Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:12

Nee verwarm de slaapkamer en badkamer niet. Bij ons op de slaapkamer is het 8 graden. Raam wijd open heerlijk. Lekker flanellen dekbedovertrek erop.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:33

in de badkamer heb ik een straalkacheltje, ideaal. als je gaat douchen of je wassen, zet je hem even aan, is meteen warm.
Ik slaap beneden en woon boven (maisonnette), beneden heb ik de slaapkammerramen open in de ochtend, dekbedden eruit om te luchten en dan weer dicht.
Boven in de woonkamer tot nu toe alleen verwarmen met de airco. Ondanks dat het -6 was vannacht, was het vanmorgen nog 15,5 graden boven, we kunnen tot 17 graden verwarmen met de airco en daar ben ik nu aan gewend.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:41

Wij verwarmen alleen de woonkamer tot 22 graden (met airco). De rest van het huis is nu zo'n 7 graden. :brr:

Fitzroy

Berichten: 25141
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:55

Ik verwarm nog niets. :wow:
Blijkbaar wordt er om me heen voldoende gestookt en de zon doet hier ook zijn werk. Het is nu 15,5 graad in de slaapkamer en 16,5 in mijn werkkamer. Woonkamer door een beetje zon alweer 18.

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:00

Mijn werkkamer is er, als ik er niet ben, rond de 14-15 graden.
Maar als ik er wel ga zitten werken, zet ik toch echt de elektrische kachel aan, met 15 graden ga ik echt niet comfortabel aan het werk.

Tancreda4

Berichten: 24068
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:40

Ik blijf't maar koud hebben dus fiets it, ik heb 2x 190neuro om te stoken dus doei. Alleen woonkamer trouwens, bijverwarmen met elektrische kachel. Verder alleen Radiator in badkamer aan normaliter, maar nu toch ook de keuken aangezet want daar was 't blijkbaar 9 graden :=

Nielojram

Berichten: 7815
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:04

Sem_ schreef:
Verwarmen jullie ook de bovenverdieping of enkel de woonkamer? Ik twijfel, het wordt nu wel erg fris boven, maar als ik de thermostaatkranen boven op de antivorststand zet gaan ze wel meteen erg hard stoken heb ik het idee.


Ik heb een benedenwoning. Verwarm de woonkamer, waar de keuken ook in zit, heb 2 cv's aan.

Badkamer en slaapkamer vind ik onzin, als ik straks ter mand ga, zet ik mijn raam gewoon weer open, zonder frisse lucht kan ik niet slapen.

Ik ben ddw's 's morgens hooguit 40 minuten in de weer, daar zet ik zeker niet mijn thermostaat voor aan.
Zodoende staat de mijne gewoon uit.

Ik heb het niet nagerekend( wel een P1 meter) maar 2 uur per werkdag even de cv van, zeg 15, naar 19,5, daar ga ik niet moeilijk over doen. Ik wil wel een beetje behaaglijk in mijn woonkamer zitten.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:21

Hier, een appartement van 17 uur tot 22 uur, 20 graden. ‘S nachts, 18 denk ik.
Als ik thuis werk, dan gaat ie wel naar 20 graden.
Maar als ik het zo lees, zitten de meesten veel kouder.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:23

ik vind het verbazingwekkend hoe snel je went aan lagere temperatuur. Mijn man is heel kouwelijk, maar ook hij functioneert gewoon bij 17 graden (voorheen moest het minstens 22 graden zijn bij hem).
Ik heb het altijd warm, dus ik ben geen goede graadmeter.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:48

Hier blijft de verwarming nu overdag op 17 graden (thermostaatknoppen op 2). Als ik thuis kom gaan de thermostaatknoppen op 3 (ouderwets :D ), dat zou 20 graden moeten zijn. Na nu 2 uur verwarmen is het met de thermostaatknoppen op 4 (zou 24 graden moeten zijn) nog steeds slechts 19.4 graad binnen. -O- De blokverwarming hebben ze hier vorig jaar waterzijdig ingeregeld maar het verwarmen is er niet beter op geworden, wel duurder uiteindelijk.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 15-12-22 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Berichten: 36775
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:49

Om die reden doe ik nu elektrisch verwarmen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:58

Marcella schreef:
Blokverwarming is hier terug gedraaid en verwarm nu elektrisch bij.



De uiterste (gemiddelde) temperatuur tot waar per appartement verwarmd kan/mag worden?
Zal morgen eens mailen of dat hier ook het geval is.
Heb nog "vast" gas, dus elektrisch verwarmen zou hier duurder uit komen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 22:05

Slaapkamer 4,7 graden :+ maar wel elektrische dekens daar.

Woonkamer plus keuken zijn de enige verwarmde ruimte, houtkachel met cv en elektrische kachel (want zonnepanelen). In de ochtend krikt de cv de temperatuur naar 16 graden samen met de elektrische kachel en dan de houtkachel aan tot 18. De badkamer heeft ook een elektrische kachel en die alleen aan als we douchen (2x per week) of aankleden

De rest vh huis is ijskoud maar dit hadden we elke winter al want anders ga je failliet op deze oude boerderij

In de winter altijd dikke kleren aan en pas dit jaar voor het eerst dat ik bij stadslui binnenkom en niet meer de enige ben met een gezellige dikke wollen trui aan ipv kantoorkleding

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:49

Ik heb pas eens uitgerekend wat het verschil voor mij zou zijn tussen electrisch of met gas verwarmen. Ik kan de berekening niet zo snel terugvinden, maar ik was duurder uit met een elektrische kachel.

MarliesV

Berichten: 15213
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:41

amber15 schreef:
Ik heb pas eens uitgerekend wat het verschil voor mij zou zijn tussen electrisch of met gas verwarmen. Ik kan de berekening niet zo snel terugvinden, maar ik was duurder uit met een elektrische kachel.

Nou dit dus, ik vraag me echt af of al dat electrisch verwarmen de kosten niet nog meer omhoog drijft.

Wij hebben zonnepanelen en electra 'over' per jaar, dus dat scheelt, maar dat zal lang niet iedereen hebben.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:27

Alles elektrisch stoken via een gewone kachel is in vrijwel alle gevallen duurder (ik heb geen gasleiding, dus dan zouden er compleet andere kosten bij komen), maar met een elektrisch kacheltje kan je wel via preciezer stoken. Een kwartiertje aan in je badkamer, terwijl de rest op een lage stand blijft, het hoekje bij je bureau, dat soort plekken. Dan hoef je dus niet de hele ruimte te verwarmen, waardoor het uiteindelijk wel goedkoper tot veel goedkoper is in veel gevallen.

Marcella

Berichten: 36775
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:00

Dit dus en eigenlijk vind ik het nu ook sneller behaaglijk. Heb nu ook het idee dat er minder warmte de muren in gaat. Tel daarbij als ´s middag zon door kom dan kan die uit en af en toe aan.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:27

Sem_ schreef:
Verwarmen jullie ook de bovenverdieping of enkel de woonkamer? Ik twijfel, het wordt nu wel erg fris boven, maar als ik de thermostaatkranen boven op de antivorststand zet gaan ze wel meteen erg hard stoken heb ik het idee.



Wij hebben de vloerverwarming op 20 graden continu. Is goedkoper als laten zakken in de nacht. Voorheen op 21 maar nu terug gezet.

Boven in badkamer ook vloerverwarming maar de kamers zijn maar 11 a 12 graden nu.

Dat iedereen zegt dat het went ben ik het niet mee eens. Zelfs met 20 graden heb ik mijn thermoshirt thermobroek en geitewollen sokken aan.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 02:22

Ik had naar mijn idee afgelopen week een veel hoger verbruik dan eerder met vergelijkbare buitentemperaturen. En terwijl ik de binnentemperatuur lager heb dan eerder. Thermostaat (aan de ene kant van de kamer) gaf ook steeds een graad hoger aan dan het weerstation aan de andere kant van de kamer.

Legde net pas de link: het huis aan 'de koude kant' staat sinds 1,5 week leeg, dus daar zal de verwarming nu op antivries staan. Tijd voor nieuwe buren dus!

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:59

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 21-12-22 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:15

Het is hier nu een stuk kouder in huis dan toen het vroor. Ik krijg het in de huiskamer niet warmer dan 15 graden. Met de cv erbij haalt ie met moeite de 17 voor 10 euro per uur.
Ik heb het nooit koud, maar nu wel.
Ik kwam vanmorgen bij de fysio binnen en het zweet brak me uit, 18 graden daar. Bloedheet in mijn beleving

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:29

Wat grappig, ik heb het precies andersom. Nog steeds 15 graden, maar de plisse kan weer omhoog zonder er kou voelt vd ramen. Ik hoef geen fleece meer aan in huis. Voor mij voelt het dus warmer met dezelfde temperatuur :D

snorkel1986

Berichten: 3027
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:53

OleJon schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels




Vast een verhitte discussie geweest.. :D

purny

Berichten: 27528
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:21

Nu de kachel weer op 17 graden, maar ik ben ook niet thuis.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 07:50

Morrie schreef:
Het is hier nu een stuk kouder in huis dan toen het vroor. Ik krijg het in de huiskamer niet warmer dan 15 graden. Met de cv erbij haalt ie met moeite de 17 voor 10 euro per uur.
Ik heb het nooit koud, maar nu wel.
Ik kwam vanmorgen bij de fysio binnen en het zweet brak me uit, 18 graden daar. Bloedheet in mijn beleving


Het is momenteel erg vochtig. Vochtige lucht warmt slecht op. Ook binnen kan het nu erg vochtig zijn. Heb je een hygrometer? Boven de 62% is te vochtig om het met verwarming fatsoenlijk warm te krijgen. Dan stook je dus voor niks.
Beste luchtvochtigheid binnenshuis is tussen de 52-56 %. Niet te droog en niet te vochtig.