Fun-da deel 4!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34696
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:49

Maar het zegt niet alles, waar je vandaan komt. Vrienden van mij komen uit Haarlem en wonen nu in een klein plaatsje bij Noordwolde, grensstreek Friesland/Drenthe. Zitten nu in allerlei clubjes en commissies, hebben een dochter gekregen die daar op termijn naar school gaat. Dat je van buiten komt wil niet zeggen dat je niet mee kan doen op je nieuwe plek. Zij hebben echt een plek in de samenleving daar, terwijl ze nog wel in de randstad werken ( veel kan vanuit huis).

DuoPenotti

Berichten: 29814
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:53

Wij als brabo wilde dit huis in Limburg.
En daar deed de makelaar moeilijk over. Niet de verkopende mensen.
Nu hadden wij zelf ook een makelaar en die heeft zelfs een keer gedreigd met iets van de beroeps regels en dat hij ze anders aan ging geven.
Het fijne weet ik 19 jaar later niet meer. Maar wel dat het niet klopte.

Daannvd92
Berichten: 331
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:55

tjaakje schreef:
De anit-randstedelingen houding komt volgens mij door 3 dingen.

1. Sinds bieden boven de vraagprijs de norm geworden is, heb je geen idee meer wat je voor een huis moet bieden om hem te krijgen. Woningen in de randstad zijn meer in prijs omhoog gegaan dan in plattelands provincies. Dus iemand verkoopt zijn appartement in de randstad en overbied op een woning in Drenthe met een dusdanig bedrag waar Drenten zelf niet aan kunnen tippen.

2. Sinds Corona wordt er veel meer thuis gewerkt en komen steeds meer mensen uit de randstad naar het noorden. Ze hoeven immers niet meer 5 dagen in de week naar kantoor te reizen, dus kunnen een huis verder van hun werk kopen. Als dat er binnen een dorp voor zorgt dat er ineens veel meer "outsiders" komen te wonen en jonge mensen die een huis willen kopen niet meer aan een huis binnen hun dorp komen, kan ik me voorstellen dat dat voor wrijving zorgt.

3. Alles over 1 kam geschoren: er ontstaat een steeds grotere kloof tussen stedelingen en dorpelingen. Grof en plat gezegd: stedelingen weten niet wat er in dorpen speelt en begrijpen dat ook niet en dorpelingen vinden stedelingen maar roeptoeters.

Punt 3 geldt natuurlijk bij lange na niet voor iedereen, maar ik heb 7 jaar in centrum Amsterdam gewoond en woon nu op het platteland in het noorden van Nederland. Beide kanten van dat verhaal heb ik gezien en gevoeld.

Ik denk dat deze 3 punten samen ervoor zorgen dat dorpelingen kritisch zijn tegenover randstedelingen in z'n algemeenheid.


En andersom precies net zo, ik kom van het platteland in Oost Groningen en woon nu in een dorpje in Noord Holland (niet randstad dus maar wel de andere kant van t land), nu na 6 jaar zijn er nog steeds mensen die niks tegen me zeggen want ik kom hier niet vandaan.

Overigens hebben mijn vriend en ik ook een periode huizen gekeken in mijn oude regio omdat we graag de paarden aan huis wilden, wij hebben meerdere huizen bezichtigd van meerdere makelaars en hebben maar 1 gehad die pas aardig deed toen ik zei dat ik 25 jaar in de regio heb gewoond en mijn accent wat op ging zetten :'). Maar kan me heel goed voorstellen als je meerdere van dit soort ervaringen hebt gehad dat het niet prettig voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:08

SusanH schreef:
Maar het zegt niet alles, waar je vandaan komt. Vrienden van mij komen uit Haarlem en wonen nu in een klein plaatsje bij Noordwolde, grensstreek Friesland/Drenthe. Zitten nu in allerlei clubjes en commissies, hebben een dochter gekregen die daar op termijn naar school gaat. Dat je van buiten komt wil niet zeggen dat je niet mee kan doen op je nieuwe plek. Zij hebben echt een plek in de samenleving daar, terwijl ze nog wel in de randstad werken ( veel kan vanuit huis).


Maar die zijn verhuisd in een tijd waarin het makkelijker was om een woning te kopen waarschijnlijk. Nu zijn er mensen hier (zuidwest grunn/noordwest drenthe) die overboden worden door mensen uit het westen omdat die gewoonweg vaak iets meer te besteden hebben, doordat ze hun woning in het westen goed hebben kunnen verkopen. Hoor daar toch regelmatig gemopper over... wat overigens ook soms heel grappig is, want ze noemen de westerlingen hier soms standaard; "de Amsterdammers". :+

manic

Berichten: 6991
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:22

En dan te bedenken dat een paar jaar terug de de dorpen in oost en noord gewoon leeg liepen en er huizen leeg stonden die niet verkocht geraakt werden.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:42

Een groot probleem is gewoon dat er een aantal rotte appels (en ja helaas vaak uit het westen) zijn die het hier in de buurt best verpesten voor anderen.
Denk aan een paar gevallen waarbij het boeren echt lastig gemaakt wordt hun werk te doen (rechtzaken aanspannen ivm ventilatoren op de stal, geluidshinder) klagen over stank overlast bij mesten, stof tijdens het zaaien enz. Maar ook naast een motorcrossbaan gaan wonen die er al 70 jaar ligt en dan gaan klagen over geluidsoverlast, want ja men komt hier wonen voor de rust. Ook het maar raar en asociaal vinden dat mensen fries met elkaar spreken is een veel gehoorde.
Daarnaast de prijzen die men kan bieden zijn voor lokale starters vaak niet op te brengen enz. Veel oudere bewoners zeggen hier dan ook; liever een ton minder maar wel plek voor de kinderen van vrienden. geld gaat toch niet mee mijn graf in.

Als deze sfeer er al hangt vraagt het idd wel aardig wat op wel geaccepteerd te worden, dat vraagt echt inzet (zoals iig het fries leren verstaan bijvoorbeeld) maar als het eenmaal zo is dat men je kent dan is het goed (ik ben zelf ook import hier)

Lieszje
Berichten: 7182
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:02

Ik denk vaak ook dat het probleem is dat mensen zich niet willen aanpassen als zij zelf ergens heel anders gaan wonen.
Heb dat ook wel in mijn oude dorp gezien, daarom wil ik daar ook niet meer terug :+

Wij zijn in een groter dorp gaan wonen 10 km daar vandaan (Al zeggen ze hier vaak stad :')) en hier in de wijk staan veel bomen en lopen schapen op de dijk aan de voorzijde. Dan heb je dus ook buurtbewoners die aan het mekkeren zijn over de schapen die je weleens hoort en over de hoeveelheid vogels.
Snap dat niet, ga dan niet in zo'n omgeving wonen.

Pleur mij maar weer in of rondom een boerendorp. Geef mij die gierlucht maar weer of een trekker voor mijn smoel op de weg.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:14

Wij zijn vanuit Gelderland naar noord oost Brabant verhuist en iedereen is hier super vriendelijk en wil kletsen en vind ons huis mooi worden :') dus gelukkig niet zo stug hier.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:30

Ik kom uit Noord-Holland en merk dat het hier in Zuid/Midden Brabant echt heel hartelijk en open er aan toe gaat :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34696
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:43

Adelaide71 schreef:
SusanH schreef:
Maar het zegt niet alles, waar je vandaan komt. Vrienden van mij komen uit Haarlem en wonen nu in een klein plaatsje bij Noordwolde, grensstreek Friesland/Drenthe. Zitten nu in allerlei clubjes en commissies, hebben een dochter gekregen die daar op termijn naar school gaat. Dat je van buiten komt wil niet zeggen dat je niet mee kan doen op je nieuwe plek. Zij hebben echt een plek in de samenleving daar, terwijl ze nog wel in de randstad werken ( veel kan vanuit huis).


Maar die zijn verhuisd in een tijd waarin het makkelijker was om een woning te kopen waarschijnlijk. Nu zijn er mensen hier (zuidwest grunn/noordwest drenthe) die overboden worden door mensen uit het westen omdat die gewoonweg vaak iets meer te besteden hebben, doordat ze hun woning in het westen goed hebben kunnen verkopen. Hoor daar toch regelmatig gemopper over... wat overigens ook soms heel grappig is, want ze noemen de westerlingen hier soms standaard; "de Amsterdammers". :+


Nee dat is niet jaren geleden. Toen zij verhuisden was er ook al gekte op de markt. Maar het huis in Haarlem goed verkopen heeft zeker meegeholpen. Wonen nu vrijstaand met ruim 3500m2 grond eromheen. Vrij uitzicht rondom.

Ipsilonka

Berichten: 5864
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 23:13

Ik snap het ergens ook wel, wij wonen in een buurtschap vlakbij Amsterdam. Maar de “nieuwe” mensen hier, de meeste heb je niks aan qua sociale dingen. Hebben een actieve laagdrempelige buurtvereniging maar daar komen de kakkers die een huis buiten hebben gekocht dus niet. Echt zo jammer! Er is zelfs een boerderij voor 1,5 miljoen verkocht aan mensen uit Amsterdam die het gebruiken als weekend/feest plek…. Dus snap wel een beetje de koelte op dit moment in de woningmarkt

wonanda
Berichten: 356
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:02

pjer schreef:
Ik weet niet of hier ook meer mensen echt op zoek zijn of alleen voor de leuk meekijken. Maar er valt me wat op en ik weet niet goed hoe dat te doorbreken:
Wij wonen nu in almere en zoeken een huis in drenthe omgeving beilen, exloo etc. Als ik bel voor een bezichtiging dan krijg je gelijk de vraag wat je binding met die plaats is want alle bezichtigingen zijn al vol gepland. Je mag dan met een goede verklaring nog net op de wachtlijst maar eigenlijk dat liever ook niet. Ik voel me echt gediscrimineerd zo :-)
Onze zoektocht is al niet heel simpel want enigzinds beperkt budget en toch op zoek naar huis met een beetje land, niet al te veel klushuis (we gaan liever geen muren verplaatsen), ruimte voor paarden en werken aan huis (dus werkschuur en extra slaapkamer/werkkamer) op max 1,5 a 2 km van het bos en max 2 uur rijden naar amsterdam ivm 1 kantoordag per week. En dat soort huizen zijn er dus wel maar je mag gewoon niet komen kijken want je komt uit de randstad.


Zoals het er nu uitziet gaat ons huis de verkoop in en dat voldoet volledig aan jouw beschrijving. Tot welk budget zoek je?

Siggislief

Berichten: 14029
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:35

Sinds gisteren kan ik ineens niet meer bij Funda op foto's klikken, kom er totaal niet in...
Terwijl ik het zo leuk vind om op Funda te kijken, te struinen.

cinniz123

Berichten: 4402
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:52

Ik ga dit topic ook volgen.
Mn man wil al langere tijd verhuizen we wonen hier al 15 jaar maar mn man is de drukte hier zat en mijn droom was altijd de paarden aan huis ,dus wie weet!
Maar als ik het zo lees zijn er nog meer beren op de weg als die ik al zag en dan heb ik t over als stads mens er niet tussen komen in bepaalde omgevingen.
We moeten sws eerst eens een gesprek aangaan bij de bank want er is inmiddels in onze situatie veel meer veranderd als 15 jaar geleden maar hebben zowel het huis als zaak met overwaarde.

pillow
Berichten: 7825
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:05


Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:49

Niet alleen paardenstekjes toch? Gewoon alle leuke Funda huizen die je opvallen of waar je een vraag over hebt. Of gewoon omdat het bizar lelijk, mooi, duur of vies is.

Dorus

Berichten: 13222
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:51

Siggislief schreef:
Sinds gisteren kan ik ineens niet meer bij Funda op foto's klikken, kom er totaal niet in...
Terwijl ik het zo leuk vind om op Funda te kijken, te struinen.

Het viel mij vandeweek wel op dat je “aangeboden sinds” niet meer kan zien tenzij je ingelogd bent, aar dit heb ik nog niet ervaren. Is het een specifiek huis of bij allemaal?

margreet4

Berichten: 1586
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:20

Leuk ik lees/spiek mee.

gr_roos
Berichten: 7576
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:24

Dorus schreef:
Siggislief schreef:
Sinds gisteren kan ik ineens niet meer bij Funda op foto's klikken, kom er totaal niet in...
Terwijl ik het zo leuk vind om op Funda te kijken, te struinen.

Het viel mij vandeweek wel op dat je “aangeboden sinds” niet meer kan zien tenzij je ingelogd bent, aar dit heb ik nog niet ervaren. Is het een specifiek huis of bij allemaal?


Ik sorteer altijd op datum van nieuw naar oud, dat werkt nog wel, foto's kan ik ook nog zien. Er zijn wel wat keuzevelden verdwenen, bij perceelsoppervlakte kon je dat eerst ook invullen en nu zit je "vast" aan een max. van 5000m2

Qimm

Berichten: 15182
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:25

Suzanne F. schreef:
Niet alleen paardenstekjes toch? Gewoon alle leuke Funda huizen die je opvallen of waar je een vraag over hebt. Of gewoon omdat het bizar lelijk, mooi, duur of vies is.


Precies, incl aanverwante discussies.

x_Rebecca

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:39


Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:43

Ik kwam vanmorgen hier voorbij:
https://www.funda.nl/koop/kootwijkerbro ... genweg-31/

Vlakbij spoor en snelweg.
Dit was het woonhuis bij een nertsenfokkerij - de stallen daarvan zitten niet bij de verkoop, dus de kans is groot dat die 'rood voor rood' gesloopt worden en dat er 1 of 2 woningen nog naast komen (als er ontheffing voor de geluidsnormen gegeven wordt, zo vlak naast de snelweg)

Ik vind het aan de prijs voor wat je krijgt :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:48

Siggislief schreef:
Sinds gisteren kan ik ineens niet meer bij Funda op foto's klikken, kom er totaal niet in...
Terwijl ik het zo leuk vind om op Funda te kijken, te struinen.


Dit had ik vanochtend ook, maar het bleek mijn adblocker te zijn.
Die heb ik uitgeschakeld en nu werkt het weer!

De villa in Kootwijkerbroek an sich vind ik leuk! Maar de locatie en idd het risico dat ze er nog bij gaan bouwen zou ik niet aandurven.

Van de villa in Borculo zou je niet zeggen dat het om een pand van 100 jaar oud gaat.

Lys_PPA

Berichten: 1349
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:37


Siggislief

Berichten: 14029
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:43

Dorus schreef:
Siggislief schreef:
Sinds gisteren kan ik ineens niet meer bij Funda op foto's klikken, kom er totaal niet in...
Terwijl ik het zo leuk vind om op Funda te kijken, te struinen.

Het viel mij vandeweek wel op dat je “aangeboden sinds” niet meer kan zien tenzij je ingelogd bent, aar dit heb ik nog niet ervaren. Is het een specifiek huis of bij allemaal?

Ik kijk altijd de aangeboden van de afgelopen 24 uur,
en daarna van laag naar hoog en van hoog naar laag.

En minimaal 2 kamers en Perceeloppervlakte hoog naar laag.

Alles wat ik aan klik daar van kan ik niet op de foto's klikken,
en heb geprobeerd de cookies te veranderen maar dat lukt niet..
Ja het werkt 1 x en daarna werkt het niet meer.