Order voor nieuwe bus geannuleerd, wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cath

Berichten: 3606
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 20:35

veerledec schreef:
Ik heb nog niet alles gelezen, maar wij hebben hetzelfde gehad met een bestelde Tesla, maar zodra de verkoper roept dat het model niet meer wordt gemaakt kan je niks meer kennelijk. Rechtsbijstand én second opinion bij gehad.


Wat vervelend voor jullie. Heeft Tesla wel een prijsgarantie? En was het model daadwerkelijk niet meer leverbaar of hadden ze dat verzonnen?

laura1987 schreef:
Wat een bizar verhaal.
Wanneer willen ze met jullie rond de tafel gaan zitten?
Ze mogen toch wel met een hele nette oplossing komen vind ik.


Daar hebben we nog niets over gehoord. Ik ga er maandag werk van maken en bedenken wat onze vervolgstappen zullen worden. Op dit moment ben ik al het 'bewijs' materiaal aan het verzamelen en print dit gelijk uit zodat we dit mee kunnen nemen.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Order voor nieuwe bus geannuleerd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 23:35

Ze hebben hetzelfde model een nieuwe naam gegeven en beweren dat het een nieuw model is. Prijs wilden ze ophogen inderdaad. We hebben 2,5 jaar moeten wachten (op moment van bestellen was de geschatte levertijd drie maanden) en toevallig kwam deze week het bericht dat ie er nu is.

Ze hebben inderdaad productie-problemen gehad, maar daarna hebben ze ervoor gekozen om eerst US uit leveren en dus niet Europa.

Wij zijn consument overigens, dus je zou denken dat er enige consumentenbescherming is.

Cath

Berichten: 3606
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Re: Order voor nieuwe bus geannuleerd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 11:45

Zo dat is ook niet netjes zeg! Zijn jullie er wel uitgekomen of moest je alsnog de prijsverhoging betalen? Ik neem aan als je zo lang moet wachten dat er wel een compensatie tegenover komt te staan?

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Order voor nieuwe bus geannuleerd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:05

Je hebt dus kennelijk geen enkel recht op compensatie als de levertijd veel langer is dan vooraf aangegeven, omdat je het recht hebt op annuleren. Wij hadden dus onze vorige auto al verkocht, en kwamen daardoor in de 'problemen'. We hebben toen een tweedehands Tesla gekocht. Maar volgens de rechtsbijstand konden we hier dus niks mee qua schadevergoeding of iets dergelijks.

Tesla werkt niet met dealers, dus al het contact is rechtstreeks met Tesla/fabrikant.

In de prijs die ze nu vragen zit wel een prijsverhoging (met wat korting), maar de laatste prijsverhogingen (en dan hebben we het over 25k hoger) zitten er niet in. Om die reden hebben we onze bestelling nu kunnen 'doorverkopen' aan familie, want dan is de prijs ten opzichte van nu nieuw bestellen nog wel gunstig. Maar wij blijven voorlopig de tweedehandse rijden (scheelt toch een boel geld).

butengeweun

Berichten: 3657
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:26

Vraag vooral wanneer de fabriek de order heeft geannuleerd.

Even van mijn man. Als levering augustus 2023 zou zijn dan gaat de auto rond mei/juni de profuctiebaan op (door uitlopenden waarschijnlijk al 1 van de laatste plekken/auto’s die gemaakt gaan worden) Mocht er dus nu een probleem zijn met leveringen van onderdelen (wat niet heel ongebruikelijk is door wat er allemaal speelt) dan vallen helaas de laatste auto’s af ze gaan de baan niet open houden voor een paar auto’s als ze het nieuwere model er op gaan bouwen.

Wisten ze het dus al vorig jaar dan zegt hij slechte zaak en heb je wel een klacht maar je auto krijg je niet meer.
Weten ze het pas net dan is het echt domme pech.

Ik zou proberen de dealer een leuke jong gebruikte op te laten sporen en die dan te gaan rijden.

Maar wat er is gebeurd mag en gebeurd helaas vaker ook dat auto’s zonder bepaalde opties worden gemaakt (de productie in gaat) en de dealer krijgt dat ca 13 uur van tevoren te horen.

Er speelt dus veel en wil je zeker en snel je auto ga voor een 2e hands of demo model dat al in Nederland is.

Cath

Berichten: 3606
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 12:48

veerledec schreef:
Je hebt dus kennelijk geen enkel recht op compensatie als de levertijd veel langer is dan vooraf aangegeven, omdat je het recht hebt op annuleren. Wij hadden dus onze vorige auto al verkocht, en kwamen daardoor in de 'problemen'. We hebben toen een tweedehands Tesla gekocht. Maar volgens de rechtsbijstand konden we hier dus niks mee qua schadevergoeding of iets dergelijks.

Tesla werkt niet met dealers, dus al het contact is rechtstreeks met Tesla/fabrikant.

In de prijs die ze nu vragen zit wel een prijsverhoging (met wat korting), maar de laatste prijsverhogingen (en dan hebben we het over 25k hoger) zitten er niet in. Om die reden hebben we onze bestelling nu kunnen 'doorverkopen' aan familie, want dan is de prijs ten opzichte van nu nieuw bestellen nog wel gunstig. Maar wij blijven voorlopig de tweedehandse rijden (scheelt toch een boel geld).


Ah duidelijk..Wel vervelend dat het zo heeft moeten lopen.



butengeweun schreef:
Vraag vooral wanneer de fabriek de order heeft geannuleerd.

Even van mijn man. Als levering augustus 2023 zou zijn dan gaat de auto rond mei/juni de profuctiebaan op (door uitlopenden waarschijnlijk al 1 van de laatste plekken/auto’s die gemaakt gaan worden) Mocht er dus nu een probleem zijn met leveringen van onderdelen (wat niet heel ongebruikelijk is door wat er allemaal speelt) dan vallen helaas de laatste auto’s af ze gaan de baan niet open houden voor een paar auto’s als ze het nieuwere model er op gaan bouwen.

Wisten ze het dus al vorig jaar dan zegt hij slechte zaak en heb je wel een klacht maar je auto krijg je niet meer.
Weten ze het pas net dan is het echt domme pech.

Ik zou proberen de dealer een leuke jong gebruikte op te laten sporen en die dan te gaan rijden.

Maar wat er is gebeurd mag en gebeurd helaas vaker ook dat auto’s zonder bepaalde opties worden gemaakt (de productie in gaat) en de dealer krijgt dat ca 13 uur van tevoren te horen.

Er speelt dus veel en wil je zeker en snel je auto ga voor een 2e hands of demo model dat al in Nederland is.


Dat weten we helaas niet omdat ze niets in hun systeem kunnen vinden en het niet bekend is of de order geannuleerd is. Ze hadden ons verward met andere mensen. Maar ik ga er morgen weer achteraan omdat we nu wel willen weten wat er aan de hand is.

Er is dus geen nieuw model dit heb ik helemaal uitgeplozen dus daar ligt het niet aan, geen idee waarom de dealer hier mee kwam. Ook garanderen zij bij eventuele tekorten dat ze gewoon blijven leveren, staat op de website en in het contract. Dus ik hoop dat we hier vanuit kunnen gaan.

2e hands is op dit moment erg duur. Vorig jaar was dit al het geval en was een nieuwe bus bestellen zelfs goedkoper, ook zakelijk gezien. Daarnaast heeft mijn man een achterklep om onder te werken en dubbele schuifdeur. Deze komen eigenlijk nooit of zelden te koop. Daarom is het allemaal extra zuur, we kunnen niet echt een kant op eigenlijk..

Cath

Berichten: 3606
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 17:37

Weer een update en iets verder gekomen.
De dealer weer gebeld, hij zou vanmiddag contact opnemen met de importeur verder geen concrete informatie van zijn kant. Hij zei dat de bus in november nog wel in zijn systeem stond maar dat er een grote kans is dat de bus wel geannuleerd is omdat de order niet meer in zijn systeem staat.
Verder hebben we juridisch advies ingewonnen, deze jurist vertelde dat het contract volgens de bovag consumentenvoorwaarden bindend is, de dealer is verplicht zich hieraan te houden. Annulering vanuit de fabriek is het risico van de verkoper daarnaast mogen zij geen prijsverhoging doorvoeren, de prijs op het contract is bindend.
Dus of zij bestellen de bus opnieuw voor de prijs die op het contract staat, of wij kunnen bij een andere dealer bestellen en dan zouden zij het verschil bij moeten leggen. Wij kunnen via de kantonrechter hier aanspraak op maken, echter hopen we natuurlijk dat het niet zover zal moeten komen.
We staan in ieder geval echt heel sterk dus dat is fijn.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Re: Order voor nieuwe bus geannuleerd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:45

Gunstig! Ik duim voor jullie dat het zo goed uitpakt, gelijk hebben en krijgen is soms nog wel wat anders maar fijn dat je er goed voorstaat..

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:06

Klinkt positief TS!
Zou mooi zijn :j

Charlotte446

Berichten: 643
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:00

Het klinkt alsof jullie sterk staan mocht de dealer niet meewerken en met dit verhaal naar de rechter gaan :)

Hou er wel rekening mee dat het zo nog een jaar kan duren voordat je bij de (kanton)rechter terecht kan. Wij gaan in mei eindelijk naar de rechtbank met een geschil dat van december 2021 is.

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Order voor nieuwe bus geannuleerd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:35

Even voor mijn beeldvorming:
De bus os besteld en bevestigd in Augustus.
In November kennelijk geannuleerd wegens geen ruimte/plaats/tijd maar niet wegens modelwissel ?

En een half jaar later, wordt het hele model niet meer gemaakt?

Schiet mij maar lek maar autofabrikanten weten precies tot wanneer een model geproduceerd wordt en beslissen NIET binnen een paar manden, nu stoppen wij en nemen een ander model in productie.
Dat is toch al lang vooraf bekend wanneer een nieuw model uitkomt ...

Cath

Berichten: 3606
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 12:19

Charlotte446 schreef:
Het klinkt alsof jullie sterk staan mocht de dealer niet meewerken en met dit verhaal naar de rechter gaan :)

Hou er wel rekening mee dat het zo nog een jaar kan duren voordat je bij de (kanton)rechter terecht kan. Wij gaan in mei eindelijk naar de rechtbank met een geschil dat van december 2021 is.


Goed om te weten, dat is zeker iets om rekening mee te houden. Eerst nog even kijken of de dealer dit wil oplossen maar ik vrees ervoor.. Contact verloopt ook best stroef en ik vind hem er erg makkelijk over doen.


sasja0705 schreef:
Even voor mijn beeldvorming:
De bus os besteld en bevestigd in Augustus.
In November kennelijk geannuleerd wegens geen ruimte/plaats/tijd maar niet wegens modelwissel ?

En een half jaar later, wordt het hele model niet meer gemaakt?

Schiet mij maar lek maar autofabrikanten weten precies tot wanneer een model geproduceerd wordt en beslissen NIET binnen een paar manden, nu stoppen wij en nemen een ander model in productie.
Dat is toch al lang vooraf bekend wanneer een nieuw model uitkomt ...


Toen wij vorige week belden kregen we te horen dat de bus niet meer in zijn systeem stond, eerst had hij een e-mail dat de bus geannuleerd was wegens geen plaats in de fabriek. Inmiddels zegt hij dat hij geen e-mail heeft gehad over de annulering, hij had ons verward met een andere klant :o?
In november stond de bus nog wel in zijn systeem en was toen nog niet geannuleerd (dit hoorden wij gisteren) maar op dit moment staat de order niet meer in zijn systeem.

Toen begon hij erover dat het huidige model niet meer gemaakt wordt en dat we dan voor een ander model zouden moeten gaan, dit zou 6000 extra kosten. Echter wordt dit model wel nog gemaakt, dit heb ik gecheckt bij meerdere dealers. Dus dat verhaal gaat inmiddels niet meer op. Die 6000 is trouwens precies het bedrag wat de bus op dit moment waard is vanwege de stijgende fabrieksprijzen dus daarom denk ik dat hij het op een ander model wilde gooien. Ik denk dat hij zich er uit probeerde te redden door dit te verzinnen. Geen idee..
Laatst bijgewerkt door Cath op 04-04-23 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:27

Lijkt wel alsof die hem gewoon is vergeten bestellen, de prijs ondertussen omhoog is gegaan en hij zich er probeert uit te banketstaaf.

Cath

Berichten: 3606
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 12:34

Moestuin schreef:
Lijkt wel alsof die hem gewoon is vergeten bestellen, de prijs ondertussen omhoog is gegaan en hij zich er probeert uit te banketstaaf.


Dit dachten wij ook al maar hij beweerde van niet. Ik wacht nog steeds op bewijs, want ik vertrouw deze man inmiddels helemaal niet meer.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:51

Klinkt als een bekend verhaal.

Al gaat hij bij ons om de leaseauto. Besteld in febr. 2022 bij de dealer. Eind april werd de order geannuleerd. Model werd niet meer gemaakt.

Nieuwe order geplaatst moesten x% bij betalen om de auto naar wensen te krijgen, want helaas pindakaas bestond het pakket niet meer wat wij hadden uit gekozen.

Daarna hebben we nog 2! (Onaangekondigde) prijswijzigingen gehad ( waarbij je uiteraard de kans krijgt te annuleren) en wachten we momenteel precies 14 maanden (incl annulering).

Onze huidige auto (zelfde dealer) is afgelopen week afgesleept. Lease maatschappij geeft aan niet te willen maken, daar de nieuwe auto inmiddels wel in Nederland is en op korte(re) geleverd gaat worden. Vervangend vervoer in een totaal niet vergelijkbare auto en onze dealer haal echt de schouders op. Communicatie 0, informatie 0, initiatief ligt volledig bij ons zelf.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:21

Wat een enorm vervelende situatie TS.

Ik werk voor een importeur. Normaal gesproken kan het inderdaad voorkomen dat bepaalde auto's niet meer geproduceerd kunnen worden. Maar heel vaak krijgt de dealer vooraf duidelijke informatie hierover en tijd om eventueel de auto nog te bestellen, met de klant te overleggen en bv dingen te wijzigen of te koppelen aan een nieuwe versie.

Maar mijn ervaring is dat dit wel altijd duidelijk en netjes naar de dealer wordt gecommuniceerd. En in die gevallen is er vaak wel wat met de prijs te doen.

Prijsgarantie is een erg lastig verhaal. Waar ik voor werk ligt het bijvoorbeeld aan de situatie. In principe geen garantie maar als er bepaalde dingen gebeuren kan het zijn dat er vanuit coulance toch een prijsgarantie gegeven wordt.

Eventueel mag je een pb sturen om welk merk het gaat. Mocht het toevallig het merk zijn waar ik voor werk zou ik misschien nog wat aanvullende informatie kunnen hebben.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Order voor nieuwe bus geannuleerd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:25

Hebben jullie een aanbetaling gedaan? Zo niet dan zou ik naar een andere dealer gaan. Je moet nu toch op nieuw beginnen met de levertijd.

Cath

Berichten: 3606
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 16:00

Net weer teruggebeld en bijna alle bussen zijn in augustus geannuleerd. (Erg toevallig zo net voor de prijsverhoging die op 1 September 2022 inging)
Hij had het over 'nep' orders die geannuleerd werden door de fabriek en per ongeluk is onze order ook geannuleerd. Hij legt nu het probleem bij de overkoepelende organisatie. Hij ging nog nadenken over een 'oplossing' maar gaat nog in overleg..

Tucktuck schreef:
Wat een enorm vervelende situatie TS.

Ik werk voor een importeur. Normaal gesproken kan het inderdaad voorkomen dat bepaalde auto's niet meer geproduceerd kunnen worden. Maar heel vaak krijgt de dealer vooraf duidelijke informatie hierover en tijd om eventueel de auto nog te bestellen, met de klant te overleggen en bv dingen te wijzigen of te koppelen aan een nieuwe versie.

Maar mijn ervaring is dat dit wel altijd duidelijk en netjes naar de dealer wordt gecommuniceerd. En in die gevallen is er vaak wel wat met de prijs te doen.

Prijsgarantie is een erg lastig verhaal. Waar ik voor werk ligt het bijvoorbeeld aan de situatie. In principe geen garantie maar als er bepaalde dingen gebeuren kan het zijn dat er vanuit coulance toch een prijsgarantie gegeven wordt.

Eventueel mag je een pb sturen om welk merk het gaat. Mocht het toevallig het merk zijn waar ik voor werk zou ik misschien nog wat aanvullende informatie kunnen hebben.


Dankjewel, goed om te weten! Deze bus en het model wordt wel nog geproduceerd.
Ik stuur je even een pb.


pillow schreef:
Hebben jullie een aanbetaling gedaan? Zo niet dan zou ik naar een andere dealer gaan. Je moet nu toch op nieuw beginnen met de levertijd.


Nee, we hebben geen aanbetaling gedaan. Helaas is dat geen optie voor ons omdat de bus nu met 6000 gestegen is en de huidige bus echt op aan het raken is dus die kan eigenlijk niet veel langer rijden. Als we hier niet uitkomen houdt het voor ons op en moeten we kijken naar andere opties. Het is alleen echt zoeken naar een bus met achterklep en dubbele schuifdeur, die zijn er gewoon bijna niet.

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:43

Hoe staat het er nu voor TS?

Cath

Berichten: 3606
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 20:41

Vorige week hebben we de directeur zelf gesproken. Hij vond het heel erg slordig van de autodealer dat hij ons vergeten was te bellen over de geannuleerde order, welke in augustus vlak na ons koopcontract, plaatsvond, en dat we er zelf achter moesten komen (pas eind maart 2023). Hij vond het ook vreemd dat de algemene voorwaarden voor consumenten bij ons koopcontract zat. Deze voorwaarden gelden echter wel voor ons dat maakt dat we sterker staan, eigenlijk hadden er zakelijke voorwaarden bij moeten zitten, maar de voorwaarden die bij het koopcontract staan gelden (dit is bevestigd door meerdere juristen oa. de jurist van de ANWB en een jurist gespecialiseerd in contractrecht).
Ook begon hij erover dat dit model niet meer gemaakt zou worden, dit heb ik dus gecheckt bij diverse dealers en ik kon deze bus gewoon nog bestellen, precies hetzelfde model.. Dat stukje blijft nogal raar aan dit verhaal.. Echter zou hij wel nadenken over een eventuele oplossing, deze week zou hij ons terugbellen. Dus dit maar even afwachten weer..

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:06

Wat een gedoe zeg, hoe moeilijk wil je het maken!
Ik hoop voor jullie dat ze met een passende oplossing komen want dit is gewoon schandalig!

Cath

Berichten: 3606
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Re: Order voor nieuwe bus geannuleerd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 21:18

Ja het kost wel veel stress allemaal ook. Daarbij als we het eerder hadden geweten hadden we direct actie kunnen ondernemen en hadden we het ook anders aangepakt met de huidige bus.

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:19

Nou dat geloof ik :(:)

Cath

Berichten: 3606
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Re: Order voor nieuwe bus geannuleerd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 11:06

Weer een kleine update.
De dealer heeft contact opgenomen met de importeur en wacht nog op reactie. Dus hij kan ons verder geen uitsluitsel geven.
Hij wil komende week een kop koffie doen om de mogelijkheden te bespreken..

Ik maak hier op uit dat het een en ander toch niet duidelijk is. Aangezien het naar mijn idee niet helder is waar de fout precies zit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Order voor nieuwe bus geannuleerd, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:36

Ik ben nu toch wel benieuwd wat voor merk bus het is.