Afmetingen carport

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Afmetingen carport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 14:50

Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat, zo niet, hoor ik dat graag van een mod.☺️

Wij zijn wat dingen aan het aanpassen op ons terrein, waardoor plaatsingen/maten moeten weten van gebouwen die pas later komen. Dit ivm waterleidingen/stroom/hekwerk etc.

We hebben hier een parkeerplaats die we willen gaan overkappen (veldschuur/carport idee aan andere schuur vast). De plek staat vast en dat is de enige plek waar een open schuur kan komen die hoog genoeg is voor wat er in moet kunnen:
-een tweepaards auto/vrachtwagentje
-een tweepaards trailer
-een flinke caravan

Ik ga geen exacte modellen geven, want als er eens een voertuig vervangen moet worden, moet de nieuwe natuurlijk ook passen. Algemeen dus:

Hoe breed/diep zouden jullie de overkapping minimaal maken zodat deze drie naast elkaar kunnen? De plek staat vast, maar aan 1 kant en in de diepte is wel wat speelruimte, vandaar mijn vraag.

Owja, en hoewel nu nog niet belangrijk, ben ik wel benieuwd hoe hoog jullie zoiets (puntdak) zouden maken?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Afmetingen carport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 14:53

Goh hoe kunnen wij daar nu iets over zeggen zonder dat we enige afmetingen hebben? Ik heb geen idee hoe breed al die dingen zijn, laat staan hoe breed jouwe zijn.
Ik zou zeggen, tel ze bij elkaar op qua breedte, tell er nog eens 5 meter bij op om er tussen te kunnen lopen/uit te stappen en dan zit je wel goed?

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Afmetingen carport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 14:57

Wij hebben een carport laten zetten voor 2 auto's (vrij overspannen) en hebben een breedte van 6 meter aangehouden. Dat gaat op zich prima, maar ik zou vooral op de plaatsing van de pilaren letten. Wij kunnen de auto er geheel onder kwijt, maar parkeren altijd net niet handig omdat de deuren anders niet open kunnen want knal je tegen een paal aan. Tip. Nu zul je daar met trailer en caravan niet zoveel last van hebben, maar denk dat je meer naar een kapschuur moet gaan kijken dan naar een carport.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:02

Klinkt als een soort kapschuur die je gaat maken?
Ik denk dat je verder qua afmetingen moet kijken naar wat je nu hebt en heoveel groter je het wil hebben later. 2-paardstrailers hebben natuurlijk semi vaste afmetingen, maar kijk naar of je nog een met een voorlader of zadelkamer wil, of andere dingen.
Caravans zijn zo zonder enige specs totaal niet in te schatten natuurlijk. Die gaan van 11m lang tot 3 meter?
Qua breedte zitten er wat meer regels aan, de wegen hebben een maximale breedte, dus aanhangers en auto's zijn gelimiteerd. Kijk anders daar even naar als je naar maximale maten wil kijken.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:05

Ik kan je wel even over de emmer helpen, een beetje paardenvrachtwagen is 9mtr lang, 3,5mtr hoog en 2,55m breed, excl spiegels. Korter kan nog als je minder eisen hebt maar lager niet en smaller rekenen gaat je ook opbreken. Met de nieuwe regels in aantocht gaan die B-rijbewijsgebakjes er zeker niet kleiner op worden en verkijk je niet op de grootte van die dingen!

Beetje flinke caravan heeft 5,5mtr opbouw en is daarmee goed 6,5mtr lang inkl dissel bij 2,5mtr breed.
Paardentrailer is wat korter (ong 4mtr) maar niet smaller en houdt er rekening mee dat 50cm aan beide zijdes om te manoeuvreren toch minimaal is, op voorwaarde dat je voldoende ruimte vóór je loods hebt om je wagen er enigszins recht voor te zetten!

Kortom, 3,5mtr breedte voor elk parkeervak is het minimum en de lengte, tja, je denkt nu wel in kleine vrachtwagentjes maar die 9mtr zuig ik echt niet uit de duim; de onze is zo lang en dat is stomweg omdat iets kleiners niet te vinden was bij voldoende laadvermogen.
En ja, daar is ruim twee jaar naar gezocht!

Roodvos

Berichten: 6665
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:07

Meet je caravan, vrachtwagen en trailer op in hoogte, hou ook rekening met dakluiken e.d. Dat is de minimale hoogte die je nodig hebt. Tel er nog een 10-15 cm bij op, ik denk dat je op doorrijhoogte uitkomt van ca. 280 cm.

Je caravan of vrachtwagentje zijn waarschijnlijk het langst. De lengte staat op het kenteken. Neem de grootste lengte en tel er zeker een 50 cm bij op voor inwaaiende regen. Liever nog 100 cm. Dan weet je de diepte.

Breedte is idd alles bij elkaar optellen en minstens 100 cm speelruimte zodat je er nog tussendoor kan en je enige speling hebt bij het inparkeren.

Nokhoogte wordt waarschijnlijk beperkt door het bestemmingsplan van de gemeente. Mogelijk de andere afmetingen ook. Doe een vergunningcheck op het Omgevingsloket:
https://www.omgevingsloket.nl/

Installeer je verlichting aan de achterkant van de schuur. Ik heb het aan de voorzijde en rij in mijn eigen schaduw bij het inparkeren van de trailer. Ik heb daarom extra verlichting op de zijwand aangebracht.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 15:07

Iriscope schreef:
Goh hoe kunnen wij daar nu iets over zeggen zonder dat we enige afmetingen hebben? Ik heb geen idee hoe breed al die dingen zijn, laat staan hoe breed jouwe zijn.
Ik zou zeggen, tel ze bij elkaar op qua breedte, tell er nog eens 5 meter bij op om er tussen te kunnen lopen/uit te stappen en dan zit je wel goed?


Mja, daarom vraag ik het natuurlijk ook een beetje… misschien voor context: De huidige parkeerplaats is zo’n 8,5/9 meter breed en pakweg 6m diep, maar daar is nog ruimte Voor de mooi mag ie iets dieper, maar vooral de breedte vind ik lastig. We zijn links beperkt door een boom, maar rechts is er nog wat speling (2/3 meter). We zitten nu op een level dat het heeeeel precies past.

Dus zoek een beetje tips van anderen die een overkapping voor trailers/caravans/campers oid hebben gebouwd die enige context kunnen geven.

De issue nu is de aanleg van nieuwe stroom door de huidige schuur naar andere schuren erachter en we willen bij plaatsing vh nieuwe spul niet weet de hele oprit moeten openbreken.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:08

Uitgaande van hoe groot is een parkeervak voor gehandicapten, want die zijn meestal breeder. Hoewel geen wettelijke eisen is dit wat ik vinden kan : 3.5m breed bij 6-7.5m lang.
Beetje afronden en je komt uit op 12m breed bij 8m diep carpoort/kapschuur.

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Afmetingen carport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:22

Gebruik gewoon alle ruimte die je hebt. Beter mee verlegen dan om verlegen.
Wij hebben een garage die uiteindelijk nét te smal bleek, waardoor we met 2 auto's altijd kop aan kont moesten inparkeren. Niet echt een probleem, maar een meter breder was simpeler geweest.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 15:26

ikke schreef:
Ik kan je wel even over de emmer helpen, een beetje paardenvrachtwagen is 9mtr lang, 3,5mtr hoog en 2,55m breed, excl spiegels. Korter kan nog als je minder eisen hebt maar lager niet en smaller rekenen gaat je ook opbreken. Met de nieuwe regels in aantocht gaan die B-rijbewijsgebakjes er zeker niet kleiner op worden en verkijk je niet op de grootte van die dingen!

Beetje flinke caravan heeft 5,5mtr opbouw en is daarmee goed 6,5mtr lang inkl dissel bij 2,5mtr breed.
Paardentrailer is wat korter (ong 4mtr) maar niet smaller en houdt er rekening mee dat 50cm aan beide zijdes om te manoeuvreren toch minimaal is, op voorwaarde dat je voldoende ruimte vóór je loods hebt om je wagen er enigszins recht voor te zetten!

Kortom, 3,5mtr breedte voor elk parkeervak is het minimum en de lengte, tja, je denkt nu wel in kleine vrachtwagentjes maar die 9mtr zuig ik echt niet uit de duim; de onze is zo lang en dat is stomweg omdat iets kleiners niet te vinden was bij voldoende laadvermogen.
En ja, daar is ruim twee jaar naar gezocht!


Dit soort opmerkingen heb ik wat aan, zoals wel vaker aan jouw wijze raad mbt vervoer, ikke! Thanks. Ik zou het graag echt lekker ruim maken, maar dat gaat helaas niet, maar 10,5/11m breed, hoewel de max. zou wel moeten kunnen (in theorie.
9m had ik niet verwacht. Ik had met 7, max 8 gerekend , dus thanks daarvoor. Even kijken wat kan. Er zijn tegenwoordig wat b-rijbewijs gebakjes die omhoog gezet worden naar c1 rijbewijs. Zoiets zoek ik weer (onze vorige vrachtwagentje is twee jr terug weg gegaan en ik mis m ). Klein, maar legaal

Nok hoogte is voor ons niet de issue, want puntdak, maar inrijhoogte wel. En ik heb helaas ervaring, want ik heb het bij mijn ouderlijk huis meegemaakt dat de trailer op 4cm niet onder de nieuwe schuur paste

Roodvos

Berichten: 6665
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:37

tamary schreef:
Uitgaande van hoe groot is een parkeervak voor gehandicapten, want die zijn meestal breeder. Hoewel geen wettelijke eisen is dit wat ik vinden kan : 3.5m breed bij 6-7.5m lang.
Beetje afronden en je komt uit op 12m breed bij 8m diep carpoort/kapschuur.

Een ex-vriendje had (heeft?) een caravan van bijna 11 m lang, dus als je zo'n bakbeest hebt kom je er met 7.5 m niet :+


KPet schreef:
Nok hoogte is voor ons niet de issue, want puntdak, maar inrijhoogte wel. En ik heb helaas ervaring, want ik heb het bij mijn ouderlijk huis meegemaakt dat de trailer op 4cm niet onder de nieuwe schuur paste
Daarom heb ik een Cheval Liberté gekocht en geen Sirius. Overkapping was gebouwd voor een andere trailer, en de Sirius kon net niet onder de goot door :( .

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 16:14

Roodvos schreef:
tamary schreef:
Uitgaande van hoe groot is een parkeervak voor gehandicapten, want die zijn meestal breeder. Hoewel geen wettelijke eisen is dit wat ik vinden kan : 3.5m breed bij 6-7.5m lang.
Beetje afronden en je komt uit op 12m breed bij 8m diep carpoort/kapschuur.

Een ex-vriendje had (heeft?) een caravan van bijna 11 m lang, dus als je zo'n bakbeest hebt kom je er met 7.5 m niet :+


KPet schreef:
Nok hoogte is voor ons niet de issue, want puntdak, maar inrijhoogte wel. En ik heb helaas ervaring, want ik heb het bij mijn ouderlijk huis meegemaakt dat de trailer op 4cm niet onder de nieuwe schuur paste
Daarom heb ik een Cheval Liberté gekocht en geen Sirius. Overkapping was gebouwd voor een andere trailer, en de Sirius kon net niet onder de goot door :( .


Kijk, dit soort grapjes willen we dus voorkomen. Ik wil wel beetje ruimte in de caravan, maar ik geloof niet dat we ooit meer dan 8/9 meter gaan slepen, if ever.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Afmetingen carport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:29

TAO -> HTT