Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5997
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:16

De raboscanner heeft dat wel, maar de digipas van ASN niet. Dus het was een keuze: uitfaseren en alternatief ondertekenen, of een nieuwe scanner zodat je kan zien waar je voor tekent.
Dit is trouwens wetgeving, dus daar kunnen ze niet zomaar besluiten om het maar niet te doen.

Overigens weet ik dat men ook aan het kijken is/was naar alternatieven zonder app/mobiel, dus iets dat wel mogelijk is voor mensen die dat niet willen gebruiken.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:09

Muga schreef:
Enne, uit pure, blonde, nieuwsgierigheid... waarom maakten jullie de keuze tot overstappen?


Wat mij betreft duurzaamheid en maatschappij. Ik kan niet zo heel veel veranderen aan de wereld, maar een paar kleine dingen kan ik proberen, en kiezen voor een andere bank was er een van.

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:11

Ik ben een aantal jaar geleden ook overgestapt van Rabobank naar ASN vanwege de discutabele investeringen van andere grote banken. Tot nu toe nog steeds geen spijt van en vind het een fijne bank. De app werkt goed en de betaalapp ook en over de jaren heen zijn er zichtbare verbeteringen geweest aan de dienstverlening.

Oh ja, en mijn spaarrente stijgt op dit moment meerdere keren per jaar. Ben ik ook wel blij mee. :Y)

Edit: en de betaalpas met Toekan is ook wel een pluspunt. :+
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 21-08-23 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Berichten: 4908
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:13

Hier ook vanwege duurzaamheid en niet-discutabele investeringen overgestapt van ING naar ASN. En ik krijg net als Pablo vaak leuke opmerkingen over mijn mooie pinpas :D

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 13:43

xPabloBokt schreef:
Ik ben een aantal jaar geleden ook overgestapt van Rabobank naar ASN vanwege de discutabele investeringen van andere grote banken. Tot nu toe nog steeds geen spijt van en vind het een fijne bank. De app werkt goed en de betaalapp ook en over de jaren heen zijn er zichtbare verbeteringen geweest aan de dienstverlening.

Oh ja, en mijn spaarrente stijgt op dit moment meerdere keren per jaar. Ben ik ook wel blij mee. :Y)

Edit: en de betaalpas met Toekan is ook wel een pluspunt. :+


Ooh gemeen, ik heb een hele saaie gekregen! Dat was echt een teleurstelling toen ik de brief opende :=

Edit: oh! Krijg nou wat, de kleuren moeten een toekan voorstellen! Hahaha wauw, goedemorgen allemaal :')

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:05

VuurVleugels schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik ben een aantal jaar geleden ook overgestapt van Rabobank naar ASN vanwege de discutabele investeringen van andere grote banken. Tot nu toe nog steeds geen spijt van en vind het een fijne bank. De app werkt goed en de betaalapp ook en over de jaren heen zijn er zichtbare verbeteringen geweest aan de dienstverlening.

Oh ja, en mijn spaarrente stijgt op dit moment meerdere keren per jaar. Ben ik ook wel blij mee. :Y)

Edit: en de betaalpas met Toekan is ook wel een pluspunt. :+


Ooh gemeen, ik heb een hele saaie gekregen! Dat was echt een teleurstelling toen ik de brief opende :=

Edit: oh! Krijg nou wat, de kleuren moeten een toekan voorstellen! Hahaha wauw, goedemorgen allemaal :')


Haha ja het is wel een Picasso-Toekan :Y)

En de creditcard moet een Walvis voorstellen.

Marjo

Berichten: 37265
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:16

Ik zit al een paar jaar bij ASN en ervaar het juist als een hele fijne bank. Ik heb nergens twijfels over veiligheid bij gehad en er zijn geen gekke dingen gebeurd gelukkig!

Ik dacht dat ik een saaie bankpas had, maar nu ik wat beter kijk lijk ik ook wel een toekan te hebben :')

Muga

Berichten: 2084
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:26

Klinkt als een goede reden. Bestaat er ook een soort overstapservice? als ik denk aan alle automatische incasso die er lopen, is overstappen wel een aardig klusje hier...

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:36

Muga schreef:
Klinkt als een goede reden. Bestaat er ook een soort overstapservice? als ik denk aan alle automatische incasso die er lopen, is overstappen wel een aardig klusje hier...


Ja, ik heb die toen gebruikt. Wel tegen betaling, maar ik geloof dat je dan 13 maanden lang al je automatische incasso's kunt laten omleiden. Je krijgt dan bij elke incasso een melding dat hij omgeleid is vanaf je oude bankrekeningnummer.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 16:54

xPabloBokt schreef:
Muga schreef:
Klinkt als een goede reden. Bestaat er ook een soort overstapservice? als ik denk aan alle automatische incasso die er lopen, is overstappen wel een aardig klusje hier...


Ja, ik heb die toen gebruikt. Wel tegen betaling, maar ik geloof dat je dan 13 maanden lang al je automatische incasso's kunt laten omleiden. Je krijgt dan bij elke incasso een melding dat hij omgeleid is vanaf je oude bankrekeningnummer.


Ja hier ga ik ook gebruik van maken, ziet er gewoon goed verzorgd uit! Ik zou het ook echt niet zonder doen hoor, ik onthoudt nooit wie betalingen aan/van mijn rekening houdt...

Marjo

Berichten: 37265
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:24

xPabloBokt schreef:
Muga schreef:
Klinkt als een goede reden. Bestaat er ook een soort overstapservice? als ik denk aan alle automatische incasso die er lopen, is overstappen wel een aardig klusje hier...


Ja, ik heb die toen gebruikt. Wel tegen betaling, maar ik geloof dat je dan 13 maanden lang al je automatische incasso's kunt laten omleiden. Je krijgt dan bij elke incasso een melding dat hij omgeleid is vanaf je oude bankrekeningnummer.


Ik heb daar niets voor hoeven betalen volgens mij. Ging bij mij ook allemaal automatisch :) Of had jij een extra service erbij?

Century

Berichten: 5997
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:44

Gratis idd voor mij toen ook, en bijna alles ging automatisch daarna goed. Enkele moet je zelf achteraan (belastingdienst geloof ik).

deksel

Berichten: 3794
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:58

Ik zit ook bij de ASN, paar jaar geleden van ABN AMRO naaf ASN gegaan. Ik kom er nu alleen achter dat je dat rode ding (de random reader?) niet meer nodig hebt? Ik heb ‘m laatst nog gebruikt. Toen dacht ik nog: “wat ouderwets dit” :)).

Paar jaar terug heb ik ook niet betaald voor de overstapservice maar kan goed dat ze daar dan nu inmiddels geld voor vragen.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 19:09

Ik ga volgende week pas de overstapservice aanvragen. Deze week is het altijd een chaos met bij en afschrijvingen (toeslagen, vaste lasten etc) en met mijn geluk gaat daar dan vast iets mis, heb laatst ook een dure cursus betaald maar niet ingeschreven dus moest daar ook weer achteraan, en hopelijk wordt dat rechtgetrokken vóór de cursus begint. Ik speel het even veilig nu, dat extra weekje dubbele rekening kan geen kwaad :evaw:

Edit: ik zie online nergens iets staan over kosten, dus ik denk dat het meevalt.

Century

Berichten: 5997
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:04

deksel schreef:
Ik zit ook bij de ASN, paar jaar geleden van ABN AMRO naaf ASN gegaan. Ik kom er nu alleen achter dat je dat rode ding (de random reader?) niet meer nodig hebt? Ik heb ‘m laatst nog gebruikt. Toen dacht ik nog: “wat ouderwets dit” :)).

Paar jaar terug heb ik ook niet betaald voor de overstapservice maar kan goed dat ze daar dan nu inmiddels geld voor vragen.


Je kan sowieso ook betalen met de QR-code. Het rode kastje heet de digipas (random reader is van ING).

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:05

deksel schreef:
Ik zit ook bij de ASN, paar jaar geleden van ABN AMRO naaf ASN gegaan. Ik kom er nu alleen achter dat je dat rode ding (de random reader?) niet meer nodig hebt? Ik heb ‘m laatst nog gebruikt. Toen dacht ik nog: “wat ouderwets dit” :)).

Paar jaar terug heb ik ook niet betaald voor de overstapservice maar kan goed dat ze daar dan nu inmiddels geld voor vragen.


Hoe dan? Bij mij wordt nooit naar dat ding meer gevraagd :?

Century

Berichten: 5997
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:06

Hij onthoudt wat je als laatste hebt gedaan, dus als je een keer met de QR-code betaald hebt dan zie je dat voortaan. Je kan nog altijd kiezen voor de digipas als je wilt.
Digipas wordt wel naar gevraagd (als deze nog actief is) bij grote bedragen / als je boven een bepaalde limiet komt.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:17

Ik heb ook gebruik gemaakt van de overstapservice, gratis, en het is ideaal. Je ziet bij de afschrijvingen staan welke via de overstapservice gaan zodat je sommige bedrijven nog een wijziging door kan geven als zij dit niet automatisch overnemen.

Op de website van ASN staat ook bij de overstapservice bij wie je de wijziging zelf door moet geven. Uit m'n hoofd is dat de belastingdienst en je werkgever.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 21:01

Century schreef:
Hij onthoudt wat je als laatste hebt gedaan, dus als je een keer met de QR-code betaald hebt dan zie je dat voortaan. Je kan nog altijd kiezen voor de digipas als je wilt.
Digipas wordt wel naar gevraagd (als deze nog actief is) bij grote bedragen / als je boven een bepaalde limiet komt.


Ik heb geen eens een digipas meer. Met grote bedragen ook niet met digipas gedaan. Ook niet bij bedragen van 20.000€ ofzo.
Maar goed, dat doe ik niet dagelijks dus ms is het in de tussentijd veranderd.

Century

Berichten: 5997
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 23:38

Ik heb 'm ook niet meer voor SNS (zelfde moederbedrijf), maar ik moest wel even limieten aanpassen voor de QR-code.
20.000 mag je sowieso niet zonder limietaanpassing overmaken, maar dat zal je destijds wel gedaan hebben. :)

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 06:57

Nee idd, dan moet je de limiet aanpassen voor een dag. Dat is al boven de 1000€.

deksel

Berichten: 3794
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:18

verootjoo schreef:
deksel schreef:
Ik zit ook bij de ASN, paar jaar geleden van ABN AMRO naaf ASN gegaan. Ik kom er nu alleen achter dat je dat rode ding (de random reader?) niet meer nodig hebt? Ik heb ‘m laatst nog gebruikt. Toen dacht ik nog: “wat ouderwets dit” :)).

Paar jaar terug heb ik ook niet betaald voor de overstapservice maar kan goed dat ze daar dan nu inmiddels geld voor vragen.


Hoe dan? Bij mij wordt nooit naar dat ding meer gevraagd :?

Ik moest een bedrag van +- €750 overmaken. Ik heb een ASN Studentenrekening, misschien zijn de limieten daar lager (of misschien heb ik zelf wel ooit zo’n laag limiet ingesteld)?

Edit; wat ik trouwens niet zo fijn aan ASN vind, is dat je geen spaarpotjes (meer) kan maken of goed kan zien waar je wat aan uitgeeft. Deze opties zijn er in mijn herinnering wel geweest.

Edit 2: ik ben toch eens in de app gaan kijken en blijkbaar is er een nieuwe mobiel bankieren app, die er én mooier uitziet en blijkbaar veel meer functies heeft :Y).

Century

Berichten: 5997
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:25

Spaarpotten zijn er zeker wel, maak ik volop gebruik van! Ik zit wel het liefst achter de pc, niet op de app.

8nnemiek

Berichten: 43435
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:39

De spaarpotten zijn er wel inderdaad, en volgens mij inmiddels wat uitgebreider dan in het begin.

De nieuwe app vind ik wat nadelen hebben trouwens, dus die gebruik ik nauwelijks. Heb nu de twee apps naast elkaar draaien :))

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Bank overstap, nu twijfels ivm veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:47

Kun je alletwee de apps op hetzelfde apparaat? Dan wil ik wel eens proberen!

(En ja, de spaarpotjes die weg zijn was wel vreemd. Ik gebruikte ze niet echt maar laatst vroeg iemand anders er ook over, en ik wist echt zeker dat ze bestonden, maar kon ze vervolgens niet meer terug vinden.)

De website gebruik ik echt nooit als ik het kan vermijden, die vind ik vreselijk. Wat ik een groot nadeel vind is dat je maar zo weinig geschiedenis hebt. (2 jaar aan bankafschriften, dat is echt niet genoeg als er een keer een onverwacht probleem is.) Daar moet ik eigenlijk nog eens iets aan doen en ik vind het nogal vreemd voor een bank. Die info hebben ze echt nog wel lijkt me.