Bokkers die bonsais houden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:45

KSHancox schreef:
Oh nu wil ik een olijfboompje...

:') Mijn idee <3
Hou al jaren mezelf voor dat een olijfboom hier geen goed idee is. Te groot, te-you-name-it-welk-nadeel. Maar op deze manier kan het nog eens een heel ander verhaal worden :D
Deze is erg mooi, dus eens overwegen dit jaar of dat zou kunnen lukken O:)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:16

Heel gaaf!
Ik lust alleen geen olijven :+

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 17:01

Ik volg dit topic al even en ik geniet enorm van de prachtige bonsai boompjes die voorbij komen. Wie weet waag ik mezelf er ooit eens aan. Voor nu geniet ik gewoon mee :D

Meliaforever

Berichten: 12036
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 18:23

Wij hebben sinds kort een Carmona bonsai. Er kunnen witte bloemetjes aankomen.

Afbeelding
Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 20:29

KSHancox en Siamsmeesje:
Doe een poging zou ik zeggen.
Ik zag ze vandaag alweer bij de Intratuin en er stonden best een paar struikjes bij waar iets mee te beginnen valt.

Anna79:
Dan laat je ze lekker voor de sier hangen. Vers van de boom zijn ze toch bitter.

Melzazu:
Welkom! meegenieten is ook leuk. :D

Meliaforever:
Leuk! Wil je hem nog verder gaan ontwikkelen? Of houd je hem voorlopig gewoon zoals hij is?

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 13:19

Ik heb m'n olijf weer eens in tokonoma-opstelling gezet.
Ik heb de symboliek achterwegen gelaten en geprobeerd een mediterraan/zuideuropees beeld te maken met een Sedum album als shi.takusa, grijze leisteen en een scrol met een zingende blauwborst (een wintergast in zuid europa).
Afbeelding

En toen de kat binnen kwam moest ik deze oude foto even herhalen. :D
Afbeelding

Afbeelding

[Edit: De punt in shi.takusa hoort er niet bij. Maar de boktcensuur spreekt geen Japans. _O-

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:04

Oh die nieuwe foto met je kat vind ik echt leuk. Die oogjes zo half dicht en dan zo op dat kleedje +:)+
Heel zen.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:41

Zelfs de kat is zennnnn :')

Zertab

Berichten: 12223
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:55

Volg! Ik vind ze zo mooi... Maar ik heb denk ik geen geschikte plek voor ze.
Want voor het raam kan niet ivm te veel zonlicht? En mijn slaapkamer wordt in de zomer +30 graden ...

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 20:35

Prachtig, de kat maakt het helemaal af :)
Hier zijn de eerste vier chili's opgekomen, dus een poging tot een bonsai chili wordt steeds waarschijnlijker. Nu alleen nog op zoek naar het bonsai-bakje wat ergens rondslingert op zolder.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 21:41

@Melzazu en @Storm
Ja ze ziet er zen uit. Maar ze bleef precies lang genoeg zitten om een paar leuke plaatjes te schieten. #herding cats

@Siamsmeesje
Leuk! Ik ben benieuwd naar je resultaten! Is het nog een speciaal soort chili?

@Zertab
Welkom! En dat hoeft helemaal geen bezwaar te zijn. Veel soorten zullen het niet redden. Maar als je woestijnsoorten kiest kan het heel goed. Met afstand je eenvoudigste optie is een jadeboompje/spekboompje zoals die van Kaplaars op pagina één. Zelfs met alleen maar snoeien kan je verbluffende resultaten bereiken. https://www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/jade
Woestijnroos kam ook. En die bloeit ook nog prachtig.
Als je een soort wil met wat fijnere twijgen en een klassieke boomvorm kan je kijken of je een Afrikaanse acacia (Vachellia tortilis) kan vinden.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 22:38

Afbeelding
Deze cascade stijl (pre)bonsai heeft in het afgelopen jaar een paar flinke transformaties ondergaan.
Afbeelding
Tijdens het vormen ontstond een gelijkenis met een klimmende Aziatische draak, en daar heb ik op voortgeborduurd.
Afbeelding
De tak aan de linkerkant heb ik strak om de potrand gevouwen in de vorm van een klauw om de gelijkenis met een draak te versterken. Zo'n sterke interactie met de pot is ongebruikelijk omdat een bonsai meestal niets anders dan een boom voorstelt en een groeivorm heeft alsof er helemaal geen pot is. Het is ook de bedoeling dat de gelijkenis met een draak subtiel blijft, alsof het toeval is. Het moet geen vormsnoei-dier worden. Later krijgt deze boom een nieuwe pot die meer gelijkenis met een bergomgeving vertoont. Maar eerst moet de stam nog wat dikker en het groen wat voller worden. De boom is nu nog wat iel voor zijn pot.
Afbeelding
Ik ben nog aan het puzzelen met de tokonoma-opstelling. Tot nu toe heb ik een tinnen muis op een graan/rijst-halm als accent. Een indicatie van het seizoen is belangrijk. De rijpe rijsthalm maakt dit een herfstopstelling. De muis heb ik uitgekozen omdat die in dezelfde houding zit als de "draak" en enigszins brutaal omhoog kijkt waardoor spanning ontstaat. Tegelijk zijn zowel draken als muizen populaire dieren en positieve symbolen in de Japanse cultuur. Ik moet nog een scroll verzinnen die dit verhaal af kan maken.
Afbeelding
Een optie voor de scroll bij deze boom is een koikarper die tegen de stroom in zwemt. Dat is een beeld uit een bekende Chinees-Japanse legende die zegt dat een koi die over een waterval springt in een draak verandert. Maar muizen spelen geen rol in die legende. Dus die scroll bewaar ik voor een lenteopstelling met een ander accentobject.

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 01:16

axel_1997 schreef:
Ik heb m'n olijf weer eens in tokonoma-opstelling gezet.
Ik heb de symboliek achterwegen gelaten en geprobeerd een mediterraan/zuideuropees beeld te maken met een Sedum album als shi.takusa, grijze leisteen en een scrol met een zingende blauwborst (een wintergast in zuid europa).
[ [url=m/P4sqxs.jpg]Afbeelding[/url] ]

En toen de kat binnen kwam moest ik deze oude foto even herhalen. :D
[ [url=m/HwScpi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Eqdaeb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[Edit: De punt in shi.takusa hoort er niet bij. Maar de boktcensuur spreekt geen Japans. _O-


Dat heb ik zojuist ook al gemerkt, in een ander topic. >;)
_O-

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 01:17

axel_1997 schreef:
[Edit: De punt in shi.takusa hoort er niet bij. Maar de boktcensuur spreekt geen Japans. _O-


Dat heb ik zojuist ook al gemerkt, in een ander topic. >;)
_O-

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 16:33

Ik heb 3 pepers van het ras Vulcano, en 2 gele supermarkt pepers. Jaren geleden eentje gekocht, en nog steeds ieder jaar goede zaden. Zelfs de wat oudere zaden komen nog goed op, dus al met al een vruchtbare soort. Nu hopen dat de derde daarvan ook nog op gaat komen.
Inmiddels ook een eerste paprika (Yolo Wonder), dus we gaan het zien. Nu moet alleen het weer nog wat gaan mee werken :=

Zertab

Berichten: 12223
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:30

axel_1997 schreef:
@Melzazu en @Storm
Ja ze ziet er zen uit. Maar ze bleef precies lang genoeg zitten om een paar leuke plaatjes te schieten. #herding cats

@Siamsmeesje
Leuk! Ik ben benieuwd naar je resultaten! Is het nog een speciaal soort chili?

@Zertab
Welkom! En dat hoeft helemaal geen bezwaar te zijn. Veel soorten zullen het niet redden. Maar als je woestijnsoorten kiest kan het heel goed. Met afstand je eenvoudigste optie is een jadeboompje/spekboompje zoals die van Kaplaars op pagina één. Zelfs met alleen maar snoeien kan je verbluffende resultaten bereiken. https://www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/jade
Woestijnroos kam ook. En die bloeit ook nog prachtig.
Als je een soort wil met wat fijnere twijgen en een klassieke boomvorm kan je kijken of je een Afrikaanse acacia (Vachellia tortilis) kan vinden.



Bedankt voor de tips! :)