Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22323
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:03

Ik heb hem in de stille modus staan maar zowel binnen als buiten hoor ik hem goed, mijn buurvrouw klaagt er steen en been over, maar die klaagt overal over :roll:

Slmt9

Berichten: 4835
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:18

Wat een ellende lijkt me dat. Ik ben zelf overgevoelig voor geluid, dus ik ben blij dat het hier niet zo is. Wij hebben een Mitsubishi heavy. Hij moet ook op 3m afstand vh erf staan officieel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:04

Geluiden, en dan vooral brom/pieptonen kunnen echt heel heeel erg naar zijn. Ik kan daar zelf niet goed tegen en snap ook heel goed dat het andere mensen gaat tegenstaan.

Marcella

Berichten: 36798
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:30

Zit in dubio met wat ik moet doen. Of toch gewoon blokverwarming open draaien. Het elektrische kacheltje draait echt op zijn laatste tanden en maakt steeds meer herrie. :=

Met durf niet aan te laten staan als ik niet thuis ben, maar anders wordt het echt te koud voor de kittens.

Daarom dacht aan de wandverwarming van de Aldi en dan tegen de binnenmuur (boven de bank).

Winged

Berichten: 33068
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:35

Is er een reden om de blokverwarming niet aan te zetten? Brandveiligheid is zeer belangrijk. Zeker wanneer je niet thuis bent voor de dieren.

Marcella

Berichten: 36798
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:41

Duur ze hebben per 1 januari 2023 nieuw energiecontract moeten afsluiten dus niet bepaald voordelig. Met dat ik het idee heb dat met elektrische kacheltje veel beter warm te stoken is.

Volgend jaar pas renovatie.

Ook in kader van veiligheid dacht ik aan de wand verwarming.

manonutjuh

Berichten: 3015
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:53

Hoe groot is de ruimte die je wil verwarmen?
Wij hebben iets soortgelijk in de badkamer en die krijgt net de badkamer warm en maakt nog best wel wat herrie

Marcella

Berichten: 36798
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:08

Woonkamer is ongeveer 21 vierkante meter.

Afbeelding
En deze gaat aan zodra het wat kouder is staat dus ook niet hele tijd aan. Heb ik veel zon overdag dan alleen in de nacht aan vol continu.

Warmte matjes vinden deze kittens niet fijn en snuggle safe ook niet. Maar misschien dat ik nog wel gaat kijken voor iets van stoov voor mezelf.

Tieme
Berichten: 4967
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:30

Marcella schreef:
Woonkamer is ongeveer 21 vierkante meter.

[ [url=m/xvhXsO.jpg]Afbeelding[/url] ]
En deze gaat aan zodra het wat kouder is staat dus ook niet hele tijd aan. Heb ik veel zon overdag dan alleen in de nacht aan vol continu.
.


Heeft dit kacheltje een thermostaat? Zodat hij afslaat bij de gewenste temperatuur?
Zonder thermostaat zijn ze duur in gebruik omdat ze maar door blijven verwarmen.

Ik heb zelf vorig jaar met deze de woonkamer van 30m2 verwarmd.

https://www.expert.nl/eurom-alutherm-25 ... gKrLvD_BwE

Echt een super ding. Hij had het binnen een half uur verwarmd van 15 naar 20 graden. Heeft een thermostaat dus slaat op de bereikte temperatuur af en gaat daarna alleen aan wanneer het weer nodig is. Hij was ook zuinig. Verwarmd eerst op hoogvermogen (nog niet eens voluit) en zakt na een half uur naar beneden. Verwarmd dan bij met 400 a 600 watt voor een paar minuten en klaar.

Marcella

Berichten: 36798
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:56

Ja met thermostaat.

Leuk, maar niet met kittens. Blijft het ook apart vinden dat voor het idee elektrisch verwarmen langer blijft hangen dan via verwarming. Maar misschien zit het ook tussen mijn oren. En naar mij idee ook minder verbruik.

Maar zal ook wel komen als temperatuur bereikt is en afgeslagen is zet ik hem uit behalve in de nacht. Mocht het weer afkoelen even opstaan en temperatuur instellen.

Trouwens als deze op ongelijke grond staat of omval schakel die uit. En hij is extreem gevoelig daarin. Iets scheef of ongelijk dan kan je het vergeten.

Tieme
Berichten: 4967
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 01:10

Marcella schreef:
Ja met thermostaat.

Leuk, maar niet met kittens. Blijft het ook apart vinden dat voor het idee elektrisch verwarmen langer blijft hangen dan via verwarming. Maar misschien zit het ook tussen mijn oren. En naar mij idee ook minder verbruik.

Maar zal ook wel komen als temperatuur bereikt is en afgeslagen is zet ik hem uit behalve in de nacht. Mocht het weer afkoelen even opstaan en temperatuur instellen.

Trouwens als deze op ongelijke grond staat of omval schakel die uit. En hij is extreem gevoelig daarin. Iets scheef of ongelijk dan kan je het vergeten.


Diegene uit m'n link kan je ook aan de muur ophangen.

Marcella

Berichten: 36798
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:18

Trouwens het gaat gewoon om bij verwarming. Als het echt koud wordt gaat blokverwarming gewoon aan, maar dat is voor nu nog niet nodig.

Probleem is dat ik vaak vergeet om uit of zachter te draaien.

Heb er trouwens nu een hangen van de Hornbach geschikt op de doos voor 70 vierkante meter. Op reclame bord stond 50 vierkante meter. En werkt super.

Gisteren alles uit gehad en in de middag 24 graden door zonnetje.

Slmt9

Berichten: 4835
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:30

Marcella schreef:
Trouwens het gaat gewoon om bij verwarming. Als het echt koud wordt gaat blokverwarming gewoon aan, maar dat is voor nu nog niet nodig.

Probleem is dat ik vaak vergeet om uit of zachter te draaien.

Heb er trouwens nu een hangen van de Hornbach geschikt op de doos voor 70 vierkante meter. Op reclame bord stond 50 vierkante meter. En werkt super.

Gisteren alles uit gehad en in de middag 24 graden door zonnetje.


Wellicht is een smartstekker een optie? Dan kan je tijden instellen waarop die aan/uit gaat of van afstand uit doen. Of op basis van temperatuur aan/uit maar dan heb je ook nog een smart thermometer nodig.

Marcella

Berichten: 36798
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:07

Er zit wel een thermostaat op. Je kan ook inplannen voor een hele week, maar hij hoeft het alleen te doen als het nodig is.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:10

PSvanLot schreef:
PSvanLot schreef:
Misschien weten jullie hier antwoord op.

Op de app van Nefit Easy kan ik voor de volgende instelling kiezen, ‘volgt cv-klokprogramma’
Ik heb het nu uitgezet, en denk dat de cv niet warm gehouden wordt als we er niet zijn of slapen. Maar klopt dit wel? En is het voordeliger of juist niet?
[ [url=m/gDXQPO.jpg]Afbeelding[/url] ]



[ [url=m/gDXQPO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Niemand hier een antwoord op?


Zo te zien heb je ingesteld dat het klokprogramma wordt gevolgd. Ik gok dat je daar zelf instelt wat de tijden zijn dat je thuis / weg bent, dat zal de thermostaat dan volgen.

Fitzroy

Berichten: 25152
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:12

Ben ik de enige die de kachel nog niet heeft aangehad of zijn er nog meer die-hards :))
In mijn slaapkamer is het nu 15,3, in de woonkamer 16,4. En het stomme is, ik heb het niet eens koud. Nu wil ik het rekken ook tot 1 december.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:18

Woon je in een flat? Hier slaat hij goed aan ook bij 15 graden. Met muurisolatie en hr plus plus ramen.

Fitzroy

Berichten: 25152
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:21

Ja, een hoekappartement op de bovenste verdieping. Alle warmte stijgt naar boven. En een volledige glazen gevel op het zuiden. Dus vanmiddag was het met de zon erop zo 20 graden.

Roodvos

Berichten: 6696
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:26

Toen ik vanavond rond 18 uur thuis kwam was de kachel uit. Waarschijnlijk al vanaf 9 uur 's morgens.
En het was 7°C in mijn caravan... :brr: :brr:

Nu na een paar uur 3 kW erin gestookt te hebben is het nu 16-17°C.
Die temperatuur probeer ik een beetje te houden.

Suliko

Berichten: 4339
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:38

Hier zakt het heel snel naar 10 graden als de verwarming niet aan staat. :brr:
Oude woning met enkel glas, dus ik heb het een maand geleden al opgegeven om de kachel nog niet aan te zetten. :=

Het heeft ook geen zin om de kachel op 15 graden te laten, dan ben ik echt enorm veel stookkosten kwijt door alle kieren, amper geïsoleerde muren en dunne ramen. Ik zet hem niet aan als ik in de ochtend er snel vandoor moet, maar als ik thuis ben alle gordijnen dicht en eerst op 15 dan later op de avond 17 (thermostaat is ook oud, hij warmt het huis dan op naar 18 soms 19 graden, dus daar klopt ook niets van). Heb alleen de verwarming in de woonkamer aan, dus rest van het huis, ook de keuken, is koud.

En dan heb ik nog geluk met een bovenwoning en woonkamerraam op het zuiden, de woningen onder mij zijn nog kouder en vooral vochtiger. Ik heb gelukkig geen last van vocht, maar heb ook regelmatig even ramen open in de ruimtes waar ik niet stook.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 29-11-23 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:39

Fitzroy schreef:
Ja, een hoekappartement op de bovenste verdieping. Alle warmte stijgt naar boven. En een volledige glazen gevel op het zuiden. Dus vanmiddag was het met de zon erop zo 20 graden.

Jaloers !

Afbeelding
Hier twee houtkachels om het warm te houden naast ‘s nachts en overdag de cv op 15.

Marcella

Berichten: 36798
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:52

Ben er gewoon achter dat de blokverwarming waardeloos werk. Je draait open wordt warm om daarna steenkoud te worden.

Maar vanmiddag was het gewoon 22 graden dus alleen voor avond/nacht elektrische kacheltje aan.

Roodvos

Berichten: 6696
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:49

Suliko schreef:
Hier zakt het heel snel naar 10 graden als de verwarming niet aan staat. :brr:
Oude woning met enkel glas, dus ik heb het een maand geleden al opgegeven om de kachel nog niet aan te zetten. :=

Het heeft ook geen zin om de kachel op 15 graden te laten, dan ben ik echt enorm veel stookkosten kwijt door alle kieren, amper geïsoleerde muren en dunne ramen. Ik zet hem niet aan als ik in de ochtend er snel vandoor moet, maar als ik thuis ben alle gordijnen dicht en eerst op 15 dan later op de avond 17 (thermostaat is ook oud, hij warmt het huis dan op naar 18 soms 19 graden, dus daar klopt ook niets van). Heb alleen de verwarming in de woonkamer aan, dus rest van het huis, ook de keuken, is koud.

En dan heb ik nog geluk met een bovenwoning en woonkamerraam op het zuiden, de woningen onder mij zijn nog kouder en vooral vochtiger. Ik heb gelukkig geen last van vocht, maar heb ook regelmatig even ramen open in de ruimtes waar ik niet stook.

Ik concludeer nu dat jouw huis net zo "goed" geïsoleerd is als mijn stacaravan :Y)

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:25

De cv heb ik nog niet aan gehad, maar ons elektrische kachel wel. Normaal vind ik 16 graden niet te koud, lekker met een dekentje op de bank of druk bezig met poetsen of klussen.. Maar ik zit nu veel stil achter het bureau, en dan vind ik 18 graden wel fijn.

Anoniem

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:36

Hier staat de cv nu enkele dagen aan. Het wordt hier heel snel koud in huis ‘s nachts ondanks dubbel glas en spouwmuurisolatie dus willen we het hier geen 10 graden laten worden in huis zal de cv wel aan moeten. Op mijn werkkamer heb ik een elektrisch kacheltje staan die nu veel aan staat. Ons energieverbruik gaat dus helaas alweer richting de €15-€20 per dag |( en dan stoken we het met de cv maar tot 16 graden op.