Spouwmuurisolatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Spouwmuurisolatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 18:16

Iemand hier ervaring mee?
Vandaag een positief gesprek gehad en deze raadde foamconnect aan om erin te spuiten.

Echter schoonbroers zeggen het niet te doen i.v.m vochtproblemem.

Wat zijn jullie ervaringen?

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:52

Altijd opletten of het vocht afdrijvend is. Daar voldoet het aan alleen is het massief waardoor er geen ruimte is voor vocht om te ontsnappen.

Daarnaast is fosmconnect een pur soort en giftig. Niet goed gespoten is ellende.

Enige voordeel de isolatie waarde is wat hoger.

Alleen aangezien je spouw niet heel breed zal zijn is het verschil tav korrels te verwaarlozen.

Ik vind persoonlijk de eps korrels het beste
Laatst bijgewerkt door Paardjes83 op 11-10-23 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2549
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:57

Isoleren is goed, maar dan moet je aanzienlijk meer ventileren i.v.m te verwachten vochtproblemen. Ik zou persoonlijk dit niet overwegen. Of je moet eerst de muur schoonmaken, daarna impregneren zodat de stenen geen vocht meer kunnen opnemen. Ventileren ,daarna isoleren.

Er is een heel praktische reden dat die spouwmuur er is: constructief en afvoer van vocht.

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:10

nikkel schreef:
Isoleren is goed, maar dan moet je aanzienlijk meer ventileren i.v.m te verwachten vochtproblemen. Ik zou persoonlijk dit niet overwegen. Of je moet eerst de muur schoonmaken, daarna impregneren zodat de stenen geen vocht meer kunnen opnemen. Ventileren ,daarna isoleren.

Er is een heel praktische reden dat die spouwmuur er is: constructief en afvoer van vocht.


Dit klopt niet stenen juist NIET impregneren.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:14

Als je zwart op wit voor jou woning de formaldehyde concentratie na isolatie zonder verhoging en voor de volgende 50 jaren krijgt dan is er misschien iets voor te zeggen. En welke garanties als het huis ooit wordt afgebroken, chemisch afval? Persoonlijk zou ik geen enkel schuim aandurven omdat het bij sloop woning niet eenvoudig te verwijderen is.
Het alternatief wat ik in mijn omgeving zie is duur, men haalt de buitenmuur weg, plaats isolatieplaten op de binnenmuur en zet er weer een nieuw gemetselde buitenmuur, met spouw omheen. Safe en minimaal net zo goed als nieuwbouw.

nikkel
Berichten: 2549
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:16

Als je de stenen niet impregneert kan je het besproken systeem niet gebruiken, Het vocht wat in de stenen komt kan er simpelweg niet uit. Alleen door verdamping in de zomermaanden. Leefvocht van binnen uit kan sowiezo niet weg bij het besproken systeem, vandaar de nadruk op ventilatie.

Ik heb aan de binnenkant geïsoleerd, dan kan je de spouwmuurisolatie vergeten. Als ik mijn houtvoorraad weggestookt heb, dan plaats ik isolatieplaten met afwerking aan de buitenkant van de huidige gevel.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:19

Wij hebben het tig jaar geleden wel gedaan. Met van die grijze bolletjes.
En heel tevreden over. Zowel zomer en winter merken we duidelijk verschil.
Boven hebben we nog nooit gestookt, en ook daar geen vochtplekken. Wel hebben we zoveel mogelijk de ramen open, sowieso 's nachts.

Overdag ook geen vochtplekken, maar goed ook daar luchhten we naast het stoken.

Maar wij zijn dit niet anders gaan doen na isolatie.

nikkel
Berichten: 2549
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:25

Tussen die grijze bolletjes zit lucht, dan kan het vocht gewoon weg. Het boven genoemde materiaal sluit alles af.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Spouwmuurisolatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:36

ah oke, niet hetzelfde dus?

Dan zou ik zeggen, ga opzoek naar de grijze bolletjes :D

Lindsey_99
Berichten: 2520
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:37

Bij ons zit er Knauf Supafil in. Is vochtwerend en ventilerend. Het is het meest gebruikte voor spouwmuren. EPS kan ook, is iets duurder. Met PUR of een andere schuim de spouw vullen, dan zijn de risico's groter op vochtproblemen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:39

Wat je ook kiest: laat eerst je muren op vleermuizen controlleren, anders begraaf je ze levend.

Bij spouwmuren krijg je bij 5 verschillende offertes 5 adviezen. Niemand lijkt het met elkaar eens te zijn.

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:40

Wij hebben ook de grijze bolletjes, erg tevreden over. Maar je moet je spouw wel goed laten controleren of deze schoon is en breed genoeg. Anders krijg je geheid problemen. Mocht je in oost Brabant wonen dan heb ik nog wel een tip :D

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:47


Eelmo

Berichten: 2951
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:59

Sizzle schreef:
Wat je ook kiest: laat eerst je muren op vleermuizen controlleren, anders begraaf je ze levend.

Bij spouwmuren krijg je bij 5 verschillende offertes 5 adviezen. Niemand lijkt het met elkaar eens te zijn.


_/-\o_

En laat het goed controleren.
Je kunt navraag doen bij je gemeente of er een Soortenmanagementplan is, scheelt je waarschijnlijk geld.

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 20:30

Oke dus de meesten raden het hier niet aan dan nadenken over andere dingen.

Mocht iemand betere ideen hebben hoor ik het graag. Huis is van 1950 en kwa issolatie alleen dubbel glas meer niet

boemel

Berichten: 8488
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Spouwmuurisolatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:00

Hier donkergrijze bolletjes in 8cm spouw van jaren 30 woning.
Zit er nu 2,5 jaar in zonder problemen.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:27

jetwii schreef:
Oke dus de meesten raden het hier niet aan dan nadenken over andere dingen.

Mocht iemand betere ideen hebben hoor ik het graag. Huis is van 1950 en kwa issolatie alleen dubbel glas meer niet


Gesprek met de Gemeente over isolatie/ verduurzaming lening. Als die mogelijk is een aannemer zoeken voor buitenmuur verwijderen, isolatie, nieuwe buitenmuur. Ook het dak van buitenuit aanpakken. En het glas naar minimaal 1.1. En van het gas af.

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:50

Die duurzaamheidsleningen gaan tot 25.000 (zonder hypotheek te vestigen). Daar kun je de buitenkant voor laten vervangen maar dan is het geld ook echt op.

Glas is altijd het zwakste punt in de schil wij hebben voor de nieuwe ramen omgerekend 700 per m2 glas betaald incl nieuw kozijn plaatsing en afvoer en dat is 4 jaar geleden en de goedkoopste aanbieder moet ik wel zeggen dat we veel ruiten hebben in
Het kozijn) Je kunt ook een thermisch onderzoek laten doen dan laat je warmte lekken in beeld brengen en aanpakken.

Dak met dakplatrn isoleren is inderdaad het beste maar is ook enorm kostbaar (35k voor een heel gemiddeld huis tot 70 voor een gemiddeld vrijstaand huis met nieuwe pannen en afwerking sloop etc heb je een lange bungalow dan zit je op circa 100k). Dus glaswol aan de binnenkant heeft ook een hele aardige isolatie waarde (minimaal 3,5rc voor subsidie)

EPS korrel is prima mits de steen niet geglazuurd is, intact is en niet geïmpregneerd of geverfd. Alles moet damp open zijn.

De gemiddelde warmtepomp kost 20-25k (niet hybride) op dit moment dan doe je niks geks. Vorig jaar het offerte traject van iemand nog begeleid.

Vloerisolatie is ook betaalbaar maar de minst effectieve isolatie.

Dus wat jij voorstelt is inderdaad de ideale situatie maar het kost een klein huis.
Laatst bijgewerkt door Paardjes83 op 11-10-23 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Berichten: 8399
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:02

jetwii schreef:
Iemand hier ervaring mee?
Vandaag een positief gesprek gehad en deze raadde foamconnect aan om erin te spuiten.

Echter schoonbroers zeggen het niet te doen i.v.m vochtproblemem.

Wat zijn jullie ervaringen?

Ja , wij hebben 12 jaar een isolatiebedrijf gehad. :+


Mijn eerste vraag , hoe diep is je spouw ? en is die schoon ?


Een geverfde muur kan wel mits deze verf damp open is.
Anders kan het ook wel maar dan kan de verf afbladderen en daar worden de meeste mensen ook niet blij van als ze daarna weer moeten gaan stralen e.d.

Impregneren van de muur kan ook prima , alleen moet je met een net geïmpregneerde gevel rekening mee houden dat je "stippen" gaat zien waar er geboord is.
Dus die zal je dan nadien weer moeten gaan aanstippen met impregneermiddel. ( als je voeg daar is uitgehard. )
Laatst bijgewerkt door Happinez op 11-10-23 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:05

Happinez schreef:
jetwii schreef:
Iemand hier ervaring mee?
Vandaag een positief gesprek gehad en deze raadde foamconnect aan om erin te spuiten.

Echter schoonbroers zeggen het niet te doen i.v.m vochtproblemem.

Wat zijn jullie ervaringen?

Ja , wij hebben 12 jaar een isolatiebedrijf gehad. :+


Mijn eerste vraag , hoe diep is je spouw ? en is die schoon ?


Wederopbouw tijdperk jaren 50. Waarschijnlijk 5 cm. Schoon checken ze standaard, maar dat schoonmaken stelt geen drol voor is mijn ervaring. Cement baarden is erger dan heb je veel koude bruggen dat is gewoon ruk. Maar dat zien ze bij de schouw wel.

Happinez

Berichten: 8399
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:09

Klopt schoonmaken is meestal niet spannend, mits je hele onderkant van de spouw vol ligt dan is het een flink klusje.

Maar bij een schone en lege spouw zou ik gewoon voor een parel gaan.
Meest stabiele/ veilige product met prima isolatiewaarden.
Foam deden wij enkel aanraden bij naisolatie als er bijv. al een bepaald isolatiemateriaal in de spouw zat. Bij lege spouwen deden wij het nooit.

Ik vraag mij dan ook gelijk af waarom ze foam deden aanraden , wat was de onderbouwing ?
Of deed dit bedrijf enkel foam verwerken.

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:46

jetwii schreef:
Mocht iemand betere ideen hebben hoor ik het graag. Huis is van 1950 en kwa issolatie alleen dubbel glas meer niet

Hmm, ja, maar dat is vrij rigoreus.
Ik had (let op het gebruik van de verleden tijd) een huis uit 1948. Die heb ik laten slopen voor nieuwbouw.

Voordat je dingen gaat doen, inventariseer wat er allemaal moet gebeuren en wat dat (ongeveer) gaat kosten. Dak, vloer, muren, indeling? Dubbel glas of HR++?
En bedenk dan of je het huis dat waard vindt.

M.b.t. advies van Nico over verwijderen buitenmuur.
Dat wordt hier ook veel gedaan bij de oude huizen.
De nieuwe buitenmuur komt verder naar voren, dus voorbij de rooilijn. Daar kan de gemeente moeilijk over doen.
Financieel eigenlijk alleen interessant als je het zelf kan doen.

nikkel
Berichten: 2549
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Spouwmuurisolatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:41

Ik denk dat je een groot aantal factoren moet meewegen voordat je een beslissing neemt. Huidige staat van het huis,zon ligging etc. Het heeft volgens mij geen zin, om een huis te investeren in isolatie. Ik woon in een zestiger jaren huis. Wij hebben destijds als eerste het dak geïsoleerd van binnenuit, daarna de gevel ook van binnenuit. etc.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Spouwmuurisolatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:57

wij hebben net ons hele huis met gevelisolatie bekleed, wel vrij prijzig, maar heel mooi geworden met de nieuwe witte sierpleisterlaag. Nou maar eens zien of het ook de boel lekker warm (en koel) houdt. we kregen er wel behoorlijk subsidie op.

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Spouwmuurisolatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:12

Hier voelde het eerder of het waaide in huis. Stoken ons lam, nu stabielere temperatuur en minder snel verlies van warmte en van de zomer was het op z’n warmst 25 graden binnen