Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110754
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 08:52

Volgens mij heb ik vorig jaar op Bokt of ergens anders een topic voorbij zien komen waarbij mensen zo lang mogelijk de kachel uit lieten.
Het doel was volgens toen mij tot 1 december, maar ik weet niet of dat realistisch is _O-
Dit jaar wil ik ook kijken tot wanneer we de kachel kunnen uitlaten. We hebben een serre en die verwarmt het huis ook goed wanneer de zon er op staat,
maar zonder zon heb je daar ook weinig aan natuurlijk.
Voor onze papegaai moet het overdag minimaal rond de 18 graden zijn, dus wanneer de temperatuur er onder duikt, zal ik toch de kachel aan moeten doen.
Nu is het voorlopig overdag nog heerlijk, maar 's ochtends voel je wel dat het duidelijk al frisser begint te worden :D

Hebben jullie de kachel dit najaar al aangehad? En hoe warm zetten jullie hem dan?
Ik ben benieuwd! :j

Yummy

Berichten: 425
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:53

Vaak heb ik hem rond deze tijd van het jaar allang aan staan. Maar is nu nog niet nodig geweest. :o

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:53

Ja, maar we wonen ook nog tijdelijk in een chalet. Koelt iets sneller af _O-

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:54

Hier idd het doel zo lang mogelijk de kachel uit te laten als kostenbesparing :j. Geen concrete temperatuur of datum eraan gehangen tot nu toe, maar 1 december klinkt wel realistisch :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101965
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:55

Ik ben natuurlijk net verhuisd en heb nu een warmtepomp. Daar moet ik nog mee leren omgaan. Het is hier nu binnen nog 21.1. Maar hij staat op 18.5. Ik moet het allemaal nog bekijken maar hij gaat niet hoger zolang het met een trui en dekentje nog te doen is.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33842
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:00

Ja in ons vakantiehuisje. Eén ongeisoleerde houten chalet. Daar was het 13 graden. :+

Maar thuis is het nog vrolijk 20 graden hoor. Met alles open.

Dus als dat onder de 17/18 komt gaat hij pas aan.

Selina

Berichten: 14342
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:01

Hier wel, maar niet bewust. Hij gaat gewoon vanzelf aan als het onder de 21,5 graden is.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:01

Je merkt dat het in de ochtend iets frisser is, maar de temperatuur in huis was hier nog niet echt onder de 20 graden.
In een shirt lopen en verwarming aan? No way, ga eerst maar een trui uit de kast pakken.

Pas als ik merk dat het structureel afkoelt in huis, dus zeg continue 15 graden of eronder, ja dan zullen we de cv weer aan gaan zetten op 15 graden. Momenteel staat die helemaal uit.
Moest het echt fris worden, dan kan altijd de airco even op verwarmen aan.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:02

Nee, nog niet nodig geweest met de temperaturen zoals ze nog zijn.

Probeer het ook zo lang mogelijk uit te stellen.

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:03

Ik heb de hele dag nog mn achterdeur open. Zon staat hele dag ook op de achterkant dus het is binnen no time warm binnen als ik de zonwering niet uit zet. Warmte uit mn huis krijgen is een uitdaging. Achterdeur zit in de slaapkamer, de woonkamer grenst er aann maar daar zit enkel een mini klapraampje boven in t kozijn dus ff lekker doorwaaien tijdens warm weer gaat niet. Voordeel is wel dat t swinters makkelijk warm te krijgen is en ik de kachel weinig gebruik

Poosje81
Berichten: 21214
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:05

Vorig jaar hadden we rond deze tijd de houtkachel al wel weer aan gehad. Maar tis nu nog 30+ graden dus geniet even van de natuurlijke warmte, die ook nog minstens 2 weken aanhoud :+

fjordjes

Berichten: 12058
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:05

Nee, het is nog steeds 23-24 graden in huis dus echt nog niet nodig. Deze huizen zijn zo goed geïsoleerd dat de warmte lang blijft hangen. Verbruik ook heel weinig gas.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:09

Hier is het een keer afgekoeld naar 18,5’ binnen, maar overdag de deur open en het was weer comfortabel warm binnen. De cv is nog niet aangeweest. De houtkachel wordt dinsdag geveegd, ik kijk wel uit naar een fijn vuurtje :9

Jolliegirl

Berichten: 32991
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:12

Hier ook een doel!
Vorig jaar geloof ik half november.

Dat is dit jaar weer het doel:))

Trui aan ,dekentje, paar kaarsjes, gezellig knus!

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:12

Nee is hier nog niet aan geweest. Is hier nu nog 23 graden binnen.
Maar iedere dag als de zon schijnt staat deze de hele middag op de woonkamer, lekker voordelig qua stoken

Verder stellen wij nooit een termijn, dat bv pas na die datum de kachel aan mag. Maar mijn man en zoon werken beide de hele dag buiten in de bouw. Als het koud en zuur is en moeten ze thuis lekker kunnen opwarmen indien nodig. Maar vaak als hun thuis komen en de zon heeft geschenen vinden ze het thuis al snel warm haha.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 01-10-23 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28896
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:13

Thuis niet. Het is behoorlijk warm, ik hrb de hele dag de tuindeur open staan.
In mijn stacaravan wel, die is niet geïsoleerd en daar is het 11 graden als je wakker wordt.

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:16

Hier zo lang mogelijk en ik kijk niet naar datum of temperatuur. Pas als het met extra kleding en dekentje niet meer uit te houden is. Om te besparen, want stoken zoals ik normaal deed is niet te betalen. En dan was ik al zuinig, want maximaal 19 graden een paar uur per dag en verder op 15 graden. Afgelopen jaar dus nog minder en had de hoop dit jaar iets normaler de winter in te kunnen gaan maar durf het niet.

Nu is het in huis nog 18 graden, dus ook nog niet nodig. Wel al paar keer dekentjes gepakt s nachts :')

Anouk_H

Berichten: 2177
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:20

Vorig jaar koelde ons huis nog af tot onder de 10 graden. Maar we hebben de sleutel 17 november gekregen en er was niks aan het huis geïsoleerd. We hadden ook alle verwarming eraf liggen om te laten schilderen en ondertussen werd het huis gestuct, toen heb ik het wel echt een paar dagen héél koud gehad. Ben ook ziek geworden uiteindelijk. Maar met isoleren zijn we druk bezig geweest, we hebben nu dakisolatie. Dubbelglas, en spouwmuurisolatie. Het viel ons al op hoe makkelijk we de warmte buiten konden houden, dus we zijn ook heel benieuwd hoe lang het nog warm blijft nu. Vorig jaar hadden we de verwarming geloof ik op 16 of 17 graden staan. Maar toen hadden we ook €700 aan stroom en gas kosten :oo . Nu is het 18,5 in huis en staat ook de hele dag de achterdeur open.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110754
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 09:22

Wauw, bij sommige bokkers is het nog echt best warm in huis!
Hier het overdag rond de 21 a 22 graden in huis en 's nachts rond de 18.5 graden!

We kunnen het zelf wel langer uithouden met een dekentje en goed aankleden hier, maar voor onze papegaai is onder de 18 graden niet gewenst, dus vandaar dat de kachel dan overdag toch aanspringt wanneer het onder de 17 graden duikt. Zeker wanneer hij net een duik in zijn waterbak heeft genomen zit meneer daarna dan toch wat te rillen :(:)
Maar tot nu toe is het nog niet nodig geweest gelukkig! :D

Anouk_H: 10 graden! :oo Ik kan me voorstellen dat je dan zit te rillen! :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:28

Hier nog geen kachel aan gehad! Onze woonkamer heeft een hele grote glazen schuifpui. De hele achterkant is van glas dus zolang het zonnetje schijnt hoeven wij hier niet te verwarmen. Het is overdag nu vaak 23 geraden in huis en ‘s nachts koelt het ook niet verder af dan 21. Hier wel het doel om zolang mogelijk de kachel uit te laten. Vorig haar hebben we de kachel ook pas ergens in november aan gezet. We hebben inmiddels wat extra geïsoleerd dus ben benieuwd of dat gaat schelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110754
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 09:31

Een grote glazen schuifpui is echt heel fijn! Onze serre is ook van glas (ook het dak) en in de zomer moeten we dan echt de zonwering vaak dichthouden omdat je anders is een soort kas woont :+
Maar nu het 's nachts al flink afkoelt, probeer ik de zonwering overdag zo weinig mogelijk dicht te doen om de warmte binnen vast te houden.
Verder ventileren we wel veel! Ik heb graag de schuifpui zoveel mogelijk open voor frisse lucht. Ook in de winter staat hij bijna iedere dag wel even een kwartiertje open.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-10-23 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24077
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:32

Hier is de woonkamer nog niet onder de 19.5 graden geweest en nog niet nodig geweest. Maar wel al een dekentje erbij moeten pakken, want jk had t toch koud achter de computer := Ik probeer m ook zo lang mogelijk uit te laten.

Voor nu is de eerste stap de raampjes dicht. Die staan beneden nog hele dag open. Nu nachten 1 of beiden dicht.

Boven heb ik sowieso altijd het raam open en nooit kachel aan.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 01-10-23 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:34

Hier ook de kachel nog niet aan gehad. Mocht het nodig zijn om s'avonds wat te verwarmen dan gaat de houtkachel aan maar tot nu toe niet nodig geweest. Nog maar 1 of 2 keer een dekentje nodig gehad s'avonds.

Spenk
Berichten: 21812
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:35

Hier nog altijd 20 graden in huis. Kachel slaat overdag pas aan bij 16 en savonds paar uur bij 18. Dus die gaat nog niet aan.

Ik loop ook nog altijd in korte mouw en korte broek in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:36

Cayenne schreef:
Een grote glazen schuifpui is echt heel fijn! Onze serre is ook van glas (ook het dak) en in de zomer moeten we dan echt de zonwering vaak dichthouden omdat je anders is een soort kas woont :+
Maar nu het 's nachts al flink afkoelt, probeer ik de zonwering overdag zo weinig mogelijk dicht te doen om de warmte binnen vast te houden.
Verder ventileren we wel veel! Ik heb graag de schuifpui open voor frisse lucht. Ook in de winter staat hij bijna iedere dag wel even een kwartiertje open.

Klopt, in de zomer kan het er wel echt bloedheet worden maar we hebben rolluiken die we af kunnen laten dus in de zomer zorgen we altijd dat de rolluiken half dicht zijn zodat er geen zon naar binnen schijnt en dat is het goed te doen. Nu zo in de herfst of in de lente is het wel ideaal dat de zon naar binnen schijnt!