Hoeveel besparing op gas heeft dakisolatie jou opgeleverd?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annepaardoes

Berichten: 7160
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Hoeveel besparing op gas heeft dakisolatie jou opgeleverd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 21:54

Op dit moment staat ons huis in de steigers en wordt ons dak gerenoveerd en krijgen we dakisolatie.
Bij het verwijderen van de gipsplaten op zolder troffen we enkel een paar (en op veel plekken ook nog een los zittende) piepschuim platen aan die voor isolatie moesten dienen. En ook nog eens alleen tot de knieschotten. Achter de knieschotten keek je tegen het houten dakwerk aan en soms zelfs onder de pannen door naar buiten.
Nu ben ik heel benieuwd hoeveel kuub gas ons dit project gaat besparen. Wij gebruiken gemiddeld 1100-1200 m3 gas en ik hoop dat dit straks onder de 800 m3 zakt.

En als nieuwsgierig mens ben ik ook benieuwd hoe dat bij de bokkers is.
Wie heeft in de afgelopen jaren het dak van het huis geïsoleerd en hoeveel kuub gas heb je hiermee bespaard?
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 07-10-23 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

onpaard

Berichten: 2975
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:01

Geen idee, maar als je dak niet geisoleerd is kost je dat veel warmte. Volgens mij is dak en dubbel glas het meest rendabel om aan te pakken.

MieLo

Berichten: 2507
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:15

Ik lees even mee, hier nu bezig met het dak van binnenuit isoleren. Ben ook erg benieuwd wat het oplevert.
Sowieso wat onpaard zegt, er gaat veel warmte bij het dak verloren als er niet/nauwelijks geïsoleerd is

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:21

Hier van 1600 naar 800/900 m3
Maar dat is wel ook icm kruipruimte isolatie (icm vloerverwarming) , alerter zijn op energieverbruik (ivm hoge gasprijzen) en vervangen van enkel glas --> dubbel
Gaat dan om hoekhuis met 130m2 woonoppervlak

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:24

Dat dak heeft hier niet zoveel gedaan omdat we boven nauwelijks de verwarming aan hebben.
Maar drie jaar geleden beneden de boel op z'n kop gezet en de tussenvloer (plafond kamer) degelijk geïsoleerd en dat deed de rekening bijna met de helft afnemen, terwijl ik meer thuis was (thuiswerk met Corona)

Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoeveel besparing op gas heeft dakisolatie jou opgeleverd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:27

.... wij hebben onze toenmalige zolder in 2002 grondig laten isoleren.

Behalve gasbesparing leverde het ook nog iets anders op: in de 21ste eeuw zijn de Nederlandse zomers tropisch - de slaapkamer op de middenverdieping bleef lekker koel.

annepaardoes

Berichten: 7160
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 22:30

ikke schreef:
Dat dak heeft hier niet zoveel gedaan omdat we boven nauwelijks de verwarming aan hebben.
Maar drie jaar geleden beneden de boel op z'n kop gezet en de tussenvloer (plafond kamer) degelijk geïsoleerd en dat deed de rekening bijna met de helft afnemen, terwijl ik meer thuis was (thuiswerk met Corona)


Dat is wel een goeie wat je daar schrijft. Wij hebben boven ook weinig de verwarming aan. Als zal straks op zolder wel de thuiswerkplek van mijn man komen, maar dat wordt in de winter dan maar 1 dag in de week verwarmt.
Dit voorjaar hebben we twee slaapkamers verbouwd en daar ook isolatie in het plafond gestopt. Baal er nog steeds een beetje van dat we dat 6 jaar geleden niet hebben gedaan bij de woonkamer toen we die verbouwd hebben.

annepaardoes

Berichten: 7160
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 22:30

Janneke2 schreef:
.... wij hebben onze toenmalige zolder in 2002 grondig laten isoleren.

Behalve gasbesparing leverde het ook nog iets anders op: in de 21ste eeuw zijn de Nederlandse zomers tropisch - de slaapkamer op de middenverdieping bleef lekker koel.


Ooh! Daar kijk ik ook wel naar uit

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:31

Ik heb in april 2021 mijn huis gekocht zonder isolatie. Een gipswandje en dan keek je recht op het houten beschot en daarop de pannen.
In juni 2022 is mijn dak geïsoleerd en zijn er nieuwe pannen op gekomen. Verder zijn er nog geen nieuwe kozijnen gekomen oid. Wel ben ik eind 2022 net als half Nederland superzuinig met energie gaan doen door de torenhoge gasprijzen. Helemaal representatief zijn deze cijfers dus niet. Maar goed...

Van april 21 tm maart 22 was mijn gasverbruik 1650 kub.
Van april 22 tm maart 23 was het verbruik 875.
Dit jaar april 23 tm september 23 zit ik nog onder de 100 kub, maar alle koude maanden moeten nog komen :)

Mijn hutje staat in een tochtgang waar de wind altijd op staat. Het is verder vrijstaand maar niet heel groot.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:35

Hier is me voorspeld dat ik van 1200 a 1300 kuub naar ca 800 zou gaan door te isoleren.

Ik heb afgelopen maanden binnendakisolatie aan laten brengen op zolder, de 1e en 2e etage werden voirzien van HR++ glas en de spouwmuren werden geïsoleerd.

Ben heel benieuwd komende winter!

annepaardoes

Berichten: 7160
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Hoeveel besparing op gas heeft dakisolatie jou opgeleverd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 22:43

Assie: Dat is een behoorlijke besparing!

Chubby: met zoveel energiezuinige maatregelen zou je toch haast een grote besparing verwachting. Ik hoop het in ieder geval voor je.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Hoeveel besparing op gas heeft dakisolatie jou opgeleverd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 00:26

Wauw lekkere besparing assie.
Leuke vraag! Hier ook in afwachting want net als chubby veel gedaan. Zolderisolatie (60m2 met subsidie gedaan) aangebracht tijdens de warme dagen en merkte toen al wel dat het koeler bleef.
Heb ook nieuwe kunstofkozijnen overal en vloerverwarming.