Off grid in een gewoon huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 10:00

Heel benieuwd of er al mensen zijn die helemaal Off grid zijn gegaan in hun eigen huis.

Dus geen gasaansluiting geen Electra aansluiting en zelf water afvangen.

Riool opzeggen moet volgens mij ook kunnen want volgens mij is er geen aansluitplicht in Nederland.

Of hebben jullie een van deze nuts voorzieningen opgezegd en hoe hebben jullie dit opgevangen?

Of misschien hebben jullie plannen en ideeën.

Alles is welkom.

tamary

Berichten: 29215
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:07

Een modern (rijtjes)huis is niet gemaakt op off (off) grid functioneren. Helemaal zonder stroom etc. kan niet, eigen stroom vraagt een accubank (en de geschikte plek daarvoor), naast een stuk kennis van hoe dat alles te onderhouden.
Zonder stroom, etc. is technisch simpeler en blijft vaak langer heel (minder kwetsbaar), maar vraagt een andere huisinrichting en zaken als aardkelders, etc. wat niet zomaar achteraf te bouwen is.
Zonder riool betekent ook ruimte nodig voor een andere zuiveringsinstallatie en mogelijk composttoilet + composthoop.
M.a.w. je hebt een stuk meer ruimte nodig dan een standaard huisje in elk geval in NL zal hebben. Deels is dat ook omdat een aantal oplossingen slechts kleine aantallen gebruikers aankunnen en dus niet werken voor een geconcentreerde groep mensen/gemeenschap.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:13

Ik denk net als tamary dat het niet mogelijk is, maar ben wel benieuwd of er mensen zijn die het tegendeel bewijzen :D
Ikzelf woon op een boerderij, dus dat is wel anders denk ik. Wij gaan binnenkort van het gas af en onze thuisbatterij is onderweg, zodat we hopelijk het dag en nacht ritme qua stroomverbruik kunnen ondervangen. Maar in de winter red je het daar ook niet mee, dan brengen de zonnepanelen echt te weinig op...

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:39

0 op de meter of energie-positief komt redelijk vaak voor, maar echt volledig afgesloten is érg lastig in een rijtjeswoning in Nederland inderdaad.
Je zal dan óf extreem energiezuinig moeten leven in de winter, óf een generator moeten gebruiken, want alleen met zonne- en windenergie en opslag kom je er niet zomaar als je al je apparaten wil blijven gebruiken.
Ik heb geen idee of er rioolaansluitplicht is, maar van het riool af gaan is natuurlijk prima mogelijk als je een composttoilet gebruikt. Maar dan zit je wel nog met water uit de douche/wasmachine/gootsteen wat je grond kan vervuilen als je zepen en chemische middelen gebruikt.

Ik ben me al een aantal jaren aan het verdiepen in offgrid leven op onze boot, en dat is al een behoorlijke uitdaging. Thuis proberen we ook steeds meer zelfvoorzienend te leven, maar volledig afgesloten dat is, voor ons in ieder geval, niet mogelijk.

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 10:44

Ik ben ook met name benieuwd naar gebruik in de winter. We hebben meer dan plek zat dus dat is geen probleem.

De gasaansluiting is al weg. Niet gemist ook. Opgevangen met panelen, boiler en warmtepomp.
Met de auto haal ik de pieken uit de teruglevering er al uit.

Er zijn auto’s die kunnen terugleveren (die techniek heb ik niet) maar de nieuwe auto’s afkomstig van de Volkswagen groep kunnen dit bijvoorbeeld wel. Scheelt weer een fikse thuis batterij.

Ook lijken de batterijen (exact dezelfde merken) in Amerika een stuk goedkoper (exc import heffing)

Volgende stap is water afvangen met een 5.000 liter tank. Die zal worden gebruikt voor wc en wasmachine (uiteraard via filter systeem). Dan kan afhankelijk van de water kwaliteit dit ook uitgebreid worden naar de douche. Geldbesparing zal dit niet zijn. Maar ik vind het gewoon doodzonde om je urine en poep weg te spoelen met drinkwater.

Composteren zou een volgende stap kunnen zijn, maar ik ben gewoon heel benieuwd hoe mensen dit doen.

We hoeven niet in een keer om, maar we groeien er langzaam in.

juval

Berichten: 13258
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:46

Achterom schreef:
Ik denk net als tamary dat het niet mogelijk is, maar ben wel benieuwd of er mensen zijn die het tegendeel bewijzen :D
Ikzelf woon op een boerderij, dus dat is wel anders denk ik. Wij gaan binnenkort van het gas af en onze thuisbatterij is onderweg, zodat we hopelijk het dag en nacht ritme qua stroomverbruik kunnen ondervangen. Maar in de winter red je het daar ook niet mee, dan brengen de zonnepanelen echt te weinig op...


Ik ben heel benieuwd naar je thuisbatterij, kun je daar iets meer over zeggen?

wij wonen ook op een boerderij, hebben zonnepanelen en propaangasaansluiting. Geen riolering, maar dat gaat in een IBA (ondergrondse opslag).

Verder wel gewoon water en elektriciteitaansluiting. We hadden in de stal wel grondwater met een zuiveringsinstallatie, maar uiteindelijk blijkt gewoon leidingwater toch goedkoper in gebruik.

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 10:48

8nnemiek schreef:
0 op de meter of energie-positief komt redelijk vaak voor, maar echt volledig afgesloten is érg lastig in een rijtjeswoning in Nederland inderdaad.
Je zal dan óf extreem energiezuinig moeten leven in de winter, óf een generator moeten gebruiken, want alleen met zonne- en windenergie en opslag kom je er niet zomaar als je al je apparaten wil blijven gebruiken.
Ik heb geen idee of er rioolaansluitplicht is, maar van het riool af gaan is natuurlijk prima mogelijk als je een composttoilet gebruikt. Maar dan zit je wel nog met water uit de douche/wasmachine/gootsteen wat je grond kan vervuilen als je zepen en chemische middelen gebruikt.

Ik ben me al een aantal jaren aan het verdiepen in offgrid leven op onze boot, en dat is al een behoorlijke uitdaging. Thuis proberen we ook steeds meer zelfvoorzienend te leven, maar volledig afgesloten dat is, voor ons in ieder geval, niet mogelijk.


Inderdaad hoe vang je de vervuiling aan als je gaat composteren. Of ga je over op biologisch afbreekbare producten ( ben ik me nu in het verdiepen) het is niet eenvoudig. Maar ik denk ook vanwege bepaalde gewoontes, hoe het in Nederland ingericht is en onwetendheid.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:00

Natuurlijke producten gebruiken scheelt al flink inderdaad. Om te wassen gebruik ik zelf sinds een tijdje bijna alleen nog wasnoten, en azijn als wasverwachter. Dat werkt eigenlijk prima.
Op onze boot doe ik afwassen eigenlijk bijna altijd met gewoon warm water zonder afwasmiddel. En douchen kan vaak ook wel zonder zeep.
Ecover schijnt wel wat biologisch afbreekbare producten te hebben, maar ik heb ze nooit getest.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:03

Sidenote, ik zag laatst dit voorbijkomen als off grid koelkast:
https://groundfridge.com/

Lijkt me geniaal als je geen kelder hebt.

Palmera

Berichten: 9484
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:12

Ik heb 4 zonnepanelen en twee batterijen. Gaat prima met mijn koelkast, wasmachine, ledverlichting, etc.

Afwachten hoe het straks gaat als er drie dagen nevel en bewolking is én ik wellicht meer stroom ga gebruiken.

Voor warm water en koken heb ik gasflessen, wellicht in de toekomst een zonneboiler.

Riool: hier is een gat in de grond gemaakt, een grote plastic ton met gaatjes erin, aangesloten op het huisje, en gat weer dicht. Functioneerd prima, uiteraard geen papier e.d doorspoelen.

Edit: mijn water is lokaal bronwater, ik heb een waterrecht, dat betekend ongeveer 230 liter per 24 uur. Ook dat gaat prima
Laatst bijgewerkt door Palmera op 05-10-23 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:14

juval schreef:
Achterom schreef:
Ik denk net als tamary dat het niet mogelijk is, maar ben wel benieuwd of er mensen zijn die het tegendeel bewijzen :D
Ikzelf woon op een boerderij, dus dat is wel anders denk ik. Wij gaan binnenkort van het gas af en onze thuisbatterij is onderweg, zodat we hopelijk het dag en nacht ritme qua stroomverbruik kunnen ondervangen. Maar in de winter red je het daar ook niet mee, dan brengen de zonnepanelen echt te weinig op...


Ik ben heel benieuwd naar je thuisbatterij, kun je daar iets meer over zeggen?

wij wonen ook op een boerderij, hebben zonnepanelen en propaangasaansluiting. Geen riolering, maar dat gaat in een IBA (ondergrondse opslag).

Verder wel gewoon water en elektriciteitaansluiting. We hadden in de stal wel grondwater met een zuiveringsinstallatie, maar uiteindelijk blijkt gewoon leidingwater toch goedkoper in gebruik.

Wij hebben twee thuisbatterijen besteld bij Sessy, die worden binnenkort geleverd en dan gaan we ze zelf installeren in de schuur. Het mooie van deze vind ik dat het een heel goed doordacht product is, en je zit ook niet automatisch vast aan software van henzelf bijvoorbeeld. Maar over de ervaringen in de praktijk kan ik nu helaas nog niets zeggen.

Wat betreft afvalwater: er is een besluit lozen afvalwater huishoudens... Google daar eens op. Van de riolering af, is niet altijd simpel.

tamary

Berichten: 29215
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:29

Paardjes83 schreef:
Volgende stap is water afvangen met een 5.000 liter tank. Die zal worden gebruikt voor wc en wasmachine (uiteraard via filter systeem). Dan kan afhankelijk van de water kwaliteit dit ook uitgebreid worden naar de douche. Geldbesparing zal dit niet zijn. Maar ik vind het gewoon doodzonde om je urine en poep weg te spoelen met drinkwater.

Composteren zou een volgende stap kunnen zijn, maar ik ben gewoon heel benieuwd hoe mensen dit doen.

We hoeven niet in een keer om, maar we groeien er langzaam in.

https://humanurehandbook.com/ over composttoiletten en hoe omgaan met wat er na komt. Onder downloads kan je ook het boek vinden.

Er zijn 2 termen qua niet gekoppeld aan nutsvoorzieningen : 1. off-grid, dus wel de technologie, maar zelfstandige voorziening van nodige energie, 2. off-off-grid waarbij je ipv je eigen stroomvoorziening opzet je naar alternatieve oplossingen overstapt. Bij zelf stroom opwekken ben je er sec net zo hard afhankelijk van, omdat onderdelen, etc. vervangen moeten worden en daar is meer aan energie, kennis en grondstoffen voor nodig dan jij (met wat buren) bij elkaar kan knutselen.
De 2e term is in zekere zin een stuk betaalbaarder, maar vraagt meer van de mensen en huis + ruimte moet dat kunnen. 1e is wat meestal het doel is, maar lang niet iedereen houd dan rekening met factor dingen kunnen stuk.
Mix van beide brengt je een heel eind.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:02

Palmera schreef:
Ik heb 4 zonnepanelen en twee batterijen. Gaat prima met mijn koelkast, wasmachine, ledverlichting, etc.

Afwachten hoe het straks gaat als er drie dagen nevel en bewolking is én ik wellicht meer stroom ga gebruiken.

Wat fijn dat je het tot nu toe goed redt met 4 panelen!
Hoeveel zonuren heb je in de winter ongeveer bij jou?
Bij ons in Nederland is de kortste dag iets minder dan 8 uur licht dacht ik. Ik kan me voorstellen dat dat bij jou een stuk langer is? Een paar uur extra licht zal alweer best veel schelen qua opbrengst.

Maar jij zit op een vrij open terrein, toch? Daar zou je eventueel nog een windmolen kunnen installeren voor de donkere winterdagen.

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:38

Leuk topic
Wij wonen in duitsland sinds kort en werken wel nog gewoon in Nederland.
Wij hebben hier gewoon leidingwater voor binnen en buiten. Water wat je buiten uit de kraan pakt is goedkoper als dat je het binnen pakt, terwijl het uit de zelfde leiding komt. Maar wij hebben een ibc vat staan voor de planten buiten water te geven. En ook een waterput voor evt het gras als dat nodig is.
Riool hebben wij niet, maar met 9 andere samen hebben wij een station die alles afzuigt en dan wordt de drop van water gescheiden en water wordt dan afgepompt en de drap eens in de zoveel tijd opgepompt en weggevoerd.
Ook gas hebben wij niet. Alles is bijna op electra, behalve de verwarming die wordt nog olie gestookt.
Hiervoor willen we langzaam aan gaan kijken wat we met zonnepanelen als alternatief in de toekomst kunnen doen. Maar nu eerst even op rust komen omdat de verhuizing toch wel veel met zich heeft meegebracht qua regel en papierwerk.
Maar zeer zeker geen spijt hiervan, al heb ik wel eens flink gescholden.

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:54

Wat zou het voordeel zijn van van het riool af? Gaat het echt om het niet afhankelijk zijn, of zijn er betere alternatieven?

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:12

Leven in een caravan met een grote lap grond met een flinke schuur en alleen een koelkast dan kun je een eind komen. Een TV kun je vergeten. Als ik naar elektra kijk en je neemt een 10 tal zonnepanelen bijvoorbeeld 5000 Wh totaal dan zijn er vooral in de winterperiode dagen dat je in 24 uur maar 500 Wh op wekt. Als jij je kunt redden met maximaal 1 KWh per dag dan zou ik zeggen verdiep je er in. Gemiddeld gezin in NL ' all electric ' heeft in winterperiode dagen dat het verbruik 50 keer hoger is, uiteraard zonder elektrische auto.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:31

Een tv verbruikt juist nauwelijks stroom. 30 Watt is onze tv dacht ik. En voor die paar uurtjes dat ie aan staat.. Al kijken we hier meestal naar de laptop, die is nog veel zuiniger.
Het is hier (op onze boot) vooral de wasmachine, de inductie kookplaat, de boiler en de koelkast/vriezer die het meeste stroom trekken. En voor onderweg de radar, stuurautomaat, hydroliekpomp, watermaker.. maar dat heb je bij een huis natuurlijk sowieso niet.
En de wasmachine, inductiekookplaat en boiler kun je prima een tijdje missen, die hoeven niet perse op donkere dagen in de winter te draaien.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:38

Miran schreef:
Wat zou het voordeel zijn van van het riool af? Gaat het echt om het niet afhankelijk zijn, of zijn er betere alternatieven?


Het kan een voordeel zijn voor de natuur als je een mooie (deels) natuurlijke waterzuivering aanlegt. Wel met een sidenote dat je geen medicatie gebruikt die er in terecht komt. Verder kost het vooral onderhoud. Het kan natuurlijk ook niet makkelijker dan gewoon de wc doorspoelen.

Ik ben laatst bij een off grid woning wezen kijken.
Zij hadden een regenwateropslag en zuiverden dit dmv een UV unit. Daar deden ze alles van en ze dronken dit ook. Voor energie hadden zij niet alleen zonnepanelen maar ook thermische opslag van de zon. Wel hadden ze een warmtepomp ter ondersteuning. Ook moet het huis goed aangepast zijn om lang warm te kunnen blijven. Denk aan de juiste isolatie, maar ook bijv grote ramen op het westen, geen deuren op het noorden, etc.
Off grid wonen vergt ook van jezelf enige aanpassingen, maar hier kan je prima aan wennen natuurlijk :)

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:06

Waarom zou je van het riool af willen? Wij hebben een eigen waterzuivering in de tuin, omdat hier geen riool is, maar dat is niet goedkoper, noch beter (wordt namelijk in je eigen tuin geloosd en alleen gezuiverd met bacteriën, die beluchting nodig hebben, dus weer een extra apparaat met stroom)
Deel van het huis zit op grondwater, maar om dat te mogen drinken moet je het toch jaarlijks laten testen om te bepalen of het veilig/gezond is.

tamary

Berichten: 29215
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:31

Even verder gegraven naar minder energie/slimmer energie gebruiken oplossingen, Hier iemand die uitprobeerde hoe en wat met off grid in een flatje (huur, maar wel in Spanje) https://solar.lowtechmagazine.com/2016/ ... -the-grid/
en een stuk over zonne-energie zonder de grote korte levensduur kostenpost (75-95% van systeem) die batterijen zijn.
https://solar.lowtechmagazine.com/2023/ ... batteries/ (in nederlands : https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... batteries/ ) Ook hier : 100% wordt moeilijk, maar tussen wat al een accu heeft en een klein beetje voor zaken als lampen kom je een heel eind (incl. vriezers, etc.).
Websites : https://solar.lowtechmagazine.com/ & https://solar.lowtechmagazine.com/nl/ (nederlands) Niet alle artikelen zijn er in beide talen, de eerste is engels en heeft alle artikelen.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:45

Het scheelt inderdaad enorm als je je panelen kan kantelen naar de zon (of beter nog, als ze automatisch richting de zon blijven draaien). Zoiets zijn wij ook van plan op de boot.

XladyX

Berichten: 1365
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:04

Ik mis hier een sceptic tank als alternatief voor riolering. Hier in buitengebied normaalste zaak van de wereld, maar deze ingraven in een achtertuin van een woonwijk zal niet zomaar kunnen/mogen. In principe breekt hierin het meeste af dmv bacteriën en het restant kun je probleemloos verder door de natuur laten gebeuren. Wel opletten om geen chemische middelen te gebruiken zodat je verwerkende bacteriën in leven blijven in de tank :D

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:23

Wij hebben hier in 6 kilowatt thuisbatterij offgrid

In de zomer draait daar de koelkast, vrieskast, vaatwasser en wasmachine op. Tevens een inductie kookplaat ( 1 pits ). Het is echt goed je kop gebruiken wat je wanneer gaat doen. Je goed inlezen op het verbruik van apparaten. Geen tv of laptop maar bijv op ipad tv kijken. Oplaadbare verlichting etc...

Het is beetje terug in de tijd. Je huis ermee verwarmen gaat niet lukken. En extra gaskookpitten en alternatieve verwarming ( haard ).

Wij hebben het als “ reserve “ aangeschaft aan het begin van de energie crisis. 3 zonnepanelen van ieder 450 en offgrid accu van 6 kilowatt. Samen 6000,00 euro. We zijn er tevrede mee, heeft ons de afgelopen 1,5 jaar toch veel verbruik bespaard maar investering is voorlopig nog niet terug. Het heeft ons een stuk bewuster gemaakt van de verspilling aan energie.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:26

@Xladyxxx
Dat soort oplossingen zijn alleen aan de orde als je niet binnen 40 meter van het rioolnetwerk zit. En in de bebouwde kom zit je dat al snel (in het buitengebied in Nederland trouwens ook)
Citaat:
Als er binnen 40 meter een vuilwaterriool is, mag men volgens het besluit huishoudelijk afvalwater niet op of in de bodem lozen. Lozing in het oppervlaktewater mag ook niet. Een tweede voorwaarde is dat men kan aansluiten op het riool of ander zuiveringtechnisch werk. In sommige gevallen is wel een vuilwaterriool aanwezig, maar is de capaciteit niet toereikend. Dan kan men niet op het riool lozen.

https://www.infomil.nl/onderwerpen/luch ... en-vanuit/

Tinka

Berichten: 3795
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:35

Wij leven niet off grid, maar hebben wel een septic tank, we wonen in Frankrijk. Een speciale met cocos en zonder uitloopveld. Dat kan hier niet omdat we op een berg wonen. De aanschaf en aanleg was best duur, iets van 8000 euro. Maar verder betalen we alleen een onderhouds abonnement, 150 euro per jaar geloof ik. Daarvoor komt er 1 keer per jaar iemand dus onderhoud doen, eventuele kapotte dingen worden vervangen. Er is een buisje waar water uit loopt, dat zou je in theorie kunnen drinken zo schoon is het. De septic tank is niet aangesloten op stroom.