Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:34

pmarena schreef:
Pareltjes schreef:


Aan die constructie hebben wij idd ook gedacht, maar toch niet voor gekozen. Ik zie dat ze weinig geduld hebben. Alles NU moet. Zal wel iets van deze tijd zijn. Ik wil ze de les meegeven dat als je iets wilt, er iets tegenover staat. Gewoon niet alles altijd maar kan. De teleurstelling op hun gezichten te moeten zien dat je NEE tegen ze zegt snijdt door je ziel. Hun initiële boosheid, maar toch de weg weg naar volwassenheid is hard. En dan hebben zij altijd nog een goed financieel vangnet aan ons mocht er echt iets ernstigs gebeuren. Veel hebben dat niet eens. Maar ik ben van mening dat dit een levensles is die ze zelf moeten aangaan.


Juist dan zou ik wel kiezen voor zo'n constructie, want ze moeten gewoon een normale huur betalen en nog steeds kan alles niet zomaar NU. En ze weten immers niet dat je voor ze aan het sparen bent :) Bewijs eerst maar dat je het zelf kan, dat je verstandig met je geld omgaat. Dat je het niet als vanzelfsprekend ervaart dat pa en ma alles wel voor je regelen :j En als je dat bewezen hebt dan hebben we de mogelijkheid om een deel van die betaalde huur cadeau te geven voor de aankoop van een huis. Dan is de les geleerd, en mag een mazzeltje ook wel toch :)

Ik vind dat dat erbij hoort als je ondersteunt, dat je ze niet de lessen ontneemt die nodig zijn om goed zelfstandig en verantwoordelijk te leren worden :)

Overigens ook helemaal prima als ouders er wel voor kiezen om kinderen vreselijk in de watten te leggen, of juist de handen er helemaal vanaf te trekken. Ieder zijn ding.



Het is juist de insteek dat als je iets wilt in het leven je op voorhand moeite moet doen bijv. Sparen. Met bovenstaande constructie krijgen ze NU wat ze willen. Dát is exact wat ik ze duidelijk wil maken. Als je NU iets wilt had je gisteren moeite moeten doen. En niet aankloppen bij personen om jouw NU drang maar op te lossen.
Dus vandaar dat wij daar niet voor kiezen.

Als zij nu een ijsje willen maar geen geld op zak hebben, betaal ik met liefde dat ijsje. Maar een huis kopen is geen ijsje om de hoek halen. Het gaat om de grootste aankoop van leven met dito zware financiele gevolgen.
Daar mag best eens goed over worden nagedacht en voor worden gespaard.

Maar idd ieder zijn ding..

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:43

Ik vind het prachtig om te horen dat je je zoon op die manier kan en wil ondersteunen, als ik de kans zou hebben om via mijn vader een appartementje te huren zou ik die kans ook met twee handen heel dankbaar aannemen.

Momenteel woon ik thuis op de 1e verdieping en deel ik de keuken beneden met mijn vader voor maandelijks een huurbijdrage, omdat als 28 jarige alleenstaande in België iets kopen gewoon onmogelijk is tenzij je 50.000 of 60.000 eigen vermogen kan leggen en zelfstandige huren bij een woonbureau of praticulier gewoon te duur is als je geen loon hebt boven de 2000, zeker met het idee om nog te sparen voor later zelf iets te kopen.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:51

Ik zou het er met hem zelf over hebben. Ik was op mijn 21ste al heel zelfstandig en had zo mijn eigen ideeën over wat ik wilde en waar. Hulp van een ouder is altijd fijn natuurlijk en als je dat kan doen dan is dat heel mooi. Maar ik zou ook het voortraject met hemzelf uitzoeken. Kijken wat hij voor een ideeën heeft en dan kijken wat de mogelijkheden zijn.

PeraManga
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:55

Ik kan je niet vertellen wat de juiste keuze is maar ik kan wel vertellen hoe wij dat hebben gedaan.
Mijn man en ik zijn met z’n 2e maar wie weet heb je er wel ergens iets aan.

Er stond een klein huisje te koop wat de verkoper ons gunde omdat wij een baby hadden.
Het huis moest 250.000 kosten.
Wij konden toen (2 jaar geleden) net niet genoeg lenen bij de bank, godzijdank wouden mijn ouders ons wat geld lenen.
Wij hebben €36.000 geleend van mijn ouders en hebben alles vast gelegd via een boekhouder en accountant, die ook nog een handig trucje hadden waardoor wij geen rente over dat bedrag hoeven te betalen.
Op papier hebben wij afgesproken dat wij minimaal €500 per half jaar aflossen.
Dit hebben wij gedaan omdat wij wel wat moesten verbouwen.
Na een jaar waren de belangrijkste dingen gedaan en nu zijn wij vol gas mijn ouders aan het aflossen.
Inmiddels zijn wij op de helft en hopen wij (uiterlijk) eind volgend jaar klaar te zijn met de lening.

Wij horen om ons heen veel jongere stellen praten over schenkingen van minimaal een ton van hun ouders voor het huis wat ze daardoor konden kopen.
Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd en ook niet voor onze ouders.
Wij hebben denk ik veel geluk gehad met een relatief goedkoop huis in deze omgeving.
Ik zeg huis maar het is meer een appartementje in een grotere boerderij.
Wij hebben 2 slaapkamertjes en verder zit alles erin wat wij nodig hebben.
En ja soms komen de muren wel op mij af omdat het klein is maar goed, je moet tevreden zijn met wat je hebt.

Wij hebben wel van te voren goed gekeken naar ons loon (mijn man had net een nieuwe baan en begon onderaan) en hoe lang wij ongeveer over de lening zouden doen.
Officieel mogen wij er geloof ik iets van 20 á 30 jaar over doen maar dat is (vind ik) niet de bedoeling als je iets van je ouders leent en je kan het wel sneller afbetalen.
En wij hebben ook gekeken naar wat als er iets stuk gaat, of als 1 van ons stuk gaat waardoor er minder inkomsten zijn.
Wij hebben dus ook alles vastgelegd op papier met een derde partij.
Ondanks dat het je kind is denk ik wel dat dat heel belangrijk is, wij voelen ons daar ook alleen maar prettig bij iedereen weet waar hij/zij aan toe is.

Goed in het geval dat je je kind een bedrag wil lenen voor een huis, zeker doen als je het geld niet nodig hebt en vooral goede duidelijke afspraken maken!

DuoPenotti

Berichten: 29757
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:01

Ik schrik een beetje dat met 21 nog geleerd moet worden met tegenslag om te gaan en dan pas geleerd word financieel goed met geld om te gaan.
Met 22 woonden mijn vriend en ik samen in ons eigen koophuis met ook eigen geld inbreng.
Want ook in die tijd kreeg je geen hypotheek zonder eigen inleg. Dit zonder hulp.

Nu is natuurlijk de huizenmarkt verrot dus wat dat betreft een hele andere tijd.
Dus erg mooi als helpen kan :j
En dan idd huur laten betalen.
Maar als er dan nog geleerd moet worden dat nu niet alles kan is er imo 21 jaar lang verwend en kom je nu te laat met opvoeden.
En heb ik te doen met de jeugd waar dit voor geldt. Dat is dan een omschakeling als ze op zichzelf gaan wonen.
En zou ik erg opletten met garant staan en dat soort constructies.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:10

PeraManga schreef:
Ik kan je niet vertellen wat de juiste keuze is maar ik kan wel vertellen hoe wij dat hebben gedaan.
Mijn man en ik zijn met z’n 2e maar wie weet heb je er wel ergens iets aan.

Er stond een klein huisje te koop wat de verkoper ons gunde omdat wij een baby hadden.
Het huis moest 250.000 kosten.
Wij konden toen (2 jaar geleden) net niet genoeg lenen bij de bank, godzijdank wouden mijn ouders ons wat geld lenen.
Wij hebben €36.000 geleend van mijn ouders en hebben alles vast gelegd via een boekhouder en accountant, die ook nog een handig trucje hadden waardoor wij geen rente over dat bedrag hoeven te betalen.
Op papier hebben wij afgesproken dat wij minimaal €500 per half jaar aflossen.
Dit hebben wij gedaan omdat wij wel wat moesten verbouwen.
Na een jaar waren de belangrijkste dingen gedaan en nu zijn wij vol gas mijn ouders aan het aflossen.
Inmiddels zijn wij op de helft en hopen wij (uiterlijk) eind volgend jaar klaar te zijn met de lening.

Wij horen om ons heen veel jongere stellen praten over schenkingen van minimaal een ton van hun ouders voor het huis wat ze daardoor konden kopen.
Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd en ook niet voor onze ouders.
Wij hebben denk ik veel geluk gehad met een relatief goedkoop huis in deze omgeving.
Ik zeg huis maar het is meer een appartementje in een grotere boerderij.
Wij hebben 2 slaapkamertjes en verder zit alles erin wat wij nodig hebben.
En ja soms komen de muren wel op mij af omdat het klein is maar goed, je moet tevreden zijn met wat je hebt.

Wij hebben wel van te voren goed gekeken naar ons loon (mijn man had net een nieuwe baan en begon onderaan) en hoe lang wij ongeveer over de lening zouden doen.
Officieel mogen wij er geloof ik iets van 20 á 30 jaar over doen maar dat is (vind ik) niet de bedoeling als je iets van je ouders leent en je kan het wel sneller afbetalen.
En wij hebben ook gekeken naar wat als er iets stuk gaat, of als 1 van ons stuk gaat waardoor er minder inkomsten zijn.
Wij hebben dus ook alles vastgelegd op papier met een derde partij.
Ondanks dat het je kind is denk ik wel dat dat heel belangrijk is, wij voelen ons daar ook alleen maar prettig bij iedereen weet waar hij/zij aan toe is.

Goed in het geval dat je je kind een bedrag wil lenen voor een huis, zeker doen als je het geld niet nodig hebt en vooral goede duidelijke afspraken maken!

Even los van hoe jullie dit hebben geregeld, want dat wordt me uit de tekst niet helemaal duidelijk, is dit niet iets dat zomaar kan. Als je bij de bank 100 mag lenen, en het huis kost 150, dan kan je die 50 niet ergens anders lenen. De bank kijkt namelijk naar de totale leencapaciteit, en als die 100 is, en je leent 50 ergens anders, dan leent de bank nog maar maximaal 50 aan je. Daarom wordt meestal met schenkingen gewerkt.

Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:30

Bank kijkt naar wat je kosten/verplichtingen zijn. Omdat je deels kunt schenken, staat er geen cashflow uit tegenover en kan het zijn dat de bank mee wil denken.

BeFunny

Berichten: 10627
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:51

Plukje schreef:
deksel schreef:
Dus mocht je de mogelijkheid hebben, zou ik het alleen maar aanmoedigen. Ik denk dat je zoon dit heel erg op prijs zou stellen.

Wat fijn dat je er zo in staat! Ik vind het echt een lastig onderwerp omdat ik veel onbegrip in mijn omgeving ervaar voor het feit dat wij onze zoon willen helpen. We hebben twee bevriende stellen die er hetzelfde inzitten en zij merken die onbegrip ook in hun omgeving.
Zowel mijn man als ik hebben ook alles zelf moeten bekostigen, dus ik ben juist heel blij dat wij onze zoon kunnen helpen. Uiteraard waken we er altijd voor dat hij wel opgroeit tot weldenkend en zelfstandig mens, maar volgens mij gaat dat hartstikke goed.



Dat gaat toch niemand iets aan.
Ik heb geen kinderen. Maar als ik wel één of meer kinderen zou hebben zou ik als ik het kon, zeker in deze tijd daarbij helpen. Beter dan als je het kan je kind schulden te laten maken of dat ze tot hun 40e bij je in huis wonen, tenzij dat voor beide partijen gewenst is. En helaas zijn er mensen die niet in de positie zitten dat ze iets op dit vlak kunnen betekenen. Maar die moeten zich niet gaan bemoeien met anderen ;)

BeFunny

Berichten: 10627
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:55

DuoPenotti schreef:
Ik schrik een beetje dat met 21 nog geleerd moet worden met tegenslag om te gaan en dan pas geleerd word financieel goed met geld om te gaan.
Met 22 woonden mijn vriend en ik samen in ons eigen koophuis met ook eigen geld inbreng.
Want ook in die tijd kreeg je geen hypotheek zonder eigen inleg. Dit zonder hulp.

Nu is natuurlijk de huizenmarkt verrot dus wat dat betreft een hele andere tijd.
Dus erg mooi als helpen kan :j
En dan idd huur laten betalen.
Maar als er dan nog geleerd moet worden dat nu niet alles kan is er imo 21 jaar lang verwend en kom je nu te laat met opvoeden.
En heb ik te doen met de jeugd waar dit voor geldt. Dat is dan een omschakeling als ze op zichzelf gaan wonen.
En zou ik erg opletten met garant staan en dat soort constructies.


Ik was 19 toen in het huis uit was. 16 toen ik volledig werkte. Niks geen studie. Ook geen schuld.

Mijn ouders waren 17 en 19 toen ze trouwden en in verwachting waren van hun eerste kind. Tijden veranderen ;)

DuoPenotti

Berichten: 29757
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:58

Tijden zullen vast veranderen. Maar geen goede ontwikkeling dan als ze met 21 schrikken hoe dingen werken in het echte leven.

En laat ik toch hopen dat het bij de meeste jongeren zo toch niet is?
Maar zo wel, zou ik wel oppassen met hoe je helpt, voordat jezelf de klos bent omdat je garant staat....
Dat is wat ik toch even mee wilde geven :)
Dan zou ik toch echt kijken naar andere opties die veiliger zijn en een kind de zelfstandigheid nog snel gaat leren.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:18

De 21 jarige is de andere niet hoor. Daar zit zoveel verschil in, hoe jongeren zich ontwikkelen en in welk tempo.

ingvdh

Berichten: 6375
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:21

Ik denk niet dat hij geschrokken is maar pakweg 20 jaar terug kon je nog makkelijk een een huurwoning komen voor een leuke prijs en ook betaalbaar kopen. Dat is niet meer.
Betaalbare huur is vrijwel onmogelijk voor jonge mensen want je hebt gewoon 10+ inschrijf jaren nodig om hiervoor in aanmerking te komen en leuke koophuisjes zijn schaars en als je het al kan betalen bieden er rustig 10 anderen mee en dik over de vraagprijs.

Gevolg is dat kinderen niet meer met 20 het huis uit kunnen maar moeten wachten tot ze 30 zijn om voldoende gespaard te hebben om iets voor zichzelf te kopen of in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning.

Ik snap dus dat ouders hun kinderen willen helpen om ze eerder het huis uit te krijgen. Hoe ze dat doen is aan de ouders zelf.
Maar ik ben het eens met het feit dat niets vrijblijvend zou moeten zijn, ze moeten echt wel leren dat je eerst moet werken en dan pas kunt kopen. Zo ben ik ook opgevoed.
Maar biedt ze wel perspectief, niets is zo uitzichtloos als je 21 bent en je weet dat je nog minimaal 10 jaar bij je ouders moet wonen om maar iets voor jezelf te kunnen bemachtigen.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:29

DuoPenotti schreef:
Ik schrik een beetje dat met 21 nog geleerd moet worden met tegenslag om te gaan en dan pas geleerd word financieel goed met geld om te gaan.


Dat is ook zo natuurlijk. Wat mij betreft is dat ook gewoon de basis van goed ouderschap, proberen een evenwicht te vinden tussen je kind ondersteunen, maar het ook leren op eigen benen te kunnen staan en zelf goed te kunnen functioneren, zelfstandig goede keuzes te maken :j

En als je dat een beetje slim doet, kan je dat bereiken met verschillende mate van ondersteuning.
En kan je dus prima voorzien in woonruimte zonder teveel te verwennen, het is maar net welke voorwaarden je er aan stelt.

Maar je kan het geld dat je kind voor woonruimte neer moet tellen, altijd beter binnen de familie houden als die mogelijkheid er is, dan dat je het aan een derde partij geeft. Hou je het binnen de familie dan kan ieder er zijn voordeel uit halen :) Kind heeft een eigen woonruimte, ouder weet dat kind een goede basis heeft en een fijn leven op kan bouwen / kan investeren in de toekomst.

En je kan zelf bepalen wat je doet qua terugbetaling / huur. Gewoon marktconform waarmee je je kind niks cadeau geeft behalve dan het hebben kunnen vinden van een huis. Of voor een klein prijsje. Of door een deel later weer terug te schenken nadat de les van "niet alles kan NU - je moet sparen voor dingen" geleerd is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:31

Iedereen is anders. Onze zoon werkt heel hard en veel vanaf zijn 16e naast school en later studie. Die was op zijn 21e echt nog niet bezig met later. Hij is verwend tot op het bot, maar weet ook wat hard en veel werken is.
Maar 21 is jong en mogen ze ook nog jong zijn als ze verder nog geen reden hebben om versneld volwassen te moeten zijn.

Mijn moeder uit '43 was ook laat met alles. Mijn man en ik waren 19 en 21 en door omstandigheden ging bij ons alles weer wat snel. Ik was wel jong een heftige puber en was daar ook wel vrij jong weer (deels) klaar mee.

Ik ben ook verwend en heb echt veel teveel gekregen altijd. Maar ik ben er nooit gemakzuchtig van geworden. Ben altijd dankbaar, let nog steeds op de prijzen, koop nooit zomaar wat en ben zuinig op mijn spullen. Soms tot ergernis van mijn moeder die dan toch iets wil geven......

Met alle voorbeelden is al aangegeven dat helpen op verschillende manieren kan. Ga je verhuren, moet de huur natuurlijk wel ook echt betaald worden. Je wil geen deurwaarder naar je kind moeten sturen.

PeraManga
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:35

veerledec schreef:
PeraManga schreef:
Ik kan je niet vertellen wat de juiste keuze is maar ik kan wel vertellen hoe wij dat hebben gedaan.
Mijn man en ik zijn met z’n 2e maar wie weet heb je er wel ergens iets aan.

Er stond een klein huisje te koop wat de verkoper ons gunde omdat wij een baby hadden.
Het huis moest 250.000 kosten.
Wij konden toen (2 jaar geleden) net niet genoeg lenen bij de bank, godzijdank wouden mijn ouders ons wat geld lenen.
Wij hebben €36.000 geleend van mijn ouders en hebben alles vast gelegd via een boekhouder en accountant, die ook nog een handig trucje hadden waardoor wij geen rente over dat bedrag hoeven te betalen.
Op papier hebben wij afgesproken dat wij minimaal €500 per half jaar aflossen.
Dit hebben wij gedaan omdat wij wel wat moesten verbouwen.
Na een jaar waren de belangrijkste dingen gedaan en nu zijn wij vol gas mijn ouders aan het aflossen.
Inmiddels zijn wij op de helft en hopen wij (uiterlijk) eind volgend jaar klaar te zijn met de lening.

Wij horen om ons heen veel jongere stellen praten over schenkingen van minimaal een ton van hun ouders voor het huis wat ze daardoor konden kopen.
Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd en ook niet voor onze ouders.
Wij hebben denk ik veel geluk gehad met een relatief goedkoop huis in deze omgeving.
Ik zeg huis maar het is meer een appartementje in een grotere boerderij.
Wij hebben 2 slaapkamertjes en verder zit alles erin wat wij nodig hebben.
En ja soms komen de muren wel op mij af omdat het klein is maar goed, je moet tevreden zijn met wat je hebt.

Wij hebben wel van te voren goed gekeken naar ons loon (mijn man had net een nieuwe baan en begon onderaan) en hoe lang wij ongeveer over de lening zouden doen.
Officieel mogen wij er geloof ik iets van 20 á 30 jaar over doen maar dat is (vind ik) niet de bedoeling als je iets van je ouders leent en je kan het wel sneller afbetalen.
En wij hebben ook gekeken naar wat als er iets stuk gaat, of als 1 van ons stuk gaat waardoor er minder inkomsten zijn.
Wij hebben dus ook alles vastgelegd op papier met een derde partij.
Ondanks dat het je kind is denk ik wel dat dat heel belangrijk is, wij voelen ons daar ook alleen maar prettig bij iedereen weet waar hij/zij aan toe is.

Goed in het geval dat je je kind een bedrag wil lenen voor een huis, zeker doen als je het geld niet nodig hebt en vooral goede duidelijke afspraken maken!

Even los van hoe jullie dit hebben geregeld, want dat wordt me uit de tekst niet helemaal duidelijk, is dit niet iets dat zomaar kan. Als je bij de bank 100 mag lenen, en het huis kost 150, dan kan je die 50 niet ergens anders lenen. De bank kijkt namelijk naar de totale leencapaciteit, en als die 100 is, en je leent 50 ergens anders, dan leent de bank nog maar maximaal 50 aan je. Daarom wordt meestal met schenkingen gewerkt.



We hebben zelf een deel geleend bij de bank en wij hebben een klein deel van mijn ouders geleend.
Dit is allemaal via een boekhouder / accountant gedaan in samen werking met de hypotheekadviseur.
Er is vaak meer mogelijk dan je denkt, het is niet altijd zo zwart wit als jij nu zegt. ;)

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 15:14

Weer bedankt allemaal _/-\o_

@Plukje ja bijzonder hoe mensen kunnen reageren :+

Iemand zei bijvoorbeeld iets in de trend van dat mijn zoon nog moet leren omgaan met tegenslagen of financieel niet weet hoe het werkt.
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt maar dat is dus niet zo, hij redt zichzelf al 2 jaar vrijwel zelfstandig, ook financieel, anders zou ik er echt niet aan denken hem te willen ondersteunen. Dan zou er eerst nog andere stappen moeten worden ondernomen
Dus ik denk dat je dat ergens verkeerd hebt begrepen, of je bedoelt iemand anders kind, maar niet die van mij :)
Wat ik bedoelde is dat wij het de afgelopen jaren behoorlijk voor onze kiezen hebben gehad, emotioneel en financieel, en thank god, de laatste 2, 3 jaar weer zo'n beetje 'op regel' zijn. En ik hem nu ook gun dat hij die stap naar iets van zichzelf kan gaan maken.

Sommige 21 jarigen willen nog feesten en beesten reizen etc maar daar heeft hij dus geen behoefte aan. Hij wil gewoon huisje, boompje, beestje (hij heeft een kat :+ ) en that's it. Voor kinderen / jongeren (en ook volwassenen trouwens) die veel hebben meegemaakt kan dat de ultieme droom zijn en zo is dat voor hem. Hij geeft geen geld uit aan dure kleding, vakanties of wat dan ook. Heeft hij nooit gedaan (ik ook niet het zal toch iets zijn wat ons verder niet boeit...). Hij besteedt zijn tijd aan werken, muziek maken (is een uitstekende muzikant :j speelt ook in een band en treedt af en toe op) en wat chillen met vrienden wat vooral bestaat uit wat gamen, naar de sportschool en muziek maken.

Enige waar hij nog aan twijfelt is of hij mijn hulp wil aanvaarden omdat hij ook weet hoe ik de afgelopen jaren heb moeten worstelen, en hij ziet mij graag zorgeloos en gelukkig.
Wat dat betreft wensen wij elkaar het beste.

Het is niet zo dat ik met de overwaarde twee volwaardige woningen kan kopen maar plan zou zijn twee kleinere appartementjes op een wat andere locatie of iets wat makkelijk dubbel kan worden bewoond of gesplitst of die recreatiewoning constructie oid. Mijn huidige appartement is AAAAAA locatie en helemaal perfect in orde dat kan best wat minder plus enigszins klus zeg maar. Met dus weinig hypotheek en flinke overwaarde **trots op**

Voorop in dit alles staat wat mijn zoon graag wil én hoe ik nog genoeg financiële armslag hou om zelf ook prettig te kunnen leven.

Ik ben er wel over uit dat ik naar een financieel adviseur ga :j
En duidelijkheid wil over die familie hypotheek / of hoe het ook heet :j
En voor de rest moet ik het vooral rustig overwegen want het zijn nogal beslissingen je kunt je geld maar een keer uitgeven... en zomaar weer iets nieuws of anders met een huis is ook zo wat (en kost handenvol geld...).

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 16:09

Citaat:
Ik heb mijn huis 5,5 jaar geleden gekocht middels een familiehypotheek. Alles via de notaris gedaan, het hypotheekdossier wordt beheerd door Vereniging Eigen Huis (kost een paar tientjes maar zij houden dus de aflossingen, jaarafrekeningen etc bij). Mijn familie is wat hypotheek betreft mijn Rabobank. Het eerste wat ik doe als ik mijn inkomen binnen heb, is de hypotheek betalen :)

Het voordeel voor mijn familie is dat ik middels de rente de vermogensbelasing over het hypotheekbedrag betaal. Mijn voordeel is uiteraard ten eerste dat ik een huis heb, ten tweede dat ik naast de hypotheekrenteaftrek ook een deel van de betaalde rente terug geschonken krijg.


Super bedankt voor het delen, geeft mij ook weer inzicht. Ik vroeg me ook af hoe dat dan gaat met de aflossingen etc maar dat kan dus via VEH. Mooi zo.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 16:12

Citaat:
TS: je schrijft dat huren in de vrije sector niet gaat omdat huren beginnen bij €1000. Ik weet niet in welke regio je woont maar dat is hier in de buurt in elk geval zeker niet aan de hand voor een kamer in een studentenhuis of een appartement met gedeelde faciliteiten. Terwijl zoiets wel prima zou passen als hij toch graag samen met vrienden zou wonen.
Als ik bij de grootste verhuurder van studentenkamers in de regio kijk (en filter op dichtbij hbo en uni) dan zie ik diverse kamers rond de 400-500 euro, de wat duurdere zelfs inclusief eigen douche en keuken, voor rond de 600 heb je een klein zefstandig appartement.


Klopt, maar narigheid is dat samenwonen met vrienden is echt wel een ding want kom er maar eens tussen en er willen veel verhuurders geen jongens :-) Liefst zag ik het ook zo, hij ook, maar ik vrees dat we dat dan zelf moeten gaan regelen :-)
Rond de 600 Euro eigen klein zelfstandig appartement heb ik hier nog nooit en dan echt nog nooit gezien (regio Randstad zeg maar A'dam, R'dam, Utrecht) of het is in een gribus huis in een gribus buurt en met veel borg waarvan je je dan weer kunt afvragen wanneer en of je dat ooit weer terugziet.
Wat niet wegneemt dat ik / we ook daarnaar blijf / blijven zoeken :-) you never know :-)

Apple

Berichten: 76199
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:21

Mijn broertje heeft jarenlang in 1 huis gewoond met twee vrienden (broers van elkaar). Ze kenden elkaar al jaren en waren ook alledrie gewoon serieus bezig met studeren, werken etc..
Dat is toen helemaal goed gegaan en ze zijn alledrie gewoon uit zichzelf doorgestroomd naar andere woonruimte toen de studie klaar was/de vriendin in beeld kwam/ze bovenaan de wachtlijst van de WBV stonden.

Nielojram

Berichten: 7810
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 20:20

Volgens mij kan bokker mvende ( of zoiets) je hier goed wegwijs in maken, zoals ik het altijd lees in topics van haar. Ze is in ieder geval zeer goed op de hoogte van de belastingvoordelen in deze.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:23

Klinkt als een prima jonge kerel om op weg te helpen +:)+

Als ik jou was zou ik dus met hem praten welke opties hij zou zien zitten. Met een adviseur praten voor wat algemene opties in jouw / jullie situatie. En ook gewoon eens gaan zoeken naar wat er zoal te koop is.

Iets dat geschikt is voor dubbele bewoning (maar dan wel met veel privacy!) lijkt me inderdaad ook wel een hele leuke eigenlijk. Maar dan moet je maar net allebei in dezelfde buurt willen wonen en iets vinden dat geschikt is. Ik zou persoonlijk dan wel als buren willen leven met mijn kind en niet als huisgenoten, anders is het nog niet echt een eigen plekje voor hem.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 16:36

Citaat:
Klinkt als een prima jonge kerel om op weg te helpen +:)+


Dank je :)

En de anderen ook weer _/-\o_

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe of wat. En wie weet als anderen hier ook behoefte aan hebben hierover te praten, join in of course :j

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:37

21 en z’n MBO nog niet af? Die zou ik eerst lekker z’n opleiding laten afmaken.
Vroegah.. ging je eerst naar school dan een paar jaar werken, huren sparen en dan kwam koop om de hoek.
En mss ouderwets maar ik vind dit nog steeds een heel gezonde basis.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 13:06

4-jarige MBO, 21-4=17. Toch niet zo raar? Een keer blijven zitten op de HAVO, en half tussenjaar, dat was zijn 'slechte periode'. Hij moet nog één opdracht :P hij loopt keurig op schema.

Helemaal eens met gezonde basis. Alleen als je niet kunt huren omdat er simpelweg niets is houdt dat wel een beetje op :7

Jouw reactie is een reactie die ik bedoel en waarom ik ook het topic gestart ben. Om aan deze problematiek of deze vragen wat meer bekendheid te geven. Niet erg hoor, dat je die reactie geeft, maar het is een reactie die ervanuit uitgaat dat er een keus is of zoiets. Of een mogelijkheid. Maar die mogelijkheid is er niet. Hij wil het liefst huren. En het liefste in een huis met meerdere personen. Maar hoe dan? Hij zoekt al ruim 2 jaar en ik ook. En hij is niet de enige... en dan denk ik dat zeker MBO'ers hier last van hebben. HBO'ers en mensen die universiteit doen hebben meer kans bij studentenhuizen etc.

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:38

Wat kan hij zelf aan hypotheek krijgen? Is het haalbaar om het verschil tussen zijn max hypotheek en wat een startersflatje kost te schenken?

Lijkt me inderdaad lastig, huren met huisgenoten is imo heel waardevol maar dat zal inderdaad niet zo makkelijk zijn als MBO'er.