We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:21

Wij kopen trouwens vaak huishoudelijke dingen in bulk bij bijvoorbeeld iBOOD.

Wij vinden bijvoorbeeld de toiletblokken van witte reus prettig. Die zijn in de supermarkt iets van 2 a 3 euro per stuk. Bij iBOOD hebben we er een tijd terug 20 voor 19,95 gekocht.

En toen ook SUN all in 1 vaatwastabletten. 372 stuks voor 39,95. Is dan even een investering, maar het is dan wel maar iets van 10 cent per blokje, terwijl die normaal iets van 30/40 cent per blokje zijn. Nu zijn er ook andere alternatieven die dan geen bekend A merk zijn, maar nu kosten ze ongeveer evenveel als de goedkopere alternatieven.

Bambelien
Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:23

Hmm, niet aan gedacht dat roodstaan zoveel kost. Misschien goed om 1x een maand te doen. Als de extra kosten dan goed zeer doen is dat weer een stimulans om binnen budget te blijven. :+

Ik merk dat er vooral veel uit gaat naar de boodschappen. Ik ben maar alleen, maar geef daar best veel geld aan uit, ik vind het lastig daarop te besparen.
En er zijn toch iedere maand weer van die extra, grote uitgaven. Een onderdeel van de trailer vervangen, scheermessen vervangen, noem maar op. Dan gaat het ook snel.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:31

BaileyMix schreef:
Meteen even een vraag: wie van jullie spaart er via Raisin? Ik twijfel, vind het toch een beetje spannend om één of andere reden en weet ook niet of dat nou echt zin heeft. Maar overzie de voor- en nadelen ook niet compleet misschien.

Ik. Het aanmelden vond ik even wat gedoe, maar dat is gelukt. Kies altijd voor een land waar je geen ‘bronbelasting’ hoeft te betalen en per bank nooit hoger dan €100.000 (tot dat bedrag is het gedekt). Ik heb er twee deposito’s lopen.
Daarnaast heb ik een beleggingsrekening bij centraal beheer, maar gezien de huidige situatie raad ik niemand aan om nu in te stappen. Het schiet niet echt op.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:37

Needje schreef:
Amber_anne schreef:
Ja voor ons wel, eerst maakten we het over maar dan als de nieuwe maand begon hadden we dus net zo veel geld als normaal en minder op de spaarrekening. Nu begin je de maand gewoon met minder en sparen we net zo veel als normaal.

Je leeft toch naar het geld dat je nog op je rekening hebt


Ik denk dat in het kader van besparen je beter toch over kan maken en dan als salaris binnenkomt eerst wat je teruggestort hebt weer naar de spaar overmaken. Rood staan kost hartstikke veel. Dat is echt zonde.


Dit doe ik inderdaad. Het bedrag dat ik van mezelf heb "geleend" gaat meteen terug naar de spaarrekening.

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:40

Ik ben er ook weer. Ga extra mijn best doen wat meer te sparen. Paar dure maanden gehad.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:41

Dank voor de antwoorden over Raisin! Heeft dat ook zin met lagere bedragen, zeg rond de €5000?

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:47

Whah. Ik vind het wel meevallen. Bij Rabobank is het 13,9% per jaar om rood te staan. Dat is een dag rente van 0,033% per dag.

Als ik al rood kom te staan is het meestal niet heel veel. Stel ik sta 5 dagen 100 euro rood, dan kost me dat 15 cent.

Terwijl het voor mij wel echt goed motiverend werkt om minder uit te geven. Dus ik bespaar er meer mee dan het me kost.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:51

Als dat voor jou werkt is het helemaal top, Shiloh :j Heb nog nooit roodgestaan, eigenlijk nooit over nagedacht dat dat een optie is. Kan me wel voorstellen dat die 'druk' werkt.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:51

19 cent. :D

Ik heb vroeger altijd rood kunnen staan. Maar ben blij dat ik het er af heb gehaald.
Wat een nog grotere motivatie is dan rood staan. Niet rood kunnen staan en niet terug kunnen boeken van de spaar :D Daar leer je pas van. hahahaha

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:54

BaileyMix schreef:
Dank voor de antwoorden over Raisin! Heeft dat ook zin met lagere bedragen, zeg rond de €5000?


Je krijgt uiteraard meer rente, maar wat ik wel echt een nadeel vind, is dat het best lang duurt voordat je geld van de ene naar de andere rekening is overgemaakt.
Daarom heb ik ook nog een rekening bij Bunq en een Rabo spaarrekening, voor het geval dat. Ik weet niet of ik het dan met € 5.000,- zou doen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:56

Fitzroy schreef:
Je krijgt uiteraard meer rente, maar wat ik wel echt een nadeel vind, is dat het best lang duurt voordat je geld van de ene naar de andere rekening is overgemaakt.
Daarom heb ik ook nog een rekening bij Bunq en een Rabo spaarrekening, voor het geval dat. Ik weet niet of ik het dan met € 5.000,- zou doen.



Ah ja :j Ik heb nu betaal+spaar bij zowel ASN als ING, en een kleine belggingsrekening bij ASN. Ik zou dan ING willen opzeggen en dat geld over willen hevelen naar een spaar óf deposito (nog niet over uit) via Raisin, betaalrekening + belegging + kleine spaar bij ASN houden.

Zeker voor deposito zou ik niet meer dan €5000 durven wegzetten omdat het dan vaststaat (toch?). En ik niet weet hoe de komende jaren er financieel uit gaan zien.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:59

Bij een Deposito kun je kiezen hoe lang je het vast zet. Ze zijn er vanaf 3 maanden, dat heb ik nu ook ivm de rente-ontwikkelingen. Maar er zijn ook deposito’s van 5 jaar. Ik denk dat ik de volgende weer voor een half jaar vast zet. Levert toch meer op dan 3 maanden en een half jaar is te overzien.

Annash
Blogger

Berichten: 26555
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:08

Needje schreef:
Ik denk dat in het kader van besparen je beter toch over kan maken en dan als salaris binnenkomt eerst wat je teruggestort hebt weer naar de spaar overmaken.


Dit doe ik inderdaad ook! Vind ik het fijnste werken.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:15

Fitzroy schreef:
Bij een Deposito kun je kiezen hoe lang je het vast zet. Ze zijn er vanaf 3 maanden, dat heb ik nu ook ivm de rente-ontwikkelingen. Maar er zijn ook deposito’s van 5 jaar. Ik denk dat ik de volgende weer voor een half jaar vast zet. Levert toch meer op dan 3 maanden en een half jaar is te overzien.


Ah, goed om te weten dat het ook vrij kort kan. Dank!

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:17

Bambelien schreef:
Hmm, niet aan gedacht dat roodstaan zoveel kost. Misschien goed om 1x een maand te doen. Als de extra kosten dan goed zeer doen is dat weer een stimulans om binnen budget te blijven. :+

Ik merk dat er vooral veel uit gaat naar de boodschappen. Ik ben maar alleen, maar geef daar best veel geld aan uit, ik vind het lastig daarop te besparen.
En er zijn toch iedere maand weer van die extra, grote uitgaven. Een onderdeel van de trailer vervangen, scheermessen vervangen, noem maar op. Dan gaat het ook snel.

Voor reparaties kan je een bedrag reserveren natuurlijk elke maand, als je spullen hebt en gebruikt hebben die wel eens onderhoud, reparatie of vervanging nodig, dat is geheel logisch en te voorzien ook al ken je de datum niet van te voren.
Boodschappen kan je of een contant bedrag voor pinnen (porto leeg = pech) of aparte rekening waar je niet rood op kan staan. Overmaken/pinnen per week of maand afhankelijk wat beste werkt voor jouw.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:44

BaileyMix schreef:
Dank voor de antwoorden over Raisin! Heeft dat ook zin met lagere bedragen, zeg rond de €5000?

Zeker! Maar uiteraard moet je alleen geld vastzetten dat je ook zeker de termijn die je kiest niet nodig hebt. De rentepercentages zijn echt interessant.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:02

Leuk toppic.

Hier vliegt het geld er momenteel uit. We proberen meestal rond de 300/500 te sparen. Maar de laatste maanden is t chaos.
Laatste 2 maanden al dik 1300 euro dierenartskosten en ook nog een 600 voor onze eigen zorgverzekering buiten de premie om.
Alles is zo duur geworden.
Net een ander huis gekocht wat ook weer de nodige kosten meebrengt. Hoop dat het dieren gepeupel gezond blijft. Even een paar maandjes rustig aan dan maar.

Ik lees hier lekker mee en pik wat tips op.

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:11

Tip voor kleding is de kledingketting/clothingloop.
Je meldt je aan op woonplaats en wordt geplaatst in een “ketting” van mensen. Je krijgt dan regelmatig (hoe vaak wisselt per ketting) een tas met kleding, waar je uit mag halen wat je leuk vind en in mag stoppen wat je kwijt wilt (wel alleen schone, nette/onbeschadigde kleding), daarna geef je de tas weer door aan de volgende. In mijn ketting zitten ruim 60 dames en ik krijg elke 6 weken ongeveer een tas (er zijn er diverse tegelijk in omloop) Er zijn ook tassen specifiek voor kinderkleding.

Zie voor meer info en een kledingketting in jouw buurt: https://www.clothingloop.org/en/loops/find

Bijkomend voordeel vind ik dat ik vaker iets uitprobeer waarvan ik niet zeker ben of ik het echt leuk vind, want zo niet dan kan het altijd met de volgende tas weer weg.

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:28

Interessant topic! Ik haak graag aan.

Begin 30, samenwonend, hond+kat, huurappartement. Eigen onderneming, partner is chronisch ziek en we zijn op dit moment in strijd met het UWV die zijn WIA hebben stopgezet. Mijn loon wisselt maandelijks maar mag niet klagen. Uitzichten zijn goed.

We hebben een spaarrekening bij Bunq en verder ben ik sinds kort begonnen met een budgettering-spreadsheet. Voor nu werkt dat prettig, ben benieuwd of ik dit volhoudt. Ik ben aardig goed met geld. Mijn hond is ook mijn hobby dus daar gaat opzich wel wat geld inzitten. Ik bezuinig niet op mijn dieren.

Passief inkomen vind ik interessant, goeie tips komen al voorbij!

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:43

Lijsken schreef:
Tip voor kleding is de kledingketting/clothingloop.
Je meldt je aan op woonplaats en wordt geplaatst in een “ketting” van mensen. Je krijgt dan regelmatig (hoe vaak wisselt per ketting) een tas met kleding, waar je uit mag halen wat je leuk vind en in mag stoppen wat je kwijt wilt (wel alleen schone, nette/onbeschadigde kleding), daarna geef je de tas weer door aan de volgende. In mijn ketting zitten ruim 60 dames en ik krijg elke 6 weken ongeveer een tas (er zijn er diverse tegelijk in omloop) Er zijn ook tassen specifiek voor kinderkleding.

Zie voor meer info en een kledingketting in jouw buurt: https://www.clothingloop.org/en/loops/find

Bijkomend voordeel vind ik dat ik vaker iets uitprobeer waarvan ik niet zeker ben of ik het echt leuk vind, want zo niet dan kan het altijd met de volgende tas weer weg.


Nooit van gehoord! Ik ben benieuwd. Ga mij aanmelden via de site.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:24

Toffe tip, ik heb me ook aangemeld!

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:44

Oh dat is heel leuk!

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 05:12

Ook weer present :D

Die kledinglijn klinkt ook leuk, ik geef nu alles wat ik niet (meer) draag gratis weg aan mensen die het kunnen gebruiken.

Wat iemand hier schreef met rood staan, dat hebben wij er bewust afgehaald, willen we niet meer, kost gewoon geld, het terug overboeken vanaf een spaarrekening niet.
Daarbij, je moet oppassen dat dit geen gewoonte word waarbij je vaker in het rood gaat, dan schiet het zijn doel voorbij.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 06:59

Lijsken schreef:
Tip voor kleding is de kledingketting/clothingloop.
Je meldt je aan op woonplaats en wordt geplaatst in een “ketting” van mensen. Je krijgt dan regelmatig (hoe vaak wisselt per ketting) een tas met kleding, waar je uit mag halen wat je leuk vind en in mag stoppen wat je kwijt wilt (wel alleen schone, nette/onbeschadigde kleding), daarna geef je de tas weer door aan de volgende. In mijn ketting zitten ruim 60 dames en ik krijg elke 6 weken ongeveer een tas (er zijn er diverse tegelijk in omloop) Er zijn ook tassen specifiek voor kinderkleding.

Zie voor meer info en een kledingketting in jouw buurt: https://www.clothingloop.org/en/loops/find

Bijkomend voordeel vind ik dat ik vaker iets uitprobeer waarvan ik niet zeker ben of ik het echt leuk vind, want zo niet dan kan het altijd met de volgende tas weer weg.



Grappig, nog nooit van gehoord.

Rood staan doen wij hier ook niet. Maar goed, soms is t voor mensen net even die extra speling. Dan is het kiezen uit kwaden.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:14

Rood staan doen wij nooit. Dat is gewoon een no go, we zijn daar zelfs nog op aangesproken dat mijn man het jaren geleden wel had op zijn oude rekening toen we een hypotheek wilden aanvragen in Nederland, dat was in 2017. Dat was voor mij alleen al een bevestiging dat ik het never nooit wil.

In mijn studententijd heb ik maanden geleefd dan slechts 10 euro boodschappengeld per week. Dat is pittig maar je leert wel heel goed koopjesjagen en je wordt echt heel handig met wat waar het best te krijgen is. Na emigraties is dat lastig weer opnieuw uit te moeten zoeken, maar ik heb het inmiddels weer in de vingers. Dat is te zien, ons boodschappenbudget is met bijna 100 euro per maand naar beneden gegaan ten opzichte van vorig jaar, terwijl we niet anders eten en de prijzen enorm zijn gestegen.
Een moestuin helpt daar overigens ook enorm bij.