 17 graden en is soms wat frisjes. Maar kruip dan onder dekbed op de bank.
Mijn pupsel heeft het smorgens koud dus daar een schapenvacht jasje voor gekocht voor de eerste uurtjes en daarna heeft ze het niet meer nodig.
Hoger dan 18 graden krijg ik het niet ook al laat ik zonnetje binnen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:13

Komend weekend koud weer, s nachts zelfs rond de -6. Was met de hele dag 1 raam open en verwarmingen uit 17.9 graad binnen. Nu de verwarming sinds 17.00 aan maar het is nog maar 19.8 graad. Zo merk je toch dat het buiten kouder wordt. Alles gaat hier komende nachten op de vorstvrij stand.

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:18

Er is echt iets niet normaal in ons huis voor mijn gevoel. Ons huis was vanmiddag toen we thuis kwamen 15.5. Gisteravond was het door het kacheltje 20.5 graden in de woonkamer. Nadat we het kacheltje uit hadden gezet was het 2 uur later alweer gezakt naar 17.5 graden.

We hebben een hoekwoning van 2008 op de vlakte, maar wel HR++ glas en een A label. Voor mijn gevoel zou het niet zo hard af moeten koelen.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:37

Isolatie is niet alles: een deel van de warmte gaat ook in je huis zelf zitten. Dus de vloer en de muren zelf nemen de warmte ook op. Met een kachel verwarm je de lucht en misschien het bovenste laagje, maar niet alles.
(Het omgekeerde merk ik in de zomer bijvoorbeeld: als het warm is hou ik het eerst nog wel koel binnen, en ook als het overdag warmer wordt, koel je het 's avonds zo weer af. Maar op zeker moment is alles warm en dan helpt dat niet meer. Dan zit de warmte echt diep in de muren en de stenen, en dan blijft het warm.)