Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:47

Ehm, je weet dat een camper op kwart-tarief kan en dat het verschil grijs/geel voor particulier niet groot is?

Je vergeet daarnaast de houten vloer die niet mee geteld wordt bij de maatvoering van de belastingdienst en de RDW. Daarmee voldoe je aan alle maatvoering.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:29

ikke schreef:
Ehm, je weet dat een camper op kwart-tarief kan en dat het verschil grijs/geel voor particulier niet groot is?

Je vergeet daarnaast de houten vloer die niet mee geteld wordt bij de maatvoering van de belastingdienst en de RDW. Daarmee voldoe je aan alle maatvoering.

Camper moet een binnenruimte hoogte hebben van 170 cm. Dat heeft die auto nooit.

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:34

De facebookpagina: 'Zelfbouw (bus) Campers' is ook aan te raden, alle soorten en maten komen voorbij. Veel tips, inspiratie en snel reactie op vragen!

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:06

janderegelaa schreef:
ikke schreef:
Ehm, je weet dat een camper op kwart-tarief kan en dat het verschil grijs/geel voor particulier niet groot is?

Je vergeet daarnaast de houten vloer die niet mee geteld wordt bij de maatvoering van de belastingdienst en de RDW. Daarmee voldoe je aan alle maatvoering.

Camper moet een binnenruimte hoogte hebben van 170 cm. Dat heeft die auto nooit.

Hefdakje erop, klaar.
Bovendien rijdt je dan niet met nutteloze lucht rond.

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:16

Wat leuk zo’n project! Heb je al nagedacht over een daktent monteren zodat je de slaapgelegenheid niet in je auto hoeft te maken? Die klap je zo open en dicht, sommige zelfs inclusief beddengoed.

Ik bedoel dus niet zo’n hefdak maar gewoon een losse daktent. Als je toch niet aan de rdw eisen hoeft te voldoen kan je ook wat meer buiten de kaders denken.

Op die manier hou je binnen meer leef en bergruimte over. Helemaal top als je dan een kontkeukentje maakt zodat je kan koken staand vanuit de achterklep/achterbak. Dus dan sta je buiten je busje, snap je wat ik bedoel? en wellicht kan je dan nog een klein zitje met bergruimte maken vlak achter de cabine.

Dit bedoel ik:


Afbeelding

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:21

In Nieuw-Zeeland zagen we zogenaamde Spaceships rondrijden.
Een Toyota mpv omgebouwd tot camper.
Koken doe je bij die dingen onder de achterklep.
Misschien vind je qua indeling nog tips op de site van spaceships.

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:44

Een Mica Box is evt ook nog wel iets wat volgens mij voldoet aan al je eisen:

https://www.3dotzero.nl/micabox/

Dan slaap je wel binnen, kun je binnen zitten en heb je een porta potti, water en gasstelletje.

Op dezelfde site vind je nog 2 varianten. Allemaal geschikt voor de Opel combo. De QuQuQ is nog iets eenvoudiger en goedkoper. Ik denk dat dat bedrijf je ook kan adviseren over ventilatie/isolatie/plaatsen raam. Zij doen niet anders dan zulke kleine auto’s ombouwen tot kampeerauto.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 05-07-23 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:53

En het woord van de dag is: kontkeukentje. :D

Wat een interessant topic is dit. Ik heb geen plannen voor een campertje maar ik geniet van de plannen en ideeën hier.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:58

_/-\o_
Hoe bedenk je het?!

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 18:12

_Nelleke_ schreef:
Wat leuk zo’n project! Heb je al nagedacht over een daktent monteren zodat je de slaapgelegenheid niet in je auto hoeft te maken? Die klap je zo open en dicht, sommige zelfs inclusief beddengoed.

Ik bedoel dus niet zo’n hefdak maar gewoon een losse daktent. Als je toch niet aan de rdw eisen hoeft te voldoen kan je ook wat meer buiten de kaders denken.

Op die manier hou je binnen meer leef en bergruimte over. Helemaal top als je dan een kontkeukentje maakt zodat je kan koken staand vanuit de achterklep/achterbak. Dus dan sta je buiten je busje, snap je wat ik bedoel? en wellicht kan je dan nog een klein zitje met bergruimte maken vlak achter de cabine.

Dit bedoel ik:


[ [url=m/hEyDfV.jpg]Afbeelding[/url] ]



Kontkeukentje, ik heb hier wel echt hartelijk om gelachen _O-
Maar zeker toffe ideeen! Zelf ben ik niet zo'n fan van tenten, vandaar juist de bewuste keuze een cabine te nemen waar je in kan slapen :j


_Nelleke_ schreef:
Een Mica Box is evt ook nog wel iets wat volgens mij voldoet aan al je eisen:

https://www.3dotzero.nl/micabox/

Dan slaap je wel binnen, kun je binnen zitten en heb je een porta potti, water en gasstelletje.

Op dezelfde site vind je nog 2 varianten. Allemaal geschikt voor de Opel combo. De QuQuQ is nog iets eenvoudiger en goedkoper. Ik denk dat dat bedrijf je ook kan adviseren over ventilatie/isolatie/plaatsen raam. Zij doen niet anders dan zulke kleine auto’s ombouwen tot kampeerauto.


Super slimme constructie! Hier ga ik zeker ideeen uit halen. Om zo aan te schaffen helaas wel echt veel te duur voor mij, en vind het eigenlijk ook wel leuk om zelf te maken en een eigen tintje aan te geven :D Maar het helpt wel bij de wijze van inrichten.



Ik heb inmiddels alvast een porta potti besteld, lage variant, zodat ik van daaruit de hoogte van het bed/bank kan gaan bepalen. Wil hem zo maken dat deze er onder past, verborgen, en je dmv openen van een klep er gebruik van kunt maken. Er vanuitgaande dat we hem alleen bij noodgevallen gaan gebruiken, wanneer het enigszins kan kiezen we voor faciliteiten of toiletplekken onderweg, maar voor mijn geruststelling fijn dat die aanwezig is haha.
Een keer eerder wezen wildkamperen en toen was onze stopplek precies een open vlakte en ging mijn buik overstuur, wat was dat ongemakkelijk :')

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:19


Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 08:41

Even stil geweest gezien mijn reis naar Schotland.
Het rondreizen met een huurauto door Schotland is echt fantastisch bevallen, we zijn onderweg ook mega veel campertjes en wildcampeerders tegen gekomen, dus dat beloofd veel goeds.

Inmiddels heb ik afgelopen week de auto opgehaald en kan ik langzaam een start maken.
Gezien het schot er niet uit mag (nee mensen dit mag echt niet, tenzij ik hem om laat keuren, en daar heb ik geen behoefte aan) heb ik gister met een vriend een gat er in gezaagd en stuk raam op maat gemaakt, zodat we in ieder geval het eerste punt hebben met lichtinval en vast even konden “oefenen” met zagen in een stuk metaal :') voor als er straks ook nog een echt raam aan de buitenkant of in het dak komt.

Ik heb goedkoop een rest stuk vinyl aan kunnen schaffen voor de vloer straks, en gratis 2 lattenbodems van marktplaats voor het bed, die ik wil gaan bevestigen op een frame, zo dat ik ze in en uit elkaar kan schuiven.
Tevens een groot schuimrubber matras gekocht, waar mijn lieve moeder die goed is met naaien in zal springen en deze op maat zal maken, en hoezen voor zal maken. (Nog even en leuke stof uitzoeken op de lappenmarkt)

Het stelt nog niks voor, maar het begin is er.


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:23

Leuk om te volgen!
Wij halen vandaag onze nieuwe bus op die we gaan ombouwen tot camper dus leuk om met jou mee te kijken.

Weet je al wat je allemaal in de camper gaat bouwen, heb je een “plattegrondje”?
En wat voor isolatie ga je doen?
En ben je al uit hoe je zonnepanelen gaan worden etc?
Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 11:21

Wieke schreef:
Leuk om te volgen!
Wij halen vandaag onze nieuwe bus op die we gaan ombouwen tot camper dus leuk om met jou mee te kijken.

Weet je al wat je allemaal in de camper gaat bouwen, heb je een “plattegrondje”?
En wat voor isolatie ga je doen?
En ben je al uit hoe je zonnepanelen gaan worden etc?
Ben benieuwd naar het eindresultaat!


Heb nog geen plattegrond uitgetekend, maar het idee word vrij simpel, aangezien die natuurlijk heel klein is en ik hoef er ook niet in te wonen oid, dus kan t meer zien als een veredelde tent op wielen :')

Linker zijde komt een bank over de gehele lengte, die je kan uitschuiven tot bed. Daar onder wil ik dat de porta potti past en opbergruimte, en daar op natuurlijk matrassen die je los kan halen en als bank zitting en rugleuning kan gebruiken.
Totale afmeting binnenkant is ongeveer 200cmx140cm, dus meer dan een bed gaat ook niet, er komt geen keukentje of watervoorziening in oid, dit acht ik zelf ook niet nodig.
Langs de rechter zijde komt dan in de diepte van de wielkast een smalle kast of plank waar een tafeltje uitgeklapt kan worden en ik evt wat dingen aan kan bevestigen.

Isolatie word armaflex 13mm en 6mm, maar zal er niet mee naar echt koude plekken gaan, vind t vooral spannend betreft reguleren van vocht. Dikker wil ik niet, want elke cm is er in dit geval een.
Uiteraard komt er ook nog iets van een raam in die open kan voor ventilatie.

Zonnepaneel twijfel ik nog of ik dat wil doen, op de camping gebruikte we met de tent gewoon een zaklamp of misschien led lampjes op batterij, zo’n snoer. telefoons kunnen aan een powerbank. In Schotland waren we een oplader vergeten (wisselstekker) en gingen onze telefoons prima 5 dagen mee zonder powerbank zelfs, onder t rijden in de usb gedaan voor navigeren was voldoende.
Ik wil sowieso dakdragers op de auto voor de surfboards, dus vraag me af of dat überhaupt kan icm een zonnepaneel op t dak. Surfboards zijn belangrijker haha :D

Mandarijn
Berichten: 9071
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:29

Wat tof dit! Ik volg ook, is m'n droom om ook zo'n campertje te hebben ooit. :D <3

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:46

Wat leuk ts! Ik volg mee! Hier staat de aanschaf van een (reeds klaar) busje ook op de planning voor eind dit jaar dus ik lees mee voor de inspiratie!

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 14:58

Gaaf hoor!

Onze isolatie is ook van Armaflex. Heel fijn spul en makkelijk aan te brengen.

Met het isoleren had ik inderdaad eerst ook "de fout" gemaakt om van het plafond alleen de grote delen te isoleren en niet het tussenliggende ijzeren frame. Dat ging dus mis ;) Door condensatie op dat frame kwamen er vochtstrepen in het plafond. Dat frame heb ik nu alsnog bekleed met dunne armaflex (rol met soort tape).

Geluidisolatie weet ik zo het merk niet van. Maar in ieder geval zulke plakplaten: https://www.amazon.nl/LVYXON-Verdovende ... 9087&psc=1

Ons zonnepaneel is van Xunzel. Is wel Chinees maar werkt prima.

Vraag me alleen, net als jij, af of ik dat bij zo'n kampeerauto zou doen. Wij hebben hem bijvoorbeeld voor de koelkast, maar die doe jij er niet in neem ik aan? Qua licht kun je bijvoorbeeld bij de Decathlon ook genoeg krijgen. En paar powerbanks voor je telefoon enzo.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 17:10

Gaaf hoor!
Armaflex schijnt heel fijn spul te zijn ja, dat gaan wij ook gebruiken om de boot te isoleren.

En voor de stroom zou ik gewoon een draagbaar powerstation nemen. Is een soort oversized powerbank waar je ook een stopcontact voor 220v in hebt zitten. Kan ook bv handig zijn voor een laptop, of kleine waterkoker/koffiezetter onderweg, of wat gereedschap.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 17:29

Draagbaar power station kende ik nog niet, bedankt voor de tip, daar ga ik zeker eens naar kijken.
Zeker ook ivm hygiëne en douchen, zullen we ook al zijn we met t campertje weg, toch wel eens in de paar dagen een keer een camping of airbnb opzoeken om lekker even op te frissen etc. Daar kunnen we dat soort dingen dan ook opladen, zodat t weer een paar dagen mee kan.

Oké goed om te weten stinkmodder,
Hele bus inplakken dus en geen gaatjes overslaan haha.
Geluidsisolatie doe ik denk ik niet, bus rammelt nu al amper, armaflex zal ook al wel wat helpen. Zeker betreft de hoogte heb ik echt weinig speling namelijk, ik kan er zitten maar stoot al bijna m’n hoofd, lang persoon moet al haast bukkend zitten, dus wil zo min mogelijk ruimte verliezen en de binnenkant zo optimaal mogelijk benutten.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 17:43

Als je gebruik wilt maken van een 'kontkeukentje' is zo'n plaat erboven wellicht nog handig. Dit is de bus van mijn hoefsmid, zo kan hij altijd droog werken. Ik hoop dat je het kunt zien. Die paal is later gekomen, bij de andere bus had hij steuntjes voor op de deur.


Afbeelding

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 21:21

Faelynn schreef:
Wieke schreef:
Leuk om te volgen!
Wij halen vandaag onze nieuwe bus op die we gaan ombouwen tot camper dus leuk om met jou mee te kijken.

Weet je al wat je allemaal in de camper gaat bouwen, heb je een “plattegrondje”?
En wat voor isolatie ga je doen?
En ben je al uit hoe je zonnepanelen gaan worden etc?
Ben benieuwd naar het eindresultaat!


Heb nog geen plattegrond uitgetekend, maar het idee word vrij simpel, aangezien die natuurlijk heel klein is en ik hoef er ook niet in te wonen oid, dus kan t meer zien als een veredelde tent op wielen :')

Linker zijde komt een bank over de gehele lengte, die je kan uitschuiven tot bed. Daar onder wil ik dat de porta potti past en opbergruimte, en daar op natuurlijk matrassen die je los kan halen en als bank zitting en rugleuning kan gebruiken.
Totale afmeting binnenkant is ongeveer 200cmx140cm, dus meer dan een bed gaat ook niet, er komt geen keukentje of watervoorziening in oid, dit acht ik zelf ook niet nodig.
Langs de rechter zijde komt dan in de diepte van de wielkast een smalle kast of plank waar een tafeltje uitgeklapt kan worden en ik evt wat dingen aan kan bevestigen.

Isolatie word armaflex 13mm en 6mm, maar zal er niet mee naar echt koude plekken gaan, vind t vooral spannend betreft reguleren van vocht. Dikker wil ik niet, want elke cm is er in dit geval een.
Uiteraard komt er ook nog iets van een raam in die open kan voor ventilatie.

Zonnepaneel twijfel ik nog of ik dat wil doen, op de camping gebruikte we met de tent gewoon een zaklamp of misschien led lampjes op batterij, zo’n snoer. telefoons kunnen aan een powerbank. In Schotland waren we een oplader vergeten (wisselstekker) en gingen onze telefoons prima 5 dagen mee zonder powerbank zelfs, onder t rijden in de usb gedaan voor navigeren was voldoende.
Ik wil sowieso dakdragers op de auto voor de surfboards, dus vraag me af of dat überhaupt kan icm een zonnepaneel op t dak. Surfboards zijn belangrijker haha :D

Let even op dat als je niet om keurt naar geel/camper je ook niet zomaar een raam erin mag zetten! Daar zijn regels voor!

Zonnepaneel kan altijd nog, daar zou ik me minder druk om maken.
Stroom doe je heel simpel met een tweede accu, een splitter en klaar. verlichting kan tegenwoordig zo simpel op LED, daar heb je niks voor nodig.
Dat vermogen is ook zo gering dat je je niet eens druk hoeft te maken om, veel duurdere, (semi)tractie-accu's. Gewoon autoaccu voldoet prima :j

Accusplitter: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... put-NL.pdf de kleinste is goed genoeg voor jouw doeleinden.

Wil je echt 230V aan boord (probeer eerst eens of je dat echt mist) kun je altijd nog voor een omvormer/lader gaan:
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0VA-NL.pdf
De 500W is ruim voldoende tenzij je een waterkoker wil gebruiken, dan zou ik toch een 800W-versie adviseren met zo'n 500W camping waterkokertje.
Hierbij zou ik ook een zwaardere (tractie)accu aanraden, inkl een fatsoenlijke aansluiting voor 230V uit het stopcontact.
Let er dan ook op of de dynamo van je auto dat nog trekt. Zeker als je serieuze accu's (zeg 100Ah en groter) wil gebruiken, wordt dat een aandachtspunt. Overigens is een krachtigere dynamo ook geen diepte-investering :D

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 13:40

Dank voor het delen van je kennis Ikke!
Die accusplitter ziet er voor mij Uhm, heeel gecompliceerd uit :+ ik heb absoluut geen kennis van elektra aanleggen.
Ik heb een Jackery exploreer 240 besteld. Grote veredelde powerbank, draagbaar, plug and play idee, lekker makkelijk en moet ik makkelijk mee weg kunnen betreft hoeveelheid voor die weer geladen moet worden. En in de toekomst kan ik er evt altijd nog een zonnepaneel op aansluiten.
Heb een led-lampjes snoer op usb besteld voor de verlichting, en verder hoeven dan alleen de telefoons er aan te kunnen. Waterkoker gebruik ik thuis ook niet, dus verwacht op reis ook niet. En als je dan toch kokend water nodig hebt doen we dat wel op zo’n draagbaar gas kooktoestelletje, een pit zodat we evt water kunnen koken voor eieren of een pan op zetten om iets simpels te bakken. :)

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:49

Die Jackery 240 ziet er handig uit. Een tip: zorg dat je hem oplaadt tot ongeveer 50/70% als je hem een tijdje niet gebruikt. Li-ion batterijen houden er niet van om vol of leeg weggelegd te worden. Vlak voordat je hem gaat gebruiken kun je hem dan volledig vol laden. Dan gaan ze heel lang mee.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 13:05

Inmiddels ben ik bezig met de wanden strippen. Best een flinke klus, want de beplating is deels vastgezet met popnagels :x
Ik wil de houten platen graag heel houden om her te gebruiken, dus gewoon even lostrekken is helaas geen optie.

Heb inmiddels wel de armaflex binnen, dus zodra alles gestript is kan ik daar een start mee maken, in ieder geval op de vloer en plekken waar zeker weten geen raam komt.
Twijfel nog tussen een zijraam of dakraam, dakraam lijkt een flink stuk goedkoper (en je kan naar de sterren kijken haha) Tevens houd het de bus ook meer anoniem, dan blijft het op een bestelbus lijken, wat het risico op inbraak kleiner maakt, maar moet even kijken of dat kan met de dakdragers voor de surfboards.
Zijraam vind ik wel ook weer fijn betreft naar buiten kunnen kijken, maar is ongelofelijk duur. En gezien het type campertje gaan we sowieso alleen met gemiddeld genomen mooi weer, dus kunnen we de deuren lekker open laten staan als we aan het "kamperen" zijn.
Raam is ook voornamelijk voor ventilatie, dus hij moet open kunnen, ongeacht of het een zijraam of dakraam word.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Mijn eerste eigen mini camper zelf inbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:51

Superleuk project! Wat Ikke ook al zegt: lees de regels voor grijs kenteken goed door. Je wilt hem niet omkeuren naar geel, dan mogen er niet zomaar ruiten in het laadruim. Doe je dat wel en de belastingdienst pakt je ermee, heb je kans dat je auto wordt aangemerkt als geel kenteken en kan het zijn dat je het verschil tussen grijs en geel kenteken in wegenbelasting over alle bestaansjaren van de auto terug moet betalen. Dat is geen banketstaaf bedragje.... Lees je dus echt goed in!