Excel vraag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Excel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 08:04

Een excel vraag…

Ik houd de inkomsten van een bedrijf bij in excel. Een persoon krijgt een commissie op basis van zijn sales.
Nu wil ik dat bedrag graag automatiseren.

Ik heb meerdere rijtjes en alleen als zijn naam genoemd wordt wil ik dat zijn commissie berekend wordt.

Bijv:
A1 vertelt het volledige bedrag
B1 vertelt zijn naam
In C1 wil ik dan 6% van A1 als zijn naam in B1 genoemd wordt, zonder zelf =A1*6% in te vullen

Hoe doe ik dat?

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:10

=als(B1>"";A1*0,06;0)
Zoiets?
Als een naam ingevuld is bereken je provisie en anders niet.
Deze formule moet je dan in de hele kolom c zetten.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:11

Dat is een als/of/en formule.

Daar zijn veel filmpjes van hoe deze te gebruiken :)

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 08:18

Tilmar schreef:
=als(B1>"";A1*0,06;0)
Zoiets?
Als een naam ingevuld is bereken je provisie en anders niet.
Deze formule moet je dan in de hele kolom c zetten.


Ik heb het nu voor elkaar met =IF(H2="Naam",D2*6%) maar als ik dan een andere naam invul komt er “FALSE” te staan en ik zou daar liever 0 zien…

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:23

IF (ALS) kun je twee condities geven, dus ALS voldaan wordt aan de gestelde conditie dan…, als niet voldaan wordt dan…

Na jouw procentteken typ je nog ,0
En dan het haakje sluiten wat er al staat.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 01-10-23 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:24

Divers schreef:
Tilmar schreef:
=als(B1>"";A1*0,06;0)
Zoiets?
Als een naam ingevuld is bereken je provisie en anders niet.
Deze formule moet je dan in de hele kolom c zetten.


Ik heb het nu voor elkaar met =IF(H2="Naam",D2*6%) maar als ik dan een andere naam invul komt er “FALSE” te staan en ik zou daar liever 0 zien…


Je moet er dit van maken

=IF(H2="Naam",D2*6%,0)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Excel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:26

Als je lijst met medewerkers groter is, dan kun je trouwens gebruik maken van verticaal zoeken of horizontaal zoeken.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 08:27

Ah wat goed Tilmar en Hillary! Dit gaat mij zooo veel tijd schelen. Dankjewel! _O_

Het gaat in deze situatie om 1 persoon die commissie krijgt (gelukkig :+ )

Rocamor

Berichten: 10879
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Excel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:41

Ik zou die commissie ergens in een vaste cel zetten en daar naar verwijzen. Als ie ineens wijzigt, hoef je enkel de cel te wijzigen ipv de gehele kolom met functie

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:01

Rocamor schreef:
Ik zou die commissie ergens in een vaste cel zetten en daar naar verwijzen. Als ie ineens wijzigt, hoef je enkel de cel te wijzigen ipv de gehele kolom met functie

Slim.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:13

Rocamor schreef:
Ik zou die commissie ergens in een vaste cel zetten en daar naar verwijzen. Als ie ineens wijzigt, hoef je enkel de cel te wijzigen ipv de gehele kolom met functie

Stel die cel is D1, dan gebruik je $D$1. Als de formule naar meerdere rijen gekopieerd wordt blijft de verwijzing naar D1 staan (absolute verwijzing).

Gebruik je dat niet dan is met slim gebruik van ctrl+h ook snel alle 6% vervangen door een ander percentage.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:26

Als je je info binnen Excel in een tabel gooit, hoef je alleen de bovenste cel aan te passen en wordt de rest automatisch aangepast. Formule die ik hier altijd voor gebruik is:

=ALS(B2="Jan";A2*0,06;"")

Als je die in een tabel gooit:

Afbeelding

Je kan het ook anders doen, praktischer als je in de toekomst meerdere mensen krijgt die op commissiebasis werken. Dan haal je kolom C weg en zet je het in een aparte tabel. Formule in H2 is nu:

=SOM.ALS(B:B;F2;A:A)*G2

Dus als de naam in kolom B hetzelfde is als de naam in F2, tel dan het bedrag in A ernaast op. Het totaal wordt maal het percentage in G2 gedaan om de commissie te krijgen. Persoonlijk vind ik deze oplossing prettiger werken :)

Afbeelding

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Excel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 16:35

Oh wat handig, Excel is echt Japans voor mij dus dit is heel behulpzaam! Dankjewel!

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 23:06

Divers schreef:
Tilmar schreef:
=als(B1>"";A1*0,06;0)
Zoiets?
Als een naam ingevuld is bereken je provisie en anders niet.
Deze formule moet je dan in de hele kolom c zetten.


Ik heb het nu voor elkaar met =IF(H2="Naam",D2*6%) maar als ik dan een andere naam invul komt er “FALSE” te staan en ik zou daar liever 0 zien…


Daarvoor kan je iferror gebruiken

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:29

xMarieke schreef:
Divers schreef:

Ik heb het nu voor elkaar met =IF(H2="Naam",D2*6%) maar als ik dan een andere naam invul komt er “FALSE” te staan en ik zou daar liever 0 zien…


Daarvoor kan je iferror gebruiken

Nee, iferror is voor als je een correcte formule hebt met een mogelijk niet vindbare uitkomst zoals bijvoorbeeld een vlookup waarbij je een specifieke waarde wilt zien als de gezochte waarde niet in de tabel voorkomt.
Dit is gewoon een incomplete formule. Het laatste deel ontbreekt.


Rex_Rolfo schreef:
Rocamor schreef:
Ik zou die commissie ergens in een vaste cel zetten en daar naar verwijzen. Als ie ineens wijzigt, hoef je enkel de cel te wijzigen ipv de gehele kolom met functie

Stel die cel is D1, dan gebruik je $D$1. Als de formule naar meerdere rijen gekopieerd wordt blijft de verwijzing naar D1 staan (absolute verwijzing).

Gebruik je dat niet dan is met slim gebruik van ctrl+h ook snel alle 6% vervangen door een ander percentage.


Ik zou dat niet op deze manier doen. Als de commissie veranderd dan zal dat waarschijnlijk alleen voor nieuwe verkopen gelden en niet voor verkopen uit het verleden. Beide methodes hier omschreven zullen ook de berekening van de verkoop uit het verleden aanpassen. Beter voeg je dan een kolom toe met het percentage op iedere regel en verwijs je daar naar.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 18:21

Daar ben ik weer :D

Ik wil nu graag zien voor hoeveel de werknemer precies heeft verkocht, los van zijn commissie

De totale inkomst staat in kolom D, zijn naam staat in kolom H en ik wil dus een opsomming van D zien mits zijn naam vermeld staat in H

Kan dat?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Excel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 18:43

=SOM.ALS($H$1:$H$1000;J1;$D$1:$D$1000)

Bovenstaande formule zet je in kolom K, met in kolom J de namen van de werknemers in alfabetische volgorde.

Als je de formule naar beneden trekt wordt J1 J2 enz, de overige reeksen blijven staan dankzij de $ tekens.

Rocamor

Berichten: 10879
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 18:51

=SUMIFS(D:D,H:H,"Piet")
Maar je kunt ook Piet zijn naam in Cel AA1 zetten (bijvoorbeeld) en dan ipv "Piet" AA1 zetten.

Dat zal inclusief de commissie zijn.
Evt exclusief
=SUMIFS(D:D,H:H,"Piet")/1.0x (waarbij x dan het percentage van de commissie is, maar die stond ook ergens in een cel, standaard, toch?)
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 31-10-23 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Excel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 18:52

Geweldig jullie zijn top!