Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
MarjanB schreef:Je moet een verklaring opvragen voor je schadevrije jaren. Kan gewoon.
Verder op leaseplan kan je aardig zien wat een auto kost in de lease. Jaren en km wel ff aanpassen. Ik heb bijvoorbeeld een Renault megane 160pk en die kost me dacht ik iets van 250 netto per maand anders even vragen of ze een berekening willen maken voor je. Voor dat geld kan ik geen nieuwe auto rijden incl benzine. Daarnaast kan je ook nog kiezen om de auto alleen zakelijk te gebruiken en dan betaal je geen bijtelling. Moet je wel km bijhouden en Max 500km per jaar privé.
ikke schreef:Sorry Marian, dat is een dooddoener eerste klas. Je kunt voor dat geld geen nieuwe auto rijden, nee, maar een fatsoenlijke occasion kun je er prima van betalen. Daarbij heb je dan zelf in de hand wanneer en dus hoeveel je erop afschrijft doordat je zelf bepaalt wanneer ie ingeruild wordt.
Daarnaast is het ook de vraag welke eisen je stelt aan een auto. Op basis van de auto die TS nu heeft lijkt het dat ze weinig bijzondere eisen heeft behalve dat ze een fatsoenlijke auto wil hebben die haar veilig van A naar B brengt.
Dat is iets anders dan wanneer je zegt: ik moet 2 ton aan de haak kunnen hebben en daarmee moet ik fluitend de Ardennen in kunnen.
Ik zie al 30 jaar de discussies langs komen over leaseauto's die eigenlijk de caravan niet kan/mag trekken of dat er weer regeltjes zijn aangepast waardoor ze bij de volgende auto in de problemen komen met het gewicht van hun caravan.
Daarom ook het advies aan TS: zorg dat je weet wat de BMW je precies kost! Zodat je ook op basis van feiten kunt afwegen. Neem daarbij ook mee dat een auto los verkopen vrijwel altijd minder geld oplevert dan inruil. Neemt de leasemaatschappij jouw auto over voor een marktconforme prijs?
Tot slot: houdt er rekening mee dat lease-auto's in de toekomst duurder worden omdat regels veranderen, bedrijfsbeleid verandert en jij wellicht ook andere eisen gaat stellen. Dat moet wel in je budget blijven passen.
ikke schreef:MarjanB schreef:Je moet een verklaring opvragen voor je schadevrije jaren. Kan gewoon.
Verder op leaseplan kan je aardig zien wat een auto kost in de lease. Jaren en km wel ff aanpassen. Ik heb bijvoorbeeld een Renault megane 160pk en die kost me dacht ik iets van 250 netto per maand anders even vragen of ze een berekening willen maken voor je. Voor dat geld kan ik geen nieuwe auto rijden incl benzine. Daarnaast kan je ook nog kiezen om de auto alleen zakelijk te gebruiken en dan betaal je geen bijtelling. Moet je wel km bijhouden en Max 500km per jaar privé.
Sorry Marian, dat is een dooddoener eerste klas. Je kunt voor dat geld geen nieuwe auto rijden, nee, maar een fatsoenlijke occasion kun je er prima van betalen. Daarbij heb je dan zelf in de hand wanneer en dus hoeveel je erop afschrijft doordat je zelf bepaalt wanneer ie ingeruild wordt.
Daarnaast is het ook de vraag welke eisen je stelt aan een auto. Op basis van de auto die TS nu heeft lijkt het dat ze weinig bijzondere eisen heeft behalve dat ze een fatsoenlijke auto wil hebben die haar veilig van A naar B brengt.
Dat is iets anders dan wanneer je zegt: ik moet 2 ton aan de haak kunnen hebben en daarmee moet ik fluitend de Ardennen in kunnen.
Ik zie al 30 jaar de discussies langs komen over leaseauto's die eigenlijk de caravan niet kan/mag trekken of dat er weer regeltjes zijn aangepast waardoor ze bij de volgende auto in de problemen komen met het gewicht van hun caravan.
Daarom ook het advies aan TS: zorg dat je weet wat de BMW je precies kost! Zodat je ook op basis van feiten kunt afwegen. Neem daarbij ook mee dat een auto los verkopen vrijwel altijd minder geld oplevert dan inruil. Neemt de leasemaatschappij jouw auto over voor een marktconforme prijs?
Tot slot: houdt er rekening mee dat lease-auto's in de toekomst duurder worden omdat regels veranderen, bedrijfsbeleid verandert en jij wellicht ook andere eisen gaat stellen. Dat moet wel in je budget blijven passen.
MarjanB schreef:Daarom heb ik er bij staan dergelijke auto. Aan een oudere auto heb je wellicht meer onderhoud, ja je verzekert hem misschien ook niet all risk. Maar wel een risico op ineens hogere kosten.
Kijk als je ergens gaat werken kan je het onderhandelen hè! Ik heb gewoon gezegd dit wil ik netto overhouden en zo’n auto ongeveer dus dat moet t bruto zijn. Als ze je willen hebben gaat t ook niet meer om die laatste paar honderd euro
MarjanB schreef:En vergeet niet dat een bedrijf ook nog wel eens eisen stelt aan je privé auto als in representatief zijn..
Sure_lee schreef:Ik heb ook al een jaar op 7 een leaseauto en ik ben er echt heel blij mee. Ik rijd nieuwe auto's, kan er 1 paard mee trekken en ik weet gewoon wat ik iedere maand kwijt bent. Vooral dat laatste vind ik heel fijn. Nooit onvoorziene kosten geeft mij gewoon veel rust.
Daarnaast kan ik overal en nergens spontaan heenrijden zonder te hoeven denken of ik de brandstof wel kan missen deze maand.
Het geeft mij dus heel veel vrijheid en dat vind ik best veel waard.
Sure_lee schreef:Ik heb ook al een jaar op 7 een leaseauto en ik ben er echt heel blij mee. Ik rijd nieuwe auto's, kan er 1 paard mee trekken en ik weet gewoon wat ik iedere maand kwijt bent. Vooral dat laatste vind ik heel fijn. Nooit onvoorziene kosten geeft mij gewoon veel rust.
Daarnaast kan ik overal en nergens spontaan heenrijden zonder te hoeven denken of ik de brandstof wel kan missen deze maand.
Het geeft mij dus heel veel vrijheid en dat vind ik best veel waard.
Kijk gewoon naar wat je aan kosten hebt per maand, wat je wilt overhouden voor leuke dingen en wat voor auto je zou willen rijden. Maak daarvan een berekening. Gooi er nog wat bovenop als onderhandelingsruimte en leg dat bij de werkgever neer.
Suzanne F. schreef:Interessant. Ik lees mee. Ik weet wel dat ik niet snel zou kiezen voor een zakelijke leaseauto. Zeker niet als je hem privé wilt rijden met de bijtelling etc. Ik denk dat je in veel gevallen beter uit bent met een ‘extra’ vergoeding voor het gebruik van je eigen auto.
In jouw geval zou het misschien interessant kunnen zijn omdat je veel km rijdt.
Zebrastreep schreef:In ieder geval heb ik vandaag geleerd dat je geen schade vrije jaren opbouwd met leasen.
Voor de rest geen verstand ervan.
Ik denk wel voor je werk dat het prima is om lease te rijden mits het uit kan in de kosten.
Yessy schreef:Hier is de ervaring dat zakelijke lease, zelfs met bijtelling en forse eigen bijdrage, wel echt goedkoper is dan privé een auto aanhouden. Wij konden met gemak een (uiteraard nieuwe want lease) Volvo V40 rijden voor de prijs waar we daarvoor een tweedehands seat ibiza reden. Ik zou je willen aanraden om even met de werkgever te overleggen welke klasse auto's je uit mag/moet kiezen, dan een stuk of 3 voorkeuren door te geven voor een proefberekening (dus wat gaat het jou bruto en netto kosten) en dan je keuze te maken. Bij sommige werkgevers moet je kiezen uit een bepaalde klasse vanwege je 'status', bij anderen mag je ook een klasse lager kiezen om zo kosten te besparen.