Off grid in een gewoon huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:26

ikke schreef:
Sansevieria schreef:
@Ikke, met name de info op het youtube filmpje is wat interessant is.
Het gaat niet alleen om de opslag van je opgewekte energie, daar zijn nu ook thuisbatterijen voor te gebruiken.

Maar de vraag is, kun je met zo een systeem op termijn volledig off-grid?
Afhankelijk van je energie verbruik natuurlijk, en of je bereid bent je gebruik ook aan te passen op wat en wanneer je opwekt.

Houdt er rekening mee dat er weleens een verbod zou kunnen komen op off-grid, zeker in de bebouwde omgeving.

Ja, je kunt met dergelijke systemen in theorie off-grid gaan, ook nu al, maar de uitdaging zit 'm in de ruimte die zo'n systeem in neemt. Woon je vrij en buitenaf, is dat niet zo relevant maar in een rijtjeshuisje uit de premie-A-woning-tijd zou die ruimte weleens een dingetje kunnen zijn.


Off- grid wordt door velen in dit topic m.b.t. electra misbruikt. Ik versta eronder dat je de hoofdschakelaar in de groepenkast uitschakeld. Tevens geen fossiel verbruik, anders zinloos. Vrijwel geen enkele omvormer werkt dan nog of je hebt bijvoorbeeld een hybride omvormer met off-grid, die is zeldzaam. Ondanks tevens accu's is er tevens een flinke lap grond nodig. In de winter periode heeft een modern zonnepaneel op meerdere dagen een opbrengst van 25 Wh per dag. Als je dan naar all-electric wilt in een leuke woning met voorzieningen als electrische verwarming, koken, wasmachine enz. dan ga je richting de 1600 (zestienhonderd) zonnepanelen. Waar wil je die laten? Of alleen een koelkast en overige electra verbruikers weg dan kom je met 200 zonnepanelen en accu wel uit.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:48

tamary schreef:
ikke schreef:
Houdt er rekening mee dat er weleens een verbod zou kunnen komen op off-grid, zeker in de bebouwde omgeving.

Ja, je kunt met dergelijke systemen in theorie off-grid gaan, ook nu al, maar de uitdaging zit 'm in de ruimte die zo'n systeem in neemt. Woon je vrij en buitenaf, is dat niet zo relevant maar in een rijtjeshuisje uit de premie-A-woning-tijd zou die ruimte weleens een dingetje kunnen zijn.

Ja, kosten van een gemeenschappelijk systeem zijn nu eenmaal beter te dragen met meer deelnemers. Uitzonderingen inderdaad zijn aansluitingen die verder van elkaar af staan en/of verder van de hoofdstructuur liggen. Je zou zelfs kunnen krijgen dat die juist richting off-grid gestimuleerd worden om de kosten laag/lager te houden.

Nee, off-grid staat niet in de plannen. Samen met al mijn collega's ga ik de komende jaren ca 8.000.000.000 euro (nee, geen typefout!) per jaar in het Nederlandse netwerk stoppen. Dat zeggen onze bazen tenminste. Waar de mensen vandaan komen die het gaan bouwen, geen idee.....

Maar de basis dat kosten over veel mensen verdelen een betaalbaar geheel biedt, is al jaren bewezen. NL heeft nagenoeg het beste netwerk ter wereld. Maar als je kijkt wat de gebruiker daarvoor betaald, in vergelijk met het buitenland, zijn we zeker niet het duurst. Het helpt dat we een compact land zijn waardoor je minder afstand hoeft te overbruggen, maar dan nog, er ligt 250.000km kabel in de grond en tegen dat de energietransitie op gang komt, is dat verdubbeld (of nog meer...).

Dorine92
Berichten: 5351
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:25

XladyX schreef:
Ik mis hier een sceptic tank als alternatief voor riolering. Hier in buitengebied normaalste zaak van de wereld, maar deze ingraven in een achtertuin van een woonwijk zal niet zomaar kunnen/mogen. In principe breekt hierin het meeste af dmv bacteriën en het restant kun je probleemloos verder door de natuur laten gebeuren. Wel opletten om geen chemische middelen te gebruiken zodat je verwerkende bacteriën in leven blijven in de tank :D

Maar daarmee ben je niet off grid. Je betaalt gewoon rioolrecht als je een septic tank hebt, omdat de overloop loost in het oppervlaktewater

Sansevieria
Berichten: 4216
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:25

Off-grid (of autark) is niet perse zonder gebruik van fossiele brandstoffen, dat zijn mensen die buitenaf wonen, op plekken waar geen riolering en gasleiding ligt.
Stroom aansluiting is in BE inderdaad verplicht, in NL denk ik (nog) niet.
Waarbij ik laatst de waanzin van een nieuwbouwwijk voorbij zag komen, die wegens geen capaciteit niet aangesloten konden worden op het net, die nu op hele grote aggregaten voorzien worden van stroom 8)7

Wat bezielt mensen om dit (bewust) te willen was een van de vragen die eerder voorbij kwam?

Bij ons indertijd een stukje idealisme, zoveel mogelijk zelfvoorzienend en van niemand afhankelijk. Moestuin en fruitbomen.
Wij hebben 15 jaar lang op hout gestookt, het enige wat we hadden was die elektra-aansluiting, die er met enige regelmaat dus ook uitklapte...tijdens een storm of onweer.
Help yourself was het dan.
Dan moest het aggregaat aan om water op te kunnen pompen.
Een IBA of rietveld ipv riolering.

Een heel andere manier van leven, niet voor iedereen geschikt en je moet er fysiek ook wel fit genoeg voor zijn.

Maar echt off-grid in een rijtjeswoning lijkt me niet helemaal doenbaar.
Denk dat mensen off-grid soms verwarren met geen fossiele brandstof gebruiken.

tamary

Berichten: 29215
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:28

@ikke :
Ik weet dat de ambities er zijn en dat er met geld gezwaaid wordt om dat te doen. Maar inderdaad ook dat de mensen er niet zijn om het te doen en zeker niet binnen het nodige tijdpad. Dan rijst ook de vraag of er niet anders moet worden gedacht over oplossingen ipv enkel meer van hetzelfde, want genoeg geld lost het wel op.
Ook net als met andere infrastructuur uitdagingen/problemen is er stomweg maar X km2 Nederland om alles in te proppen en gezien de files, drinkwater tekorten en stroom toegangsbeperkingen zitten wel aardig aan de max.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:42

Sansevieria schreef:
Off-grid (of autark) is niet perse zonder gebruik van fossiele brandstoffen, dat zijn mensen die buitenaf wonen, op plekken waar geen riolering en gasleiding ligt.
Stroom aansluiting is in BE inderdaad verplicht, in NL denk ik (nog) niet.
Waarbij ik laatst de waanzin van een nieuwbouwwijk voorbij zag komen, die wegens geen capaciteit niet aangesloten konden worden op het net, die nu op hele grote aggregaten voorzien worden van stroom 8)7

Wat bezielt mensen om dit (bewust) te willen was een van de vragen die eerder voorbij kwam?

Bij ons indertijd een stukje idealisme, zoveel mogelijk zelfvoorzienend en van niemand afhankelijk. Moestuin en fruitbomen.
Wij hebben 15 jaar lang op hout gestookt, het enige wat we hadden was die elektra-aansluiting, die er met enige regelmaat dus ook uitklapte...tijdens een storm of onweer.
Help yourself was het dan.
Dan moest het aggregaat aan om water op te kunnen pompen.
Een IBA of rietveld ipv riolering.

Een heel andere manier van leven, niet voor iedereen geschikt en je moet er fysiek ook wel fit genoeg voor zijn.

Maar echt off-grid in een rijtjeswoning lijkt me niet helemaal doenbaar.
Denk dat mensen off-grid soms verwarren met geen fossiele brandstof gebruiken.

Dat antwoord is heel simel: je kunt wel met veel bombarie roepen dat alles aangesloten moet worden, maar wie gaat dat doen? Wie graaft de kabel in de grond? Wie sluit alle huizen aan?

Joh, het is soms twee jaar knokken om zo'n hokje te plaatsen, ga ik het over de rest niet eens hebben.....

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:55

ikke schreef:
Dat antwoord is heel simel: je kunt wel met veel bombarie roepen dat alles aangesloten moet worden, maar wie gaat dat doen? Wie graaft de kabel in de grond? Wie sluit alle huizen aan?

Joh, het is soms twee jaar knokken om zo'n hokje te plaatsen, ga ik het over de rest niet eens hebben.....

Zover ik heb meegekregen moet de netwerkbeheerder de grond waarop dat hokje staat in eigendom hebben. En er zijn nogal wat grondeigenaren die daar extreem van willen profiteren en 4 tot 10 de waarde van de grondprijs willen. Een andere locatie voor zo'n hokje behoord niet altijd tot de mogelijkheden.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:04

herr_balou schreef:
ikke schreef:
Dat antwoord is heel simpel: je kunt wel met veel bombarie roepen dat alles aangesloten moet worden, maar wie gaat dat doen? Wie graaft de kabel in de grond? Wie sluit alle huizen aan?

Joh, het is soms twee jaar knokken om zo'n hokje te plaatsen, ga ik het over de rest niet eens hebben.....

Zover ik heb meegekregen moet de netwerkbeheerder de grond waarop dat hokje staat in eigendom hebben. En er zijn nogal wat grondeigenaren die daar extreem van willen profiteren en 4 tot 10 de waarde van de grondprijs willen. Een andere locatie voor zo'n hokje behoord niet altijd tot de mogelijkheden.

Nee, het moet geregeld zijn dat het hokje er mag staan. Daarvoor zijn verschillende opties.
Het klopt dat het beleid is om de grond in eigendom te hebben maar soms lukt dat gewoon niet.

Maar zelfs als de prijs het probleem niet is, dan is er nog altijd het fysieke probleem waar je zo'n hok neer zet. Loop eens door een gemiddelde woonplaats en denk eens na hoe je daar een stukje grond kunt vinden van ca 4x6mtr om zo'n hokje neer te zetten.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:42

ikke schreef:
herr_balou schreef:
Zover ik heb meegekregen moet de netwerkbeheerder de grond waarop dat hokje staat in eigendom hebben. En er zijn nogal wat grondeigenaren die daar extreem van willen profiteren en 4 tot 10 de waarde van de grondprijs willen. Een andere locatie voor zo'n hokje behoord niet altijd tot de mogelijkheden.

Nee, het moet geregeld zijn dat het hokje er mag staan. Daarvoor zijn verschillende opties.
Het klopt dat het beleid is om de grond in eigendom te hebben maar soms lukt dat gewoon niet.

Dan heb ik dat dus begrepen. Het gold in elk geval voor het ding dat hier in de buurt is geplaatst.

ikke schreef:
Maar zelfs als de prijs het probleem niet is, dan is er nog altijd het fysieke probleem waar je zo'n hok neer zet. Loop eens door een gemiddelde woonplaats en denk eens na hoe je daar een stukje grond kunt vinden van ca 4x6mtr om zo'n hokje neer te zetten.

Ja, tis wonderlijk dat projectontwikkelaars en architecten dat stukje even vergeten. En gemeentes blijkbaar ook op het moment dat zij akkoord gaan met bouwplannen.
Oude wijken en met name binnensteden zijn uiteraard een ramp op het moment dat er uitgebreiding nodig is.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:57

herr_balou schreef:
ikke schreef:
Nee, het moet geregeld zijn dat het hokje er mag staan. Daarvoor zijn verschillende opties.
Het klopt dat het beleid is om de grond in eigendom te hebben maar soms lukt dat gewoon niet.

Dan heb ik dat dus begrepen. Het gold in elk geval voor het ding dat hier in de buurt is geplaatst.

Als jij woont waar je onderschrift zegt, dan is het beleid van Liander inderdaad alles op eigen grond. In uitzonderlijke gevallen wordt er afgeweken. Liander is daar wel "strenger" in geworden als in dat er met hele goede argumenten gekomen moet worden en anders komt ie op eigen grond, punt, uit :)
In het verleden was dat beleid wat ruimer maar dat geeft vroeger of later problemen, is de ervaring.

herr_balou schreef:
ikke schreef:
Maar zelfs als de prijs het probleem niet is, dan is er nog altijd het fysieke probleem waar je zo'n hok neer zet. Loop eens door een gemiddelde woonplaats en denk eens na hoe je daar een stukje grond kunt vinden van ca 4x6mtr om zo'n hokje neer te zetten.

Ja, tis wonderlijk dat projectontwikkelaars en architecten dat stukje even vergeten. En gemeentes blijkbaar ook op het moment dat zij akkoord gaan met bouwplannen.
Oude wijken en met name binnensteden zijn uiteraard een ramp op het moment dat er uitgebreiding nodig is.

Die projectontwikkelaars zijn eigenlijk geen probleem: ze maken plek voor een hokje of ze worden niet aangesloten. Moet je opletten hoe snel er plek is.
De wet dat er aangesloten moet worden, werkt gelukkig twee kanten op. De netwerkbedrijven moeten aansluiten; ja, maar de projectontwikkelaar moet meewerken voor een plekje.

Het is ook een kwestie van elkaar opvoeden en uitleggen hoe dingen werken. Dat zie je langzaam maar zeker beter worden.

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 11:37

De batterij opslag haalt bij ons het probleem niet echt weg. December en januari ontstaat een tekort van 1500 kWh in totaal voor deze 2 maanden. In de overige maanden hebben we per saldo geen tekort. Zolang de salderingsregeling blijf bestaan dus geen probleem en na de salderingsregeling volledig te ondervangen met batterij opslag.

December en januari redden we dus niet. De batterij krijgt tussendoor niet de tijd om te laden. Betreft dus alleen een verhitting van water voor de verwarming.

Bedenk me ineens dat ik een documentaire heb gezien over een circulair dorp. Hij was uitvinder en gebruikte broei om te verwarmen. Was functioneel en werkte goed. Weet ik alleen niet meer waar ik het gezien heb. Ik ga zoeken.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:49

Om warmte op te slaan vind ik basalt erg interessant. Je hebt een ruimte nodig met rondom anderhalve meter isolatie, het basalt binnenin stook je 's zomers heet met het teveel aan energie uit je zonnepanelen, en 's winters gebruik je de warmte uit de basalt om je woning te verwarmen. Daar doen ze ook al proeven mee op grote schaal, maar zoiets is ook redelijk simpel op kleine schaal te maken, mits je de ruimte hebt.

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 12:13

8nnemiek schreef:
Om warmte op te slaan vind ik basalt erg interessant. Je hebt een ruimte nodig met rondom anderhalve meter isolatie, het basalt binnenin stook je 's zomers heet met het teveel aan energie uit je zonnepanelen, en 's winters gebruik je de warmte uit de basalt om je woning te verwarmen. Daar doen ze ook al proeven mee op grote schaal, maar zoiets is ook redelijk simpel op kleine schaal te maken, mits je de ruimte hebt.


Door je tip kwam ik hier op uit. https://www.ecodorpboekel.nl/ Hier passen ze basalt toe. Plaatsgebrek hebben we gelukkig niet. Staan ook overige projecten in dus voor de liefhebber!

Prairy
Berichten: 9165
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:46

Paardjes83 schreef:
De batterij opslag haalt bij ons het probleem niet echt weg. December en januari ontstaat een tekort van 1500 kWh in totaal voor deze 2 maanden. In de overige maanden hebben we per saldo geen tekort. Zolang de salderingsregeling blijf bestaan dus geen probleem en na de salderingsregeling volledig te ondervangen met batterij opslag.

December en januari redden we dus niet. De batterij krijgt tussendoor niet de tijd om te laden. Betreft dus alleen een verhitting van water voor de verwarming.

Bedenk me ineens dat ik een documentaire heb gezien over een circulair dorp. Hij was uitvinder en gebruikte broei om te verwarmen. Was functioneel en werkte goed. Weet ik alleen niet meer waar ik het gezien heb. Ik ga zoeken.

Biomeiler. Je leidt je buizen dan door een (hele) grote composthoop, en na een jaar ofzo heb je prachtige compost en gratis verwarming gehad.

Prairy
Berichten: 9165
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:47

8nnemiek schreef:
Om warmte op te slaan vind ik basalt erg interessant. Je hebt een ruimte nodig met rondom anderhalve meter isolatie, het basalt binnenin stook je 's zomers heet met het teveel aan energie uit je zonnepanelen, en 's winters gebruik je de warmte uit de basalt om je woning te verwarmen. Daar doen ze ook al proeven mee op grote schaal, maar zoiets is ook redelijk simpel op kleine schaal te maken, mits je de ruimte hebt.

Vraag me wel af hoe prijzig zon groot stuk basalt is? Op zich wel een interessante methode.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:58

Als ik even google dan zie ik bigbags basalt van 1m3 voorbij komen voor zo'n 150 euro. En in grotere hoeveelheden zal het goedkoper zijn. Is even een uitgave, maar het spul blijft wel eeuwig goed.

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 13:45

Ik kom er gewoon achter dat ik basalt gewoon op de oprit heb liggen . Laat ik daar nou net vanaf willen. Over recyclen gesproken lol

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:48

8nnemiek schreef:
Om warmte op te slaan vind ik basalt erg interessant. Je hebt een ruimte nodig met rondom anderhalve meter isolatie, het basalt binnenin stook je 's zomers heet met het teveel aan energie uit je zonnepanelen, en 's winters gebruik je de warmte uit de basalt om je woning te verwarmen. Daar doen ze ook al proeven mee op grote schaal, maar zoiets is ook redelijk simpel op kleine schaal te maken, mits je de ruimte hebt.

En daar 'm de crux bij veel dingen; in een simpel rijtjeshuis is die ruimte er niet.

Dat maakt ook dat er geen oplossing is. De enige oplossing is het toepassen van veel deel-oplossinkjes, die het samen kunnen doen en welke delen je dan gebruikt hangt af van je situatie.

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 01:25

Ik ben helemaal onder de indruk van de specificaties van basalt. 300 kWh opslag in 1 kuub in het bovengenoemde proefproject 200 kWh. Dat zijn hele indrukwekkende cijfers. Opslag tot een half jaar. Ik reis een keer af naar het Brabantse even spieken hoe ze dat doen.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:22

Yes! Daarom vond ik het ook zo interessant!
Het heeft echt potentie. Enorm duurzaam ook.
En de prijs valt best mee als je het zelf kan bouwen.

tamary

Berichten: 29215
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:13

Warmte vasthouden gaat makkelijker met meer massa, er zal dus wel een minimum maat zitten aan dat soort mooie cijfers. En die is meestal een stukje groter dan voor 1 huis.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:34

Het schijnt dat je met anderhalf meter isolatie nauwelijks nog verliezen hebt. Dus dan maakt het niet veel meer uit hoeveel massa er binnenin zit. Daarom blijft die warmte ook een heel seizoen erin opgeslagen zitten.
De bedenker hiervan gebruikt het voor zijn eigen woning, en dat werkt gewoon.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:57

8nnemiek schreef:
Het schijnt dat je met anderhalf meter isolatie nauwelijks nog verliezen hebt. Dus dan maakt het niet veel meer uit hoeveel massa er binnenin zit. Daarom blijft die warmte ook een heel seizoen erin opgeslagen zitten.
De bedenker hiervan gebruikt het voor zijn eigen woning, en dat werkt gewoon.

Dat zal afhangen van het type isolatie maar als je 1 kuub steen hebt met 1,5mtr isolatie er omheen, dan praat je in totaal over een blok van 64 kuub (4 x 4 x 4 mtr) Dat is niet zomaar een blokje steen.

Maar wat nog steeds de andere kant van het verhaal blijft: de oplossing bestaat niet dus zal je het op moeten lossen met allemaal kleine oplossinkjes en in die context kan zo'n basaltblok best een bijdrage leveren.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:13

Klopt, je hebt er wel best wat ruimte voor nodig. De bedenker had zelf een oude schuur omgebouwd.
In de stad krijg je dat alleen voor elkaar met grotere projecten voor een hele buurt, maar op het platteland zie ik best mogelijkheden in het klein. In onze tuin van 500m2 valt een schuurtje van 4x4 nauwelijks op.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Off grid in een gewoon huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:21

Is niet helemaal te vergelijken maar wij hebben een vakantiehuis in Noorwegen zonder water, gas, en licht.

Voor verwarming wordt er hout gebrand. Het eten wordt gemaakt op gas, maar die container moet je elke keer meenemen en de wc is buiten in een kleine wc schuur die elke nazomer geleegd moet worden. Wij steken veel kaarsen aan s’avonds en heb een paar olielampen hangen.

Omdat ik er me ben opgegroeid zie ik wel het charme erin. Maar het is verdomd koud in de ochtend en wordt vaak vochtig. Die spinnen op de wc zijn ook niet zo fijn. Haha